{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Subwoofer er stoppet med at spille op? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har 2 JBL 12" subwoofere, som kører med en j-sound 1.200 watts forstærker, men her på det sidste så har jeg ikke kunnet mærke bassen overhovedet. Sange som tidligere fik min nakke til at blive kastet frem og tilbage i nakkestøtten, lyder nu som en klassisk sang!...
Tidligere så hvis jeg skruede anlægget op på 30 (forholdsvist højt) så kunne man mærke at bassen selv kom mere og mere frem, men nu sker det intet.
Kan det være forstærkeren som ikke kan holde til det, og nu har sagt godnat eller hvad tror i at det kan være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Subwoofer er stoppet med at spille op?
  • #1   29. apr 2019 Tænder forstærkeren?
    Er sikringen sprunget?
    Hvis forstærker tænder, så tjek subben på en anden udgang eller dit suteanlæg eller lign, om den kan give lyd.

    Det kan være et utal af ting, når man ikke kender mere til hvordan din anlæg er bygget op...


  • #2   29. apr 2019 Mål ohm modstanden på subwoofer terminalerne.

    Ingen modstand = sprunget subwoofer.

    Når du bare siger 1200w forstærker kan det nemt tænkes at det er en 4 kanals forstærker hvor gain bare er måget op, og forstærkeren bare clipper derud af og har voldtaget dine enheder.


  • #3   29. apr 2019 Forstærkeren tænder og kan mærke når jeg sætter hånden på basserne, at der bliver skubbet luft, men det er minimalt i forhold til før.
    Er ikke så fix på højttalere osv ??
    Hvad mener du helt præcis med "Når du bare siger 1200w forstærker kan det nemt tænkes at det er en 4 kanals forstærker hvor gain bare er måget op, og forstærkeren bare clipper derud af og har voldtaget dine enheder"

    Aries? smiley


  • #4   29. apr 2019 Det jeg mener og vil hen på, er at mange ikke rigtig ved hvad eller hvilket udstyr de har i deres bil og at de tror at deres forstærker kan leverer f. eks 1200watt som i det her tilfælde.
    Hvis der står 1200watt på forstærkeren (som jeg gik ud fra i det her tilfælde), så er det med 99% sikkerhed MAX / PEAK watt som der ikke kan bruges til en fis, og bare er store tal der tiltrækker købere. Fordi jo større tal, jo bedre (ironi). Gå kun efter RMS watt.

    Vi bliver nød til helt præcis at vide hvilken type forstærker du har og subwooferer, for bedst muligt at kunne hjælpe. smiley

    Har du f. eks 2 stk 4 ohms subwoofere der er parallel forbundet ned til 2 ohm og din forstærker f.eks ikke er 2 ohms stabil, så overbelaster du forstærkeren fordi det er den ikke bygget til. Det skader forstærkeren og du ender med at koge komponenterne i forstærkeren. Varme dræber elektronik.

    Et model nummer eller billede af forstærker samt subwoofer ville (måske) hjælpe lidt smiley


  • #5   29. apr 2019 Okay, jeg får lige taget nogle billeder her senere. Problemet med subwooferne er at det er noget selvbyg jeg købte, så der står jo ikke rigtig noget på dem?? Ellers kan jeg selvfølgelig skille kassen ad

  • #6   29. apr 2019 Er det sådan nogle 12" JBL der er købt i T-hansen? Hvor der står 1000Watt på støvhætten?

  • #7   29. apr 2019 j-sound?

    er det noget ebay gøjl? Eller wish eller noget i den retning? Jeg tør ihvertfald garanterer at den forstærker kun leverer 1200 watt hvis lynet slår ned i den...

    Er det en monoblok? 2 kanals? 4 kanals? Hvad er det? Hvordan er den indstillet? Hvordan er subs koblet til?

    Som du kan se mangler du vidst at komme med lidt info før man kan hjælpe... Det bedste er normalt at man kontakter den forhandler man har købt det ved, der normalt yder en service i henhold til fejlfinding osv, ofte gratis... (I sidste ende bliver det ofte dyrere at handle på ebay)


  • #8   30. apr 2019 Aries: RMS watt er ikke nødvendigvis bedre end så mange andre betegnelser. Grundet en totalt mangel på standard'er, så bliver der svinet med enhederne - også når der står RMS, fordi det sjældent har noget som helst med RMS at gøre.

  • #9   30. apr 2019 Det kan vi godt blive enige om. Så en Rockville K9 12" der holdte til de oplyste 1200 RMS watt i 10 sekunder før den døde, og en Renegade forstærker der langt fra leverede de lovede watt, men RMS watt er under alle omstændigheder bedre at gå efter en Max Brian watt.

  • #10   30. apr 2019 Aries: Ja, bilstereo-verden har lidt taget RMS lidt til sig som en standard. Bare lige en fun fact, det man på high-end bilforstærkere kalder RMS-Power er det man inden for professionel lyd kalder Max Power. Så der kan virkelig opstå forvirring hvis man ikke ved hvad det er man står med smiley

  • #11   30. apr 2019 #10

    nu kan man heldigvis teste for hvor meget forstærkeren rent faktisk leverer... også ved forskellige belastninger... og flere og flere producenter er nu begyndt at opgive lavere RMS tal end forstærkeren faktisk kan levere... man er lige så stille ved at gå tilbage til at lave "Cheater amps" Som de blev kaldt førhen... Dette er en meget positiv udvikling efter min mening..


  • #12   30. apr 2019 RMS'en skal også helst være lavere end hvad forstærkeren faktisk kan. Musik har ret lavt RMS-indhold - så en audio-forstærker der kan levere 2000Wpeak (uden dist) og 500 Wrms ville spille højere end en der kan spille 1000Wpeak (uden dist) og 1000 Wrms smiley

  • #13   30. apr 2019 har nu aldrig hørt om en forstærker der leverer både 1000 watt peak, og 1000 rms...


  • #14   1. maj 2019 Købte en GM-D8701 udelukkende fordi jeg så en amp dyno test på YT hvor der blev vist at den leverede de lovede antal watt.

    800 rms watt ved 1 ohm og prisen med fragt fra England var 1200kr.
    Syntes ikke 1,5kr pr watt er dyrt overhovedet.


  • #15   2. maj 2019 Cody: Nej, det laves sjældent som forstærker, men er i stedet en AC Source. Det var bare for at illustrere at det er peak effekten der faktisk er vigtig. At man så kalder det Wrms i bilstereo, synes jeg jo så bare er sløset smiley

  • #16   4. maj 2019 Jeg har ikke så meget information omkring den, da jeg købte det hele brugt. Den ser dog ud til at være rimelig gammel. Har aldrig hørt om J-sound før, så gætter på at det er noget "no name" forstærker, jeg har fået erhvervet mig.
    MEN, i går da jeg skulle ud at køre, så var der pludselig fuld knald på igen, og det samme gælder i dag. Den har spillet upåklageligt, med masser af overskud og bas.
    Så gætter på at det måske er mine phonokabler, eller selve forstærkeren der er for dårlig.
    Som i nok kan høre, så er stereo ikke lige min stærke side, hahah!
    Jeg smutter ud og køber bedre phonokabel i morgen, i stedet for det jeg har i nu, som jeg har købt i Harald Skrald. Så må vi se om det hjælper, hvis ikke så smider jeg en større forstærker i.

    Hvad tænker i? smiley


Kommentér på:
Subwoofer er stoppet med at spille op?

Annonce