{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Ny til bilstereo {{forumTopicSubject}}

Hej forum. Jeg er helt ny i bilstereo verdenen, og jeg kunne godt tænke mig at lære, hvordan tingene hænger sammen smiley . Jeg har, for lidt tid siden, købt et komplet audiosystem bestående af, to 6,5" fronthøjtalere, to 5,25" rearhøjtalere, en 4 kanals 1100 watts forstæker, en 2 kanals 550 watts forstærker, en 10" subwoofer og alle de kabler, der skal bruges til installationen (fik naturligvis en professionel til at udvælge det hele). Jeg kunne have fået installeret det hele for godt over 100 procent af prisen for alt grejet og valgte derfor i stedet, at jeg hellere ville lære at sætte det hele op selv.

Mit problem er, at jeg ikke har nogen idé om, hvor jeg skal begynde. Har selvfølgelig forsøgt at finde guides på nettet, men det er åbenbart ikke så let. Er der nogen, der kan hjælpe mig med at komme i gang?

PS. Det hele skal foregå i en Peugeot 206 fra 2005

Tak på forhånd smiley

Vh. Bastian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny til bilstereo
  • #1   8. sep 2019 Det er garanteret et Renegade sæt fra carsound der er det rene lort.

    Renegade forstærkere er lige til at smide på lossepladen da Renegade ikke levere de antal RMS watt de lover, og er man ikke meget inde i bilstereo så kan man nemt ende med en sprunget subwoofer / højtaler hvis man bare skruere op for gain fordi der "ikke er bas nok".

    https://youtu.be/6YtpHjuk93Q
    Hvis deres monoblok ikke holder hvad de lover mht til RMS watt, så nægter jeg at tro resten gør.


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #2   8. sep 2019 Start med at skifte højttaler så kan du stadig høre musik imens du monterer resten.. derefter skal du finde ud af hvor forstærkerne skal sidde... ryggen af bagsæde / en under hver forstol hvis de kan det.. så i gang med strøm kablet fra batteriet HUSK GENNEMFØRINGS PROP HVIS DU BORER HUL I VÆGGEN mellem motorrum og kabine men prøv om det kan lade sig gøre igennem gennemføringen med bilens kabler... så der højttaler kabler og signal kabler og opstart fra radio til forstærkerne.

  • #3   8. sep 2019 Hej igen. Tak for de hurtige svar smiley Du har fuldstændig ret i at det er Renegade fra CARSound. Jeg er ikke nogen bass-maniac, så jeg tænker, at systemet kan levere det, jeg skal bruge det til. Med hensyn til montering af højtalere, som noget af det første: Vil det så sige, at alle fire højtalere, kun skal kobles til head-unit og intet andet?

    Tak på forhånd smiley


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #4   8. sep 2019 Ja i første omgang indtil du kobler om til forstærkerne.. for brug heller længer tid på at monterer det hele ordentlig end bare kaste det i.. det lønner sig med bedre lyd i sidste ende lige som endelig justeringer er yderst vigtigt.. og i bund og grund.. hvad der lyder godt er altid de øre der lytter til det der kun kan bedømne det.. og watt er kun tal det fortæller intet om lyden..

  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #5   8. sep 2019 en inst. jeg lavede for noget tid siden til min søns kammerat.

    profilbillede
  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #6   8. sep 2019 sådan ser det ud i bilen.

    profilbillede
  • #7   8. sep 2019 Det ser pænt ud. Det ville bestemt ikke være noget dårligt resultat at nå frem til. Noget andet der undrer mig er, at jeg har to forstærkere. Skal jeg så trække to strømkabler fra batteriet til hver af forstærkerne?

  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #8   8. sep 2019 nej et stort nok til begge og del det ved forstærker

  • #9   8. sep 2019 #4
    Men det er vanvittig falsk reklame at sige en forstærker kan spytte 500 rms watt ud ved 2 ohm og i virkeligheden kan den kun levere lidt over 300.

    Syntes det er utroligt at Carsound kaster sådan noget i hovedet på folk der ikke ved specielt meget omkring bilstereo. Men de skriver bare store peak watt i overskiften og så tænker folk at det må være godt.


    #1
    Men nu hvor du har det så træk 2 strøm / + kabler fra batteri til dine forstærker og giv begge en god stel. Husk at phono kabler der går fra din radio til forstærkerne ikke må ligge op ad fine strømkabler da det kan skabe en hylende generator støj.

    Til indstilling af forstærker kan du bruge multimeter metoden (youtube det), men det vil jeg SLET ikke anbefale med en Renegade forstærker da de som sagt ikke levere de antal RMS watt som de lover (Peak watt bruges ikke til noget). Skruer du gain for meget op vil der opstå clipping, og det ville springe dine højtalere på et tidspunkt da svingspolen bliver alt for varm og går kaput.
    Det bedste ville være at indstille gain med et oscilloskop, men det er ikke ret mange der lige har sådan et.


  • #10   8. sep 2019 Okay. Lige en sidste ting til forstærkere under sædet. Jeg har læst, at amps generer temmelig meget varme... Er det sikkert nok at montere under forsæderne?

  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
    #11   8. sep 2019 har kørt med mine der i flere år og har lavet flere biler med forstærker der og der har aldrig været problemer med det.

  • #12   8. sep 2019 Du kan prøve at placere dem der og mærk hvor varme de bliver.



  • #13   8. sep 2019 Du starter med at levere det Renegade sæt tilbage og få pengene retur.. Så bruger du tid på at lære om anlæg og køber der efter ordentligt kvalitet.. Istedet for at forvent at få alt for 3500kr så er det hvad du må forventes at gide for et sæt højtalere og en go forstærker.
    Start med en God Headunit. Jeg anbefaler altid Alpine. Gerne en CDE178BT så har du et godt start punkt.
    Højtalere kunne være
    https://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-r-5426p.html
    Forstærker
    https://www.hilmars-audio.dk/shop/kove-audio-k4-6361p.html
    Sub
    https://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-m-5435p.html
    Og så monterings kabler oven i. Så kan du køre baghøjtalere over radio og købe en monoblok og et sæt baghøjtalere senere.


  • #14   8. sep 2019 Jeg prøver at se om forstærkerne kan sidde under sæderne. Og jeg kommer desværre ikke til at levere det hele tilbage. Jeg satser på at sættet sagtens kan dække mine behov smiley

  • #15   8. sep 2019 Så kunne de ligeså godt havde købt det brugt og fået kvalitet for pengene og noget der rent faktisk lyder fedt.
    https://www.dba.dk/dls-dls-ca41-cad11/id-1058955653/

    https://www.dba.dk/jbl-12-1000-watt-subwoofe/id-1058586020/
    https://www.dba.dk/dls-iridium-10-subwoofer/id-1058955494/

    Og brugt resten på et godt composæt til fronten. Og ventet med baghøjtalere til senere.
    JBL sub'en er ikke en World Klass enhed men den er væsentligt bedre en Renegade.



  • #16   8. sep 2019 Bastian M

    jeg vil ikke begynde på at tale dårligt om carsound... (Selv om jeg har rigeligt grund til det)

    Men Renegade har jeg til dato ikke oplevet nogle være tilfredse med når først de opdager hvad de kunne få i stedet...
    Du er 19 år, så medmindre du er den følsomme feministiske hipstertype der synes at biler bare er et transportmiddel og vi alle hellere burde cykle, Så gætter jeg på du meget hurtigt kommer til at savne noget Power i lyden...

    jeg bryder mig ikke om forhandlere der ikke er interesseret i at lære deres kunder hvordan man gør tingene... Næh så hellere sælge dem noget billigt skrammel...

    Nu er det vel et komponentsæt du har fået som fronthøjttalere og ikke et Coax sæt... Dette har Forhandleren selvfølgelig forklaret dig forskellene på... ellers er de ikke andet end pengegriske og inkompetente, og kun med interesse i at snyde så mange penge ud af dig som muligt... Så derfor ved du selvfølgelig hvad forskellene er ... det behøver vi ikke forklare dig... Hvis din forhandler ikke har forklaret denne meget meget simple ting, så ville jeg klart aflevere det hele tilbage, Simpelthen fordi de har solgt det til dig på et tyndt grundlag, og kun for at hive penge ud af dig... ikke fordi det skal kunne opfylde dit behov...

    Uanset om du vælger det ene eller det andet... Så er her et stående tilbud om gratis at komme og få komplet vejledning i anlægsmontage... Tilbuddet får du fordi jeg synes det er synd du er blevet så dårligt behandlet, ja grænsende til svindlet efter min mening, Dog uden jeg vil kalde det svindel, blot meget klam forretningsmetode.. Men jeg er dog på sjælland...


  • #17   9. sep 2019 Hej Cody. Jeg tager glædeligt imod alt den vejledning jeg kan få smiley Det er svært at vurdere om den info man modtager over nettet, er den hele sandhed (ikke dermed sagt, at folk herinde lyver). Jeg mener bare, at det er let at hoppe med på vognen, hvis nogle mener et eller andet. Men når du gør dig så stor umage for at forklare mig, at Renegade er svindleri, så bliver jeg også nødt til at lytte lidt efter. Jeg ved slet ikke, om jeg har muligheden for at levere det tilbage længere. Jeg forsøger at ringe til dem i løbet af i dag, og så vender jeg tilbage med nyt om sagen i aften

  • #19   9. sep 2019 #18
    Så længe bilforhandleren ikke har lovet Daciaen har den samme effekt som BMWen, så har du ret. Men i dette tilfælde er Renegade rigtig dygtig til at love guld og grønne skove.

    Kig selv denne dyno test: https://www.youtube.com/watch?v=6YtpHjuk93Q&t=576s


  • #21   9. sep 2019 Det er jo ikke hvad en mand påstår, men rene facts der kommer på bordet? Den Renegade forstærker levere ikke engang tæt på de 500 lovede RMS watt ved 2 ohm.. eller 300 ved 4 ohm.

    Du køber da heller ikke en bil som skulle have 200 HK og i virkeligheden er den sløv som en 2CV, fordi det er lige præcis det samme princip her.


    CarSound tager røven på folk når de sælger sådan noget skrammel til folk og det handler bare om at tjene penge istedet for rent faktisk at sælge en ordenlig kvalitets vare til kunden.

    "Renegade RXA1000D er en kraftig, men og lækker og enkelt opbygget 1-kanals forstærker fra Renegade, som sørger for at du får masser af effekt/watt pr. spenderet krone til din subwoofer."

    Det er noget fis.


  • #23   9. sep 2019 Jeg nævnte specifikt aldrig Carsound, da jeg ikke har i sinde at nedgøre et firma jeg aldrig har smidt penge hos.
    Men som Aries så fint skriver "Du køber da heller ikke en bil som skulle have 200 HK og i virkeligheden er den sløv som en 2CV, fordi det er lige præcis det samme princip her." Så dette eksempel er ok hvis forhandleren ikke siger den har 200hk, men bare lader dig læse papiret i vinduet det står på, og ud fra det lade dig konkludere din egen konklusion?

    km/l er jo udregnet ens for de forskellige biler, og giver dig da en ide om din bil køre 20 km/l eller 6km/l. Du har væld aldrig set en m3 været opgivet til 30km/l?




  • #25   9. sep 2019 #22
    Nej, for de skriver bare "1650 Watt", og så kommer de 18 årige som fluer om en lort.

    https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=9912&pk=68&produkt=The_Renegade_-_Bilstereopakke_u._autoradio

    Ingen af dem jeg kender som har bil stereo aner hvad RMS watt er og de går kun op i de store peak watt, bruger små 4 kanals forstærkere til en enkelt subwoofer og har Bass Boost sat til +10 i radioens lyd indstillinger.

    Det er ikke alle der hvad specielt meget om det, og det udnytter de når de kun nævner store peak watt i overskriften på produktet.


  • #26   9. sep 2019 Har jeg da forhåbentligt ikke fået dig til at konkludere ud fra det jeg tidligere har skrevet? Men der er så mange forstærkere, som faktisk kan finde ud af at holde sig til sin lovede RMS.
    Hvorfor det så ok at sælge et mærke som er så åbenlyst langt fra sin opgivet RMS?


  • #28   9. sep 2019 Ja der er opgivet RMS watt længere nede, hvis deres monoblok ikke overholder de 500 watt, mon så deres mindre forstærkere gør? Det tvivler jeg utrolig stærkt på og jeg skal af den årsag aldrig eje en Renegade forstærker. Det er en woofer cooker.

    Køb noget der er CEA certificeret og du får hvad du betaler for.


  • #30   9. sep 2019 Hej jeg vender lige tilbage med en opdatering som lovet. Jeg har ikke mulighed for at aflevere det hele tilbage, så jeg må bare få det bedste ud af det, jeg har købt. Så tilbage til denne tråds kerne smiley Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at danne overblik over ledningsnetværket (eller hvad man kalder det) i mit setup. Altså hvilke enheder skal sluttes til hvilke enheder?

  • #31   10. sep 2019

    profilbillede
  • #32   10. sep 2019 Ok.. nu inden folk kommer med "Renegade er svindel" eller påstår det er det jeg har skrevet så vil jeg lige Gøre noget klart...

    Det er måden man sælger på jeg ikke bryder mig om... Som jeg skrev så virkede det svindleragtigt hvis man ikke fortæller folk om forskellene på produkterne, f.eks. bare sælger vedkommende et Coax sæt og ikke forklarer relativt vigtige ting som forskellen på Coax og komponentsæt og hvorfor det er en fordel at benytte komponentsæt foran i bilen frem for Coax... Altså det er det med at tilbageholde info for at sælge der er lidt noget svindel... Samtidig så sender man da ikke en kunde afsted med en masse grej uden at sikre sig at kunden faktisk ved hva faen de har med at gøre... jo hvis vedkommende bare bestiller noget på nettet... men når man hjælper kunden med at finde de rigtige varer osv... Så sikrer man sig også kunden kan få det monteret korrekt og forsvarligt.. Selve produkterne er hvad de er... Det er manglen på hjælp der er noget griseri...


  • #33   11. sep 2019 Der er desværre ikke mange der er gode til at hjælpe og vejlede deres kunder længere.

    Du er velkommen til at komme forbi TL Custom i Silkeborg.
    Så tag det med du har købt så snakker vi om hvordan du skal montere det og ser om du mangler noget.


Kommentér på:
Ny til bilstereo

Annonce