{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Opgradering af Anlæg i bilen {{forumTopicSubject}}

Hej drenge og piger, jeg er ved at gennemgå et mindre overhaul af min bils anlæg, og jeg ved godt jeg har nævnt det før, men da der kom nogle problemer måtte jeg udskyde det, og da min ellers fine Alpine-SPG brændte sammen efter kun 1,5 år, vælger jeg at gennemgå det nu, jeg har købt og monteret en 12" Alpine R-W12D2. samt en GZ 1.1450DX-2 Monoblok

Jeg vil dog lige høre nogle af jeres meninger og inputs, da jeg står og ikke lige ved hvad højtalere jeg kan/skal købe, og der er jo mange herinde der har gode forslag så kom gerne med dem, og meget gerne hjemmesider i bruger.

Krav:
Det SKAL være slimfit, og under 45mm Dyb da mine døre ikke understøtter andet desværre
Det SKAL være komponent sæt foran

Søger hjælp til:
Fronthøjtalere komponent
6x9 bag
4-kanal forstærker

Budget er lidt irrelevant da jeg bare søger forslag/hjemmesider, men betaler dog heller ikke 5k for et komponentsæt smiley

lige et hurtigt spørgsmål til jer der er mere kendte med anlæg i bilen

Jeg har monteret en 1 farad kondensator for at hjælpe med at give forstærker strøm, det er ikke noget stort jeg har, og det er heller ikke planen, men er kondensator nok eller skal man begynde at tænke på at skulle montere et batteri omme bagved ?.. Sub alene er 750W RMS, men når jeg får nogle baghøjtalere, og front ryger om til forstærker vil det nok ligge på lidt over 1k.

jeg har set på nettet at en måde at finde Det rigtige en forstærker skal stå på, er at tage kvadratroden af 750W RMS som vil være 27,3 gange det ohm man har, i mit tilfælde 1, så skal min forstærker maks levere 27,3V når jeg smider et konstant tryk ud, passer det eller er det lige til at skyde en hvid pil efter?

Meget tekst og endnu flere spørgsmål.. håber i kan tilgive mig smiley

Hvis der er nogle tvivl er det min corolla jeg taler om smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af Anlæg i bilen
  • #1   12. apr 2021 Du skal ikk ha extra batt, hvis din bil lader som den skal og Du ikke spiller fuld gas i lang tid uden bil tændt. Du bruger jo heller ikk 750 rms .



  • #2   12. apr 2021 Hvis det regnestykke som jeg spurgte om passer, så skyder den godt 700watt afsted, Ca 26 volt

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   12. apr 2021 Det er ikke helt sådan forstærkere virker..
    Den vil kunne levere 750 ved 1ohm, pga den har en højere ampere output end du beregner på den måde, og sådan en forstærker virker..
    Forstærkere arbejder omkring 14,4volt, så ved 50A vil den levere 720watt.
    Smider du ekstra batteri på, så rister du enten hele el systemet i bilen, da den ikke er beregnet til 24v (Serie), eller 12v med flere amp(Parallel)


  • #4   12. apr 2021 Den kan levere 1250 ved 1 ohm ifølge bogen, men det er reelt set nok kun 1000,

    Batteriet ville jeg smide som et slags "reserve" så generatoren ikke ender med at have det så stramt over længere ture


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #5   12. apr 2021 Din generator vil komme på mere arbejde, da den skal lade et ekstra batteri op smiley
    Ekstra batteri = Ekstra generator, ellers er det tabt

    Hvis den kunne trække 15000watt ved 14,4v, så sluger den bare 1041ampere igennem ledningerne smiley


  • #6   13. apr 2021 Nichlas P

    For det første er bilgalleri det forkerte sted at spørge omkring anlæg... F.eks. får du nu råd af Bjerggaards der Tydeligt ikke aner hvad han snakker om...

    1: Du tager den der kondensator / Svindel-dingenot og afmonterer igen... For den giver IKKE ekstra strrøm til noget som helst... faktisk tilføjer en Kondensator intet til din strømbank andet end at fungere som en slags filter...

    2: Den udregning du er ved at lave er så irrelevant og ligegyldig... Du kan ikke høre forskel på om din forstærker smider 27V eller 25V... Så tag nu det der teori, som kun er relevant hvis du skal BYGGE en forstærker og Glem det...

    3: Fint grej du har valgt...

    4: Du siger du kun har plads til Slimfit højttalere... er det før eller efter du monterer den korrekte højttaleradaptor i døren? (Fordi det har altså en hel del at sige... )

    5: Du kan tilføje 200 batterier uden at noget brænder af så længe det er i parallel.... Det er rent sludder det Bjerggaards skriver med at "Smider du ekstra batteri på, så rister du enten hele el systemet i bilen, da den ikke er beregnet til 24v (Serie), eller 12v med flere amp(Parallel) "
    Så længe der er tale om et 12V system, så kan du have 1000000000 Ampere til rådighed... Det er ligegyldigt... Et batteri sender ikke amperer ud... sådan fungerer strøm ikke... Et batteri leverer strøm =Ampere "On demand" dvs. det afhænger kun af hvor meget de forskellige komponenter skal bruge... ikke hvor meget der er tilrådighed... Dette ved enhver med basic viden om El...


  • #7   13. apr 2021 Svar 1. Jeg havde ellers fået ahvide at den hjælper batteri og forstærker med at levere strøm noget hurtigere

    Svar 2. Nej det kan jeg ikke umiddelbart, men hvis jeg giver den så den får for meget så er det jo ligeså dårligt vel?

    Svar 3. Jeg har sku svært ved at se om du mener det som en joke smiley

    Svar 4. Det med slimfit har jeg fået ahvide af carsound, for ellers skulle jeg til at skærer i døren indvendigt for at få plads

    Svar 5. Det havde jeg godt på fornemmelse for jeg har set mange videoer hvor de ligger et ekstra batteri som parallel, men det er så ikke noget jeg skal tænke over før jeg kommer en del længere op i rms watt?

    Har du evt noget indput på et godt sæt højtalere?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #8   13. apr 2021 Cody .
    Kan se at du læste det på en anden måde end jeg mente, og kan godt se hvorfor..
    Serie = Dårligt (Til dette formål)
    Parralel er vejen frem, og min fejl at jeg fik det skrevet som om at det var dårligt, med ekstra tilgængelige ampere, men ændre ikke på, at det stadig kræver at forsyningen til batterierne er iorden, medmindre man vil gå og lade dem op med en oplader hver gang man holder stille


  • #9   13. apr 2021 Til jer begge

    Den eneste grund til at jeg nævnte et ekstra batteri var fordi jeg har set andre gøre det


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #10   13. apr 2021 Et batteri kan godt være godt, hvis der er brug for det, men på dit setup vil jeg ikke tro at det er nødvendigt, kondensatoren havde jeg slet ikke set at du havde monteret, men den er normalt en nødløsning for ikke at lave de "the big three"
    Så inden du går igang med ekstra batteri, så få klaret stelkablerne, batteri til karosseri, stel fra generator til karosseri, og god plus fra generator til batteri.
    Det er virkelig tit de opgraderinger som overses, og uden dem er det op af bakke.
    Jeg havde faktisk overset at du havde kondensator på, er det pga lyset blinkede, eller pga en havde sagt at det gav bedre effekt?


  • #11   13. apr 2021 Stelkabler ligenu består af 3 x 10mm kabler, da vi var løbet tør for 35, men det er bestilt og bliver rettet på i werkenden.

    Med hensyn til kondensator tror jeg det er alt efter hvem du spørg for nogle siger det er for at hurtigere levere strøm til forstærker, og andre siger den er for at lys ikke blinker, og nu siger cody den er ligemeget.. Så skal den af eller ej? Og vil det have nogle indflydelse, da jeg syntes det er meget fedt med at man kan se strømmen i den


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #12   13. apr 2021 Kondensator er en falsk sikkerhed, tror ikke du finder mange inden for bil stereo som vil anbefale dem (Cody er pænt stor i gamet) Og ved hvad han snakker om. Om den har nogen direkte negativ effekt ved jeg ikke, men hvis du vil have display til strømmen, og den ikke har en negativ effekt, så forsætter du bare med den, ellers findes der eksterne målere som også kan vise det.
    Men vil tro at Cody vil skrive om den har en negativ effekt eller ej.

    Men god ide med stelkablerne, 10kvadrat er jo knapt nok større end org, men hvis der snart kommer styr på det, så er alt jo iorden der


  • #13   13. apr 2021 20/21mm er recommended til den forstærker, men tog 35 da jeg nok skulle have noget mere i senere hen

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #14   13. apr 2021 Det er ikke kun de forbindelser som skal være iorden, de 3 andre jeg beskrev skal også, og du har vel tjekket om du kan få 35kvadrat i din forstærker?


  • #15   13. apr 2021 Sagtens, mit + er 35,kun stel mangler

  • #16   13. apr 2021 Nichlas P

    Ok jeg joker ikke... Ground Zero har jeg selv vundet konkurrencer med og Alpine er ganske ok, selv om man kan finde bedre til prisen, Men lad nu det ligge...

    Der er mange Lommeteorier omkring Kondensatorer... De færreste passer... Og den alm power kondensator som normalt sælges er ikke rigtig brugbare til nul og en skid i dit setup... Faktisk er den en belastning hvis ikke din strømbank er 100% i orden INDEN du monterer kondensatoren... (Nej den hverken kan eller skal give mere strøm og nej den er ikke beregnet til at få lygterne til at holde op med at blinke... )

    Glem alle dine udregninger omkring effekt osv osv... Medmindre vi snakker om seriøst dB-drag anlæg, så er målet at musikken skal lyde godt... Om din forstærker smider 15 volt ud eller 25 volt, har i det tilfælde ikke noget at sige... Så hav nu den bekymring mindre og lad være med at tænke mere på det, men blot på at det hele indstilles korrekt.

    Det skal bemærkes at jeg er forhandler selv, og dermed er min mening farvet heraf... Men lad os nu være ærlige... jeg kunne jo tjene penge på at råde folk til at købe kondensatorer... Så overvej lige hvorfor jeg råder imod det...

    om du vil lytte til mig eller ej er helt op til dig selv... Min baggrund er med over 20 års erfaring inden for bilstereo... 10 år med konkurrencer, Både i Emma og i dB-drag, hvor jeg er tvunget til at stoppe med at deltage i dB-drag fordi jeg er overdommer i Danmark. et par DM titler og em og vm top 3 placeringer... Jeg skriver blot dette så du selv kan vælge om det er erfaring nok til at du vil lytte til mig...


  • #17   13. apr 2021 Du er netop grunden hovedsageligt til at jeg skriver herinde når det vedrøre anlæg, har du nogle gode forslag til højtalere og forstærker?

  • #18   13. apr 2021 Jeg må se om det kan klarer sig uden kondensator, så må den fjernes

  • #19   14. apr 2021 Et muligt sæt højttalere med lav indbygningsdybde kunne være Hertz Cento CK165F Slimline sættet... Indbygningsdybde på 43,5mm

    Men sørg for at bruge sådan et sæt rammer her: https://www.hilmars-audio.dk/shop/hoejtt-ram-toyota-1814p.html Det giver dig faktisk lidt ekstra indbygningsdybde at lege med... (mon ikke dit råd om slimline højttalere er baseret på at man bare ikke har højttalerrammer til din bil? ) Alternativt kan der custom laves rammer...
    Det giver lidt mere frit valg blandt højttalerne...

    med hensyn til forstærker kan jeg også komme med forslag... men vær klar over at jeg er forhandler..


  • #20   14. apr 2021 https://www.carsound.dk/hertz-energy-esk-f1655?page=2273&fields=c72124dcc345b5d230a3aa623db89b42

    https://www.carsound.dk/hertz-dieci-dcx-6903?page=2273&fields=9b3255df45cb01d65451070016bc46f0

    https://www.carsound.dk/ground-zero-gzia-4115hpx-ii?page=2276&fields=c3ebd8c46580ca3e77023de1db1e8499

    Ville det her være fint sæt, eller kan du finde andet?

    Jeg havde egentlig regnet med at flere ville komme med forslag

    Med hensyn til de rammer passer de vidst ikke, da min model er 97-02


  • #21   14. apr 2021 Som jeg husker dørene i en Corolla så det en lille smule plastik og måske et ligegyldigt stykke af noget metal i dørsiden.
    Det skal du lige tjekke op på. Kør ruden ned og mål hvormeget plads du har. Og pgømndu evt kan lave en lille ting at smide imellem dør og enhed. Nogle gange kan man flytte enheden 5-7mm ud mod kabinen uden problemer og så det bare at lave en ring som spacer.

    Jeg ville ikke gide kondensator til Anlæget gode kabler i rigtig tykkelse med god forbindelse er det vigtigste.


  • #22   14. apr 2021 #20

    De rammer jeg linker til er til corolla før 2002... Så de burde passe...

    Det er godt nok nogle gamle udgåede modeller du kigger på der...

    Kan se du er opsat på at købe hos Carsound... Kan ikke rigtig hjælpe der... Det er trods alt en konkurrent...

    Du kan få bedre forstærkere til prisen...

    Og 6x9" højttalere... Hvorfor?


  • #23   14. apr 2021 6x9 er fordi jeg ikke har side højtalere, men jeg mærkede igår og der er vidst ret meget tomrum så kan godt være jeg skifter til komponent bag også

    Er dog ikke opsat på carsound, men kender ikke så mange sider, men ved du har en som du helst ikke vil reklamere for, men ny spørger jeg, kan du ikke prøve at linke til 2 komponentsæt, vil helst have GZ forstærker så den matcher, men det ved jeg ikke om du kan klare?


Kommentér på:
Opgradering af Anlæg i bilen

Annonce