{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Peter K
Peter K
Tilmeldt:
7. jan 2023
Emner: 1 Svar: 5

Lyd i klassisk bil {{forumTopicSubject}}

Min klassiske bil (1960) er ved at være klar til sadelmager. Den har aldrig haft en radio, men jeg vil gerne have mulighed for at høre lidt musik når jeg kører en tur. Det skal ikke være et mobil diskotek, og der er ikke meget plads at gøre med. Så udfordringen er hvordan man bruger den begrænsede plads bedst muligt.
Bilen er 2 personers, og der er begrænsede muligheder i døre og adskillelsen mellem kabine og bagagerum. Der er en bagagehylde bag forsæderne, så adskillelsen er ikke lige op af sæderne.
Jeg havde tænkt at sætte diskanter i dørene, og 2 x 5,25” i hver side af adskillelsen. Og måske en 6,5” i midten som en subwoofer.
Jeg ved jeg kunne få bedre lyd med flere og større enheder men der er ikke plads.
Så med de begrænsninger, giver min plan så mening?

Venlig hilsen,
Peter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyd i klassisk bil
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   7. jan 2023 En god bluetooth højtaler, den er ikke permanent monteret. Nogle af dem spiller helt godt. Og så har du ikke forringet værdi ved at have højtalere i døre eller hattehylde.

  • #2   7. jan 2023 Du skriver bilen aldrig har haft en radio,men hvilken bil drejer det sig om ?.Nogen modeller har en plade der kan pilles ud i instrumentbordet ,og det sjoveste var jo nok at finde en radio der svarede tidstypisk til din bil med evt.gemt højtaler bag instrumentbord.Synes personligt det er skammeligt at sætte et nyt anlæg i en klassisk bil ,hvis det ikke kan gemmes fuldstændig.

  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 1 Svar: 5
    #3   7. jan 2023 Det er ikke bilens originale interiør. Der laves et nyt. Har svært ved at se hvordan jeg skal indbygge en Bluetooth højtaler, så det bliver pænt. Og hvis jeg gemmer den under instrumentbordet eller sæderne, så bliver lyden vist ikke ok. Skal ikke have noget der ligger løst på passager sædet.
    Der kommer ikke en moderne radio i, og der er heller ikke en forberedelse for radio. Tanken er at montere en forstærker i bagagerum som jeg kan streame til, og kontrollere vha telefon.


  • #4   7. jan 2023 Post et par billeder af kabine, så kan folk se og ikke gætte.


  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 1 Svar: 5
    #5   7. jan 2023 Måske, er det mig der har været dårlig til at forklare.
    Diskanter i dørene foran, og 5,25” enheder bagi. Jeg har en forstærker i bagagerummet, som har DSP og subwoofer udgang.
    Er der værd at montere en 6,5” enhed centralt bagi sluttet til subwoofer udgang, eller er det spild af penge?


  • #6   7. jan 2023 nr1 en 63år gammel bil er ik en classisk bil men det er så ik så relevant,
    nr2 nå folk spørg hvad det er for en bil så er det ligemeget om det er org inginør eller det er fra en bil fra 2003 det hjælper stadig så folk ved hvad du ca har af plads i bilen,
    og nr3 som nok er den vigtigste så skal du ik sætte dine diskanter i dørene foran og så 5.25" omme bag i så du måske har 1.5m hvis ik mere imellem diskant og mellemtone og til lige med 2 helt forskellige steder i bilen, det er kun bassen med de meget lave toner øret ik kan høre hvor lyden kommer fra
    og 1 enkelt 6.5" få du ik meget bas ud af med mindre du køber en af de meget spichele som nok fylder 15cm i dybten hvis ik mere,
    kan du ik få plads til en 8" ??
    og igen hvis folk vidste det eks var en ford transit så kunne de måske sige at du kunne lave en plade oppe ved taget og sætte højtalerne der i eller lave nogen små kasser med højtaler og sætte under indstrument boret eller lave nogen kickpaneler med højtaler,
    men uden og i det mindste vide hvad bil det er kan du ik få et brugbart svar og hvis den så os er bygget om i kabinen ville nogen billeder os hjæpe rigtigt meget for lige nu kan folk kun side og gætte
    ps..det er ik for og lyde som en sur idiot men hvis du skal bruge hjælp skal folk jo vide hvad vad dit layout er,
    man kan jo heller ik bare sige hvad dæk tryk skal jeg have i mine 17" dæk,
    det kommer jo os an på bilens vægt og om det er 185/35r17 eller 275/60r17 osv,
    så folk skal som min vide hvad bil det drejer sig om og så som sagt er et par billeder os en god ide hvis du har bygget kabinen om,
    pps..hvis du afligevel vil montere en diskalt i døren hvorfor så ik os montere de 5.25" i døren


  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 1 Svar: 5
    #7   7. jan 2023 Tak for svar, der er noget brugbart.

    Bilen er en Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale. Jeg er ved at lave en ny kabine til den, og er villig til at lave plads til nogle højtalere. Men jeg får aldrig plads til en 8” subwoofer nogle steder. Kabinen er helt rå lige nu, bortset fra lyddæmpning.

    Jeg kan forstå at jeg bør prioritere at have plads til både diskant og mellemtone i mine døre. Da mine mellemtoner, derfor bliver rimelig små. Var jeg nervøs for at komme til at mangle lidt bund.

    Pladen ud mod bagagerum har tre huller på ca 150x150mm. Man kunne montere noget bas der, men det kan ikke blive meget større end mellemtonerne. Da jeg ikke er villig til at skære i karossen. Man kunne også montere noget større i bagagerummet, men så skal det spille gennem et eller flere af hullerne på 150x150mm.
    Bagagerum er ikke et traditionelt bagagerum, men opbevaring af reservehjul og akkumulator. Bare lige inden der nogen der foreslår en stor subwoofer i kabinet der. Men der kunne måske sidde en bas enhed på væggen ind mod kabinen.


    profilbillede
  • #8   8. jan 2023 skal du have bagsæde i den??

  • #9   8. jan 2023 eller hvad med her han der ik side en 8" der i hver side
    (mange af dem fylder kun 8-10cm i dybten)
    godtnok vil den ik have noget kabinet så det vil ik blive perfekt bas men det vil da give lidt


    profilbillede
  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 1 Svar: 5
    #10   8. jan 2023 Den har ikke bagsæde, så det skal der ikke i. Området bag forsæderne er en hylde til at sætte lidt bagage.
    Jeg ville være ked af at sætte noget der hvor du har markeret. Der er nogle kort lommer, og der er faktisk kun plads til ca 4”.

    Jeg hælder mere og mere mod at efterlade nogle huller i bagbeklædningen mod “bagagerummet”, der kun er beklædt med stof. Og så se om jeg kan få plads til en decideret subwoofer deromme.


  • #11   8. jan 2023 jeg ved ik hvor meget plads du kan undvære i begage rummet men sådan en kasse her med en 8" i vil ca fylde 27cm i højden og 27cm i dybten og x antal cm i breden (vil tro 45-50cm i breden)
    og så peger porten ind imod et af hullerne,
    ellers en normal lille 10L sub kasse hvilken de fleste 8" efter hånden kan spille i som så vil være eks 25cm høj og 15cm dyb og 55cm bred og så enheden sider ud for det ene 15cm hul og sender lyden igennem der
    (du kan os lave kassen så den ca er 15cm dyb og 45cm høj og 30cm bred hvis der bedre er plads til det)
    det er selvfølig udvendige mål vi snakker om her,
    hvis du laver en kasse der indvendig er 10cm dyb og 40cm høj og 25cm bred så giver det 10L og hvis du så laver den ud af 19mm plade så vil den være 13.8cm dyb og 43.8cm høj og 28.8cm bred plus lidt ekstra mm hvis den lige skal beklædes med noget filt/vinyl,
    det her er jo bare ca mål da ryglænet med garnti skråner lidt som de fleste andre biler så kassen vil måske ende med og blive 18cm dyb i bunden og 10cm dyb i toppen udvendig,
    alt efter enhendes dybte kan man nok os lave kassen endnu mindre i dybten og så bare højre eller breder


    profilbillede
  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 1 Svar: 5
    #12   8. jan 2023 Tak for hjælpen omkring placering af højtalere foran.

    Vedrørende sub i bagagerum, må jeg prøve at lave en mock-up i pap. Og se hvad jeg kan få plads til mellem akkumulator og reservehjul. Der er ikke så meget plads i sådan en.


    profilbillede
  • #13   9. jan 2023 det var så lidt,
    er det dig selv der har monteret batteriet der
    (tænker bare om det eventuelt kunne rykkes 15/20cm bag ud så subben kan være foran det)


  • #14   9. jan 2023 eller hvis du ik har bagsæde hvad med plassen på gulvet bag et af sæderne hvor man normalt ville have fødderne
    (god ide med pap model først,
    det plejer jeg os selv og gøre,
    for det meste kun i 2D men enkelte gange i 3D (hele kassens str) for og være sikker på der os er plads til sæde kan vippe osv hvis der er bevælige dele omkring kassen


  • #15   9. jan 2023 En god ide er at få både mellemtone og diskant foran dig, så du får det rigtige lydbillede.

    Kunne man overveje en mindre slimfit subwoofer under et af sæderne? (det kører nyere BMW'er med fra fabrikken)
    Ellers en kasse med en 6.5" eller 8" bassenhed i bagagerummet, det kan også godt give en fin bund - nu er vi jo ikke ude i noget der skal høres km langt væk smiley


  • #16   9. jan 2023 Afhængigt F hvor du er fra er der sikkert en god forhandler nær dig der kan hjælpe med god vejledning.
    Jeg køre selv gerne til Hilmarsaudio i Nysted. Men der er nogle kyndige folk rundt omkring i Danmark der helt sikkert kan hjælpe bedre end tilfældige på nettet.


Kommentér på:
Lyd i klassisk bil

Annonce