{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Chris Kikkenborg P
Chris Kikkenborg P
Tilmeldt:
5. dec 2023
Emner: 1 Svar: 1

Hjælp søges til indstilling og forståelse. {{forumTopicSubject}}

Hej drenge. Jeg har netop monteret mit komplette anlæg i min bil og nu begynder det sjove: Indstilling.

Opsætning:
2x Alpine S-s65c 6,5" i fordørene
2x Alpine SPG-17c 6,5" i bagdørene
2x Alpine SPG-69c3 6x9" i hattehylden
1x Alpine SWG-1244 12" bas
1x Alpine MRV-F450 5 kanals forstærker
1x JVC LD-T812BT Head unit
Installations kit fra biltema.

Jeg har 2 linje udgange på min radio. med 5 kanaler.
Jeg har købt et phonokabel med 2 han og 4 hun på. så jeg kan bruge 4 kanaler. hvordan får jeg den sidste kanal brugt ?
skal jeg købe en alpine monoblok til bassen ?

håber på svar. tusinde tak på forhånd.

Mvh Chris smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges til indstilling og forståelse.
  • #1   6. dec 2023 det bliver noget rod din radio skal smide ful tone ud for at alle højtaler på nær sub spiller det de skal og din sub skal bruge low tone de fleste forstærker kan dele det ud men jeg sys det bliver noget rod hvis jeg var dig ville jeg vælge en anden radio hvor den har 3 udgang

    en til for
    en til bag
    en til sub

    så kan du også juster det fra radio


  • Chris Kikkenborg P
    Chris Kikkenborg P Tilmeldt:
    dec 2023

    Emner: 1 Svar: 1
    #2   6. dec 2023 Der står faktisk der er 1 subwoofer udgang.

    Men den rigtige løsning er at købe ny radio?
    Har lige købt denne..


  • #3   6. dec 2023 udgangen i radioen kan enten sende low til sub eller fuld tone til alle dine andre højtaler

    du kan få det til at spille uden anden radio men godt tror jeg ikke det bliver


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #4   6. dec 2023 Bare i dine døre og hattehylde skal du bruge 6 kanaler og så plus til subwoofer. Så hvis alle højtalere skal tilsluttes forstærker, skal du have en 6 kanals OG en monoblok til subwoofer.....Det er i mit hoved en mærkelig opsætning du har gang i der. Måske Cody eller en af de proff stereo forhandlere herinde, vil hjælpe dig med hvordan det bliver helt rigtig.

  • #5   6. dec 2023 ja mega have slet ikke set han har valgt 2 sæt 6.5"

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #6   6. dec 2023 Den rigtige løsning ville have været korrekt rådgivning inden du købte noget som helst. Den opsætning der giver hverken stereo eller surround. Det bliver bare larm fra alle sider. Så mit råd er at du får en proff til at hjælpe dig, og droppe mindst 1 sæt højtalere...

  • #7   6. dec 2023 Det er vidst ikke kun indstilling af anlægget du har brug for, Men generel undervisning i hvordan man sammensætter et anlæg, og hvordan lyden opfører sig i din bil...

    Det der kommer aldrig til at lyde godt... (Det er sagt med aller dybeste respekt, og ikke ment som en sviner) Ja altså det kan nok godt spille så nogle vil synes det lyder godt, men er man vant til airpods, eller de der små Bluetooth højttalere, ja så er alt en forbedring...

    Du har intet musik der er optaget i 6.1 stereo, fordi det er der ikke noget der hedder... Men det er en 6.1 opsætning du har lavet.. Derfor vil det aldrig lyde godt desværre,,,

    Du er mere end velkommen til at kontakte mig omkring mere viden om emnet, hvis du vil vide mere og lære mere om bilstereo, For synes det er synd at du desværre på alle måder vil ende med et skidt resultat fordi du ikke har startet med at få den rette vejledning... (Det havde også været meget billigere for dig hvis du var startet rigtigt.. )


  • #8   9. dec 2023 Kender ikke forstærkeren men nogle 5-6kanalers forstærker kan fint fungere med kun 1sæt Rca input.

    Ville kære dine fordøre og 6x9 over forstærker og lade bagdøren blive trukket af radio. Eller trække bagdøre og 6x9'ere over bagkanalerne på forstærkeren ( 2ohm's kobling)

    Men nævn hvor du er fra så der måske en hjælpsom person området der kan hjælpe

    Jeg ville være ligeglad med om man få der "rigtige stereo billede" det er fedt nå det er gjort rigtigt men skal man bare fyre noget Daze eller Gilli af så stereo perspektiv totalt ligemeget. Nogle vil havde et front sæt og sub til 15000kr. andre skal bare havde lyd for 1500kr.


    https://www.crutchfield.com/S-iXTx8ieoxjm/p_500MRVF450/Alpine-MRV-F450.html de har et link til pdf. owners manual. Og Det ser ud som om du kan nøjes med dine y-splitter og sub kanal'en til at virke
    God fornøjelse med justering og opkobling


  • #9   10. dec 2023 Folk der er ligeglade med hvordan noget lyder, Er IKKE folk man skal lytte til når det omhandler musik og lyd...

    Og så er det ren idioti at køre front og 6x9" på forstærker... Man lader naturligvis front og bagdøre blive trukket af forstærker, og smider de 6x9" ud til højre... Enhver der råder en til noget andet, skal afholde sig fra nogensinde at give andre folk råd igen... Bedste ville være hvis en sådan person aldrig rørte bilstereo igen...


  • #10   11. dec 2023 Manden har købt sit udstyr og kan fint koble der op. Jeg ville stadig sætte 6x9"erne på forstærker og bagdøren over radioen da de oftest sider lavt.
    Jeg er ligeglad med om folk køre perfekt stereo eller om de køre højtalere hele vejen rundt i bilen
    Manden spørg ikke om ideelt stereo perspektiv men blot om opkobling af forstærker og justering.

    At nogle kan lide at nørde stereo perspektiv, højtaler pladsering osv er fint. Men det gør ikke at alle andre er galt på den ved at havde højtalere hele vejen rundt.. hvis jeres indædte front setup er der eneste rigtige så det sjovt at bilfabrikanter som Bentley. Rolls Royce og Maybach ikke kun har et front setup.

    Der er mange der syntes der er fint med et setup som TS har.



  • #11   12. dec 2023 Ja... og de sidder lavt af en grund... 6x9" enhederne sidder i hattehylden der objektivt er det dårligste sted at placere en højttaler...

    "så det sjovt at bilfabrikanter som Bentley. Rolls Royce og Maybach ikke kun har et front setup. "
    Elsker det argument der,... fordi det viser hvor lidt du ved... FORDI DE FABRIKANTER OGSÅ HAR EN DSP I BILEN... Ikke en DU kan pille ved dog... men det gør at der kan kompenseres for meget... og her er der tale om luksus biler, hvor ejeren af bilen ofte sidder på bagsædet, med en chauffør foran... Altså skal der fokuseres på god lyd til ejeren af bilen, og ikke til føreren...
    Du har aldrig i den tid jeg har kendt dig, lært en skid om emnet... det er helt vildt...

    Dit argument: "At nogle kan lide at nørde stereo perspektiv, højtaler pladsering osv er fint. Men det gør ikke at alle andre er galt på den ved at havde højtalere hele vejen rundt."
    Taler vi SQ så jo... Men taler vi ren hverdags lyd, så nej... Men så er din løsning stadig den mest idiotiske man kan lave... Altid sætte bagdørene på forstærker og ikke det i hattehylden... Dem i hattehylden skal nok spille rigeligt højt til at følge med... Sjovt nok... Men sørg dog for at når du nu alligevel laver et bagsæde fokuseret setup, at personerne på bagsædet så i det mindste får lyden foran sig... Oven i dette er det langt nemmere at styre i forhold til fronten, Så man kan lave nærmest et "split-setup" hvor forreste sæder stadig har primær lyd foran sig, Med fylde bag fra, mens bagsædet har primær lyd foran sig med fylde bag fra... Derfor sæt højttalerne i DØRENE på forstærker. og ikke dem i hattehylden, fordi så har INGEN god lyd... Men igen, hvordan skulle du kunne vide dette når du aldrig har lært en skid...

    Så nej det har ikke noget med stereoperspektiv osv at gøre... det har noget at gøre med at udnytte det han nu allerede har købt, bedst muligt... noget du ikke ved hvordan man gør, kan man tydeligt se...


  • #12   12. dec 2023 Jeg forklare hvad jeg ville gøre med der setup han har. Ogå selvom du har nogle synspunkter jeg godt kan forstå argumenterne omkring.

    Hverdags lyd er hvad langt de fleste søger.

    Men det ikke kun De dyre luksusbiler der kommer med højtaler hele vejen rundt. Selv min gamle Golf 1 havde 4x6 for og bag fra fabrikken, Fordi der der skulle være lyd i bilen. Intet mere intet mindre.

    Du begynder som sædvanlig med Stereo perspektiv og "korrekt lyd" også selvom spørgsmålet slet ikke går på emnet.
    Jeg ved du kan finde ud af bilstereo og lavet noget der både kan spille højt og pænt.

    Har lært noget om Stereo, Men er ikke blevet religiøs omkring det.
    Jeg respektere folks setups og de spørgsmål de har. Om de køre med GAS eller Morell er i princippet ligemget

    Kan dog se at TS enten skal havde noget high/low converter eller en anden radio hvis hans RCA signal kun er sub fra radion. Da det ikke ser ud til den Alpine forstærkeren har High level input.


  • #13   17. dec 2023 Og det du ville gøre er det dummeste man kan gøre... Hverken mere eller mindre... Please, enten skal du sætte dig bedre ind i tingene inden du giver andre råd, eller også skal du helt undlade at rådgive andre om Bilstereo... Du ser sgu da heller ikke mig rådgive folk om Turboer, wastegates og stage 1-2-3 tuning vel? At jeg kan nogle buzzwords betyder ikke jeg ved en hujende fis om emnet... Jeg kan godt bage et brød, men vil du have rådgivning omkring brød og kager, så går man til en bager og ikke mig... Så hav nu lidt selvindsigt og lad være med at rådgive folk om noget hvor du ikke ved noget om emnet...

    "Du begynder som sædvanlig med Stereo perspektiv og "korrekt lyd" også selvom spørgsmålet slet ikke går på emnet. "

    hvor i det første svar jeg skrev, ser du ordet "Stereoperspektiv"? Det er ok... jeg venter gerne til du har fundet det.

    "Selv min gamle Golf 1 havde 4x6 for og bag fra fabrikken, Fordi der der skulle være lyd i bilen. Intet mere intet mindre." Ja, og sådan en golf 1 lød jo godt ikke? Du skriver det endda selv... "Fordi der skulle være lyd i bilen" = Det er ikke en prioritet... Men når folk udskifter det originale anlæg, så er det fordi lyden bliver en prioritet... Så dit argument taler mere for min sag, end for din... Golf 1 er fra fabrikken lavet med dårlig lyd, fordi det ikke er en prioritet...
    Nu hvor det bliver en prioritet for føreren af bilen, så vil du råde ham til den dårligste løsning nogensinde, så han får mindst ud af sit grej? Det virker dumt gør det ikke?

    "Jeg respektere folks setups og de spørgsmål de har." men du har ikke lært at finde frem til folks egentlige behov... "Det skal spille godt" er desværre ikke sigende for hvad folk ønsker... fordi godt er subjektivt til en vis grænse... Fordi når folk hører et korrekt opsat anlæg, så kan de sagtens høre hvor meget bedre det er end det der gøjl som amatører laver, og så ændrer ens opfattelse af godt sig lige pludselig... Der er 1 sætning der går igen blandt alle de kunder der har været ude ved mig og få lavet en opsætning eller får indstillet, eller direkte ændret deres anlæg... "Jeg troede ikke det kunne komme til at lyde sådan" (Og det er uden at tilføje noget eller gøre det dyrere end forventet)

    hans HU har rear/sub udgang = det kan vælges i radio om det er fullrange eller kun bass... Så han skal reelt set bare kunne splitte signalet op, hvilket er en lorteløsning når signalet kun er 2,5 volt... men det kan fungere... Men jeg står ved hvad jeg skrev først..

    han skulle have søgt hjælp før han spildte sine penge... Fordi, ærlig talt det er en forfærdelig løsning han har gang i... (og så S og G serierne fra Alpine.. så bliver det næsten ikke værre til prisen)


  • #14   17. dec 2023 Endnu engang en masse sure ord fra en der mener alle skal være enige med ham.

    Manden har købt sit udstyr og har monteret det.. hvad han burde og hvad han skulle er ikke længere relevant at dvæle ved.

    Du har ikke rigtigt kommet med nogle brugbare inputs ud over dem du er blevet provokeret til at komme med. Eks at HU Har Res/sub udgang.
    hvilket jeg ikke gad google efter.

    Og som jeg pointere så er der højtalere hele vejen rundt i alle biler.
    Ja der kan være en eller anden form for DSP på.
    Men med der setup han har havde jeg stadig koblet det op som jeg beskriver, også selvom du ikke er enig, for der er hvad TS har


  • #15   17. dec 2023 Er du dum? Jeg har endda forklaret dig hvorfor man ikke kobler det op som du beskrev... Og alligevel vil du vælge den dårligste løsning der er??? Man kan få et ret godt resultat, også med de højttalere han allerede har købt... men ikke hvis man kobler det op som du vil gøre... Det vil lyde forfærdeligt... Hvis du tilgengæld gør som jeg beskrev, vil det spille bedre og højere... Men du vil hellere anbefale en dårligere løsning?
    Som sagt, lad være med at forsøge at rådgive folk når du ingen viden har om emnet...

    som du pointere så er der højtalere hele vejen rundt i alle biler. Ja... fordi der skal være lyd, og fordi det er normen... Ikke fordi det er en god løsning... intet musik er optaget i quadrofoni siden 1970'erne... Meget få musiknumre er optaget i Surround...

    Der er højttalere hele vejen rundt i en bil for at kompensere for vejstøj... ikke for lydkvaliteten... Det er jo et idiotisk argument du bruger.


  • #16   17. dec 2023 Jeg har aldrig nævnt lydkvalitet
    Det er for at få mest muligt power ud til alle enheder. Så kan man lege med Gain som balance knap. Da den er ophørt med Rear out only (med mindre man kobler det virkelig wierd op)


  • #17   19. dec 2023 Nej, selvfølgelig har du ikke nævnt lydkvalitet... det kan jeg jo se du ikke ved noget om...
    Det du skriver nu giver ikke mening... Sådan får du ikke mest power ud til alle enheder... Sådan får du mere power ud til højttalerne i hattehylden der har mindst brug for den power...

    Og nej du kan ikke bruge gain som balanceknap... igen så tilkobler man ikke højttalerne i hattehylden til forstærkeren medmindre man er dybt debil... Du Sætter forstærker på højttalerne i de 4 døre... derved kan du som du siger bruge gain som en slags Fader knap... (Balance er left/right ikke front/rear) Højttalerne i hattehylden skal nok følge fint med på den power der kommer fra HU... Især fordi føreren ikke behøver kunne høre dem... Dermed opnår du den bedste lyd fra både front og bagsæde... men du vil ikke lære, du sidder fast i din egen verden hvor "MERE POWER I NAKKEN" åbenbart er det folk vil have... Giver ingen mening.. .

    PS: Jeg venter stadig svar på dette: "Du begynder som sædvanlig med Stereo perspektiv og "korrekt lyd" også selvom spørgsmålet slet ikke går på emnet. "

    hvor i det første svar jeg skrev, ser du ordet "Stereoperspektiv"? Det er ok... jeg venter gerne til du har fundet det.

    kom nu... hvis du kommer med en påstand, Så kan du også dokumentere den... Eller vil du trække den udtalelse tilbage?


  • #18   19. dec 2023 Stort set hver gang de er en tråd om bilstereo så begynder du at skrive om Stereo perspektiv og front setup og alle der ikke er enige er idioter. Jeg ved hvordan du er som person så jeg tager der ikke så højtideligt.

    Men som du skriver i dit første svar i tråden
    "Det er vidst ikke kun indstilling af anlægget du har brug for, Men generel undervisning i hvordan man sammensætter et anlæg, og hvordan lyden opfører sig i din bil...

    Det der kommer aldrig til at lyde godt... (Det er sagt med aller dybeste respekt, og ikke ment som en sviner) Ja altså det kan nok godt spille så nogle vil synes det lyder godt, men er man vant til airpods, eller de der små Bluetooth højttalere, ja så er alt en forbedring...

    Du har intet musik der er optaget i 6.1 stereo, fordi det er der ikke noget der hedder... Men det er en 6.1 opsætning du har lavet.. Derfor vil det aldrig lyde godt desværre,,,

    Du er mere end velkommen til at kontakte mig omkring mere viden om emnet, hvis du vil vide mere og lære mere om bilstereo, For synes det er synd at du desværre på alle måder vil ende med et skidt resultat fordi du ikke har startet med at få den rette vejledning... (Det havde også været meget billigere for dig hvis du var startet rigtigt.. )"

    Ikke noget konkret hjælp til spørgsmålet. men en helvedes masse ting manden har gjort "forkert"

    Som jeg også nævner ville jeg enten kære 6x9"erne over forstærker eller koble 6x9"erne og bagdørene sammen for at få mere effekt ud til dem.
    Og man kan godt bruge Gain som en Fader funktion. Sålænge man ikke skruer op over grænsen hvor den forvrænger signalet.


  • #19   21. dec 2023 Og som jeg nævner er din løsning den dårligst mulige... Jeg ved godt det intet betyder for dig, da du nægter at lære noget om emnet, men kunne du så ikke spare andre for at skulle risikere at tro på det bavl du lukker ud, ved simpelthen IKKE at rådgive folk? At spørge dig om bilstereo, svarer til at gå ned til bageren for at få rådgivning omkring efterisolering af loftrum...

    Grunden til at jeg skriver som jeg gør er simpelthen fordi jeg mener det er synd at han nu har spildt en masse penge, (nok fordi han lyttede til folk som dig, der fokuserer mere på at tale folk efter munden og ikke på at fortælle sandheden) og at noget generel viden om emnet kan hjælpe ham til at få mest muligt ud af det han nu allerede har anskaffet sig... (Noget du heller ikke kan hjælpe med, kan man se ud fra dine svar)

    Det pisser mig virkelig af hvordan, folk som dig, spreder misinformation, og sindsygt dårlige råd, mens de gemmer sig bag, "jamen det var jo bare det der blev spurgt om"... I stedet for rent faktisk at hjælpe folk med at få det bedste ud af tingene... (Noget du ikke gør ved at give ham den dårligste løsning der findes)

    Ja jeg skriver grimt, og arrogant... men jeg ved faktisk hvad jeg taler om... Du skriver pænere, det er rigtigt... men du har ingen anelse om hvad du har med at gøre...

    Hvis man faktisk vil hjælpe folk, så må man være parat til at fortælle dem sandheden... Ellers hjælper man ikke. man gør blot ondt værre.


Kommentér på:
Hjælp søges til indstilling og forståelse.

Annonce