{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæmpningsmateriale i baskasse.
  • #2   1. apr 2008 nej du sal bruge vrokulv.. der er ikke noget beder .. du ved det man isoler med.. det der dæmper jo for at lyden ikke kan komme ud/ind.. så kan du lig så godt skruge ned for bassen/andlæget...

• #3   1. apr 2008 Du bruger sgu da ikke rockwool i en basskasse...

Alle de der små støvpartikler fra wockwoollen ender med at ødelægge motorsystemet i bassen.....
    Du skal bruge rigtig dæmpeuld, eller akustilux som det også hedder...

Rockwool er sgu for dumt at bruge...

• #4   1. apr 2008 hvis det er har jeg nogle "æggebakker" du kan købe. altså vat æggebakker.

mange til dem her mener jeg. de er købt ved carsound, men kan ikke lige huske hvilke det er.

http://carsound.dk/produkt.asp?id=1467&pk=1012

• #6   1. apr 2008 til en bas er det ikke nødvendigt med æggebakke formen da man ikek skal reflektere lyden men bare dæmpen lyden af kasse

• #7   1. apr 2008 Tommy N:

helt korrekt materiale at bruge...

• #8   1. apr 2008 tommy, de er faktisk udmærket dem der fra biltema, har selv haft dem i en kasse... så kan også anbefalde dem

• #9   1. apr 2008 og hvis man vil ha æggebekken formen findes de også i biltema meget billigere end carsound... de har meget godt i biltema smiley

• #10   1. apr 2008 Tommy, det eneste problem med biltema er at de ikke ligger så mange steder... men ellers er der sku meget godt ved dem.

• #11   1. apr 2008 Ja hvordan er det, der er kun 3 eller 4 butikker her i landet af dem ikk...

Og sjovt nok så er der sgu lang til dem alle, men de har mange gode underlige og spændende ting deroppe...
    Jeg skulle, f.eks bruge nogen hjul der kunn bære pænt mange kilo, biltema havde lige det jeg skulle bruge... smiley

• #13   1. apr 2008 Perfekt, så ved jeg det. smiley Er Thansens ellers godt? Bor nemlig lige ved siden af en Thansen.

http://thansen.dk/product.asp?c=1725946939&n=1200268082&pn=1222806466

Eller skal det være det polyestervat eller æggebakke?

• #14   3. apr 2008 Du kan sagtens bruge det dæmpe skum du har, det har jeg selv gjort med fine resultater. Dog skal du eksperimentere lidt med mindre stykker og deres placering da det dæmper hurtigere end vat.
    Bagvæggen bag bassen bør du starte med.

Normalt bruger man ikke dæmpemateriale til subber andet end tyk træ og evt. bitumen plader da de spiller så lavt at frekvensen skal dæmpes af masse og ikke af stillestående luft.

• #15   3. apr 2008 @ Jesper
    det er ikke alle der gør. Det kommer an på enheden, kabinettets udformning, materialevalget cut-off frekvensen osv.

Det smarteste er at undgå stående bølger, tænke over materialevalg mht. egenfrekvens og bruge tykke plader for at undgå at kassen spiller med.

Lavfrekvente bølger er utroligt svære at stoppe pga. den lange bølgelængde (også derfor du altid hører brian bassen, men aldrig diskant eller mellemtone) hvilket du også kan se på dæmpningsgraden ved lave Hz på det thansen link.

• #16   3. apr 2008 Det kommer an på kabinet valget. Et lukket kabinet vinder mere af det end et refleks. Et lukket kan nogen gange med fordel fyldes dæmpevat i for at få kassen til at virke større fra enhedens synspunkt (da noget af energien afsættes i vattet og enheden derfor ikke skal bruge energi på at holde igen når refleksionen kommer tilbage.
    Det kan dog bedre betale sig at konstruere kassen i den rigtige størrelse og af de rigtige materialer.

Hvis du har holdt hånden for et basrefleksrør på en 12" eller 15" sub så ved du jo også hvor meget luft den flytter og tryk den laver. Det kan vattet umuligt fjerne på samme måde som det kan ved mellemtoner og diskanter.

• #17   3. apr 2008 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54661&KW=sub+d%E6mpning

og

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&KW=sub+d%E6mpning

citat ca. halvvejs:
    "Jo længere ned i frekvens der skal gengives, jo mere vigtig bliver afstivningen, da de højre frekvenser har mindre energi og er mindre tilbøjelig til at generere resonanser i kabinet fladerne, hvis disse er af ganske kraftig materiale, og de resonanser der kan opstå er rimelig nemme at "kvæle" med en smule bitumen eller andet dæmpning.

Men nede i bassen fungere bitumen ikke særligt effektivt, her er det mere den "rå" matrix eller "ramme" afstivning der gør "jobbet"

Så i deciderede bas kabinetter eller subwoofere er det spild at anvende bitumen dæmpning, ( kun hvis der er mellemtone enheder i samme kabinet, er det stadig en god ide at lade lidt bitumen beklæde alle! interne kabinet flader. )

Her er det vigtigere man solid kabinet gods tykkelse samt kraftig og effektiv intern afstivning, så som før omtalte matrix.

Ser man eks. på B&W så anvender de også KUN! matrix afstivning i bas sektionen af deres højtalere.

Jo tungere og kraftigere og velafstivet kabinetterne er jo bedre dæmpes de lavfrekvente resonanser."

• #18   3. apr 2008 Jesper J: Kan du forklare mig forskellen, jeg kan ikke se den andet en rummets størrelse og opbygning, det er jo den samme lyd man vil have frem..
    Men man bruger da altid dæmpningsmatriale i stue hifi med el uden matrix

• #19   3. apr 2008 @ chaplin
    Ja det er det samme. Man bruger altid dæmpemateriale i diskant og mellemtone kammeret (evt. mid-bas), men når det kommer til subs som spiller under 100hz er det ligemeget. Mange subs er "bare" tomme kasser.

• #20   3. apr 2008 Hvilke subs?

Diskanter er vel typisk med kammer, hvorfor så meget fokus på dæmpning der?

Bassen er jo det frekvensområde, med de kraftigste påvirkninger af kabinettet. En negligering af det spektrum er næppe tilrådeligt...

• #21   3. apr 2008 @ chaplin
    Ja netop. Men derfor skal man stive af og bruge gode pladetykkelser og ikke vat.

Mht. diskanter så er det meget forskelligt. Nogen sidder i kammer og andre skal sidde i en særlig monteringanordning for at være lukkede f.eks. visse rainbow (når vi snakker biler).

• #22   3. apr 2008 P.s.
    Jeg kan ikke nævne mærker, men har set konstruktionsvejledninger o.l. uden dæmpeuld i den seperate bund hvor bassen sidder (over 8 tommer).

Hurtig google gav dog:
    http://www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/creative-gigaworks-s750_3.html

THX godkendt og 210watt.

Jeg synes ikke jeg kan forklare det bedre end jeg har gjort og hvad de to link understøtter, så hvad man gør må være op til den enkelte.

Til Morten:
    Prøv først uden og hvis du så synes den buldrer eller lyder sjovt så prøv at beklæd bagvæggen med dit thansen skum, evt. ved at holde det fast med noget stifter mens du tester om lyden bliver bedre.
    Som sagt så kommer det an på hvordna du laver kassen til enheden... og mange fylder va i for at snyde enheden til at tro at kassen er større, men hvis du har lavet den på Vas så er det ikke nødvendigt.

Prøv dig frem smiley

V.h.

• #23   3. apr 2008 Morten BRUG DET... Men hvad ved jeg jeg har kun levet af at lave højtalere de sidste 10 år!!!!!

Steffen: jeg har prøvet rigtig mange forskellige dæmpematrialer og der er også forskel på dem, jeg ved godt der er nogen der ikke bruger noget men det gør det ikke rigtigt at lade vær. THX er en godkendelse man køber sig til det er ikke et stempel på god lyd ,men for hvad produktet kan...

• #24   6. apr 2008 @Chaplin
    Jeg ved godt THX er en godkendelse, men der skal leveres en hvis mængde bas af en hvis kvalitet for at leve op til det (kender ikke selv parametrene, men det gør du sikkert?). Det var bare et eksempel på at man sagtens kan finde gode subber uden dæmpning.

Man kan jo så diskutere om B&W har mere ret end dig... de har nok lavet højtalere en anelse længere end 10 år.

Og ja, der er forskel på dæmpematerialer, men det betyder stadig ikke at man skal bruge dem. Det afhænger helt af hvad man bygger og hvordan (og så bider tråden sig vist i halen hvor jeg siger at det ikke er en alm. højtaler, men en SUB der bygges hvor man så kan læse mange kloge ord om emnet i den tråd jeg linker til).

Hvis du keder dig må du gerne prøve at forklare mig hvad du mener dæmpevat gør godt for i en sub der er bygget efter korrekt litermål (Vas).

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    jun 2004

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 152
    #25   7. apr 2008 @Steffen N:

Jeg håber ikke du bygger din subkasse kun ud fra Vas, du har svært ved at beregne din kassen uden også at bruge Qts og FS.

F.eks en Scanspeak 23W som er en 9" sub har et Vas på 45,6 LIter, hvor imod hvis jeg sætter Vas (45,liter), Qts (0,47) og FS (20,5 hz) ind i et simuleringsprogram så får jeg uden fyld en optimal kassestørrelse (Qtc = 0,707) på 27,7 Liter dvs. at den kasse man får hvis man tror Vas er det optimale liter antal for en enhed er ca. 18 liter for stort.

Når det kommer til brugen af dæmpe materiale så kan jeg bedst li' når kassen er fyldt op dvs. jeg har fyldt kassen uden at presse det sammen. Når jeg tager det med i simuleringsprogrammet, så får jeg en optimal kasse på ca. 18 liter... Dvs. at ulden/fyldet snyder enheden til at tro at kabinettet er større end det i virkligheden er.

Den måde jeg bruger dæmpeuld på er at "tune" subben på plads dvs. fjerner/tilføje uld til den lyder som jeg syntes den skal Og der er forskel på de forskellige fyldmaterialer der findes.

• #26   7. apr 2008 @Carsten
    Nej jeg plotter også selv T/S ind boxplot og finder den frekvenskurve jeg bedst kan lide afhængigt af om jeg ønsker "tør" kontant bas eller boomende bas. Det afhænger jo også af hvad du sætter qtc til? Er du sikker på du regner rigtigt siden din Vas ligger så langt fra SS's egen?

Pointen var bare at jeg ikke kan se ideen i at bruge vat/uld for at snyde enheden til at tro at kassen er større hvis man har beregnet det litermål man selv synes er bedst. Vat/uld kan jeg få til at give mening hvis man ønsker en mindre kasse end hvad der giver det bedste frekvensrespons.

Og stadig vil jeg pointere at netop ved subber (<100hz) så er det efter min mening stadig vigtigere med stift kabinet og tykke materialer. Om man så kan lide fyld og i så fald hvor meget er en smagssag og til emnet så ja, man kan sagtens bruge dæmpeskummet fra thansen da det absorbere en del af energien og klæber på hele siden, dvs. mindsker resonans i kabinettet.

• #27   7. apr 2008 p.s. er det ikke fordi SS regner med qtc 0,5 som giver den bedste lydkvalitet, men som giver svagere output?

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    jun 2004

#28   7. apr 2008 @Steffen

Så vidt jeg er orienteret så opgiver SS ikke nogle steder hvad deres rekomenderet Vc (kabinet størrelse) er nogen steder... Vas er ikke det samme som kabinet størrelse og hvis de tror det så er der enten nogle de har bildt dig noget ind eller du skal læse lidt mere på teorien inden for T/S paramemtre...

• #29   7. apr 2008 Nej Vas er det litermål der giver det korrekte modtryk når membranen flytter sig ind i kassen. For stor kasse virker som infinite baffel og for lille trykker membranen for meget ud igen, korrekt?

Som sagt så afhænger det vel af hvilken qtc du ønsker?

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    jun 2004

#30   7. apr 2008 Her er en engelsk beskrivelse af det:
    "Equivalent air compliance. The volume of air that has the same compliance ("springiness") as the driver's suspension. Because less air is more "springy" than more air, a large Vas represents a "loose" suspension"

Dvs. at det er bare et udtryk for hvor stiv ophænget er på enheden.

Man siger at får at få en så flad frekvensgang som overhovedet muligt så skal have helst have et Qtc på 0,707. Umiddelbart kan man ikke ændre på Vas dog kan man godt ændre på Qtc.

• #31   7. apr 2008 her er så lidt havde ikke lige mere tid...

Dæmpe materialet er ganske vigtigt, den korrekte mængde kan ses direkte på en impedansmåling, for meget og resonansfrekvensen vil rykke opefter.

Kabinettets fornemmeste opgave er at slukke for bagsideudtrålingen fra membranen således at den fra forsidens ditto kan andvendes til noget fornuftigt. Hertil SKAL der bruges dæmpemateriale da denne omdanner høje frekvenser til varme og lineariserer den ”fjeder” den indespærede luft udgør. En passende metafor kan være at dæmpematerialet er en støddæmper og luften er en fjeder, ligesom på en bil er begge dele at foretrække.

Den bas man ønsker bestemmes direkte af det samlede systems Q … ønskes en fast kontant bas bør andvendes en lukket velafstivet kasse (matrix) så stor som muligt og en basenhed med et lavt Qts. Er Q 0.5 eller under undgår man ringning på stepresponsen og over vil der opstå ringning- dette gælder også for filtre (afruling) 12db akustisk pr. oktav er muligt at overholde, skarpere afruling kan medføre en forringet steprespons.
    Ønskes en buldrende uforståelig bas er basreflex (under resonansfrekvensen har forstærkeren ingen kontrol over enheden) stenhårde ophæng og ingen dæmpemateriale vejen at gå.

Det handler om kontrol. Højt Q og resonanser (medhøjt Q) er dennes fjende.

Følgende retningslinjer kan gives: Højre serie modstand, lig højre værdi for Qts, mere dæmningsmateriale ,eller flere utætheder (her menes IKKE basreflex), lig lavere Qts.

ydermere findes den tommelfingerregel, der siger at hvis kabinettet dæmpes 100% kan kabinetvolumen ganges med faktoren 0.75, altså ”snyder man enheden til at tro at den sidder i en større kasse end tilfældet.

Et aktuelt eksempel

Målt på en billig buldrende komfirmations højtaler.

Med lidt dæmpemateriale:
    Fs.: 77.8Hz
    Qts.: 1.00

Uden dæmpemateriale :
    Fs.: 80.5 Hz
    Qts.: 1.17

• #32   7. apr 2008 @ Carsten
    Den side har jeg også læst. Du misforstår det der står. Det handler om at afstemme volumenet som "flekser" når enheden bevæger sig ind i kabinettet til hårdheden af ophænget så luften i kabinettet skubber tilbage med en kraft der passer med ophængets stivhed så membranen ikke fortsætter ud og dermed spiller videre.

@ Chaplin
    Tak for uddybningen. Men stadigvæk, kan du ikke forklare hvorfor man skulle bruge vat hvis man har konstrueret en sub med f.eks. winisd som med qtc 0.707 giver en fin flad frekvensresponskurve når kassen er 30 liter (eksempel). Hvorfor så fylde vat i den, forsinke luften og snyde enheden til at tro at den sidder i 35-40 liter? Så piller man jo også ved kurven og flytter den væk fra den ideale?

Personligt kan jeg også bedst lide lukkede basser, men jeg synes du generalisere refleks en del. Det kræver en stærkere forstærker at holde styr på enheden og et 6 eller 12dB subsonic filter til at frafiltrere de lave frekvenser hvor resonansen kan ødelægge enheden.

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    jun 2004

#33   7. apr 2008 @ Steffen

Hvordan læser du så det her "The volume of air that has the same compliance ("springiness") as the driver's suspension" og det her "a large Vas represents a "loose" suspension"

Men som jeg læser det så siger du ikke at Vas er det samme som kabinet størrelsen?

Og du spøger mig om hvorfor min Vas ligger så langt fra SS egen opgivelse.. Men det gør den da Vas er og bliver det samme for en enhed! Det er en konstant faktor hvor imod Qtc kan man ændre.

• #34   7. apr 2008 Kan godt se at jeg brugte Vas forkert i mit indlæg Skrevet: 06-04-2008 21:06:05.

Jeg mente det som jeg skrev i sidste post. Hvorfor få en kasse til at virke større med vat når man nu har udregnet en optimal størrelse?

Dit citat der læser jeg som skrev før. Jeg er ikke enig med dig i at Vas betyder hvor stift ophænget er, men mener at de skriver at Vas er det volumen luft hvor den indelukkede luft i kammeret fjedrer tilpas meget ifht. ophænget (så jo, det er afhængigt af ophæng og vel egentlig også membranens masse, men Vas beskriver volumen luft og ikke gummi/skummets stivhed i densitet).

Mht. til din Vas mod SS's så se lige første del på dette link http://www.thespeakerstore.com/glossary/understandingspecs.htm

• #35   7. apr 2008 Steffen N:jeg tror ikke du forstår hvad jeg skriver. Jeg uddyber det lige lidt senere skal også kommentere lidt på jeres vas problem.

• #36   7. apr 2008 helt i orden... så skrives vi ved der smiley

• #37   8. apr 2008 Det nytter ikke altså IKKE noget, at man vedbliver med gavmildt at tæppebombe sitet med udtryk og begreber, som man tydeligvis ikke har begreb om, hvad betyder!
    Og at nogle fabrikanter sparer dæmpning væk i deres sildekasser, betyder naturligvis IKKE, at der nødvendigvis ligger en rationel videnskabelig fornufts- og vidensudløst beslutning til grund.

Mht. til VAS, så er det IKKE som tøjsmag eller chokoladepreference en smagssag, - endsige noget man kan have individuelle meninger om, men derimod KUN og UDELUKKENDE et entydigt matematisk/fysisk begreb, så lad os se på, hvad det monstro er for en tingest!
    (Man skal som bekendt mindst bruge VAS, Fs og Qt for at beregne og forudsige en given enheds opførsel i et givent kabinet.)

VAS = Po x c x c x A x A x C

hvor

Po = lufts massefylde (det kunne jo være en anden gasart)
    c = lydens hastighed
    A = stempelareal
    C = fjeder/ophængs-eftergivelighed ( comliance)
    M = bevægelig masse
    Fs = enhedens egenresonans

(Husk her, at C er omvent proportional med S/stivheden)

Som bekendt er Fs = 1 : 2phi : kvadratroden af(Cx M),

For at I ikke skal ligge vågne og gruble over ovenstående, har jeg til
    lejligheden reduceret og sammenskrevet udtrykkene til en letanvendelig formel med faktorer I forstår og kender, og som også viser, hvordan størrelserne påvirker hinanden indbyrdes.
    Jeg har ligeledes justeret konstanten til 35,5, således at M = svingende masse kan indsættes direkte i gram, A = areal direkte i cm2 og VAS = ækvivalentvolumen direkte i liter.
    Fs indsættes selvfølgelig i hz.
    Nemmere kan det simpelthen IKKE være!

Heraf fås:

VAS = 35,5 x A x A : Fs : Fs : M

Eksempel:

DYNAUDIO 15W08

Fs = 57hz

A = 88,2cm2

M = 10,3g

Heraf følger at VAS = 35,5 x 88,2 x 88,2 : 57 : 57 : 10,3 = 8,2 liter

For en god ordens skyld skal det IGEN understreges, at VAS ikke er fabrikantens forslag til kabinetsstørrelse, - eller hvad der nu eller har været fremført af misforståelser.
    VAS er ganske enkelt en størrelse, der sammen med Q og Fs giver mulighed for nøjagtige simuleringer i givne kabinettyper!

PS:

Her er en håndfuld faktuelt baserede tommelfingerregler fra Tante Jonna´s fjernlager, der er nyttige
    for byggelystne poder at ihukomme:

Fs : Q giver en stærk indikation af bedste kabinetstype!

Tættere på 50 end 100: Bedst egnet til lukket system.
    Tættere på 100 end 50: Bedst til reflekssystem
    Over 100: Bedst til hornladede systemer
    Under 50: Bedst til åben baffel elller lign.

Enhed monteret i lukket kabinet = øget Q
    Modstand i serie med enhed = øget Q
    Varmere svingspole = øget Q
    Øgning af membranmasse = øget Q & sænket Fs

(Q øges med kvadratroden af masseforøgelsesfaktoren, Fs reduceres med samme

• #38   8. apr 2008 Chaplin L: ..HOLD da op en "snurrebasse" af en melding !!
    SÅ blev det vist sat på plads !!! eller ??

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    jun 2004

#39   8. apr 2008 Så skulle den ged vist være barberet...

Tak for den tekniske gennemgang...

• #40   8. apr 2008 @ Chaplin
    Tak for gennemgangen, så giver bevæggrunden bag Vas mere mening og diskutionen om denne afgjort (næsten, se mit spørgsmål længere nede) :).

For at vende tilbage til topic kan du svare på følgende?:
    Når man har regnet et optimalt volumen ud, f.eks. 30 liter, hvorfor vil man så bruge dæmpevat i en sub for at sinke luftens hastighed og snyde enheden til at tro at kassen er større? Fremhæver man så ikke bare de laveste frekvenser og går væk fra det lineære?

Nu mener du så at man SKAL bruge vat i subber, men hvordan kan det være at flere "eksperter" på hifi4all samt B&W mener at ved netop subber så er det spild at bruge vat, hvorimod massiv og rigid konstruktion er det vigtigste?
    Personligt kan jeg ikke se det giver mening at snyde enheden til at tro at den sidder i større volumen end det der giver den fladeste kurve og det er utrolig begrænset hvad der afsættes af energi når frekvensen er så lav. Snakker vi diskant/mellemtone så er det selvfølgelig et must.

Derudover er der mange ting du ikke har forholdt dig til som jeg linker til. For nej, jeg har ikke en uddannelse i emnet, men har læst mig til tingene og flere steder peger i retning af det jeg siger. F.eks. står der i mit link længere oppe:

"The three Theil-Small parameters that primarily determine the frequency response of a loudspeaker are: compliance Vas, free-air resonance Fs, and Qts.
    The compliance, Vas, is a measure in cubic feet, of the overall stiffness of the cone, surround (the part the attaches to front of the cone), and spider (the part that attaches to the rear of the cone). It is specified as the volume of air having the same compliance as the driver. A small number corresponds to a small volume of air, which is stiffer than a larger volume of air. Thus, compliance and stiffness are inversely proportional. Optimum enclosure volume is proportional to Vas. Speaker designers usually try to make sealed enclosures have an internal volume equal to the VAS specification."

Er du uddannet indenfor feltet chaplin eller er det også bare en hobby for dig? For det piller jo lidt ved vægtningen af udsagnene når dem du argumentere imod er selvstændige højtalerebyggere, branche personer indenfor hifi og ingeniøre.

@ Jesper
    Jeg ved ikke om du kan sige jeg ser teoretisk på det, men hvis du finder et program frem som winisd eller boxplot og plotter enhedens T/S og qtc 0,707 og finde den volumen der giver det fladeste respons, så kan du selv se hvad der sker hvis du forøger volumen 25% som chaplin siger at huskereglen er når man fylder kassen løst med vat.

Rent logisk så giver det bare ikke mening at bruge dæmpemateriale til andet end at snyde enheden mht. volumen hvis man gerne vil have mindre kasser og det synes jeg da underbygges en del af det faktum at B&W ikke bruger det i deres dyreste serier og eksperter på hifi4all heller ikke mener det er relevant i netop subber. Det kunne det jo så være sjovt hvis chaplin gad at forholde sig til det.

Og ja, jeg er kommet til kort i formlerne som indgår i teorien, da det er en hobby jeg læser mig til efterhånden og ikke er uddannet i, men heldigvis var Vas diskutionen ikke relevant for trådens starter, men et sidespor i diskutionen da jeg brugte Vas forkert efter nogens mening? (selvom jeg har citeret steder der understøtter det jeg siger).

Man kan jo logisk komme frem til at da jeg ikke har en uddannelse i feltet så er det svært at bøje sandheden når jeg ikke ved hvad jeg taler om ;). Derfor citere jeg hvad jeg har læst mig til og vægter kilderne afhængig af om det er en privat side, et nørde forum eller hvor jeg nu har samlet udsagnet op.

• #41   8. apr 2008 Det engelske citat du viser svarer præcis til mit indlæg.
    Man bør erindre, at Compliance - eftergivelighed - er udtrykt via Fs og M, idet en given svingende masse kræver en given compliance/eftergivelighed for at ende på en given Fs.

Mht. til dæmpning, så er alene det forhold, at man kan reducere kabinettets størrelse ved varierende grader af dæmpning naturligvis en selvstændig fordel, der alene retfærdiggør brugen.
    Det er naturligvis teoretisk korrekt, at ved lave frekvenser er bølgelængden meget stor, men intet er naturligvis sort eller hvidt, og i et eller andet omfang vil dæmpning reducere interne refleksioner i kabinettet, og dermed mindske disses modulation og påvirkning af membranen.
    Om du kan høre det eller ej vides ikke, men man kan tydeligt måle forskel.

PS:

Mht. til et udsagns sandhedsværdi, så kommer det naturligvis IKKE an på, hvem der ytrer det, men jeg kan da oplyse, at jeg har lang praktisk og teoretisk erfaring med produktion af højttalere.
    Og så lige den med fabrikanterne:
    De vil spare, hvor det overhovedet er muligt, og hvis de hitter ud af, at Brian på 17 faktisk bedre kan lide bulderbas fra en for lille tom kasse udstyret med en for stor enhed med for lille magnet, for lille viklehøjde og for blot blødt ophæng, så griner de hele vejen til banken og glæder Brian på samme tid.
    Med andre ord: der er alle mulige grunde til at fabrikanter gør som de gør, og langt fra alle har noget med ønsket om at opnå det bedste resultat at gøre. Og hvis eneste krav var bedst mulig lyd, ville de naturligvis ikke fremstille sildekasser af papirstynde plader eller lave kompakte subwoofere med astronomisk bevægelig masse, der spiller 23 minutter efter forstærkeren er slukket…………………!

• #42   4. nov 2015 ved godt det er en gammel tråd
    Meen hvis man nu kikker på B&W
    som der bliver nævnt så bruger de sørme også dæmpe materialer i deres matrix konstruktioner
    og faktisk gerne helt fyldte smiley

Kommentér på:
Dæmpningsmateriale i baskasse.

Annonce