{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kvadrat af ledning.
  • #1   21. okt 2008 4-6 kvadrat mm.

• #2   21. okt 2008 tyk nok! Det kan aldrig blive for stort..

Kun hvis det er så stort det ikk kan gemmes væk;)

• #3   21. okt 2008 4-6 mm ifølge SBEI afsint 6 (loven)

• #4   21. okt 2008 Spændingsfaldet over et kabel er afhængig af længden det trækkes over.
    Sagt på en anden måde, man er nødt til at vide hvor langt kablet skal være, før man kan dimensionere det til en given trækstrøm.

Hvor er batteriet i forhold til de dele der skal strømfødes?

Nu siger du 30A. Må man spørge hvad der sidder til udover Car-PC'en?

• #5   21. okt 2008 Der skal sidde en CarPc, en 230V adapter, samt en kraftigere 12V stik (til en varmeblæser).

Det hele skal dog ikke være tændt samtidig. Jeg havde forestillet mig at opdele det i mindre sikringer når jeg er inde i bilen.

Jeg tror nu ikke at spændingsfaldet bliver så stort igen, da det jo trods alt kun skal være 3 meter.

Det var mere om der var forskel på vekselspænding og jævnspænding.
    Men tak for det alle sammen, og for hurtigt svar. Jeg tror jeg smider en 6-kammerat i...

• #6   21. okt 2008 ville bruge 20

• #7   21. okt 2008 OK. Der er bestemt forskel på jævn, og vekselspænding i denne sammenhæng. Men det skyldes at vekselspændingen ligger på 230V, og dermed kan overføre en langt større effekt, ved en lavere strøm.

Men det er vel ikke converterens UDgang du skal have forlænget?

Men hvorfor ikke bruge en Car-PC PSU, og slippe for den inverter?

• #8   21. okt 2008 Holger W??? Har du overvejet det er 12v??

• #9   21. okt 2008 30A ved 12v, så ville jeg nu uden tvivl tage 20 eller 25... Det kan jo ikke sammenlignes med 230v....

• #10   21. okt 2008 Essal AKA Aze .

Man kan da ikke kompensere volt til fordel for mere strøm, og vekselstrøm ligger ikke nødvendigvis på 230 volt (jo, i din stikkontakt) ! !

I mener altså at jeg skal have et meget større kvadrat når vi snakker jævnstrøm??

• #11   21. okt 2008 Mads: DC og AC er betegnelser, men nu nævner du jo selv at du benytter en 230V inverter, så det går vi udrfa.
    Derfor er det ganske simpelt....
    For at afsætte 230 watt ved 230V kræves 1 amp.
    For at afsætte 230 watt ved 12V kræves næsten 20 amp.
    Sagt på en anden måde, jo større spænding des lavere strøm ved en given effektsats. Og jo mindre har et givent spændingsfald at sige.
    Det er jo netop derfor man benytter højspænding til strømføring over lange distancer.

Hvis man ser på en 12VDC-230VAC converter, eller i dette tilfælde en INverter (eftersom den inverterer spændingen) har den en primær og en sekundær side.
    Altså en INDgang og en UDgang.
    Hvis man skal forlænge kablet til indgangen, skal det være tykkere, end hvis man gør det på udgangen! Simpelthen fordi at en højere spænding betyder en lavere strøm, og dermed mindre krav til kablets tykkelse!!!

Om det er jævn, eller veksel-spænding ændrer ikke dat faktum at der er tværstrømmen der afgører hvor stort kablet skal være!

• #12   21. okt 2008 Hans KJ.

ja?

han siger bare at et er 30 amp. og det kan 4-6 mm trække... så er det sgu et fedt om det er 12 volt eller 230 volt..

når han siger at det er 30 Amp.

• #13   21. okt 2008 Holger: Præcis...Rart at se én med styr på begreberne..

• #14   21. okt 2008 Essal AKA Aze -

er jo ikke for sjovt at jeg er elektrikker. . . . smiley

• #15   22. okt 2008 Essal AKA Aze .

Så er vi enige. Jeg har misforstået dig.
    Det er nu 12V der skal føres mellem batteri, til en fordelerboks. De 230 volt skal ikke trækkes nogen stedet hen. Jeg trækker strømmen direkte fra en converter til min brugsgenstand.

Det mit spørgsmål gik på var at jeg også selv var kommet til at en 6-kvd skulle kunne gøre det (er selv elektriker), men jeg var ikke sikker på om der var en forskel på jævnstrøm og vekselstrøm. Altså om det skulle dimensioneres på en anden måde.

men 30A DC kan føres med en 6kvd??

• #16   22. okt 2008 ja det kan godt føres med 6 kvd.. men måske skulle du tage 8 kvd. for en sikkerheds skyld....

men i følge SBEI afsnit 6, så kan en 6 kvd holde til 32 A...

Kommentér på:
Kvadrat af ledning.

Annonce