{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.623 visninger | Oprettet:

Nyt anlæg - kabler og sikringer? {{forumTopicSubject}}

Hey..

Jeg skulle gerne sætte det nye anlæg i bilen denne sommer, men er lidt i tvivel når det kommer til kablerne og sikringer..

hvor mange mm. strømkable skal jeg bruge fra batteri til kondensator?
hvor mange mm skal stel kablet være?
hvor stor sikring er nødvendig?

hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have phono kabler.

Jeg har pt 1 stk TS-W3001D4 "regner med at købe endnu en"
1 stk Dietz 5F Powercap Kondensator.
derud over har jeg en PRS-D2000SPL som kun skal trække subs..

mangler kun at købe kabler og så en lille lækker pioneer HU det bliver sikkert DEH-P88RS. en lækker HU

forstærker
http://www.pioneer.eu/eur/products/25/29/182/PRS-D2000SPL/index.html
Sub http://www.pioneer.eu/eur/products/25/131/201/TS-W3001D4/index.html

håber i kan hjælpe..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyt anlæg - kabler og sikringer?
  • #1   24. jun 2009 stel skal altid være dobbelt af plus
    plus ville jeg bruge 50mm2

• #2   24. jun 2009 haha rune nu må du da tage dig sammen!
    så vil du have stel skal være en 100mm2 og det kommer du aldrig til at få ind i den forstærker..

• #3   24. jun 2009 Man plejer vel at sige at stel skal være større kvadrat end plus.

• #4   24. jun 2009 der er grundlæggende viden at stel skal være dobbetl tykkelse af plue er vi enig!!!!!

der er noget der hedder en forgrener box både til plus og stel det var måske en ide ellers er der diværse kabelsko at bruge det virker fint i min egen bil har så godt nok 2*50mm2 til stel

fjols Kim K

• #5   24. jun 2009 haha hva skal du dog bruge så mange kvadrat til?
    spændingsfaldet bliver mindre med større kvadrat jah!
    men den er så lille at du næsten ikke kan måle den

• #6   24. jun 2009 når man har de watt jeg er oppe på er det nødvendigt
    den suger lidt amp. ved max volume

• #7   24. jun 2009 du skal ikke ha andet end 2 pioneer subber på 1 forstærker???

hmm.. ville trække et 50 mm.. så har du os til fremtiden... men 50 mm vil jeg mene er rigeligt til stel.... da den forstærker ikke bruger alt det strøm den kan få...

en sikring vill jeg placere en 100amp. ude foran.. ellers intet...

• #8   24. jun 2009 jamen nu kan jeg jo ikk se hva du har nogen steder

• #9   24. jun 2009 det er også hemmeligt vil have det i fred for dem med for lange fingre
    men kender du ohm´s lov og formelen for effekt så er det et ret simpelt regne stykke

• #10   24. jun 2009 damn jeg kan starte en debat eller hvad.. hehe

• #11   24. jun 2009 Rune L: Vi er bestemt ikke enige, har lagt min del af anlæg i biler og har aldrig brugt dobbelt størrelse! Istedet skal stelkabelet naturligvis være meget kortere, ikke gerne mere end 0,5 mtr. og ikke mindre, men ligefrem dobbelt størrelse er totalt overkill - Det vil naturligvis være nogen ulempe, istedet skulle folk bruge mere tid på at finde og "rengøre/slibe" fikseringspunktet(stel), da de så vil slippe for generatorstøj o.lign.

• #12   24. jun 2009 I manualen skriver de 35mm2 det kan også fint gå og så en 150 amp sikring foran men jeg ville ta en 50mm2 og samme sikring så spiller det bare. stel skal bare minimum være samme som +. Ved ikke hvor rune L har det andet der fra men det må stå for egen regning. kondensatoren skal are være på 2 farad.

• #13   24. jun 2009 *The Ramster * Stelet er jo ikek bedre end det sted man sætter det på smiley så om der er 1000mm2 elelr 2mm2 så er det jo lige meget hvis det sidder fast i en 3mm bolt hehe

• #14   24. jun 2009 Tommy N - *The Ramster *

hehe tak.. nu er jeg heller ikke den med mest erfaring, når det kommer til bil sterio..

• #15   24. jun 2009 Der er ingen grund til at lave et stel kabel som er større en plus kabelet.. skulle du noget sku det være omvendt da spændingsfaldet blir større jo længere kabelet blir. en 50mm2 plus og en 50mm2 stel.. hellere gøre lidt ekstra ud af forbindelser. find længden på kablerne og så kør til en der kan krympe kabelsko på med en specialtang og derefter varme og lodde dem.. det vil du ik fortryde.
    phonokabler.. ja... der er 100 forskellige slags... køb nogle der er tykkke.. der er som regel bedst isolering på.. og læg phonokabel i modsatte side af strømkabel..

• #16   24. jun 2009 Jeg har selv en forstærker med 2x 40A sikringer i foran det har jeg en 100A sikring ved batteri, herfra har jeg kørt 35mm2 til kondensator og videre til forstærker fra både forstærker og kondensator er stel på 35mm2 kørt ned i en sele holder, her er metalet slebet helt... rent, derefter er kablerne skruet fast og så malet for at ungå rust ved det rene metal.

Angående det med at stel skal værre dobblet så stor kan jeg ikke lgie se hvorfor.... længden af mit plus kable er 6m mens stel kun er 0,5m derfor er modstanden i stelledningen også mindrere i stel kablet, og selve bilens karos modstand er jo langt mindrere end de resterende 5,5 m i forhold til plus kablet.

Dog har jeg hørt man skal lave sin stel størere fra karos til batteri da stel fra karos til batteri kun er demensioneret for bilens standart behov... dog ikke selv gjort dette og heller ikke haft nogen problemer med det såe...

• #17   24. jun 2009 Tonny N: Lige præcis det jeg ville frem til, men hasværk er lastværk og oftest bliver der sparet de mest væsentlige steder - Og et stelkabel skal sidde monteret et sted hvor man har slebet godt med stålbørsten så stålet er spejlblankt :0)

• #18   24. jun 2009 og husk nu også remote ledning fra HU til forstærker så trist at glemme til sidst. .når det hele er samlet.. smiley

• #19   24. jun 2009 martin P.. tak det kunne jeg sq bruge til noget.. så vare det skæret ud i pap.. hehe lækkert det vil jeg gøre..

• #20   24. jun 2009 Thomsen = SSJ =
    .. er den ofte ikke standart i phono kabler?

• #21   24. jun 2009 * Mr Most Wanted * - Jo rigtigt nok nu du sir det bare mig der trækker en for sig selv da jeg ikke syntes den i Phono kabler er noget værd.. så point taken, holder min kæft.. smiley

• #22   24. jun 2009 man bør egentligt trække remote sammen med 12v plus kablet da der også løber 12v gennem remote... det er lidt en fejl at de sidder på phonokablerne, det kan faktisk give støj

• #23   24. jun 2009 jeg har også trykket min remote sammen med plus i de to biler jeg har lavet anlæg i, tager ikke mange sekunder når man alligevele er igang.

• #24   24. jun 2009 Ricko N [ Soundrides ]
    will do...

• #25   24. jun 2009 Det lille "kabel" som er sammen med/i phonokablerne, er IKKE remote, men derimod stel, lige netop for at elliminere evt. støj (den virker som skærm). Der skal trækkes seperat remote, og gerne sammen med +.

• #26   24. jun 2009 Ham Den Lange-Striben-Esbjerg-(Team Ild I Fløjten) -: hmmm uden at vide det fuldt ud, er det så ikke kun i forbindelse med phonokabler til videoskærme at er ekstra stelbane? for der står faktisk på langt de fleste phonokabel sæt at der er ment som remote eller ignition står der også i nogle tilfælde, det er også hvad man får at vide når man spørger forhandleren men jeg har godt hørt noget om det du siger, dog kun i forbindelse med video kabler

• #27   24. jun 2009 så er kable phono bestil..

så skal jeg kun overveje hvor tygge kablerne i subkassen skal være?

0,75 mm2

1,50 mm2

2,50 mm2

4,20 mm2

ellers skulle jeg da have styr på det

• #28   24. jun 2009 Det samme gør sig gældende for alm. phonokabler... Som du selv skriver er der 12v i remoten, og den er som oftest snoet sammen med phonokablerne, hvilket uungåeligt vil give støj ved lidt større installationer. Du laver en spoleeffekt omkring dit phonokabel.
    Ved heller ikke hvorfor producenter, den dag idag foreslår den som remote!!!

• #29   24. jun 2009 jeg ville nok vælge 4,2mm2 kablet, det er jo trods alt en del kraft du smider efter dem og det ville være nedern hvis noget af det går tabt i kablerne smiley skal det være rigtig kræs, så vælg nogen der er forsølvede, meeen det koster så også derefter

• #30   24. jun 2009 Mr. Most Wanted:
    2,5mm2 burde være rigeligt (:

• #31   24. jun 2009 Ham Den Lange-Striben-Esbjerg-(Team Ild I Fløjten) -: for lige at have den helt på det rene smiley

den stelbane som er med phonokablerne er der for at skabe et magnetisk felt? det er vel egentligt det? ikke?

• #32   24. jun 2009 Ricko N: jo, og det virker også indtil du begynder at forstærke signalet over en vis grænse... Derefter vil du "kunne høre" det magnetiske felt.

• #33   24. jun 2009 Ham Den Lange-Striben-Esbjerg-(Team Ild I Fløjten) -: ja det var netop det der undrede mig... hehe men jaja, man lærer jo hver dag smiley takker

• #34   24. jun 2009 Selv tak (:

• #35   24. jun 2009 Ham Den Lange-Striben-Esbjerg-(Team Ild I Fløjten) - den lille leder der sidder på phonokabler er til remote og ikke til stel. den har ingen støj fjernendene enskaber. phonokablet er jo skærmet i selve phono stikket og vidre ud i skærmen på phonokablet.

Kommentér på:
Nyt anlæg - kabler og sikringer?

Annonce