557 visninger
|
Oprettet:
Forskel på forstærkere {{forumTopicSubject}}
Hey, jeg er ved at kigge efter en forstærker eller to til min fremtidige bil.
Jeg har købt to 12" subs på 600 w og har 2 6*9 pioneer højtalere på 240 w liggende.
Da jeg er ny inden for dette område er jeg lidt i tvivl når jeg kigger efter forstærker. Jeg regner med enten at købe 2 to kanals forstærker eller en 4 kanals. Men jeg er også stødt på noget der hedder monoblocks, udmidlbart ville jeg tro de var gode til subs, men er de det?
Ud fra min vurdering skal jeg have fat i ca. 2000 w, men skal jeg vælge en eller to forstærkere? eller en monoblock? håber i kan hjælpe med at forklare forskel
jan 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 862
jan 2004
Følger: 3 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 200 Svar: 842
der er forskel på watt og de oplysninger der er på dine højtaler er det antal watt de MAKS kan spille
se efter hvad dine højtalere er opgivet til i "RMS" WATT det er det som tæller...!
og husk på at der er en fysisk grænse for hvor meget effekt (WATT) dit batteri i bilen kan levere
f.eks. : hvis man antager at dit batteri kan levere 75 ampere og 12 volt så kan det MAKS levere 900 WATT
(regnet ud fra følgende formel P=U x I) P= effekt/WATT U=spænding/12 volt I= ampere
MEN HUSK PÅ
i din forstærker sidder der også en sikring som kan klare, ja vel ca 40 - 50 ampere og så ser regnestykket jo anderledes ud ( 50 x 12 = 600WATT IALT) på en 4 kanal forstærker 125watt pr kanal MAKS.
SÅ GLEM HVAD DER STÅR PÅ PAKKEN MHT. HVOR MANGE WATT EN FORSTÆRKER KAN LEVERE...!
som du kan se på min profil er jeg selv lidt igang med at lave ny lyd i bilen
og giver dig ret i at det er en STOR jungle at blive klog på
hvis jeg var dig ville jeg købe en "billig" 4 kanal (45 - 55 watt RMS) (evt. JBL til 995kr) til dine 6*9 og så samtidig koble dine forreste højtalere på da det kommer til at lyde MEGET bedre end hvis der er din HU der skal trække dem
til dine subs.... ja der er der jo også flere ting at gøre 1. køb en "dyr" 2 kanal forstærker (125 - 150 watt RMS)
eller 2. køb en "billig" 4 kanal forstærker (45 - 55 watt RMS) og brokoble den så du får 2 kanaler der kan levere ca 115 - 125 watt RMS.
håber du kan bruge dette til noget:-) og held og lykke med det...
et lille eksempel er den 12" cerwin vega jeg har i mit bagagerum, den er opgivet til 125 WATT RMS ved 4 OHM. den bliver trukket af en ældre 2 kanal SONY et eller andet bla bla bla forstærker, som er brokoblet (ca 80 - 90 watt).
det lyder ikke af meget men tro mig når jeg siger at bilen er ved at falde fra hinanden når jeg presser det, hvilket jeg sjældent gør for jeg kan ikke holde ud af sidde i bilen når det spiller så højt.
mvh kevin
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 91 Svar: 3.431
Forskel på forstærkere