439 visninger
|
Oprettet:
valg af anlæg? {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Jeg er ikke så godt inde i det med anlæg, men jeg kunne forestille mig der var en del af jer herinde som godt kunne finde ud af det, men jeg aner ikke hvad RMS effekten skal være på osv for at det spiller højt og godt
- men jeg har kigget på den her bass:
http://www.ice-shop.dk/product_info.php?cPath=171_174&products_id=656
- og så skal der være forstærker, 6x9 og fronthøjtaler!?
kan i hjælpe ;)?
aug 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 22 Svar: 2.866
En sub på 400w RMS kan sagtens spille højere og langt bedre end en på 1000w RMS.
Hvis du vil ha en god lyd, så bør du droppe idéen om at smide 6x9" bagi, og i stedet ofre de ekstra penge i et godt komponentsæt til foran. Det får du langt mere glæde af.
Hvad du skal vælge at sætte i, vil jeg ikke udtale mig om. Det er kun dig selv som kan afgøre det, så du skal ned i f.eks en carsound forretning og høre på lidt forskelligt. Det er det bedste for dig at gøre, plus de kan give dig en masse råd og vejledning hele vejen igennem.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 15 Svar: 29
aug 2006
Langt de fleste 6x9" er der heller ikke rigtig noget ordentlig delefilter til. Der sidder kun lige et par kondensatorer og modstande på enhederne som lige gør at diskanten ikke får alt bas.
Derimod så er et ordentlig komponentsæt leveret med et rigtig delefilter til, som virkelig kan dele lyden op til hver enhed.
Derfor vil jeg (plus mange andre herinde også) sige at du skal droppe de 6x9" og så smide de ekstra penge på et godt front sæt.
Lyden skal opleves forfra. Ikke bagfra. Det svarer jo til at stå med ryggen til en koncert.
En anden ting er at højtalere i hattehylden spiller jo lige op i bagrude/ loft, så du får bare en masse underlige reflektioner som når op til dig = et meget rodet lydbillede.
jul 2007
Følger: 70 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 89
jul 2007
Følger: 70 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 89
aug 2006
aug 2006
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Jeg er så ikke helt 100% enig med Lars her... Men jeg har nok også en smule mere erfaring med tingene...
Ja det er skidt at starte med et sæt 6x9" enheder... Men 6x9" enheder er ikke automatisk det samme som dårlig lyd... JBL T595 Decade Limited... Verdens nok grimmeste højtaler... Men den kunne faktisk lyde godt... (Hvis man lige fik loddet en modstand ind der dæmpede diskanten for eller så skreg den som en i h....)
DLS 1070 teknisk set en 7x10" enhed men den ligger i samme kategori, Havde faktisk også en ret god lydkvalitet... Desværre krævede den en forstærket hattehylde da de er ret tunge...
Problemet er bare du aldrig vil få rigtig lydkvalitet med baghøjtalere... Du står jo heller ikke med ryggen til scenen hvis du er til koncert vel... Og næsten intet musik man gider at høre på er optaget i surround eller quadrofoni... Så på den måde kan man sige at baghøjtalere er et skidt valg... især 6x9" enheder da deres placering er ekstra dårlig for lyden...
Jeg vil mene du skal starte med lige at køre kun med et frontsæt... Så lytte til det og se hvad du synes.. Så hvis du vil prøve med baghøjtalere, så brug heller bilens originale placeringer og størrelser frem for at ødelægge din hattehylde... Det kan nemlig være at det passer dig bedre lydmææsigt at have højtalere bag i bilen end kun foran... det passer f.eks. mig bedre på trods af at jeg udmærket godt ved at det ikke giver et korrekt lydbillede og et forkert forhold i musikken instrumenterne imellem.. (Dette kan dog bedst høres med gode acustiske indspilninger)
men start med et godt frontsæt og suppler derefter op med baghøjtalere hvis du absolut mener de er nødvendige... Brug bilen originale placeringer og størrelser, da det nemmere kan laves om igen skulle du opdage at det faktisk ikke var bedre...
nov 2007
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Luk øjnene for de der watt tal... De siger intet om hvordan enheden lyder... De siger kun noget om at enheden nok kan spille pænt højt og dog også kræver en rædselsfuldt stor forstærker...
Tag hellere en snak med en seriøs bilstereo forhandler... Helst flere, så du ikke bliver snydt til at købe MDS af den første sælger du ser.. Og lyt dig så frem hos flere forhandlere... Indtil du finder noget du synes lyder som du gerne vil have det til...
Hvis du ønsker kan jeg godt skrive hvad der er en god idé at kigge på, men det synes jeg vi skal tage over PM..
aug 2006
Jeg siger jo at langt de fleste 6x9" lyder ret så skidt, men dermed ikke alle. For der er nemlig nogle få, bla. dem du selv nævner som faktisk lyder rigtig godt.
Så helt uenige er vi da dog ikke
nov 2007
valg af anlæg?