{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afladning af Kondensator ?
  • #1   20. mar 2010 hvorfor skal den aflades??

• #2   20. mar 2010 ved jeg heller ikke.. han skriver at man skal huske at aflade den...
    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?Msg_ID=661828

• #3   20. mar 2010 Mig du refererer til?

• #4   20. mar 2010 ja.. forstår ikke lige hvorfor den skal aflade ? men du må gerne forklar

• #5   20. mar 2010 Det er såmænd bare for at undgå kortslutning af terminalerne når du piller den ud af holderen f. eks. Ikke så meget andet.

• #6   20. mar 2010 den aflader selv, den skal bare lades op

• #7   20. mar 2010 du skal jo sætte den til.. ikke pille den ud... så bare på med en pære og lad den op..... det tror jeg ikke der vil være noget galt i..

men hvis jeg er forkert på den så skal der nok komme nogle og råbe op... det er jo bg... folk er ikke så flinke til at hjælpe, men de er satme hurtige til at gi nogle hak over tuden hvis man skriver noget forkert

• #8   20. mar 2010 En kondensator aflader ikke sig selv sådan lige. Den har en MEGET lav indre modstand. Men ja, for at undgå gnister, så sæt en prøvelampe eller pære i serie med kondensatoren ved opladning. Og det er jo kun den allerførste gang du skal det.

• #9   20. mar 2010 Det jo bare sjovt... nogen folk siger at man SKAL huske og lade den op ellers mister den sine Capasiteter..(staves.dk)

mens andre siger at det er fuldstændigt lige meget..

det er sku da ikke til at finde ud af :S

• #10   20. mar 2010 Når pæren eller prøvelampen så ikke lyser længere, ja så er den opladet, og du kan færdigmontere det sidste kabel.

• #11   20. mar 2010 hvor lang tid tager en opladning ca. ??

• #12   20. mar 2010 Den mister ikke noget som helst. Det er hjemmebryggede teorier. Nu har jeg et indgående kendskab til både elektronik, autoelektro, hvidevarer, varmepumper, kompressorer, pumper, el-installationer osv osv osv osv. Så mon ikke jeg ved lidt om hvad jeg siger?

• #13   20. mar 2010 Det kommer helt an på hvad du sætter i serie med kondensatoren. Det vil jo f. eks. tage længere tid med en 5W pære end det vil med en 21W pære. Idet modstanden er større i en 5W pære.

• #14   20. mar 2010 det tar et par mkinutter at oplade den...

jeg har ihvertfald ikke prøvet at det tog længere tid end højst et par minutter

• #15   20. mar 2010 Kan da godt se du har lidt kendskab til det...

men var nede og snakke med en fra Carsound igår.. og han snakkede om at det var meget vigtigt og få ladt den op.. eller kunne der ske ting og sager..

så du kan godt se min situation.... Carsound <----> eller bilgalleri smiley

• #16   20. mar 2010 Ja det er en skam de ikke er mere proffessionelle i butikkerne. Det er ikke som i gamle dage, da det var ægte entusiaster der stod bag disken. De havde som regel teknisk faglig uddannelse/kendskab til de ting de havde med at gøre. I dag er det ofte wannabees der snakker for at holde sig selv vågne. Men jeg tør godt love dig at der ikke sker nogen ting og sager ved at oplade direkte. Men for at undgå gnister, og i teorien skåne dit batteri, så lad den op med en pære i serie med f. eks. plussen. Men det er helt ligegyldigt hvis det er nemmere for dig med stellen.

• #17   20. mar 2010 Okay jeg siger tak for hjælpen.. tror sku jeg knalder en pærer imellem.. så er jeg sku sikker smiley

• #18   20. mar 2010 Og nu er det altså ikke møntet på Carsound direkte, men forskellige forrentninger. Også i Radio/TV forretninger er den helt gal ofte. For slet ikke at nævne T. Hansen. De fatter jo ikke en brik. Hvis ikke de havde deres computere og stregkodenumre, så ville de snart ikke engang kunne finde et hvilket som helst luftfilter på lageret. Det er sku dårlig service.

• #19   20. mar 2010 Ja gør du det. Så er du også fri for at lege med stjernekaster i bagagerummet smiley Men god weekend, og montering!

• #20   20. mar 2010 Så du mener altså ikke at mange ampere kan lave gnister?

• #21   20. mar 2010 der følger jo pære med når du køber en kondensator

• #22   20. mar 2010 Hvordan vil du forklare at en Co2 svejser der har en udgangsspænding på under 30V med 130A kan svejse 8mm fladjern sammen?

• #23   20. mar 2010 Du er helt helt gal på den. Skynd dig at læse i lærebøgerne om elektronik og EL. Så blir du en hel del klogere.

• #24   20. mar 2010 Ampere laver lysbuer. Hvad vil du kalde det der gir et blændende lys hvis du kortslutter et bilbatteri med en fastnøgle?

• #25   20. mar 2010 Iøvrigt kan 10KV kun trække et lyn på 12mm ca.

• #26   20. mar 2010 12cm. Undskyld.

• #27   20. mar 2010 Ha ha, ja bare du selv tror på det. Tror du trænger til at komme på L-aus kursus.

• #28   20. mar 2010 Ha ha ha ha, jeg aner simpelthen ikke hvad jeg snakker om? Nu har jeg sku hørt dét med da. Hvad er det du er i lære som? Håber sku ikke det er elektriker og du skal ud at skifte 225A gaffelsikringer i en hovedkniv. Tror du bare det er sjov og spas og slet ikke farlig? Hvad tror du der sker hvis du ikke bryder afgangssiden og du sætter nye sikringer i igen?

• #29   20. mar 2010 Ha ha ha. Nu har jeg rodet i bilstereo siden jeg var 16, og arbejdet 2 år på et radio/tv værksted, og nu som elektriker + at jeg er 6 år ældre end dig. Hvad fortæller det dig?

• #30   20. mar 2010 Du mener altså heller ikke at der sker noget ved at kortslutte et bilbatteri med en gaffelnøgle fordi det kun er 12V så?

• #31   20. mar 2010 Ha ha ha, Den kommentar var ellers fed nok. smiley Bare en skam det er usandt. Men lad os hellere stoppe diskussionen inden det blir jul. Så vil jeg gå ud og færdigmontere et anlæg i en Swift, og så kan du læse videre på lektien imens. Skal vi ikk sige det?

• #32   20. mar 2010 Ja nemlig ja. Og husk at slukke lyset på bilen imens. Ellers kan bilen ikke starte igen efter opladning af kondensatoren. Go weekend!

• #33   20. mar 2010 Mikkel P: det er jo Volt der gnister, Ampere er bare et forbrug... så jo flere Volt, jo større gnist... Amperene bliver bare brugt...

Hvis jeg piller en fase af til en ting med en stor startstrøm, og sætter den imod fasen igen, vil det lave en ordenlig gnist, er der derimod intet forbrug, vil det gniste betydeligt mindre.
    Din teori om at det er spændingen som forsager gnister, er helt hen i vejret..
    Bare tag et eksempel fra bilstereoverdenen, en opladet kondensator gnister ikke, hvilket en ikke opladet kondensator gør, da den vil trække en masse amperre i det øjeblik du forbinder pluspolen.

• #34   20. mar 2010 Mikkel P>> Du er sku fed underholdning her på en ellers kedelig regnvejs-lørdag. Keep up the good work, og glæd nogle flere mennesker med din pragtfulde store viden om bilstereo og autoelektro. Det vil IKKE kede nogen.

• #35   20. mar 2010 Det at sætte en kondensator til, svarer jo så faktisk til en nærmest direkte kortslutning..

• #36   20. mar 2010 Du skal da have et legat fra undervisningsminesteriet så du kan komme ud og holde foredrag om den elektriske verden på de forskellige tekniske skoler og fagskoler rundt om i landet. Det bliver et hit på højde med Mick Øgendahl.

• #37   20. mar 2010 Mikkel P
    WRONG det er amp der laver gnisten ellers ville man ikke kunne svejse jo flere amp jo støre gnist.

Hvis du tager et batteri der er næsten dødt og kortslutter polerne vil der kommen en meget lille gnist. Hvis du tager et helt friskt batteri vil gnisten være støre.

En sikring der springer er også en gnist og det sker netop fordi amp er for høj ikke fordi spændingen er 230/400 volt.

• #38   20. mar 2010 Interessant diskussion.

BMW: Det er meget modsigende at skrive: "En kondensator aflader ikke sig selv sådan lige. Den har en MEGET lav indre modstand"
    -Det er netop grundet en HØJ indre modstand, at den ikke afledes. Jo lavere modstand, des bedre gennemgang, og des hurtigere afladning.
    Det er dens ESR der er meget lav, altså dens kapasitive modstand set i fht en serie kobling. Denne skal netop være så lav som mulig, for ikke at afsætte en effekt i kondensatoren ved brug.
    Når den er ladt DC-mæssigt op er en stor indre modstand ønsket, netop for at den ikke belaster forbruget og kilden, og dermed opretholder spændingen.

Udover det kan jeg ikke forstå hvordan man med et såkaldt "indgående kendskab til ALT" kan benægte det faktum, at en kortvarig giga elektron-vanding ikke er usundt for både kilde, og forbrug.
    Jeg er meget uenig.

Mht til volt/ampere diskussion, så er jeg dog 100% enig med BMW.
    Det er STRØMMEN der gør at eks en gnist kan opstå, men det er spændingen der sørger for at der kan løbe en strøm, mens det er modstanden i et givent materiale der afgør hvorvidt strømmen er stor eller lille.

Netop derfor kan man med svejse-anlæg have en lav-spænding, der tilføres et meget ledende materiale, og dermed gør at der bliver trukket en kæmpe strøm = afsat stor effekt. Effekt = varme = sammensmeltning.
    Ser man på en lysbue, rejser denne i "fri luft", altså i et meget dårligt ledende materiale. Derfor skal spændingen være meget større end i eks et svejseværk.
    Jo dårlige leder, des højere spænding skal tilføres, for at en strøm kan løbe.

Et godt eksempel på at det er STRØMMEN der "laver gnister":
    Se på henholdsvis et 12V bilbatteri med en stor ladning (strøm), kontra 2 normale seriekoblede 9V batterier med lille ladning.
    Hvilken at de to kredsløb vil danne de største gnister ved kortslutning?
    Svaret giver netop dig selv...Det der kan levere den største strøm.

• #39   20. mar 2010 Essal AKA Aze .
    Den med den indre modstand er en tanketorsk, for selvfølgelig er det netop pga. stor indre modstand at den ikke selvaflader.
    Jeg benægter heller ikke at det er usundt at lade en kondensator op uden en form for modstand sat i serie med kondensatoren. Selvfølgelig er det ikke det bedste, men i praksis sker der jo ikke noget fatalt udover at der dannes gnister SOM DANNES AF DEN STRØM SOM KONDENSATOREN TRÆKKER IFM. OPLADNINGEN!
    Men igen, det kommer an på hvor meget man går op i det.

• #40   20. mar 2010 Man kan jo også blive så forsigtig at man slet ingenting for lavet, og det dur jo heller ikke.

• #41   20. mar 2010 BMW: Hehe, tænkte nok at det var en slå-fejl. Men så er vi enige.

Ang hvorvidt delene tager skade eller ej, så er det bare den generelle opfattelse jeg synes at lidt ærgerlig, fordi at "nye" lærer at det er helt lige meget, og der er jeg af en helt anden overbevisning.
    Jeg laver en praktisk test af det inden længe, med tilhørende udmålinger....

• #42   20. mar 2010 Gør endelig det.! Vi skal have lært de nye upcomings ordentligt op så man er fri for alt det klyt rundt omkring. De er bare til tider svære at forklare noget, og de holder på deres "forkerte" mening uden at tage ved lære. Jeg vil f. eks. vædde en tur i pølsevognen på at ham Mikkel P i denne tråd stadig er overbevist om at han har ret, og at ampere er helt uskadelige.

• #43   20. mar 2010 essal det ser vi frem til min ven...

• #44   20. mar 2010 Mikkel P: du tager nok så meget fejl som du overhovedet kan! Hvis du virkeligt mener du arbejder med el som du skriver, så det godt nok skræmmende så lidt du tydeligt ved om det :s

Jeg arbejder hver dag med 10.000v og det er uanset spændingen amperene der laver en "explosion" lysbuer osv. det er alt sammen ampere, og har intet med spændingen at gøre overhovedet.

• #45   20. mar 2010 Mikkel P
    Er du ovenpå det indlæg her, sikker på at du overhovedet vil ha dig selv ansat i dit firma? Kæft det var en FAIL!! :0)

Det er oppe på højde med at en tømre slår sømmet i med hovedet først, vvs manden laver alt i links, og maleren ruller kanterne og pensler alle store flader med en 20mm pensel.... :0)

• #46   20. mar 2010 Argumenter? Det er altså ikke en valgkamp det her. Jeg var helt målløs over at du virkelig var så sikker i din sag. Til at starte med troede jeg sku du tog pis på mig. Men fred være med det. Næste gang så ha styr på teorien inden du bliver alt for kæphøj.

• #47   20. mar 2010 Jamen der er da ikke noget at diskutere? Du er jo helt rundt på taget med "din opfattelse" af EL. Hvorfor skulle jeg begynde at "argumentere" for noget der er vedtaget ved fysikkens lov? Du kan jo bare lære om tingene. Det er da ikke mit problem at du ikke har styr på sagerne, og jeg får heller ingen løn for at lære dig alt det jeg ved. Det var dig selv der startede med at kun spænding kan lave gnister. Det var satme sjovt smiley Ha ha

• #48   20. mar 2010 Det var dog en af de mere morsomme tråde.

Mikkel P: Fint at du indrømmer din fejl, MEN din holdning og kommentarer til andre brugere er helt hen i vejret:

du har jeg været igang som elektronik fagtekniker, så kan skam godt bøgerne... tydeligvis ikke smiley

det er vel et standard svar når man ikke helt ved hvad man snakker om... ?

hvor patetisk... du KAN jo ikke engang modargumentere mig...

jamen så har jeg jo ret indtil en kan sige jeg tager fejl og sige hvorfor med en anden grund end; haha, du skal vist på kursus...

du aner jo ikke hvad du snakker om, indrøm det nu bare...

nu kan du jo på INGEN måde sammenligne elektrikker med bilstereo... det er en fejl MANGE wannabes laver...

jeg læser ikke som elektrikker, har jeg aldrig sagt... jeg har sagt jeg HAR været i gang som ELEKTRONIKFAGTEKNIKGER... som vist heller ikke er det samme som elektrikker, vel... ???

hvis du ved noget om BILSTEREO, så snak, ellers lad vær... ikke engang stue stereo kan sammenlignes med bilstereo... der er en helvedes variabler at tage hensyn til... noget du ikke kender til...

at du ikke er lærenem...

håber satme ikke du tager penge for at lave anlæg i en andens mand bil... ??

jeg ville slet ikke have dig til at pille ved mit anlæg med de kommentarer den viden du fremstår med... det helt sikkert...

vil ikke engang anbefale dig til min værste fjende... sorry, men det har jeg ikke samvittighed til...

godt du ikke er ansat i mit firma... :S

Tror jeg vil printe den ud og hænge den op, sjældent har jeg mødt en som er så stor "ekspert" på elektronik/bilstereo fordi han måske har læstomslaget af en fagbog.

Og ja, jeg har været udlært i elektronik i 25 år og har også monteret bilstereo, mobiltlf. osv..

• #49   20. mar 2010 HA HA HA HA! Du skal sku stoppe inden jeg kaster mine lunger op af grin! Ha ha ha ha

• #50   20. mar 2010 Mikkel P
    Jeg forstår ikke at du bliver ved... Du har sagt undskyld for at du tog fejl osv. Og nu prøver du på at hælde den ene kande vand efter den anden ud af øret.... Det er sku træls at være fejl på den, og det har vi alle prøvet.. (dem der ikke har, lyver) Men burde du så ikke vise dig som den mand du nu er, og indse det, før du kommer til at fremstå som en mordreng der har været vant til at få sin vilje hjemme, bare man råbte højt nok, længe nok....

• #51   20. mar 2010 Det kan slet ikke lade sig gøre, at gøre dig til et større fjols end du er, for det findes slet ikke. Ha ha ha ha....;-)

• #52   20. mar 2010 hvad har du i din fantasi rettet mig i?

• #53   20. mar 2010 Ja det er da nemt at sidde at sige. Ha ha

• #54   20. mar 2010 Ved da godt hvem i dette indlæg skulle montere mit bil anlæg, hvis jeg skulle vælge og Mikkel P det bliver <b>IKKE</b> dig.

Ej ville jeg ansætte en som dig i et firma, du er jo ikke kun til fare for dig selv, men også til fare for andre..

Men tak for god læsning, hvis man ellers gider læse denne tråd kan man faktisk lære noget.

• #55   20. mar 2010 Tror mere du skulle koncentrere dig om at du ikke ydmyger dig selv. Men du kommer da bare an.

• #56   20. mar 2010 Ved du hvad Mikkel P. Enten så sidder du sammen med gutterne og får en vældig griner af at spille fuldstændigt dum, og at vi hopper på den, eller også er du simpelt LAVMÅLET! Du fatter virkelig bare hat! Jeg håber det første er det rigtige bud.

• #57   20. mar 2010 Mikkel P:

Så FAT det dog.. Det eneste jeg faktisk har skrevet i tråden er simpelthen DINE EGNE udsagn!!!! Hvor du iøvrigt direkte håner dine BG

Når du så selv igen kommer med følgende udtalelse:
    elektronik kan på INGEN måde bruges i bilstereo

Mikkel P... Bilstereo ER elektronik smiley

Og så lige en sidste ting, JEG har på INGEN måde udnævnt dig til ekspert - det vil jeg simpelthen ikke have skylden for smiley

• #58   20. mar 2010 Gal et emne der er blevet bygget op her smiley

• #59   20. mar 2010 Come on drenge...Det er jo rent skænderi nu, og personlige angreb...Det er synd at ende ud i det, for så er I næsten pr definition uenige med hinanden frem over...

• #60   20. mar 2010 He he, ja det er egentlig vildt hvad en kondensator kan starte af diskussion. Men det har været meget sjovt. Dét må jeg sige.,

• #61   21. mar 2010 Det var dig selv der drejede væk fra emnet ved at sige at det kun er spænding der kan lave gnister. Så den må du ta på dine egne skuldre.

• #62   21. mar 2010 den her tråd kan da hverfald snart ikke tages længere... Men fald til ro... Det er fair nok at tage fejl...

• #63   4. apr 2010 sikke en pære vælding at komme igennem for at finde ud af om det er bedst at oplade den eller ej, det kunne jo se lidt ud som om det er bedst, men har stadig ikke helt forstået hvordan det lige var man skulle oplade den ? skulle man tænde bilen, og sætte sit anlæg til bagefter eller hvad ?

• #64   4. apr 2010 mikkel p... Synes nu stadigt det virker forkert ikke at lære folk at lade udstyret op... Da det kan skade den kapasative del... Lad altid kondensatore op..

Kommentér på:
Afladning af Kondensator ?

Annonce