{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Hjælp, sub slår fra? {{forumTopicSubject}}

Hej igen

Så blev den nye sub og forstærker monteret:o).

Det drejer sig om følgende enheder:
http://www.autobixen.dk/shop/alpine-swr-1043d-10-46036p.html
http://www.autobixen.dk/shop/alpine-mrx-m50-1-51342p.html

Subben er blevet brokoblet til 2ohm, for at kunne udnytte forstærkeren bedst muligt.

Da jeg begyndte at justere den ind, måtte jeg godt nok ligge klø mig selv i nakken. Jeg kan næsten ikke få noget tryk ud af subben, før at den slåes fra. På halv kraft på forstærkeren, kan man ikke en gang se at subben bevæger sig (det kan dog høres/mærkes). Der skal ingen ting til før den slår fra og på trods af at den er monteret i et lukket kabinet, så er bassen ikke sønerligt kontant.

Er der en af jer, som kan guide mig hen imod, hvad jeg gør forkert?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp, sub slår fra?
  • #1   28. jun 2011 Du er sikker på du ikke er kommet til at bytte rundt på + og - inde i kassen? Så spolerne trækker imod hinanden?

Hvordan har du forbundet den?

Jeg smider nemlig kun omkring 300 rms watt efter min, i en lukket kasse. Og der er man sgu ikke i tvivl. Den kan sagtens flytte sig.

• #2   28. jun 2011 Hej Henrik

Jeg syntes selv at jeg har været meget omhyggelig med minteringen, så tror ikke at det er der fejlen ligger. Jeg vil selvfølgelig lige kontrollere det op.

• #3   28. jun 2011 1: Din subwoofer er en enhed... den har ingen sikringskredsløb og den slags så din subwoofer KAN ikke slå fra... Din forstærker kan godt... og du har sikkert brugt noget tyndt pis kabel til din forstærker, eller også er din stel elendig... Der er flere muligheder... f.eks. kan det være du fatter minus af at indstille en forstærker... (Gain må aldrig stå på max f.eks.)
    Dit kabinet kan være forkert... for synes godt nok det var hurtigt du byggede det kabinet... Eller har du taget et tilfældigt kabinet og klasket din enhed i uden at vide om det kabinet rent faktisk er korrekt afstemt til enheden? Nej det har du ikke for så dum er der da ingen der er...

• #4   28. jun 2011 Kan det være derfor at den slår fra?

• #5   28. jun 2011 Den er jeg med på:o). Måske udtrykte jeg mig forkert. Den er monteret med 4 kvadrat ledning, så for tyndt er det ikke. Jeg ved nogenlunde hvordan en forstærker indstilles og ved godt at den bestemt ikke skal stå på max gain;o). Kabinettet er et færdigkøbt lukket kabinet på 21,4 liter. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så skulle det være helt passende til enheden. Mener ikke selv, at jeg er helt tosset;o).

• #6   28. jun 2011 Er det subben eller forstærkeren der er monteret med den størrelse ledning?

Kassen passer fint til den sub. Så hvis den er forbundet rigtig indeni, så er det ikke der problemet ligger.

Så er det nok nærmere din installation af forstærkeren du skal kigge på.

• #7   28. jun 2011 Det er imellem sub og forstærker at der er monteret 4 kvadrat ledning. Strøm og stel kabel er meget tykkere.

• #8   28. jun 2011 Nu kan jeg se på din forstærker at den har 4 phono indgange. Hvilke indgange har du brugt

• #9   28. jun 2011 Cato J

LOL... når man snakker om for tynde ledninger er det aldrig højtalerkablerne der menes... ikke ved den type problem her... kors du er god til at misforstå...

STRØMKABLERNE.... hvor tykke er de?
    Og det er stadig ikke din sub der slår fra... DET ER DIN FORSTÆRKER:.. Så lad være med at kigge efter problemet ved din sub...

• #10   28. jun 2011 Sorry, mange gange!!!. Jeg svarer jo efter hvad jeg forstår ud fra de svar jeg får.

Mine strøm kabler er de samme som jeg tidligere har brugt til min gamle 400 RMS watts 12" enhed. Så de burde være tykke nok. De er købt i et samlet monteringssæt til ca. 500 kr for et par år siden. Det er tykkelsen under de aller tykkeste, jeg har set i butikkerne.

Jeg ved godt at det er min forstærker, som kotter strømmen til subben. Som tidligere skrevet, så udtrykkede jeg mig tilsyneladende ikke godt nok i første omgang.

• #11   28. jun 2011 Af hensyn til phono udgangene, så skal jeg lige kigge efter. Det husker jeg ikke lige.

• #12   28. jun 2011 En ting er at du selv mener du har brugt kabler der er tykke nok, men hvordan er f.eks din stelforbindelse lavet?
    Er der ikke god nok kontakt så kan du ha nok så tykke kabler, men forstærkeren vil slå fra pga. strømmangel.
    Hvad med stel i motorrummet fra karossen til batteri?
    Er den også blevet lavet bedre end original?

• #13   28. jun 2011 Cato J

Jamen hvor er du fantastisk dygtig til at videregive brugbar information... Fordi jeg ved da helt sikkert hvor tykke kabler du har brugt til din gamle installation... Og medmindre du er fuldstændigt blæst i knoppen så bruger du ikke strømkabler til din subwoofer... medmindre vi er ude i en db-drag bil der kan leverer over 10000 watt rms... DU BRUGER STRØMKABLER TIL DIN FORSTÆRKER... hold nu op med at kalde din forstærker for subwoofer... glem den fucking subwoofer, og fortæl for helvede hvad du har brugt af kabler... inkl tykkelsen ikke bare at du har brugt det samme som sidst du lavede anlæg... det er der jo kun DIG der kan vide hvad er...
    Hvordan med kabinettet til subwooferen? har du bygget det selv til at matche perfekt til din enhed, eller har du gjort som mange andre amatører og købt et kabinet med et tilfældigt antal liter og så mener du det er subben den er galt med?
    Du er seriøst nødt til at tage dig sammen og komme med information der kan gøre det nemmere for os andre at hjælpe dig videre... oplysninger som "Jeg har kabler til" er bare ikke nok...

• #14   28. jun 2011 Har lige været nede at fejlsøge systemet. og den eneste fejl jeg kan finde er, at forbindelsen til minus polen på batteriet er dårlig. Den bliver skiftet imorgen.

Mit strømkabel og stel kabel er begge 8 GA. Burde det da ikke nære kraftigt nok til mit setup?

Har kontrolleret alle forbindelser og jeg kan ikke finde nogen fejl, andet end min minus pol på batteriet.

Burde et skift af denne løse mit problem?

• #15   28. jun 2011 Det er jo reelt set også kun et 8 mm2 kabel... Skift din minus pol og overvej om ikke du skulle skifte kabel op til et 16 mm2 eller 20 mm2 kabel... 8 mm2 er teoretisk set ikke for lidt... men alligevel meget lille...

• #16   28. jun 2011 Cody: Lad dog være med at hidse dig op!. Nej, jeg er ikke prof, lige som dig og bla. derfor spørger jeg mig til råds efter bedste evne, når jeg støder ind i et problem, jeg ikke selv har svaret på. Så undskyld, min uvidenhed. Hvis jeg var så vidende, så spurgte jeg jo ikke her inde. Jeg er da ked af at du tilsyneladende pisser dig af og skal da fremover overveje mine ord kraftigt inden jeg stiller en forspørgel fremover.

Jeg er ikke mere blæst i knoppen, andet end at jeg da udemærket godt ved hvad der er en forstærker og hvad der er en bas enhed. Gør mig nu ikke dummere end jeg er.

Desuden kan det vel være totalt under under ordnet om udtrykket er ledning eller kabel. Det er blot et udtyk fra min side og nu har jeg oplyst alle dimensioner af ledning/kabel.

Yderligere så ja, jeg er så meget amatør at jeg har købt mig et færdig bygget kabinet. Er der da noget galt i det?

• #17   28. jun 2011 Ok, tak for det. Det vil jeg kigge på imorgen. Skal jo have det til at spille optimalt.

• #18   28. jun 2011
    Cato J

Ja det er der faktisk... Et forkert kabinet til din enhed kan ødelægge din enhed i værste tilfælde... I bedste tilfælde vil det bare lyde ad helvede til... hvilket er grunden til at alt for amnge idioter tror på den der idiotiske myte med at portede kabinetter bare buldrer og lukkede er præcise... sikke en gang pis...

Når man spørger så videregiver man al information der kunne være nødvendig... Helst også gerne info der ikke er nødvendig... (Brug dog hjernen... vi er ligeglade med hvad du fik at spise til morgenmad.. ) Og man kalder helst tingene det de hedder så de af os, der faktisk kender forskellen på det forskellige og er i stand til at kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl... (Og ikke bruger fjollede udtryk som at din sub slår fra... for det gør den ikke) rent faktisk har en chance for at hjælpe dig... Og så er der forskel på strømkabler, højttaler kabler... og phonokabler.. Strømkabler går til forstærkeren... højttalerkabler går til højtalerne... så hvis nogen skriver om kablerne til din forstærker så snakker de aldrig om højtalerkablerne..

Og hvis en alpine type R enhed spiller upræcist og mudret i et lukket kabinet... (Altså ikke kontant) Er kabinettet enten forkert, eller man er en padde til at indstille forstærkeren...
    Samtidig er din kasse ret stor... du har valgt den største mulige lukkede kasse til enheden... den optimale kasse ifølge Alpine er 16,6 liter lukket...

• #19   28. jun 2011 Cody: Den er feset ind på lystavlen, men der er sku ingen grund til at være ubehøvlet. Så vidt jeg kan forstå så er din definision på at lyder af helvede til, en noget andet end min. Jeg stiller ikke op til konkurrencer, da det ikke er mit formål med et anlæg i bilen. Der næst har jeg tidligere haft billigere enheder i bilen, som har siddet i standard kabinetter og det har spillet fremragende, så vidt mit øre kan høre. Nej, vi snakker ikke DB rekorder og det er heller ikke pointen for mig. Jeg behøver ikke 8 basser eller andet i specielt byggede kabinetter i bilen, for at jeg syntes at det spiller super godt. At du så åbenbart har en totalt anden holdning, er helt ok med mig. Jeg har valgt dette setup, fordi at jeg gerne ville have noget bedre, da jeg alligevel skulle have nyt. At jeg så hverken har tid eller nogen forudsætninger for at bygge mit personlige kabinet, betyder jo så at jeg er en padde, fuldstændig blæst osv. Det må jeg jo så indfinde mig med, men jeg er jo så heldigvis ikke alene. Iøvrigt har alle disse ting intet med mit spørgsmål at gøre.

• #20   28. jun 2011
    Cato J

Ændrer noget af det på at du tilsyneladende ikke er tilfreds med den måde din subwoofer lyder på? Altså er der noget DU har lavet der er noget galt med...
    Finder samtidig denne lettere uvidende holdning omkring tingene interessant... "Nej jeg har altid syntes at billige enheder i tilfældige kabinetter lød fint for mig" Det kan det ikke have gjort siden du nu vil køre med Alpine type R, som efter min bedste overbevisning kommer op i en klasse hvor kabinettet pludselig begynder at bliver utroligt vigtigt for at få en ordentlig lyd ud af den...
    Eller udsagn som denne: "Jeg behøver ikke 8 basser eller andet i specielt byggede kabinetter i bilen, for at jeg syntes at det spiller super godt" Ok og det tror du jeg behøver? Jeg har 2 stk 12" subwoofere i et portet kabinet i en astra... det hele er bygget til at spille musik... Ikke til at sætte rekorder med.. Jeg har også tidligere deltaget I EMMA hvor det handler om Lydkvalitet... Og ikke Lydtryk... Hvilken Idiot har givet folk den idé at db-drag kræver mange enheder og vilde watt??? Danmarks mesteren i street Stock A i 2009 havde 1 enhed præcist mangen til den du lige har købt... og en forstærker med nogenlunde samme ydelse... 500 watt RMS... Han blev DANMARKS MESTER... og hans setup var lavet til at spille musik... men han havde gjort det rigtigt...

Ikke 1 eneste for hvem "lyden er god nok for dem" har haft den holdning efter jeg har haft ændret på deres opsætninger... 1 gut jeg snakkede med for nyligt havde altid købt sit grej i thansen fordi det var billigt og lyden var god nok til ham... det er fair nok... hans holdning vendte lige 180 grader da jeg viste ham hvad han faktisk kunne have fået for sine penge.. 1 gut mente ikke at den enhed han havde købt var noget værd fordi den kunne jo ikke spille ordentligt i det kabinet den var sat i... indtil jeg viste ham hvor fejlene lå..
    At man tidligere har haft lavet samme fejl igen og igen betyder ikke at man faktisk hele tiden har lavet noget man har syntes var godt.. det har kun været godt fordi man ikke havde hørt bedre... Og jeg garanterer dig at dit øre kan høre meget større forskel end du selv tror...

Jeg skriver ofte som jeg gør fordi det skaber 1 ud af 2 mulige reaktioner... enten begynder folk at hade mig... jamen dog sikke et tab for mig... Folk jeg ikke kender og kan være ligeglad med kan ikke lide mig... tja for hver person der hader mig er der to der ikke gør... såeh... det har jeg intet problem med... Eller også reagerer folk ved at tænke, "hvorfor mener det dumme dyr at det jeg laver er for dumt, At bede om forklaring tak"... Og de folk ender altid med et bedre resultat end da de mente jeg var en idiot... Go figure...

PS: At bygge et kabinet tager 1 dag... ca... måske en weekend... og forudsætninger? Det kræver ikke man er tømrer... Jeg er uddannet IT-supporter... alt andet end håndværkeruddannet... og jeg kan sgu da bygge et kabinet... det er jo en kasse... det er bare 6 stykker træ der skal sættes sammen til en kasse... Det kan min søn på 5 finde ud af...

Min definition af hvad der lyder ad helvede til og andres er faktisk ikke ret forskellig... jo der er lidt præferencer omkring hvor meget diskant og mellemtone og bass vi ønsker i lyden... men ellers kan næsten alle høre når noget lyder forkert... En bass der ikke slår præcist kan alle høre... Og 99% af alle der lytter til musik i bilen vil mene det lyder ad H til... En diskant der skriger, kan alle høre er forkert... En skarp diskant betyder dog ikke at noget lyder ad H til... (Der er forskel på skarp og skriger) Alle kan høre om en bass spille rigtigt eller forkert... og det er næsten altid det samme man synes der lyder forkert... (Fordi det er en fysisk ting... ikke en smagssag)

• #21   28. jun 2011 Nej jeg mener ikke du skal begynde til konkurrencer... Eksemplet med danmarksmesteren i 2009 var for at give dig et billede af hvad det udstyr du har faktisk kan...

• #23   28. jun 2011 Cody: Jeg siger på ingen måde at du er en idiot eller at du ikke ved hvad du snakker om. Jeg har stor respekt for folk som er dygtige til forskellige ting. Der iblandt auto hifi. Jeg syntes bare at der er mange måder at ytre sig på. Jeg har altid lært, at behandle andre, som jeg gerne selv vil behandles. Det er sku min mors skyld;o).

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er en super god enhed jeg har købt og er heller ikke i tvivl om, at du vil kunne sætte den 10 gange bedre op end jeg. Jeg har bare så meget selverkendelse, at jeg gerne indrømmer at jeg ikke er prof til auto hifi. Du har da helt sikkert ret i at jeg nok kan få mere ud af min enhed, end hvad mine kompetancer rækker til, men jeg har desværre kun mig selv til at hjælpe mig. I dette tilfælde er det så nok meget godt, at jeg ikke har hørt hvordan det kan lyde. Hvis det kan gøres så meget bedre, med den fornødne viden, så ville det da være fedt at få sat op, men jeg er jo nødtil at forholde mig til de kompetancer jeg nu en gang har.

Grunden til at jeg har købt denne er at jeg havde lyst til at optimere min lyd i bilen. Jeg har tidligere anvendt Cervin Vega (Thansen) enheder, som har været ok. Jeg er ikke stor fan af Thansen, men den gang vidste jeg ikke bedre. Så købte jeg ny bil for 3 år siden og ville ikke ofre pladsen til basen i bagagerummet, hvilket resulterede i at den blev solgt. Jeg har nu valgt at bruge lidt plads på det igen og derfor har jeg købt nyt udstyr. Så faldt valget på denne enhed og forstærker, da jeg gerne ville prøve noget der efter sigende skulle være bedre. Det er den reele historie om det.

Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at det kommer til at spille godt. Det håber jeg på at det kan komme til i det kabinet, jeg nu har invisteret i. Nu skal jeg i hvert fald først have løst mit strøm problem.

• #25   29. jun 2011 Ja, det har de efterhånden gjort i mange år.

• #27   29. jun 2011 Cato J

Hvor kommer du fra? Du siger du kun har dig selv... det må betyde du åbenbart bor på en ø i stillehavet hvor der kun findes dig... smiley

• #28   29. jun 2011 Giessing

Cerwin Vega var sådan set rigtig godt indtil firmaet var tæt på at gå nedenom og hjem og blev opkøbt af et firma der hed Carver... Produktionen røg til kina og hele VEGA serien blev skrottet... i stedet fokuserede man på den lettere elendige Vmax serie som thansen solgte... Så lavede man new stroker og stroker PRO, der mest af alt bare var blasfemiske bastard produkter der gjorde grin med stroker navnet...

nu er der kommet nye subwoofere i Vmax serien og de lugter faktisk lidt af kvalitet igen... Det er stadig thansen der sælger CV i danmark... men nu ligner det noget og det er ikke længere helt elendigt...

• #29   29. jun 2011 Dog ikke:o). Bor i Bagsværd, men kender ikke nogen som har en pind forstand på den slags.

• #30   29. jun 2011 BD-audio på gammel køge landevej.
    carsound.dk
    Begge firmaer der monterer anlæg...

Og ellers er du velkommen i Slagelse, hvor jeg bor.

• #31   29. jun 2011 Super:o). Takker for info.

Vil da bestemt ikke udelukke at kigge forbi dig en dag, hvis du har lyst til at dele lidt ud af din viden. Jeg takker mange gange for tilbudet.

• #33   29. jun 2011
    Giessing

Ja...der var engang... det er desværre længe siden.

• #34   29. jun 2011 Update.

I havde ret!. Har skiftet min munus forbindelse på batteriet og problemet var løst:o).

Jeg er meget imponeret over hvor godt dette sæt spiller, efter lidt justering af forstærkeren. Det er helt afgjort det set jeg har haft, som har været mest velspillende.

I skal have tak for alle gode råd.

• #35   29. jun 2011
    Cato J

og tænk så på hvad det kan gøre i det rette kabinet...

• #36   29. jun 2011 Garanteret. Det tør jeg slet ikke tænke på, men du har sikkert ret. Måske får jeg muligheden for at høre den perfekte lyd en dag og selv gå igang med at bygge det perfekte kabinet:o).

• #37   29. jun 2011 Den perfekte lyd får du kun i studiet med kunstneren selv... Den perfekte kasse findes reelt set ikke... Men det er flueknepperi... ved hvad du mener.,.. smiley

• #38   29. jun 2011 Cody: Hvor meget mener du egentlig at et kabinet på 16 liter, vil ændre på lyden kontra mit kabinet på 20 liter? Det jeg tænker er, hvad et sådan kabinet vil kunne optimere lydmæssigt kontra det jeg har nu. Vil jeg få en "wauw" oplevelse mere ved det?

• #39   30. jun 2011 Cato J

nej det vil du ikke... Selv mener jeg at et kabinet til den enhed bør være portet...

bruger du et 16 liters kabient vil du få en noget strammere respons fra din sub... men du vil miste noget dybde...

• #40   30. jun 2011 Ok, det giver meget god mening, pga. det mindre rumfang selvfølgelig.

Er det eneste jeg får ud af et portet kabinet så ikke, at jeg vil få mere lyd (bulder), end i mit lukkede? Jeg ved ikke om det jeg kalde "bulder" er det du kalder dybde. Jeg tænker at subben så ikke har mulighed for at komprimere luften lige så meget som i mit lukkede kabinet. Jeg kan nemlig godt lide når bassen er kontant/stram. Håber at du forstår hvad jeg mener. Ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

• #41   30. jun 2011 Cato J

Portede kabinetter kan være lige så præcise som lukkede... Det kommer bare an på om du har lavet det korrekt... De har den fordel at de har et større output (Lydtryk) ved det frekvens område porten spiller med ved...

Din port er jo ikke et rør der bare lukker luften ud... Porten fungerer som en passiv membran der drives at subwooferens bevægelser... porten tunes til en bestemt frekvens... inden for et område af +-10 hz vil porten spille mere med end ellers og du har et peak... dvs. i en kasse med en port tunet til ca 45 hz, vil du kunne spille ekstra højt ved 45-50 hz... dette betyder dog ikke nødvendigvis at kassen buldrer mere end et lukket kabinet vil gøre...

• #42   30. jun 2011 Cody: nu begynder det at blive teknisk, men jeg tror at jeg har forstået din beskrivelse nogenlunde:o).

Som jeg forstår det, så kræver denne løsning bare lidt bedre forståelse for indstillingsmulighederne, for at opnå en optimal bas gengivelse. Er det korrekt forstået?

Jeg syntes nu at der er rigeligt lydtryk i mit lukkede kabinet:o).

• #43   30. jun 2011 ja det er korrekt forstået.

Kommentér på:
Hjælp, sub slår fra?

Annonce