{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.519 visninger | Oprettet:

plus/minus ledning {{forumTopicSubject}}

hej

jeg har en mini cooper clubman fra 2012 hvor jeg har opgraderet fra fabrikken til et harman kardon anlæg.

det spiller super fedt men vil gerne ha lidt mere bas foran og der sidder diskant i a-stolpen samt 2 højtaler i døren hvor den ene spiller mellem tone og den anden de dybe toner.

den der spiller dybe toner vil jeg gerne opgradere til en 6-6.5 subwoofer.

men den originale højtaler sidder der et stik til som klipser fast det skal jeg klippe i stykker for at montere på den nye højtaler men hvordan finder jeg ud af hvilken er plus/minus uden bilens lednings diagram...

på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  plus/minus ledning
  • #1   4. feb 2012 Du skal måle det ud med et osvilloskop hvis ikke der er farver på ledningerne eller det står på stikket.

    Du kan også prøve dig frem og lytte efter. Du ødelægger intet ved at sætte dem omvendt på.

    Dog vil jeg anbefale dig at justere lyden ind i stedet for at sætte en bass på en mellemtone plads.
    Er ret sikker på du bare skal justere lyden eller eftermontere en sub til anlægget


  • #2   4. feb 2012 der er farver på ledningen en gul og en gul brun...

    lyden er justeret ind men det er fordi den ene højtaler er begyndt at fluffe så vil sætte en bedre højtaler i end den originale da jeg spiller meget bas.

    men den højtaler syntes jeg ikke spiller mellem tone det gør den lidt mindre højtaler i døren.

    jeg satte anlægget op til kun at spille i venstre dør og koblede den lille højtaler fra så der kun var den 6" højtaler tilbage og den spiller kun dybe toner som en subwoofer...

    for der sidder også 2stk 6X9 med diskant bagerst i bilen og de spiller slet ikke så meget bas som den højtaler foran som jeg vil skifte ud....


  • #3   4. feb 2012 Du skal da ikke klippe i en original ledningsnet, lav da en mellem ledning, som passer. Det er for dumt at klippe i de originale ledninger.



  • #4   4. feb 2012 hvis du montere decideret 6.5'' subwoofere foran, så vil du mangle hele mellemtonen.. så spiller subwooferne fra 20hz til en 250Hz... og så mangler du så fra 250Hz op til 2.500Hz... det vil lyde helt forfærdeligt...

    men mon ikke du bare har købt 6.5'' woofer / mellemtone... ? i så fald kan du risikere at forværre bassen og lyden da det ikke virker som om du har lavet ændringer i delefilteret eller taget højde for at lydkvaliteten på den nye enhed godt kan være lavere end den originale...


    hvis det er decideret subwoofere du har købt... kan du lave et lille kabient til dem og så placere kabinettet under forsæderne og så få anskaffet en lille forstærker til at give dem noget effekt (en radio kan IKKE bruges direkte til subwoofer, der skal en ordentlig forstærker til)... så får du noget mere bas...

    men det fede ved en subwoofer er, at de oftest ikke spiller over 125Hz (faktisk utrolig sjældent), og det fede ved frekvenser under 125Hz er at de bevæger sig i en kugleform væk fra oprindelsespunktet... det vil sige du faktisk ikke kan høre hvor subwooferen er placeret i en bil når den spiller... så hvis du vil have bas foran, kan du købe en mindre subwoofer og placere den i bagagerummet og stadig få bas foran, uden det kan høres at subwooferen er placeret bagved...


  • #5   4. feb 2012 det er et harman kardon fabriks anlæg som skrevet.

    der er forstærker i originalt på 600watt.

    foran er der diskant i a-stolpen.

    foran i døren er der en mellemtone og en bas. som jeg vil skifte ud med en 6"bas/subwoofer der bedre end den originale.

    bagved er der 2 stk 6x9 med dikant højtaler...


  • #6   4. feb 2012 Jeg er 99% sikker på den enten er istykker eller ikke indstillet rigtigt harmann plejer nu nok at kunne spille op da

  • #7   4. feb 2012 så du har 3 højtalere foran... ? for at have mellemtone højtaler og bas højtaler kræver det et 3 vejs sæt...

    at du bare skifter wooferen (det er ikke en subwoofer) ud med en anden random enhed bliver lyden ikke bedre af... den nye enhed skal passe sammen med delefilteret og resten af setup'et... og siden det jo ikke bare er noget billigt noget, men rent faktisk Harman Kardon, skal du op og bruge nogle penge før du får noget der er bedre...

    lige meget hvad du gør selv lige nu, er jeg ret sikker på det ikke bliver godt... beklager, men det indtryk jeg har om din viden på det område her, vil resultere i et værre resultat end bare at lade den nuværende enhed sidde...

    det bedste ville være at få en ny enhed af samme slags, altså kontakte Harman Kardon og få en erstatningsenhed...

    og i det du mangler bas, så kan du få anskaffet dig en ordentlig subwoofer...


  • #8   4. feb 2012 Jeg tror seriøst bare du skal have det indstillet, jeg tror ikke på det er indstillet korrekt. Jeg har før hørt HK fabrikssæt og der har ikke manglet bass hvis man bare indstillede det efter ens musiksmag.

  • #9   4. feb 2012 Forstår jeg det rigtigt, hvis det kun er den ene højtaler der ''fluffer''?

  • #10   5. feb 2012 jep det er den ene bas i døren på venstre side....

  • #11   5. feb 2012 For at måle ud hvad der er plus og minus tager du et 1.5 v batteri og monterer mellem de 2 ledninger, hvis enheden bevæger sig ud når du tilslutter dem, er plus ledningen den hvor pluspolen er.

  • #12   5. feb 2012 få en erstatnings enhed, altså en af samme slags... det andet her du prøver på vil ikke blive godt...

  • #13   5. feb 2012 Allan, det er på højtaleren, han spørger på ledningerne i bilen

  • #14   6. feb 2012 Nå ja, det måles med multmeter.............

  • #15   6. feb 2012 Hvordan vil du gøre det smiley multimeteret måler ikke retninger jo. Der skal oscilloskop til

  • #16   6. feb 2012 Hmmm........... Der er jeg nu lidt i tvivl......

  • #17   6. feb 2012 med et multimeter kan man måle hvor der er spænding og strøm... men man kan ikke se hvad der er plus og hvad der er minus indgange på en enhed...

  • #18   6. feb 2012 På en enhed sætter du et batteri på og ser hvad vej membranen bevæger sig når du sætter det på.

  • #19   6. feb 2012 eller man kan bruge et oscilioskop... :o)

  • #20   6. feb 2012 Allan, ja, enheden slår mod den side der er plus jo der kan du styre hvad vej membranen skal gå ved at sætte spænding på jo.

    Når du skal måle et signal fra radioen (hvilken vej det går) skal du bruge et oscilloscop før det kan lade sig gøre.

    Med multimeteret får du bare at vide hvor mange volt der går igennem, ikke hvad vej. Det er lige meget om du sætter en multimeter på plus til minus eller minus til plus, det måler volt, ampere eller modstand ikke svingningsretning.
    Det er det oscilloscopet kan som multimeteret ikke kan. Ud over at læse near to real time data, hvor multimeteret tager i i små bidder af data.

    Så nej du kan ikke måle det med et multimeter med mindre du har et super dyrt et med oscilloscop i.


  • #21   7. feb 2012 Min protest ligger i at i skriver enhed, læs højttalerenhed............ Men ok

  • #22   7. feb 2012 det kaldes nu enhed inden for fagsprog Allan... så vi er ikke forkerte på den...

    en radio kaldes en Headunit, oftest forkortet til HU... en forstærker kaldes forstærker eller forkortes til Amp...

    så du kan kun proteste om dig selv... :o)


  • #23   7. feb 2012 LOL

  • #24   7. feb 2012 En enhed er en højtaler, værende diskant, sub eller woofer/speaker.

    En amp er en amplifier/forstærker og en HU er en headunit (unit betyder enhed så en hovedenhed)

    Det er sådan det er indenfor faget smiley Det hedder bare ikke en radio, fordi en radio faktisk kun AM/FM delen i en HU. Den har typisk også mp3-afspiller, cd-afspiller, usb læser osv osv osv .


  • #25   7. feb 2012 men hvaså hvis man ikke kan få fat i et oscilloscop

  • #26   7. feb 2012 Så må du prøve dig frem.

    tilslut din enhed og spil noget godt musik. Hvis den ikke lyder rigtig så prøv den omvendte rækkefølge.
    Hvis det lyder bedre, så er det det, hvis ikke er det tilbage.


  • #27   7. feb 2012 det ødelægger ikke enheden...?

    min gamle enhed er på 300wat 150watt rms

    så den nye enhed skal vel bare være på det samme...?



  • #28   7. feb 2012 Det ødelægger ikke noget nej. Ja din nye enhed skal nok svare til ca. det samme.

    Men jeg vil stadig anbefale dig at lade være, det er IKKE en holdbar løsning.
    Det lugter langt væk af indstlillinger eller ledninger der sidder forkert eller mistet forbindelse.

    Er ked af at skuffe dig.


  • #29   7. feb 2012 Ellers skife hele anlægget og træk nye kabler, så kan du få det som du vil.

  • #30   7. feb 2012 den nye enhed er vel forhåbentlig en af samme slags... ellers bliver lyd oplevelsen helt ødelagt for dig... men du vil jo ikke lytte... så held og lykke med din plan om at ødelægge musikken...

    (bad sound kills good music)


Kommentér på:
plus/minus ledning

Annonce