{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

at forstå volt på RCA indgang.. {{forumTopicSubject}}

hey bg..

forsøger at blive meget klogere på bilstereo og er faldet over noget..

det hedder sig at man ikk må skrue højere op for Gain på forstærkeren end fx 4V (min radio har 4V udgange) på forstærkeren da det ellers vil forvrænge...

men så ka jeg ikk forstå at der på mange forstærkere stå 6 - 0,2V.. ergo ska man vel bar ha så få volt på udgangen for at ku skrue mere op for Gain...

og har man 6V på udgangene så må du slet ikk røre Gainen..

nogle der ka komme med en fin forklaring på dette? i min verden burde det være omvendt.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at forstå volt på RCA indgang..
  • #1   26. mar 2012 Har aldrig hørt det skulle have sammenhæng? (kan godt være det er mig der tager fejl).

    Du skruer op på ca. 80% af maks volume på din HU (med gain på 0) Derefter justere du gain op indtil det begynder, at forvrænge. Så stiller du den lidt tilbage så den ikke forvrænger mere og så er du klar.


  • #2   26. mar 2012 kim l.
    køre altid 100% og justere ned så det ikke forvrænger...
    men der eren sammenhæng. er ikke hundrede på hvordan det lige er men ved det er noget med gain og sådan... gianer altid lidt som muligt


  • #3   26. mar 2012 Når man har et linie-signal er det altid ønsket at dette er så kraftigt som muligt, da det vil give et bedre S/N forhold (Signal/Støj).
    Det skyldes at støjens "størrelse" vil være "fastsat", uanset signalets styrke.
    Som eksempel: Vi antager at der er ekstremt meget indstrålet støj, og at amplituden på dette er 0,1V (udelukkende som eksempel). Hvis linie-signalet er på 1V, vil dette logisk nok betyde MEGET støj, ifht til selve signalet.
    Er liniesignalet i stedet på 4V, vil støjen stadig være de 0,1V, og nu er forholdet mellem støjen og signalet pludselig meget bedre, da der er meget mindre "samlet støj" ifht til det signal der ryger videre til forstærkeren.

    Derfor er det på ingen måde en "positiv" ting, når der skrues op for gain på forstærkeren -tværtimod.
    Ser man på mange af de "seriøse" forstærkere, kan de klare et 9V linie-signal, og det er NETOP fordi at et signal med den styrke vil være meget mere støj-undertrykkende, set ifht et signal på eks 2V.

    Du skal tænke på at en forstærker ikke skelner mellem signal, og signal-støj...Den forstærker ALT op. Så når det signal den får ind, er overlappet med støj, så er det signal den kan sende ud, det også...Her er "problemet" bare at støjen nu er forstærket op.
    En anden fordel ved at have en højere linie-amplitude er simpelthen også at der er et større spektra at gøre godt med. Altså vil det være muligt at opnå en bedre dynamik, og en bedre "kontrol".

    Så jo lavere gain man har brug for, des bedre lydmæssigt.


  • #4   26. mar 2012 Essal AKA Aze .>>>

    Ja som jeg ville have sagt i korte træk: Kraftigt liniesignal, og minimum gain.
    Har jeg alti alti selv gjort.


  • #5   26. mar 2012 jeg gør altså bar som jeg plejer når jeg indstillet.. smiley

    jeg takker.. smiley


Kommentér på:
at forstå volt på RCA indgang..

Annonce