Hjælp til indstilling af anlæg {{forumTopicSubject}}
hej
Håber der sidder nogle hifi genier som kan hjælp/guide mig til hvordan jeg skal indstille mit anlæg.
Jeg synes sku ikke rigtigt at jeg kan få det til det selv.
Mit anlæg består af:
Standard Ford Mondeo radio med Navi fra 2006
Højtalere:
http://www.autobixen.dk/shop/ts-a6813i6-x-8-46295p.html
Subwoofer:
http://knot.dk/shop/item.asp?id=9269&info=Hertz-DBA200&InfoCat=Subwoofere-Aktiv-i-kabinet
Subben har jeg koblet sammen med baghøjtalerudgangen da min radio ikke har Phonoudgange.
Det hele sidder i en Mondeo Stationcar fra 06
Jeg søger hjælp til hvordan jeg skal indstille de forskellige ting på radioen og subwooferen hvor der er både er "lo pass" indstilling, "Sensevity" indstilling og en "phase" med 0 og 180 Degree.
på forhånd tak for hjælpen
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 11 Svar: 87
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
jan 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 327
mar 2007
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 300
Phase - betyder du kan vælge, hvornår din bas skal slå. Som regel skal den bare stå på nul, men man kan hurtigt høre om det lyder rigtigt.
Sensevity - Er hvilket arbejdsområde bassen skal arbejde i, typisk omkring 80 hz
Lo pass - Vælger du denne, har du kun lavfrekvente lyde i bassen, det er forskelligt hvad man er til, men man bruger det typisk til kickbasser..
Er det svar nok?
mar 2007
Lo pass kan stå fra 50 til 120, så det er ikke bare en knap?
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 300
mar 2007
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Hele essensen i et korrekt indstillet lyd-setup, er at de forskellige enheder (højttalere) skal "arbejde sammen", men varetager hver sit frekvens-område.
Derfor indstiller man enhederne til at "lappe over" hinandens frekvens-område, så de sammen udgør det "fulde spektra".
I dit tilfælde er det dog rigtig svært, da du ikke har muligheden for at stille på delingen på dine fuldtoner (højttalerne i bilen), og derfor ikke har mulighed for at definere deres arbejds-område (eller sågar kender dette).
Afhængig af bilens højttalere, dørsiden, rummet (kabinen) vil der være forskellig "respons", så der er ikke noget fast facit for indstillingen af en "separat" sub, da det er et spørgsmål om at "høre" hvordan det spiller sammen.
Dog er der helt basale ting, som man altid kan gøre som start...
Phase er en betegnelse for "Fase" og ændrer enhedens fase-punkt, hvilket vil sige at man kan "forskyde" membranens udsving, så det passer til det pågældende setup/lyd-system. Afhængig af subbens spille-retning, placeringen i bilen (eks en bagvæg der reflekterer lyden), og lytterens position kan denne ændres så den passer "bedst" muligt til formålet.
Sensitivity (og ikke Sensevity) betyder "følsomhed" og er en betegnelse for hvor "følsom" indgangen på subben skal være, altså hvor kraftigt signal den skal have tilført, for at afsætte en given effekt.
For forståelsens skyld, kan vi kalde det for en volumen-kontrol.
Også her kommer det an på hvordan det resterende setup er, men meningen er selvfølgelig at man indstiller det, så det niveau-mæssigt "matcher" resten af enhederne, og dermed "passer til".
Lo pass betyder "lav-pas" og er en betegnelse for at kun de laveste frekvenser får lov at passere (blive afsat i subben).
I og med at det er en subwoofer, er det et frekvens-område der ligger UNDER wooferens (deraf navnet sub), og som derfor pr definition er de "lave frekvenser".
Du har mulighed for at indstille hvor "højt op" subbens arbejds-område skal gå til, og dermed hvor den skal "møde" din woofer (bas-mellemtone) (din højttaler i døren).
Ved 50Hz vil du derfor lukke "mindst" frekvenser igennem, og ved 120Hz vil du lukke "flest mulige" frekvenser igennem, og dermed have en sub der spiller med op i wooferens arbejds-område.
Afhængig af hvordan dine højttalere yder nu, skal denne derfor indstilles så "det matcher".
Sagt på en anden måde...Det bedste du kan gøre er at få én med forstand på det, til lige at lave en kort lyttetest, og en grund-indstilling...
mar 2007
Ja tak det lyder sku noget indviklet. Kan godt være jeg skal have en til at gøre det for det mig. Kender du nogle på sjælland, firmaer eller privatpersoner, som kan dette mod betaling selvfølgelig?
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Dermed ikke sagt at du ikke kan "lytte" dig frem selv, til noget der lyder nogenlunde.
Der er masser af firmaer der gør sig i det, og også folk herinde der er flinke til det, afhængig af hvor på sjælland du er fra...
mar 2007
Men hvis jeg selv skal prøve, hvilken fremgangsmåde skal jeg bruge. Hvad starter jeg med at gøre?
Hjælp til indstilling af anlæg