{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
942 visninger | Oprettet:

Forbinde sub og forstærker {{forumTopicSubject}}

Hej bg.
Jeg har et spørgsmål vedr forbinding af sub og forstærker.
Jeg har en mds t1 forstærker med to kanaler til mine subber - jeg har to 12" magnat, og forstærkeren er egentlig for lille til subberne.
Den ene sub er gået i stykker (terminalen er brækket af).
Mit spørgsmål er, om det er muligt at sætte den sub der stadig fungerer til begge kanaler på forstærkeren, eller vil det brænde sammen eller sådan noget?

På forhånd mange tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbinde sub og forstærker
  • L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 1 Svar: 197
    #1   18. jan 2013 Der er kun én kanal i den forstærker. De to terminalpar er internt parallelforbundne.

• #2   18. jan 2013 du skal jo bare brokoble bassen så du bruger forstærkeren som en mono forstærker der sku gerne stå brigde over terminalen og med tegn der viser hvor de så skal sættes til

• #3   18. jan 2013 Der er to plus og to minus. Kan jeg sætte to plus og to minus til min sub, selvom der kun er en af hver på subben?
    Eller kan jeg lave en bro fra plus til plus og minus til minus og så føre dem videre til min sub?

• L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

#4   18. jan 2013 Hvis du vil parallelforbinde de to svingspoler på din subwoofer (hvis den da har det) kan du sagtens forbinde hver til hver af terminalerne. Du kan dog også forbinde begge svingspoler til det ene terminalpar, resultatet er det samme.

• #5   18. jan 2013 du skal jo bare sætte + i den yderste på forstærkeren og - i på den yderste på forstærker så brokobler du forstærker og den giver 1x125watt i 4ohm og 1x250watt i 2ohm mener ihverfald at det er det den forstærker giver

• L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

#6   18. jan 2013 Undskyld mit toneleje, men lad nu være med at forvirre trådstarteren med forkert info. Det er en etkanals-forstærker, ingen grund til at diskutere brokobling.

• #7   18. jan 2013 er de med dobbelt svingspole eller ?

• #8   18. jan 2013 Nick a
    Når du siger at jeg bare brokobler, er det så det jeg snakker om med en "bro"?

• #9   18. jan 2013 kig på din forstærker står der brigde over terminalerne den sku gern vise en plus yderst i den ene side og minus i den anden siden

• #10   18. jan 2013 Nej, ingen dobbelt svingspole smiley

• L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

#11   18. jan 2013 Bare forbind den til en positiv og en negativ terminal, det er ligegyldigt hvilke.

• #12   18. jan 2013 lars h kig lige en extra gang på den forstærker der er 2kanal udgange så den kan godt bruges som en 2kanaleres forstærker. du har 2 + indgange og 2- ingange på din forstærker så tager du den + som er længst ud og sætter + på den og det samme gøre du med - bare på minus kanalen og det er så den modsatte side

• L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

#13   18. jan 2013 Ikke rigtig. Det er en etkanals-forstærker, så er det lige meget om der var ti terminalpar. De er internt forbundne og er kun lavet for at gøre det nemmere at forbinde flere svingspoler. De to positive er forbundet og de to negative er forbundet, altså er det ligegyldigt hvilke du bruger.

• #14   18. jan 2013 jeg har nu selv haft en og den brugte jeg som en 2kanalers forstærker så det kan godt lade sig gøre

• L H
    L H Tilmeldt:
    mar 2011

#15   18. jan 2013 Så du fik rent faktisk et stereosignal ud af forstærkeren? Eller forbandt du bare en eller flere enheder til de yderste terminaler og troede det var en tokanals fordi det virkede? Jeg undrer mig bare da al dokumentation på forstærkeren siger det er en etkanals.

• #16   18. jan 2013 Så jeg kan ikke gøre noget for at få mere power ud af den?

• #18   18. jan 2013 Lyt til Lars,..

Nich har tydeligvis ikke begreb om, hvad han snakker om.. Det er en ET kanals forstærker og kan IKKE bruges som en to kanals. Kan ikke brokobles eller andet, med en sub med 1 svingspole.

• #19   18. jan 2013 Nicklossi

Ok når du køber forstærkere... læerer du så noget om dem eller er du helt ligeglad???

DET ER EN FUCKING MONOBLOK...

Altså der er 2 + og 2 - terminaler... TERMINALER... ikke kanaler... de 2 minus terminaler er begge forbundet til samme minusudgang inde i forstærkeren... samme med plus... Der er kun 2 af hver for at gøre det lettere at tilslutte flere spoler... ikke andet... KUN 1 KANAL... men 2 sæt terminaler...

Derfor skal du bare tilslutte din subwoofer et tilfældigt sæt terminaler på plus og minus og tada lortet virker... sværere er det fanme da ikke at forstå....

• #20   19. jan 2013 Tak for hjælpen.
    Hvad fanden er der galt med dig cody? Bare fordi man har et enkelt spørgsmål, og gerne vil være helt sikker på ikke at ødelægge ens grej, så er man bare verdens dummeste? Satme en underlig filosofi du har..

• #21   19. jan 2013 Lars giver det korrekte svar i det allerførste indlæg...Alligevel skal folk på banen med åndssvage påstande om at den kan brokobles, køre som stereo, og andre mærkværdige teorier. Virkelig en kedelig tendens, der desværre ses mere og mere herinde, når folk der reelt ikke ved så meget om det, alligevel gerne vil forsøge sig med et skud i tågen.

Nicklossi: Jeg støtter normalt ikke Cody, da jeg ikke bryder mig om hans ordvalg, men i dette tilfælde kan jeg sgu godt forstå ham. Man bliver altså lidt irriteret, når man læser et indlæg hvor det rigtige svar sådan set har været givet flere gange, men det bliver fuldstændig overhørt, til fordel for andre mærkværdige påstande.

• #22   19. jan 2013 synes der er en del i dette indlæg der ikke lyder til at have fprstand på det de snakker om

• #23   19. jan 2013 Essal
    Jeg har sådan set også dyb respekt for cody, pga hans viden. Hvis nu han kunne finde ud af at snakke på en ordentlig måde, så er jeg sikker på han ville være rigtig vellidt herinde.
    Jeg gider bare ikke finde mig i at blive svinet til, fordi jeg er meget påpasselig med at mit grej ikke går i stykker..

• #24   19. jan 2013 har du sat din ind i det med ohm og serie/parallelforbinde subs ?

• #25   19. jan 2013 Cody har det meget med, ikke at ligge fingre imellem. Han siger sandheden som den er, men ind i mellem kan ordene godt være ret hårde. Men er sikker på han ikke mener noget ondt med det. Og det er helt fint at være påpasselig.. Hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt.

• #26   19. jan 2013 Men det er rigtigt, hvad der bliver skrevet. Du skal bare tage plus fra sub til plus på forstærker og det samme med minus, til 2 af terminalerne. Så spiller det. smiley

• #27   19. jan 2013 Så vidt jeg har forstået er spørgsmålet om du men din forstærker kan få mere effekt af din ene sub men med en forstærker med to terminaler..!!!
    Så det der er prøvet at blive forklaret tidligere er at forstærkeren laver et antal watt men da den kun har en kanal kan den også kun levere til en "kanal/terminal" men da brugerne som regel har flere basser har pruducenten lavet forstærkeren med to terminaler det er fuldstændig samme princip som hjemme i dit hus når du både skal bruge dit tv dvd og parabol samtidigt det kan jo af en god grund ikke sidde til i samme stik så derfor har du en stikdåse for flere muligheder til tilslutning det samme har din forstærker også så det vil sige at :
    Hvis du har en forstærker på 1000w og to basser på 600w og du sætter hver bas til i hver sin terminal vil de 1000w blive fordelt på de to basenheder men sætter én bas til i ligemeget hvilken terminal vil alle 1000w fra forstærkeren gå til den éne bas indtil der bliver furbundet noget til den anden terminal.
    så det du skulle gøre for at passe på dit grej er at sikre dig at dine watts på forstærkeren ikke overskrider dine watts på din basenhed.

(dette er kun min forståelse men ved ikke om det er 100% rigtigt men det har altid virket for mig)

• #28   19. jan 2013 Wattene har intet med det at gøre sonny. Det er dine ohm du skal kigge på

• #29   19. jan 2013 Forstærkerens watt-opgivelser må gerne overskride subwooferens opgivelser. Det er faktisk en fordel, den gør det. For jo kraftigere en forstærker du har, jo mere kontrol vil du have over din enhed. Altså vil du have sværere ved at brænde din subwoofer af. Dermed ikke sagt, at har du en 1000 RMS watts subwoofer, skal du ud og købe en 4000 RMS watts forstærker.. Den kan sagtens nøjes med at være på 1500 RMS.. En for kraftig forstærker kan nemlig også godt brænde subwooferen af.. Derfor skal du justere på forstærkerens gain ved høj volumen, indtil subwooferen begynder at forvrænge, derefter skruer du lidt ned igen. smiley

• #30   19. jan 2013 Nicklossi

ja undskyld min måde at skrive på... men det rigtige svar er givet flere gange... Samtidig er der tale om en 1 kanals forstærker... dvs. den kan ikke brokobles... Der kan ikke slås kanaler sammen, det eneste der har betydning for noget som helst er den samlede impedans... (Ohm) Og så vælger du at lytte til den første retardo der begynder at snakke om brokobling??? har du overvejet at læse manualen til din forstærker evt??? der er ikke tale om raketvidenskab... Hell det mest simple hvis du virkelig ville være påpasselig var at spørge hvor du havde købt den... Eller bare hos den officielle forhandler, i dette tilfælde Carsound.dk...
    Så slap du for at komme i tvivl om noget... slap for at høre på den ene idiot efter den anden vrøvle om brokobling... (Hvilket bevidner lidt om mandens manglende viden inden for bilstereo hvis man tror at en 1 kanals kan brokobles... )

Nogle gange er folk fanme selv uden om at jeg skriver som jeg gør... jeg har intet imod dig... og håber du har fået besvaret dit spørgsmål... og en anden gang så brug lige den logiske side af din hjerne når folk skriver svar til dig... det er en 1 kanals forstærker... almen logik dikterer at den ikke kan brokobles... smiley

Kommentér på:
Forbinde sub og forstærker

Annonce