{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.855 visninger | Oprettet:

Automekanikere er jo bare montører... {{forumTopicSubject}}

Ja nu ved jeg godt jeg sikkert starter en shitstorm herinde men hvad i alverden sker der lige for autoværkstederne ?

2 gange inden for meget kort tid har min svigerfar "undviget" at blive taget mega meget ved røven.

Første gang var det hans Golf 4 (konebil). En rigtig fin original bil med lige under 200k på klokken. Den var svær at få i 1. gear. Han kørte så ud til VW/SEAT med den og uden overhovedet at kigge på den fik han at vide at der skulle ny gearkasse på. Den ville koste 6000.- kroner + arbejdsløn.
Nå, så kørte han ud til Superdæk (de laver også biler her i byen). Der fik han samme besked.
Han kørte så ud til Autogear Nord og spurgte dem ad. Han hev lidt i gearstangen og sagde at den bare skulle justeres ude på gearkassen.
Svigerfar kørte så ned til automester der også begyndte at ævle om ny gearkasse, men fik dog overtalt ham til at justere lortet. Det tog 15 minutter og kostede 150.- kroner og så kørte bilen perfekt igen.

Og nu var han så til syn med deres Volvo V70 fra 08. Der var et udstødningsophæng der var knækket af udstødningsrøret (åbenbart en svaghed på dem). Ikke noget han dumpede til syn over, men det skulle selvfølgelig laves. Ude ved Volvo kostedet det så 8500.- kroner for der skulle ny udstødning på. Igen gad de ikke engang se bilen på lift først. Bagefter var det Superdæk. De gav ham samme besked, her var det så kun 5000.- kroner for de brugte uoriginale dele.
Efter en søgning på nettet fandt vi ud af at alle V70 knækker det ophæng. Og tænk engang. Biltema har et sæt til den som boltes på istedet for at blive svejst og det koster 129.- kroner .

Det tog ham 15 minutter selv at skrue det på..

Hvad fanden er det lige der sker for automekanikere i dag ? Har de slet ingen faglig stolthed tilbage.
For slet ikke at tale om intelligens og krejlergen.

Hvis nu superdæk havde gidet at undersøge sagen lidt (tog 5 minutter på nettet) ville de have kunnet sige til svigerfar at det kunne de nemt fixe og det ville koste 800.- kroner + moms.

Det havde svigerfar da sagt ja til, og superdæk ville skulle hente en stump til 129 kr ved biltema, og bruge 15 minutter af lærlingens tid på at montere det. Ialt en fortjeneste på 600.- kr lige i lommen.

Det giver sgu da ingen mening.

Er automekanikere ved at udvikle sig til bare at være montører ? Så snart der er en stump der halter, så køber vi bare en ny til 12.000.- kroner og bolter på, istedet for at reparere skidtet ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Automekanikere er jo bare montører...
  • #1   31. aug 2013 ser det tit og ofte desværre, sgu godt man selv kan lave alt på sine egne biler smiley

• #2   31. aug 2013 det er fordi de skal give garenti på det de laver

derfor byt til nyt

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #3   31. aug 2013 Tror desværre du har ret.

• #4   31. aug 2013 Fortjenesten på 600kr kontra måske 4000 på en resevedel..hvad havde du selv gjort ? Der mange lønninger der skal slåes til, og det koster jo også for dem at køre ud at hente den stump til sølle 129kr.

• #5   31. aug 2013 Som Mr Incredible siger. smiley

• #6   31. aug 2013 Jo men ud over at de fremstår som svagpissere der faktisk ikke har skyggen af faglig stolthed, så kommer de jo automatisk også til at tjene mindre.

Personligt ville jeg da hellere bruge en dag på at lave Volvo V70 udstødninger for folk og stikke 600 kroner i kasseapparatet hvert 15 minutter, end at lave noget hvor du "kun" kan stikke 600 kroner i kasseapparatet hver time..

Det er da selvmål af format det der..

• Bombastiko E
    Bombastiko E Tilmeldt:
    sep 2009

Biler: 2 Emner: 118 Svar: 253
    #7   31. aug 2013 Enig med dig Ruben U

• #8   31. aug 2013 Helt særdeles enig med dig, det er sgu ved at blive sørgeligt i den branche...

Og ja prepare for shitstorm:
    De har en masse regninger som de forventer vi dækker, det har ingen andre ligeeesooom

• #9   31. aug 2013 Han skulle bare være kommet til det værksted jeg er på, der skifter vi sku ikke noget med mindre det rent faktisk er nødvendigt, hos os prøver vi gerne at udbedre fejlen uden det koster en halv arm for kunden. Vi er så os kun 2 svende på værkstedet og en stresset mester som holder sig på kontoret, så vi gør gerne mere for kunden for så kunne det jo være han valgte at bruge vores værksted for fremtiden.

Men ja der er mange værksteder der bare skifter delene frem for at forsøge at reparere, sådan er tendensen bare blevet i vores nuværende smid-ud-samfund.

• #10   31. aug 2013 Nu er jeg selvstændig mekaniker og går selv på mit eget værksted.
    Jeg har indtryk af at din historie er rigtig mange steder.
    Lærlingen får ikke lov at blive dygtig og er tit bare reservedelsudskifter.
    Gør som de skriver i "bogen".

Jeg er selvudlært og har min interesse fra motorsporten som jeg har arbejdet i i mange år. Dvs der får man lov til at tænke sig om og arbejde med det man har midt om natten.

Jeg har mange kunder der er glade for at jeg ikke bare udskifter dele men tit kan lave en billigere og mere rigtig løsning rent fagligt.

Søren
    www.fredslunds.dk

• #11   31. aug 2013 Ruben: Jeg giver dig til dels ret i alt hvad du skriver..

Det eneste jeg er uenig i er at du skriver at de automatisk kommer til at tjene mindre, for det gør de ikke. Der vil altid, og jeg siger ALTID, være nogen kunder der bare siger: "Okay, i skifter bare gearkassen/udstødningen" og med de penge de tjener der kan de mange gange sige nej til hos andre.

• #12   31. aug 2013 mr. incredible

det er jo ikke helt rigtigt. De skal jo kun give garanti på det de laver jo.
    hvis du kan følge mig

• #13   31. aug 2013 har et par historier med Folkevogn her i odense,
    En kunde kommer ind til os med defekt klima anlæg, SMC har dødsdumt hele anlægget. kostet over 10 ihvertfald. kan sku ik huske det.. Vi trykprøver og alt det der, 2 oringe til hvad 14 kroner udskiftet + kølemiddel osv. Og hov anlægget har virket fejlfrit i et år nu.
    Vores "nabo" værksted havde en historie om et ledningsnet VW også havde dødsdømt til ret mange penge i en Nyere Touareg. En ledning var knækket i døren, loddet ny på og det fungere igen, der blev også sparet mange tusind!

Det er nemmere bare at byt til nyt åbenbart

• #14   31. aug 2013 desværre ikke Karsten E

mange får skiftet en lille del og giver værkstedet skylden for senere skade.

• #15   31. aug 2013 Mr Incredible

en ting er de brokker sig men de får vel ikke lavet reparationen af den grund?

• #16   31. aug 2013 Att: ReservedMuhammed Det er måske en lidt grov udmelding.

50% af de fejl jeg finder er ikke via OBD stikket.
    Der skal tænkes uden PC.

Søren
    www.fredslunds.dk

• #17   31. aug 2013 Jeg ved også godt det er at generalisere. Og det er måske ikke helt fair overfor alle (som eks Søren M) men det er virkelig et skidt billede der tegner sig.

Jeg kan godt forstå hvad Thomas M skriver, og ja så længe der er idioter derude der bare betaler hvad det koster så får den slags jo også bare lov til at leve.

Jeg kan huske dengang enhver tankstation med respekt for sig selv havde et lille autoværksted hvor man kunne tage hen og få sat sine egne dæk på bilen som man havde købt brugt via Den Blå Avis eller noget andet. I dag vil de slet ikke skifte dæk medmindre du køber et sæt nye hos dem.

Det er simpelthen synd og skam.

• #18   31. aug 2013 jo jo de vil gerne skifte dine dæk. men så ødelægger de både dæk og fælge og fra siger sig alt ansvar da det er dig der kom med dækne. eller..

Jeg er uddannet mekaniker, samt har biler som en del af mine interesse.

jeg vil ikke arbejde som mekaniker da jeg synes at der er for groft..
    Det er simpelhen under min faglige stolt hed at ikke kunne lave en lille rep til ingen penge, men derimod lave en stor rep til mange penge..
    Bare fordi der skal være løn til alle i huset..
    .

• #19   1. sep 2013 Manta det er jo fordi det er blevet til en industri. Et autoværksted med en mester og en lærling eksisterer jo ikke mere. Der skal være en 10-12 mand i huset og så er det klart der skal mønt igennem maskinen.

Jeg har kun biler som hobby, og er ikke uddannet automekaniker, men hvis jeg var ville jeg da seriøst overveje at starte et "lille" autoværksted hvor folk kan komme og få lavet de ting de store ikke vil røre ved.

• #20   1. sep 2013 Du har ret, samt der er en masse krav til alt mulig arbejdsmiljø når man har ansatte så derfor vil jeg er grunden til der ikke findes de små værksted længer,
    Det er lige meget om det er en lille værksted eller stor, de skal ha de samme "tilbehør"

• #21   1. sep 2013 Jo jo men det er jo bare helt standard. Det er udsugning, bad osv det er jo helt normalt og har været sådan i mange mange år. Ja jeg ved godt de ikke må hælde spildolie på kalosfærefyret mere men det er nok ikke det der gør forskellen smiley

• #22   1. sep 2013 både og..

hvis du står alene mand må du jo ha en autoværksted i den lokale nedlagte brugs på fire bukke.

Men med det samme du vil ha lærlinger eller ansatte kræver det den store mølle.

Men nok om det..
    Men de store vil nok også heller sælge en ny bil.

• #23   1. sep 2013 Den eneste grund til at sælge en ny bil er da for at komme til at lave for 20-30.000 kr service på den. Endnu et sted hvor de er nogle skod..!

• #24   1. sep 2013 jep de skal jo også leve..

• #25   1. sep 2013 Det er desværre sådan de fleste steder på aut. værksteder..

Jeg havde en ABS fejl, så kørte forbi Audi af ren nysgerrighed, der sagde de at der skulle en ny pumpe på, de havde lige testeren på.. . Til 6500kr... Ville selv lave arbejdet..
    Det var der jo ikk noget at gøre ved, men tænkte ville lige have en andens mening.. Så kørte over på et værksted 400m fra Audi..

Han sagde at det højst sandsynlig bare var en ABS krans eller føler til 1600kr.
    Så jeg tog ham på ordet, og 3 timer senere ringede han og sagde at det var venstre baghjuls føler og krans - det var bestilt og røg på dagen efter da det var en skaffevare fra Tyskland..
    Dagen efter hentede jeg bilen betalte 2200kr. og kørte derfra med et smil..

Et andet eksempel var da min manifold flækkede.. Kørte den til samme mand der lavede den sidst.. Han pillede dem af og ganske rigtigt en kæmpe flænge..
    Kørte til Audi da jeg ville have en ny org. de skulle have 3200 + moms.. Så ringede til ham der havde skilt den ad og spurgte om han kunne skaffe den org. - svaret var ja til 2300 + moms.. Det var dog også en skaffevare fra Tyskland.. Den kom dagen efter og blev sat på så virkede det :-)..

Og ja det var en org. reservedel han både faktura og nummeret stemte også over ens..

Syntes der er for mange værkstedet der tjener alt for meget på bare at flytte en reservedel fra hylden ud til kunden..

Og at finde en mekaniker der gider fejlfinde på ens bil, uden at bare bytte til nyt, dem er der langt imellem.. Nok også derfor at ham der lavet min bil vælter i arbejde imens Audi har ledige lifte.. (Kender en der er lærling hos dem)

Kedelig tildens.. Tænk hvis jeg var sådan i mit erhverv.. (Er elektriker) - jeg lever af at fejlfinde og ikk bare skifte til nyt hvis det bare er en knækket ledning eller lign.

Men der er heldigvis flere og flere private folk der finder ud af det.. Og spm derfor vælger de aut. værkstedet fra om det så hjælper det må tiden jo vise..

• #26   1. sep 2013 Det er præcis det jeg mener.

Det svarer til hvis man har et tegl der ligger lidt skævt på taget. Man ringer efter tømreren og han står nede på jorden og tager et kig op hvorefter han siger at det er et helt nyt tag, lægter og spær.

Eller som du selv skriver Nicklas O, hvis det var elektrikeren der gjorde sådan. Jeg har en stikkontakt der ikke virker.
    Nå men så skal der bare nyt ledningsnet i huset så fungerer det igen.

Sgu da en lortementalitet..

• #27   2. sep 2013 Ruben..

"Det svarer til hvis man har et tegl der ligger lidt skævt på taget. Man ringer efter tømreren og han står nede på jorden og tager et kig op hvorefter han siger at det er et helt nyt tag, lægter og spær."

Det er faktisk helt sjovt, gad godt at se kunden ansigt...

• #28   2. sep 2013 smiley

• #29   2. sep 2013 Mindre værksteder plejer at gøre det billigt...

Der hvor jeg arbejder ville det måske koste maks. 500 kr at få lavet et ophæng... Og vi undersøger da bilerne på liften før vi siger prisleje...

Men det har vel også noget at gøre med at Volvo, Mercedes, VW og alle de steder tager over 1000 kr i timen?..

• #30   3. sep 2013 Michael B, det har da først og fremmest noget at gøre med om man vil smide en helt ny udstødning på bilen fordi et ophæng er knækket fremfor bare at lave en reperation...

Kommentér på:
Automekanikere er jo bare montører...

Annonce