{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.151 visninger | Oprettet:

Sebastian N
Sebastian N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Påkørt cyklist {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen, nu skal i høre...
Jeg påkørte en cyklist her tidligere i dag.
Jeg kommer kørende efter et fodgængerfelt, og efter ca 3-5 meter med ca 40kmt, kommer der en cyklist og køre lige ind i siden og over køleren og slår hovedet ind i forruden.
Er det min skyld? Jeg ved godt der er ubetinget vigepligt i et fogængerfelt, men det var jo efter det??
Hvad kan der ske med mig?? Af straf eller lign??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Påkørt cyklist
  • #1   15. okt 2013 Lyder mere som om idioten påkørte dig, siden du blev ramt fra siden af??

• Sebastian N
    Sebastian N Tilmeldt:
    okt 2013

#2   15. okt 2013 Ja, jeg havde overhovedet ikke set hende før hun ramte siden af bilen. Men politiet og ambulance kom også...

• #3   15. okt 2013 Det er næsten altid ham med størst køretøj der får skylden også selvom cyklisten er komplet idiot.
    Du kan vel få klip, bøde osv. burde ikke ske mere.
    Jeg lavede samme stunt på scooter for nogen år siden, en cyklist kørte lige ud foran mig og da min scooter jo var størst køretøj/havde motor røg hele skylden på mig.
    Forsikringen dækkede skaden, jeg fik en bøde og det var det.

• Sebastian N
    Sebastian N Tilmeldt:
    okt 2013

#4   15. okt 2013 Politiet snakkede om ubetinget frakendelse af mit kørekort?? smiley
    Men de ville ringe engang imorgen. Jeg håber bare jeg ikke mister mit kørekort .

• #5   15. okt 2013 Er det virkelig sådan det er Nickname? For det er jo komplet idiotisk. Så kan enhver jo bare tag cyklen og køre ind i de store biler og kræve erstatning derfra?

• #6   15. okt 2013 Hvis det var en ubetinget vigepligt du ikke holder, og det ender med ulykke er det betinget frakendelse af kørekortet.

Du har den bedste sag hvis der var vidner.

• #7   15. okt 2013 lyder dybt latterligt vis du mister dit kørekort da det lyder som om personen på cykel kørte ind i dig

• #8   15. okt 2013 man jo vel heller ikke cykel over et fodgænger overfelt.?? der skal man stie af og trække over

• #9   15. okt 2013 Det kan aldrig blive din skyld hvis det er som du forklare i dette tilfælde. Den med at det altid er det største køretøjs skyld holder ikke.

Såfremt du er blevet påkørt og du alligevel mister kortet så alliere du dig med en advokat der kan sit kram. Det er en easy win.

• #10   15. okt 2013 Og som det står forklaret af emne-starter så er det nogle meter efter at fodgængerfeltet var overstået.. Håber cyklisten slog sig hårdt.. Har altid drømt om at høvle sådan en socialdemokrat ned hvor det ikke er min skyld..

• #11   15. okt 2013 Det er så her det sørgelig kommer. I færdelsloven står der klart og tydeligt man skal respektere blødetrafikanter. Iblandt dem er cyklister. Så selv om de kører med hovedet under armen må man ikke puffe til dem. End ikke selv om de prøver at puffe til din bil. Det er dybt grotesk. Jeg har været ude for en lignende sag med min første bil som holdt parkeret. Denne holdt på "cykelstien" som i gamle dage blev brugt til cykelsti, men i dag bruges som parkering. En cyklist cyklede ind i min parkerede bil og fik smadret sin cykel. Jeg modtage en skadesanmeldelse fra min forsikring omkring ulykken og blev idømt at betale et stk selvrisiko som skulle dække mandens cykel som var blevet smadret. Det er helt godnat smiley

• #12   15. okt 2013 Jubidition: Den var ikke gået med en ordentlig advokat. En ordentlig advokat havde sørget for at cyklistens ulykkesforsikring havde klaret skaderne på din bil. I øvrigt mærkeligt at dit forsikringsselskab valgte at "acceptere" en sådan anmeldelse.

Nogle gange kan det altså betale sig at have juridisk rådgivning omkring sig. Det er i samme tilfælde også derfor at jeg ALDRIG har været, eller skal være medlem af en fagforening. Hvis noget er galt så er der andre veje end at bruge dem som hjælp. De penge folk smider i nakken på fagforeninger, ikke A-kasser, har jeg aldrig forstået.

• #13   15. okt 2013 man skal da ikke holde tilbage for cyklister der bruger fodgængerfæltet?

• #14   15. okt 2013 jeg stod med en lignede sag, hvor politiet vidnet i retten at det var en hændeligt uheld og ikke direkte min skyld. dog taber jeg sagen, pga. en bil aldrig kan vinde over en cykel/fodgænger.

min gratis (gennem familie) advokat, råder mig til at betale bøde+ sags omkostninger, da jeg med ca 80% sikkerhed ender op med yderlige udgifter ved at køre sagen vidre.

hvis jeg havde vundet en sådan sag skulle/kunne alle lignede sager revideres. derfor dømmer de efter hvad de plejer.

ps min sag var en cykellist med magnet diodelygte monteret på modsat side af forgaffel.. og selv om der ikke er lys på i min side, så er dommen at han havde godkendt lys på. i tiden mellem ulykke og retsag mister omtalt model magnet lygter deres godkendelse. pga manglede lys.

så øv bøv.. at betale og op til den køreprøve igen.

ps. pas på forsikringen de ville krave selvrisiko 3 gange over for mig fordi de opdelte skaden.. så jeg betale af egen lomme..

• #15   15. okt 2013 Din forsikring kommer til at æde den, men du mister ikke kortet på det. 100%. Hvis din historie er sandt, så får du hverken klip, eller så meget som en bøde. Du kommer bare af med selvrisikoen. That's it.
    At politiet snakker om dit og dat... De snakker bare...

• #16   15. okt 2013 Jeg har næsten prøvet noget lignende, bare ude på en landevej med en 90 km/t i den gamle firmaracer, sent aften hvor der var mørkt, han havde ingen lys men en refleks vest på, snitter ham med sidespejlet fordi jeg ikke kan se ham og der kommer en nyere audi med xenon i mod mig, alligevel har jeg efter to retssager IMOD POLITIET (vandt den første i byretten men de ankede til landsretten) hvor jeg så fik tre års betinget frakendelse, bøde/sagsomkostninger på 15.500 og ny teori og køreprøve, samt der var noget erstatningssager på tøj der gik i stykker, men det gik så udover chefen da det var hans bil/forsikring der skulle dække osv...

Tabte fordi han er blød bilist og det er mit ansvar at holde afstand til netop cyklister til trods for det andet, og cyklisten sagde endda han slingrede i kanten af vejen!

Men find en hammer god advokat til at hjælpe hvis det kommer så langt, det kan betale sig hvis det er....

- Sune

• #17   15. okt 2013 Så længe du er imod en "blød" trafikant, er skylden din. Du skal være opmærksom på at disse ting kan forekomme i trafikken.

Om du så kører 80 km/t på en landevej, midt om natten og en scooter med 160 km/t knalder op i røven af dig er det din skyld.

Det var den besked jeg fik hos politiet.

• #18   15. okt 2013 Det samme som Mads skriver, det vil altid blive din skyld uanset hvad mere eller mindre....desværre, sådan er det danske retssystem....

• #19   15. okt 2013 Det er en højresvings ulykke som man høre om med lastbiler har selv været møllen igennem med at skulle i retten og det hele jeg vandt fordi jeg havde en mega god advokat der blev betalt af 3f men har du ikke sådan en skal du nok forberede dig på at du skal op til en ny køreprøve snart.

og se nu lyst på det ingen døde når det er en højresvings ulykke hvor der er en cyklist der dør så bliver man som chauffør tiltalt for uagtsomt manddrab...

• #20   15. okt 2013 Kørelæren fortalte mig om en som påkørte en cyklist som kørte overfor rødt. Bilisten mistede kortet

• #22   15. okt 2013 præcis som du fortæller det , sådan mistede min farfar sit kørekort for nogle år tilbage , han ramte en cykelist som også kørte ud foran ham ca 5-10 meter efter en fodgænger overgang smiley

han dumpede desuden teori efterfølgende , men stædig som vi jo er i familien valgte han at køre fra teoriprøven og blev stoppet og fik en ordentlig bøde smiley han fik aldrig kortet igen ...

• #23   15. okt 2013 Find et billede af stedet på google street view, så kan vi jo se smiley Men normalt ligger cykelstien jo inden fodgængerfæltet, så hvis det var efter må det jo være cyklistens skyld smiley

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #24   15. okt 2013 når man fører et motoriseret køretøj har man ALTID objektivt ansvar.. ligemeget om folk handler med yderst uagtsomt..
    Men om du så bliver dømt betinget frakendelse kan jo diskuteres i retten. Men ansvaret (forsikringsmæssigt) kan du ikke løbe fra i situationen, desværre

• #25   15. okt 2013 Du får en bøde og skal bestå ny teori og køreprøve.. Som skal bestået første gang Ellers ryger kortet

Har en makker det lige har været ude for det samme hvor cykellisten køre i den forkerte side på fortovet og i mørke uden lys.

• Victor O
    Victor O Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #26   15. okt 2013 min ex kærstes datters far hørte ind i en rundkørsel og påkørte en cykellist ,der kørte i modsat kørselsretning ,det må man jo heller ikke ,men han blev dømt ved Roskilde ret til vejledne køreprøve og en bøde på 1500 kr. og erstatning af cykel

• #27   15. okt 2013 Det første du skal gøre er i hvert fald at droppe den sætning "jeg har påkørt en cykellist". Cyklen påkørte dig, ikke omvendt.

• #29   15. okt 2013 de går meget efter bil ejere for tiden syntes jeg man kan næsten ingenting gøre uden de tager kortet eller du ihvertfald får klip smiley

• #30   15. okt 2013 Thomas H, der var nu advokat på den sag for mente bestemt ikke det kunne være rigtigt at når jeg ikke engang er tilstede at jeg skal drages til ansvar for de skader cyklisten havde pådraget sig plus min bil var blevet skadet. Men forsikringsselskabet valgte at æde den af den grund de vidste fra tidligere sager at de ikke kunne vinde den. Den gang var det Bauta forsikring der havde min bil forsikret og jeg tror sgu ikke bare en forsikringsselskab forærer penge væk uden at vide de ikke kan vinde den sag. Så ja lige på det punkt tror jeg du tager fejl smiley

• #31   15. okt 2013 P.s i denne sag har du haft ubetinget vigepligt = betinget frakendelse af kortet. Det er desværre sådan det hænger sammen.

• #32   15. okt 2013 Jubidition
    Ej, nu stopper du med at fantasere... I denne sag har CYKLISTEN ubetinget vigepligt. Så ja, klart, så mister bilisten kortet...

• #33   15. okt 2013 Er ked af at sige det, men .... 'Den som kører med fire hjul, har altid skylden.' Sådan fik jeg det pænt forklaret for ca tre år siden. Holdte i et lyskryds, der blev gul/grønt, og bom, så lagde der en gammel mand på fronten smiley han gik godt nok over for rødt, men jeg fik en pæn løfter pegefinger .

• #34   15. okt 2013 Du har jo heller ikke påkørselsret. Rent faktisk skal du sikre dig, at krydset er ryddet før du kører ud. Så længe den tværgående trafik ikke er ude af krydset, må du ikke køre frem, selvom der er grønt.

• #35   15. okt 2013 438 hk galant, fantaserer jeg? Det må jeg nok sige. Hvordan kommer du frem til cyklisten har ubetinget vigepligt, trådstarter skriver jo netop at han har ubetinget vigepligt

• #36   15. okt 2013 Det havde han da ikke. I fodgængerfeltet har man, men ikke efter feltet. Så det er cyklisten der kører ret ind i forenden af bilen som jeg læser det.

• #37   15. okt 2013 Men man har ikke ubetinget vigepligt 4-5 meter EFTER et fodgængerfelt, Jubidition! Og der er tale om en cyklist, som åbenbart ikke trak sin cykel - vedkommende cyklede ud i bilen.

• #39   15. okt 2013 Jubidition
    Ja, du fantaserer. Og det gør trådstarteren åbenbart også. OG politiet, som siger, at han mister kortet...
    Der er IKKE ubetinget vigepligt for ham. Hverken i fodgængerfeltet, før fodgængerfeltet, eller efter. MEDMINDRE der er "hajtænder" for ham. Ubetinget vigepligt fremgår tydeligt af §26 i færdselsloven. Og i denne paragraf står der tydeligt:
    "Cyklist, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har ubetinget vigepligt."
    Og som jeg forstår det, kommer han kørende ligeud (ikke ud fra en sidevej med hajtænder) og påkører en cyklist, som svinger/kører ud foran ham. Det er 100% cyklistens skyld. Derfor får han hverken bøde, eller klip. Kun, pga. objektivt ansvar, får hans forsikringsselskab lov til at dække cyklistens udgifter.

• #40   15. okt 2013 Skal vi igang med at fluekneppe nu? For så kræver det du skriver at der var en cykelsti anlagt som skal krydses af cyklisten. Er der ikke det gælder paragraf 26 stk 3, men hop du lige ned til paragraf 27 stk 7. Så længe personen befinder sig indenfor en rimelig grænse fra fodgængerfeltet vil det anses som en krydsning i feltet. Og i og med cyklisten er en blød trafikkant vil han anses som at skulle krydse fodgængerfeltet. Man kan sagtens have ubetinget vigepligt andre steder end hajtænder bare lige til info.

• #41   15. okt 2013 Ja, netop flueknepperi, er hvad der sker i retssalen, når folk bliver frakendt kørekort på forkerte grundlag.
    §27 er KUN for gående. Og det er IKKE ubetinget vigepligt, da denne gælder kun for kørende. Og eftersom vi snakker en CYKLIST, som bliver 100% betragtet som en kørende trafikant, så kan fordgængerfelt slet ikke bruges til noget. Cyklister har ubetinget vigepligt, når de kommer ud på vejen foran en bil. Punktum. Trådstarteren har ikke skylden for denne påkørsel.

• Sebastian N
    Sebastian N Tilmeldt:
    okt 2013

#42   15. okt 2013 Hej alle sammen. Er virkelig glad for at høre fra så mange!
    Jeg har læst det hele igennem og jeg har stadig ikke hørt fra politiet eller hende.
    Men jeg håber at der ikke sker noget med mig!! Jeg skriver tilbage hvis jeg høre noget. ! Tak for hjælpen venner!! smiley smiley

• #43   15. okt 2013 Vil lige tilføje at der godt kan gå 3 - 4 måneder før du kommer i retten (disse sager havner som regel i retten). Dog vil du formentlig blive afhørt af politiet inden der.

• #44   15. okt 2013 min far skulle til orienterende køre prøve efter en cykellist påkørte min far som trådstarter i et t-kryds med en hæk der skygger for min fars udsyn .. + han kom i den forkerte side + han havde ikke lys på ..

min far mente at det kunne da ikke være rigmeligt hvortil betjenten svarede "det kan du have helt ret i ... men du må jo ikke køre en ned bare fordi han ikke har lys på" .. og moralen er jo sådan set god nok

håber da ikke der er sket kvinden noget og håber da også du slipper uden om det bedst muligt

• #45   15. okt 2013 Galant gut..

Det er forkert... Har får en betegnet frakendelse, hvilket betyder han skal til en ny teori og køreprøve..

• #46   15. okt 2013 Påkørsel i vejkryds er en helt anden boldgade. Hvis bilisten svinger, så er det også bilistens skyld. Påkørsel af en cyklist, som bare kørte lige ud og blev ramt af bilen bagfra er også helt anden situation. Disse eksempler giver 100% frakendelse af kortet.
    Men trådstarteren beskriver hverken vejkryds, eller cyklister, som fredeligt kører ligeud. Her kører cyklisten ud fra siden og ud på kørebanen foran en bil, som bare kører ligeud. Fodgængerfelt er irrelevant her. Dette er cyklistens skyld.
    Jeres fædre, venner osv, som har mistet pappet pga. en cyklist har været ude i anden situation end denne her.

• #47   15. okt 2013 Galanten, du er altså helt galt på den... du mener at fordi der er tale om et område efter fodgængerfeltet har bilisten påkørselsret? Man skal i og omkring et fodgængerfelt være agtpågivende. Det vil sige man skal være obs på at folk i dette område såvel cykende som gående. At cyklisten gør noget forkert er en ting, men det giver ikke folk ret til at køre andre ned med vilje. Det er dog ikke ualimdeligt at cyklisten får en bøde, men føren får frakendelse samt bøde.

Der er ikke andre end bilisten, der kan have ansvaret for uheldet. Det
    følger direkte af Færdselsloven, og det er også derfor, at en
    ansvarsforsikring for biler er lovpligtig:

§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
    skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion
    eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan
    nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har
    medvirket til skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige
    tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed
    har medvirket til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde,
    hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

• #48   15. okt 2013 Galant.....
    Nej.... Uanset hvordan og hvor du påkøre en cykellist eller fodgænger er det bilistens ansvar! Det vil altid være billistens "skyld" uanset hvor og hvordan! Hvis cykellisten melder det, er det billistens der får skraldet uanset om det er cykellistens skyld

• #50   15. okt 2013 galanten ... vil sådan set skide dig en hat fuld ...

deltog i debatten om hårde / bløde trafikanter / uretfærdig love ..

• #51   15. okt 2013 Jubidition
    Det er ikke unormalt, at folk, som ikke ved bedre, blander erstatningsansvar sammen med skyldsspørgsmålet. Det er to vidt forskellige ting.
    Ja, man er som bilist skal erstatte skader på trafikanter, som ingen ansvarsforsikring har. Det er objektivt ansvar og det slipper trådstarteren ikke for. Kun hvis det kan bevises, at cyklisten handlede groft uagtsomt, kan erstatningsansvaret nedsættes, eller bortfalde helt.
    Skyldsspørgsmål er noget helt andet. Det, der skete her, er ikke bilistens skyld. Det kan det ikke være, da cyklisten havde ubetinget vigepligt ved udskørsel fra cykelsti. Og var der ikke en cykelsti, så overholdt cyklisten ikke sin forpligtelse efter færdselslovens § 18 stk. 3, som siger, at manøvren skal udføres uden fare eller unødig ulempe for andre.

Men bare fordi trådstarterens forskikring skal erstatte hendes cykel, får ham ikke til at miste kørekortet. Så simpelt er det.

• Sebastian N
    Sebastian N Tilmeldt:
    okt 2013

#52   15. okt 2013 Jeg kan ikke sætte noget billed ind af hvor det skete henne, er der nogle der ved hvordan jeg kan gøre det ??

• #53   16. okt 2013 Du kan lave et fotoalbum.

• #54   16. okt 2013 Skriv hvor det er sket, så kan man vel se det i google streetview!

• Sebastian N
    Sebastian N Tilmeldt:
    okt 2013

#56   23. okt 2013 Hej alle sammen,,,
    Jeg har stadig intet hørt fra hende, politiet eller fra hendes forsikringsselskab.
    Men jeg er meget glad for alle de kommentare der er kommet, og jeg er nok blevet lidt mere rolig.
    Tusind tak igen..

Kommentér på:
Påkørt cyklist

Annonce