8.179 visninger
|
Oprettet:
Teknikken bag 2.0 TFSI motorer fra Audi? {{forumTopicSubject}}
Hej BG ..
Jeg har luret lidt på en 2.0 TFSI Audi A4 fra 07 ..
Den har kørt ca 130.000km.
Har kigget lidt rundt omkring her i forum, hvor der egentlig bliver talt positivt om motoren. Men jeg er i tvivl om, om den kører med tandrem eller Kæde ? I nogle tråde skriver folk at den kører BÅDE med tandrem og kæde?
Nogen der ved præcist hvordan det hænger sammen?
Og er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg er ude og kigge på bilen? Evt spørg sælgeren om noget er skiftet ?
Mvh
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
Motoren er med tandrem. Når folk nævner kæde, vil jeg tro at de mener knastkæden. Den KAN skabe problemer og derved skal skiftes. Man kan høre det på motoren ved at den rasler, men man kan også udlæse via VCDS om den er slidt, så vidt jeg ved.
Hvad angår motoren, så får du næppe bedre for de penge. Ønsker man at tune er der virkelig meget potentiale. Se evt min bil, den har samme motor.
Man skal være opmærksom på olieforbrug! den KAN sluge en del uden at de fejler noget som sådan, så det skal tjekkes ofte. Er du ude og kigge på en, så tjek oliestanden på den.
En anden svaghed er Cam Followeren, eller knastfølgeren eller hvad folk nu vælger at kalde den. Det er et lile "fingerbøl" der trækker højtryks benzin pumpen. Går den, så hedder det somregel ny motor. Spørg evt ind til om vedkommende ved om den er skiftet. Den BØR skiftes en gang om året, især hvis den er tunet! Den koster 280 kr og en mekanikker kan gøre det på 20 min.
Ud over det, fantastisk motor, stort potentiale, rimlig økonomisk kontra effekt.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
men det første du skal gøre er at få blændet EGR systemet fra, så inds. ventilerne ikke soder helt til.
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
Det kan gøres på flere måder i forskellige prisklasser. Via PCV fix, den billige, knap så gode løsning, eller via Catch Can, som er den bedste løsning. Dog skal man huske at tømme tanken ind i mellem.
Og for god ordens skyld, ejer du en TFSI motor, så smider man altså V-Power på den.. det er lidt bedre for motoren og ja, modsat hvad mange uoplyste personer mener, så giver det altså en smule mere effekt.. især hvis den er tunet.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 32 Emner: 136 Svar: 150
Har ikke planer om at tune den endnu, men altid rart at vide. Jeg har kun kørt med Audis 1.8T motor, så TFSI er noget nyt for mig..
Tak til jer der har skrevet indtil videre, det tager jeg med mig når jeg skal ud og se på bilen
Andre er velkommen til at bidrage
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
Jeg vil sige det sådan, at man udnytter virkelig ikke motorens potentiale uden i de mindste en chip. Det bliver en helt anden bil og den kan sagtens holde til det - og langt mere.
En standard (uden yderligere dele) chippet 2.0 TFSI får typisk omrking 250-260 hk, 380-400nm. Så det er altså en pæn sjat
Standard indsugningen og udstødningen på motoren er voldsomt begrænset.
Teknikken bag 2.0 TFSI motorer fra Audi?