{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.289 visninger | Oprettet:

Vinterdæk bredde? {{forumTopicSubject}}

Sidder og skal ha bestilt vinterdæk til min bil.
Der er monteret 225-45/17 på de alufælge som sidder på nu. Og som jeg har tænkt mig at lave til mit vintersæt efter de lige har fået det rette gummi på sig:)

Skal vinterdækkene så bare hedder 225-45/17?

Eller er det mere sikkert og vælge en anden bredde dæk?

Eller er det bedre og have brede dæk bagved og smalle foran, eller omvendt... Eller måske ens bredde hele vejen rundt?

Mvh den dækforvirrede som stadig overvejer hvilket mærke og model som ryger i indkøbskurven

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk bredde?
  • #1   18. jan 2014 Hvad bil? Hvis det er den Mondeo du har solgt ville jeg ikke kører på 225 vinterdæk, nærmere 185.

  • #2   18. jan 2014 Nej den er blevet solgt.
    Har købt en A3 Sportback 2011. Så vidt jeg huske vejer den omkring det samme. smiley

    Men er smallere bedst?


  • #3   18. jan 2014 Jeg tror nu jeg ville gå efter originalstørrelsen. Der er en grund til at det lige nøjagtig er den størrelse der sidder på ab fabrik. smiley

  • #4   18. jan 2014 Ja det er klart bedre med std. Breden ellers vil du sejle rundt med de store på..

    Hvad gummi du skal bruge afhænger jo af dit budget..


  • #5   18. jan 2014 Ok. Kigger både efter 225-45 og 205-50 nu, de ligger tæt på hinanden.
    Budgettet er lidt underordnet. Sikkerheden er lidt vigtigere end at de nu koster 1500 mere end jeg havde i tankerne.:)

    Mn når jeg googler er der kamp om hvad der er bedst.

    Vredestein i nogle, Continental,Dunlop og Michelin i andre. Det er en stor stor jungle:)


  • #6   18. jan 2014 Hvis det er sikkerheden du går efter, sætter du std. Str. Fælg og dæk på..

    Hvad ang. Dæk har jeg vredistein snowtrack 3 og de er helt fine ifh til prisen..



  • #7   18. jan 2014 Ved ikke om det er standard str fælg og dæk på den. Kan man finde ud af det et sted.

    Jeg ved blot at det er en S Line, og at den blev født med de fælge på. Men dækkene er blevet skiftet


  • #8   18. jan 2014 Hmm.. S linjen er jo stor i str. Jeg ville nok gå ned i str. For ikke at den sejler i sneen.. jeg ville nok gå ned på 195-60/16
    Det er kun en afvigelse på 1% så det er fuldt lovligt..



  • #9   18. jan 2014 Har set folk herinde som har både 16-17 og 18" på i sommerdæk og når nu de bliver lavet i de størrelser mon så ikke også at de virker?



  • #10   18. jan 2014 Jeg takker for input. smiley

  • #11   18. jan 2014 Det er ikke højden men bredden der er problemet..
    Det helt brede dæk vil ikke kunne skære sig ned i sneen fordi de fordeler vægten over så bredt et omr. Praktisk om sommeren når man gerne vil have et godt vejgreb, upraktisk om vinteren når man mister det smiley

    Men det er bare mit bud til dig..


  • #12   18. jan 2014 Hvad i alverden snakker du om Xpdite?
    Han spørger efter bredde på vinterdæk, ikke størrelse på sommerdæk :S


  • #13   18. jan 2014 Kører på 225/40 18 vinterdæk uden problemer

  • #14   18. jan 2014 Jeg kan ikke se hvad problemet skulle være, men vælg det bedste dæk. I 225/45R17 er conti ts 850 testvinder.. sådan et dæk har jeg på min Leon.

  • #16   18. jan 2014 Man "sejler" ikke rundt på brede vinterdæk. Det er levn fra fortiden. De bredere dæk er naturligvis lavet til at "tygge" sneen igennem mønsteret. Derfor ses det ofte at mønstrerne er anderledes i de større størrelser end i de mindre størrelser..
    Jeg bruger selv 235/40R18 som vinterdæk. Touareg, Q7 og Cayenne er da også tit set med 295/30R22 som vinterdæk.

    Der er mange teorier og kloge ord om hvad der er bedst om vinteren.

    Fra gamle dage skulle vinterdæk helst være meget smalle for at kunne "skærer" sig igennem sneen. Men her kommer man så ned på en isglat vejbane hvor friktionen er meget lille. Med et lidt bredere dæk forbliver man i sneen hvor friktionen er større sammenlignet med en isglat vejbane.

    I dag er gummiblandingen i et vinterdæk meget anderledes end i et sommerdæk, da de jo ikke skal klare de helt samme opgaver.

    Fra hukommelse mener jeg at standard størrelsen på Audi´en er 205/55R16.
    Om du skal tage 205/50R17 eller 225/45R17 skal være pga. prisen og/eller hvilken brede dine 17" fælge har. Er de 7" brede kan 205/50R17 bruges. Er de bredere vil 225/45R17 være bedre, så man ikke får blottet fælgkanten. Så vil dækket tage stødet hvis man skulle være uheldig at ramme en kantsten eller andet i det glatte vejr.


  • #17   18. jan 2014 De originale str til din bil hedder 205/55/16 eller 225/45/17

    Drop dækket fra Continental da der er alt for få km i det. Prøv i stedet et Nokian WR D3, som har stort set samme specs som Conti, dog med mange flere km i....

    Skriv evt. en PB til mig, så skal jeg nok skaffe dig dæk til en god pris ??


  • #18   18. jan 2014 Lasse:

    Du kan næppe lave det så billigt som www.reifen.ag eller www.reifen-profis.de .. TS850 holder rigtig fint, jeg har det på begge mine biler, og mine forældre har også meget KM på det dæk.


  • #19   18. jan 2014 Nej det er svært at hamle op med udenlandske priser....

    Siger skam heller ikke at Conti er et dårligt dæk, men bestemt heller ikke et bedre dæk end f.eks Nokian, blot dyrere


Kommentér på:
Vinterdæk bredde?

Annonce