{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.969 visninger | Oprettet:

Allan L
Allan L
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 37

Hjælp til afmontering af trækaksel {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have skiftet mit leje i højre forhjul og alt er afmonteret, der er kun trækaksel (mener jeg det kaldes) som forvolder mig kvaler.

Jeg har fået af vide jeg skal montere den 12 kantet møtrik på akslen og slå på den med et stykke træ imellem så den løsner sig, men lige meget jeg slår på den så rykker den ikke en millimeter. På youtube er der en del videoer hvor de bare trykker den ud med fingeren, bare det var så nemt på mit forhjul.

Er der nogen gode forslag jeg kan bruge, så det lort slipper sig tag.

Det er en polo fra 95 som jeg har.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til afmontering af trækaksel
  • #1   1. apr 2014 har du pillet bærekuglen af?

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#2   1. apr 2014 alt er pillet af, bremsekaliper, bærekuglen..

Jeg har lige fundet et link der viser nøjagtigt hvad jeg har gjort..spring frem til 3:00 så kan i se hvor nemt det er for ham og banke den løs med en hammer, jeg kan bare ikke.
    https://www.youtube.com/watch?v=kL5VeyC5Feo

• #3   1. apr 2014 Afmonter hele fjederbenet, så kan du tage det over på bordet eller i en skruestik, så har du bedre overblik.

• #4   1. apr 2014 Akslen kan ikke bankes ud hvis kardanen er i spænd mellem spindel og gearkasse, du må trække ud i spindlen, for akslen sidder som sådan ikke fast.

Hvis du aldrig har gjort det her før, så er det her nok ikke din sidste tråd inden du bliver færdig. Det er en operation der kræver lidt baggrundsviden, ellers kan man ødelægge mere end man gavner.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#5   1. apr 2014 Jeg må skaffe mig en aftrækker, så skal den nok slippe..

• #6   1. apr 2014 Den sidder ikke fast, skal bare have et lille dask, men den falder jo ikke ud når kardanen presser på fra bagsiden.
    Tror du skal læse lidt teori omkring hvordan det er samlet det der.
    Jeg lyver ikke når jeg siger at en første års lærling laver det der hver dag på under en time.
    Jeg gentager, den sidder ikke fast.

• #7   1. apr 2014 Som han siger ved 4.50 it should come out on its own, den skal komme ud af sig selv.
    Læg mærke til at han bare slår stille og roligt med hammeren.
    Læg også mærke til at han slår på gevindet på styrekuglen, det gør man normalt ikke.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#8   1. apr 2014 Nu skal jeg lige fortælle dig at jeg har løsnet alt (læs ordet alt), så jeg sidder med det hele i hånden. Der er ingen steder hvor den sidder fast, som du nu skriver og selvom jeg i mit indlæg skriver at alt er løsnet, så mener jeg ALT.

Om førsteårslærlingen fikser det på 1 time, så er han dygtig, når min mekaniker som er udlært og har egen butik i byen, kan klare det på 2 timer.

At du skriver den skal have et lille dask, så den falder ud, så skulle du vide at den har fået nogen gevaldige dask og jeg forsikre dig at den sidder urokkelig fast. Jeg ved godt at de burde smutte ud med et enkelt tryk, men det gør den her altså ikke.

Om jeg har baggrundsviden eller er udlært mekaniker, nej det er jeg ikke. Men jeg har nu fikset min servo styring, haft hele tandstangen ude og skiftet rør og fået det til at fungere igen. Så nej jeg kan da ikke lave et lejer, det var ihvertfald ikke det min mekaniker fortalte mig.

• #9   1. apr 2014 Nå det er lejet du ikke kan få ud, det var ikke det der fremgik af tidligere indlæg, men ok.
    Lejet det sidder fast, det er helt sikkert, det skal bankes ud den rigtige vej, låseringe skal afmonteres, kan være noget lort, gjorde det sidst uden presse, et er møg arbejde og farligt for fingre og øjne.
    Hvis det er sådan et bredt leje, så pas på det ikke går fra hinanden når du samler det igen.
    2 timer er fair nok, nogen gør det hurtigere.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#10   1. apr 2014 Jeg citere lige fra mit første indlæg

Jeg skal have skiftet mit leje i højre forhjul og alt er afmonteret, der er kun trækaksel (mener jeg det kaldes) som forvolder mig kvaler.

Jeg er slet ikke nået til lejet endnu. Det er trækakslen som jeg ikke kan få ud og lige meget hvor mange dask jeg giver akslen, så ryger den altså ikke ud som den burde.

Og når den slipper, så har jeg sikret mig en presse ved mekaniker så jeg kan skifte lejer.

• #11   1. apr 2014 Giv den noget rustløsner og prøv igen.. Man kan ikke gøre så meget andet, så skal du evt. smide den op i en presse og prøve at se om du kan få den ud på den måde.
    Når du samler det igen så rens trækakslen af og giv den noget fedt så du i fremtiden også kan skille det ad igen.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#12   1. apr 2014 http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/123861-lejeskift?status=1

Jeg har lagt et billede op så i kan se hvad problemet er

• #13   1. apr 2014 Enig:
    Allan(Kolding) R: Højpenetrerende rustløsner og på den igen i morgen, den må være rustet fast.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#14   1. apr 2014 Mikkel..

Du skulle lige vide hvor meget carmaba jeg har brugt i håb om den ville løsne sig, men den sidder urokkelig fast og vil bare ikke som jeg vil. Og når jeg for den løsnet, så kan du også tro den bliver smurt inden jeg smider den i igen. Jeg skulle gerne kunne løsne den lettere næste gang

• #15   1. apr 2014 Det jeg ville gøre ville være at smide en masse rustløsner på, så den bare sejler i det... Så lade den stå til imorgen eller hvornår du nu kan komme til at låne den presse, så kan du evt. prøve at presse den ud. Der er ingen garanti for den overhovedet kommer ud, i så fald hedder det ny spindel.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#16   1. apr 2014 Mikkel..

Jeg har givet den mere end rigeligt af Caramba også kaldet WD40, bare bedre. Det sejler i caramba og jeg kan slet ikke tage noget med ned til en presse, når trækakslen sidder fast. Når den er løsnet, så er resten nemt og fikse..

Men lige nu er det den aksel der skal ud..

• #17   1. apr 2014 Du kan sagtens pille trækakslen ud af gearkassen og så løsne alle stik osv der evt. sidder ved spindlen, så kan du tage den under armen og prøve at få en til at presse den ud.

• #18   1. apr 2014 Ville hjælpe noget hvis den kom op og ligge mellem 2 bukke så du kunne knalde den en ordentlig en på sinkadusen.
    Kan også bare smide klumpen ind i brænde ovnen en times tid, koldt vand på, så kommer den også fri.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#19   1. apr 2014 Jeg tror bare jeg får fat i en aftrækker og på den måde får den presset ud.

Og skille trækakslen helt oppe ved gearkassen er hul i hovedet og giver mig endnu mere arbejde.

• #20   1. apr 2014 Det er ihvertfald et forsøg værd smiley

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#21   1. apr 2014 Det er nu den eneste løsning jeg kan komme på. Det var ikke nødvendigt, hvis den bare smuttede ud efter 2 små dask, men sådan skal det ikke være. Det lort skal bare drille mig.

• #22   1. apr 2014 Fordelen ved højpenetrerende rustløsner er at det kravler bedre end Caramba, dog koster den det dobbelte.
    Er du sikker på den ikke giver sig bare lidt og at det er fordi den sidder i pres?

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#23   1. apr 2014 Allan..

Den giver sig IKKE en tomme, tro mig jeg har svunget den store hammer helt omme fra nakken og givet den mere tæsk end konen.

Men fanden kan få den til at sidde så fast når jeg nu har set utallige af videoer på youtube hvor alle tager dasker en enkelt gang eller trykker den ud med 2 fingre.

Kunne det tænkes at den forrige ejer har sat den forkert i og tænderne ikke har ramt ordenligt ?

Men jeg sidder altså på jorden med hele hjulet i hånden og det sidder ikke fast og så dasker den i midten, men den sidder sgu godt fast.. Derfor prøver jeg den aftrækker og håber at et ens tryk på midten kan få den til at slippe.

• #24   1. apr 2014 Det er fordi bilen har kørt uden hjulkapsler. Så kommer trækakslen til at sidde ualmindeligt hårdt fast. Men ja, på med aftrækker. Ellers må du afmontere den ved gearkasse, og så få den presset ud.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#25   1. apr 2014 Den har nu kørt med hjulkapsler hele tiden. Og det hænger da ikke sammen med den måde at trækaskslen er beskyttet både bagfra og forfra med den 12 kantet møtrik som holder den sammen.

• #26   1. apr 2014 Fint fint. Men så må det jo være en der vil drille dig der har løsnet møtrikken og hældt saltvand derned. Jeg ved det ikke. Men held og lykke.

• #27   1. apr 2014 Der er en pakdåse bag til, den holder støv ude.

Nu fordi jeg får løn for det har jeg set hele videoen med ham, han plasmaskærer ned i navet og han har ikke rigtigt styr på hvordan lejet skal spændes, men den første halvdel af projektet virkede han meget proff.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#28   1. apr 2014 Pakdåse ??? Du mener vel den manchet med smørelse som sidder lige bagved

Jeg skal slet ikke så langt som han viser, længere henne i videoen. Jeg skal bare have trykket den aksel ud og så ned til mekanikerne og låne pressen så jeg kan skifte lejer. Andet skal jeg ikke.

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#29   2. apr 2014 Så fandt jeg en gut der havde samme problem som jeg..

https://www.youtube.com/watch?v=MxWKCFZCyy0

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#30   2. apr 2014 Så fik jeg endelig den løsnet, men det skulle også klares med en stor solid aftrækker og så fik jeg den presset tilbage så jeg kunne få adgang til lejet. Det er også fjernet og klartgjort til det nye leje.

• #31   2. apr 2014 Var den mega rusten så?

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#32   2. apr 2014 Niks..Den var faktisk utrolig ren, fri for rust. Men den er blevet renset, sprayet til med caramba og fået en let tur med stålbørsten. Og for at der ikke var noget i rillerne, så skrabede jeg alle riller. Skulle gerne kunne løsne den bedre næste gang, hvis det sker at jeg skal skifte noget derinde.

Så nu skal jeg ned og få presset det nye lejer i og samlet skidtet.

• #33   5. apr 2014 Er spændt på at høre om den store mission lykkedes?

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jan 2014

#34   5. apr 2014 Ole M..

Det er faktisk gået rigtig godt. Alt er nu tilbage hvor det sad og skal inden længe tjekke om det har hjulet.

Kommentér på:
Hjælp til afmontering af trækaksel

Annonce