{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Dæk {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en bil hvor 3 af dækene er fra samme producent men den fjerde er fra en anden producent alle dækkene er 175/50/R14
en jeg kender sagde dækene skal passe sammen i sæt som begge for dæk er ens og begge bagdæk før den kan synes. passer det eller er det lige meget så længe de er samme størrelse ?
på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk
  • #1   30. apr 2014 Det passer ikke.. Der må sidde 4 forskellige mønstre/mærker, så længe de alle har samme størrelse og godkendte med hensyn til bilens vægt og top hastighed.

• #2   30. apr 2014 sku da lige meget.... vis de samme str. og type så kan det sku være lige meget om der står fitrestone på det ene og goodyear på 2 andre og michelin på det 4... bare det er ens str.
    at alle skal være 175/50/R14

• #3   30. apr 2014 okay mange tak smiley

• #4   30. apr 2014 Ang. størrelsen...

Den må sagtens være 175/50-14 foran og f.eks. 175/45-15 bagved... Bare det er parvis ens...

• #6   30. apr 2014 Ronni
    1% forskel i rulleomkreds er yderst skadeligt for AWD systemet?? Arh, come on, den skal du længere ud på landet med...

• #8   30. apr 2014 438HK Biturbo Galant
    forskellen på et 175/50/14 og et 175/45/14 der er et 175/45/14 3,2981531% mindre
    og en hver der ik har mistet alle sine hjerne celler ved og ryge hash ved os at en bil med permenent 4wd der skal hjulne have samme str med mindre bilen er født med forskellige str så hele systemet er gearet til og køre med forskellige str

• #9   30. apr 2014 og til TS vinter dæk skal være samme mærke-model parvis,
    sommer dæk der må du godt køre med 4 forskellige mærker

• #10   30. apr 2014 Haha, ja, det er amerikansk prototype af en instruktionsbog, hvor de advarer om alt fra himmel til jord... Bl.a.:

"There is a possibility that people with delicate skin may suffers light burns even at low temperatures if they use the seat heater"

"All persons in the vehicle should fasten their seatbelts BEFORE the vehicle starts to move. Otherwise, the possibility of serious injury becomes greater"

"Never allow any child to get in the trunk and play with the release handle."

Så ok, det er yderst skadeligt. Truth, truth.

• #11   30. apr 2014 Smølf
    Det kræver ikke voldsomt mange hjerneceller for at kunne skelne mellem 14 og 15... Fælgstørrelser i tommer, altså... Hvis du ikke lige fanger noget lige nu...

Og jeg kører med permanent 4WD til dagligt. Så tro mig, jeg ved mere om det end dig...

• #13   30. apr 2014 jamen forfælge og bagfælge skal være samme str,
    du må ik køre med 14" forfælg og 15" bagfælg med mindre bilen er typegodkendt med det og du må heller ik køre med breder fælge bag på med mindre bilen er typegodkendt med det,
    men ja hverken politi eller de fleste synsmand siger noget til at man køre med breder bagfælge, jeg har til gengæld oplevet at en synsmand brokket sig over at jeg hade 5½x14" stål fælge foran og 7½x16" alu fælge bag på,
    men i min ranchero blev jeg da stoppet et par gange med 7x14" foran med 1½" bolt on spacer så jeg hade øget sporviden med 70mm foran og bag på hade jeg 10x15" med så lavt et mål at jeg hade øget sporviden 88mm bag på,
    men at de ik siger noget til det nå de stopper en er jo ik ensbetydne med at det er lovligt,
    og har du en bil med 4wd med baghjul der er større rulle diremeter så køre de rundt med lidt flere kmt end dine mindre forhjul og lige meget hvordan du vender og drejer det så er det sku ik noget bilen har godt af

• #15   1. maj 2014 ronni m
    lad os sige at alle hjulne roter med 100omd i minuttet pga bilen har 4wd og baghjulne har større rulle diremeter så vil baghjulne da køre længer end de små forhjul

• #16   1. maj 2014 hvis baghjulets rullediremeter er 10cm mere så på 100omd der vil baghjulne have kørt 10m længer end de mindre forhjul

• #18   1. maj 2014 ja men nu blev der snakket om en bil med 4wd og på den drejer alle hjulne jo rundt med samme hastighed så derfor kan man ik køre med forskellige str dæk uden og ligge et stort pres på drivelinjen som enten resulter i at ens dæk bliver slidt hurtigt eller man smader drivelinjen efter et stykke tid

• #20   1. maj 2014 Ronni
    Som du selv nævner, så kan biler med 4WD/4x4/AWD/Whatever stadig dreje rundt om hjørnene/køre i cirkler/lave vendinger...
    Så nej, der er ingen biler, som altid låser alle 4 hjul til samme hastighed. Det er ligesom med FWD, at højre og venstre hjul kan dreje frit uafhængigt af hinanden, det samme gælder for AWD, for- og baghjul kan dreje i en vis udstrækning uafhængigt af hinanden og de samme gælder for højre og venstre baghjul. INGEN AF HJUL ER LÅST TIL HINDANEN. Kun hvis man manuelt låser dem med spær, og det gør man jo på de hardcore firehjulstrækkere, når man ved, at man kommer til at køre ligeud.
    Så ja, klart - systemet bliver...øhm... SLIDT?! Slap lige af, mester...

Som sagt kører selv med permanent firehjulstræk fra en Lancer EVO 8 og man kan endda sætte bilen på bremseprøvestand for at dreje for- og baghjul. Så nej, 1% forskel betyder intet.

Det er jo ikke for sjov, at man lovligt tillader mindre forskel mellem for og baghjul på op til 2% - pga.ABS og ESP systemer bliver forvirrede ved større forskel.

• #21   1. maj 2014 "While the differentials handle the speed difference between the inside and outside wheels, the transfer case in an all-wheel-drive system contains a device that allows for a speed difference between the front and rear wheels. This could be a viscous coupling, center differential or other type of gearset. These devices allow an all-wheel-drive system to function properly on any surface."

• #23   1. maj 2014 Fælge

• #25   1. maj 2014 "fælger" er der ikke noget der hedder, Ronni - det ved selv min gode ven Ali smiley

• #27   1. maj 2014 Jeg skrev kun fordi det er lige så dumt, som overskriften til emnet er - total intetsigende smiley Men fortsæt du da bare med at bøje "fælgene", hvis det kan underholde dig smiley

Kommentér på:
Dæk

Annonce