{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  firma bil regler HJÆLP???
  • #2   8. maj 2014 Under hvilke regler har du fået den?

Som fri bil med beskatning eller bare som "firmabil med hjem"?

• #3   8. maj 2014 pas vel bare som firmabil med hjem smiley er tømrer

• #4   8. maj 2014 så må du køre til og fra arbejde du må ikke køre i den til privat kørsel

• #5   8. maj 2014 Ok. Jamen det er så ikke lovligt, så du må INTET gøre med den...

• #6   8. maj 2014 så jeg må ikke handle ind på vejen ? eller have min kæreste med i bilen ?? eller kører en lille omvej for og handle ind ?

• #7   8. maj 2014 Nej du må ikke engang køre hjem i den uden at oplyse det til skat.dk - så du skal nok holde rimeligt lav profil.

• #8   8. maj 2014 man må ikke køre omveje for at køre hjem. Man må kun køre til og fra arbejde. Det vi gør når vi skal arbejde omkring tyskland så betaler vi bilens afgift for en dag så må man køre i den privat og derved handle ind ved grænsen.
    Koster omkring de 185kr for en dag og så må man køre i den privat.

• #9   8. maj 2014 Han må ikke engang køre til og fra arbejde i den...

• #10   8. maj 2014 Det kommer selvfølgelig an på hvilken aftaler firmaet har. Men for det meste må man godt.

• #11   8. maj 2014 der er nogle situationer hvor du godt må køre hjem i den men hvis du følger loven må du stort set intet privat men det kan jo godt være svært for politiet/skattefar og se hvor du er på vej hen bare husk at være i arbejdstøj når du køre i den

• #12   8. maj 2014 Sorry, men det er altså ikke rigtigt.

Hvis bilen erstatter en udgift man ellers ville have for at køre til og fra arbejde, så skal det opgives til skat og så bliver man beskattet af det.

Hvis ikke der er betalt moms af bilen, eller den er med papegøjeplader så der er en delvis firma registrering, så må man IKKE køre privat i den.

Eneste undtagelse er et dagsbevis - dvs man betaler moms af bilen i et døgn, og så kan man gøre hvad man vil i det døgn, men det kan man kun et begrænset antal gange (mener det er 20) om året...

Hvis firmaet har en vagtordning og man er på den rulleplan, og bilen samtidigt er nødvendig for udførelse af ens arbejde under vagt, må man køre i den til og fra udkald - UDEN omveje.

• #13   8. maj 2014 Stop med at gætte og søg.

Jeg har firmabil, gulplade, og afleverer og henter unger i den. Jeg må også handle i den på vej hjem. Og ja DET ER LOVLIGT!

Her et udrag fra tax.dk

Privat anvendelse af biler på gule plader
    Dagsbeviser
    Der kan købes dagsbeviser, hvorefter det er tilladt at anvende en gulpladebil privat. Der kan købes dagsbeviser i indtil 20 dage pr. kalenderår.1)

Kørsel på gule plader i øvrigt
    En gulpladebil vil i visse tilfælde kunne anvendes privat, uden at der skal betales tillæg for privat anvendelse. Følgende kørsel i vare- og lastmotorkøretøjer med tilladt totalvægt på ikke over 3 ton, hvor der er fratrukket moms ved anskaffelsen, er tilladt:2)

Kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år (dvs. inden for 12 på hinanden følgende måneder), som for eksempel at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.
    Undtagelsesvis kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året (dvs. inden for 12 på hinanden følgende måneder), når bilen den efterfølgende dag skal anvendes erhvervsmæssigt, fx til kørsel til et møde, et kursussted eller en lufthavn med henblik på videretransport til møde mv. Det gælder også kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året dagen efter, bilen har været anvendt erhvervsmæssigt. I dette eksempel tæller kørslen 2 gange.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og skiftende arbejdssteder kan der køres ubegrænset mellem skiftende arbejdssteder og virksomhedens faste forretningssted. Der er ikke knyttet betingelser til formålet med at køre fra det skiftende arbejdssted til det faste forretningssted.
    Der kan køres til spisning eller hentes mad, når kørslen sker i arbejdstiden.
    Medarbejdere, der er omfattet af en vagtordning, hvor de skal være til rådighed døgnets 24 timer kan deltage i familiefester og lignende inden for området, uden at køretøjet anses for at være benyttet privat.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde kan der afhentes/afsættes kollegaer, når arbejdsgiveren beordrer det. Arbejdsgiveren kan beordre det mundtligt og generelt, og det behøver ikke vedrøre en specifik situation.
    Ved vurderingen af, om der konkret er tale om et specialindrettet køretøj, skal der altid være tale om, at køretøjet ikke egner sig som et alternativ til en privat bil, og

at der er et erhvervsmæssigt behov for, at køretøjet er indrettet på den specielle måde, og
    at det specialindrettede køretøj er nødvendigt for at brugeren kan udføre sit arbejde

• #14   8. maj 2014 husk at fjerne dit befordrings fradrag på skat's hjemmeside smiley

jeg var ikke klar over det da jeg var lærling og fik firmabil. heldigvis havde jeg ikke så langt på arbejde, og skulle kun betale 1500 kr tilbage i alt. over 3 rater.

da jeg blev taget i kontrol.

• #15   8. maj 2014 Hvis jeg vil køre et større svinkeærinde har vi et stykke papir vi udfylder og så kan jeg lovligt køre en tur til et byggemarked og tage noget med hjem til mig selv.

• #16   8. maj 2014 #8
    Så vidt jeg ved, så gælder det kun i dk at betale en enkeltsagsafgift på bilen.

• #17   8. maj 2014 Thomas K - Ja og nej. Alle de betingelser og undtagelser er åbne for fortolkning og gradbøjning indtil det sekund du bliver bedt om at aflevere et kilometer regnskab.

I det her tilfælde, er der ikke så meget at være i tvivl om.

• #18   8. maj 2014 Under alle omstændigheder skal man cleare det med sin arbejdsgiver da der er stor forskel på holdningerne i de forskellige firmaer.

• #19   8. maj 2014 Sakset fra http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817328&vId=0&lang=DA

Virksomheder med skiftende arbejdssteder
    I kan bruge virksomhedens varebil mellem bopælen og skiftende arbejdssteder uden, at arbejdsgiver mister sit momsfradrag eller skal betale privatbenyttelsesafgift.

I skal heller ikke betale skat af fri bil, men som arbejdsgiver skal du sætte kryds i felt 11 i eIndkomst, så medarbejderne ikke får befordringsfradrag.

Følgende krav skal være opfyldt:
    Bilen er forsynet med relevant værktøj, eller du eller din medarbejder har et lager derhjemme.
    Bilens værdi skal kunne afskrives fuldt ud efter skattereglerne.
    Bilen må ikke bruges til private formål.
    I må køre ubegrænset mellem skiftende arbejdssteder og virksomhedens faste adresse, og I må køre lejlighedsvis mellem hjemmet og virksomhedens adresse, fx for at hente værktøj, arbejdssedler og tegninger.

Jeg vil derfor mene at de fleste tømre har skiftende arbejdsteder, med mindre de hver morgen skal møde ind på virksomhedens adresse for at drikke kaffe..

• #20   8. maj 2014
    Tomas K nu kan firmaet ikke selv lave regler om hvad bilen må bruges til Det er SKAT der bestemmer. Du må benytte bilen til 1000 km privat kørsel om året som de skriver og intet andet.

• #21   8. maj 2014 du må hente/bringe unger og handle ind.. det er det.
    bare du ikke afviger fra den mest direkte rute med mere end 15 km.
    jeg er entreprenør arbejder og har haft firmabil hjem de sidste 7 år og er ALDRIG blevet snuppet fordi man lige smuttede omkring købmanden og har aldrig hørt om nogen der er blevet snuppet.
    de skærpede reglerne for et par år siden så man ikke engang måtte køre ind på en tankstation og købe en sodavand men det blev hurtigt lavet om igen

• #22   8. maj 2014 David der står godt nok du må bring børn i skolen. Hvis det er lige på vejen, og du ikke skal tage en omvej for det. Så de 15 km holder ikke

• #23   8. maj 2014 vores kontomand undersøgte det sidste år og kontaktede skat og der sagde de max 15 km

• #24   8. maj 2014 David passer ikke da det ikke er sat et km tal på men at du ikke må køre en omvej end når du skal til arbejde. Det står jo i loven og ikke at det er 15 km. Så skat kan ikke sige det er 15 km.

David Skat skriver selv

Svinkeærinder i specialindrettede køretøjer Når betingelserne for at du kører mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer er opfyldt, kan du i tilknytning til kørslen foretage svinkeærinder, på op til 1.000 km/år som for eksempel at aflevere/hente børn eller handle. Små korte svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.

• #25   8. maj 2014 Sorry ordret står der

Privat kørsel i tilknytning til erhvervsmæssig kørsel
    Privat kørsel i en specialindrettet bil, som foretages i
    tilknytning til erhvervsmæssig kørsel, kan ske uden skatteog
    momsmæssige konsekvenser, hvis den private kørsel
    maksimalt udgør 1.000 kilometer på årsbasis.
    Privat kørsel ud over 1.000 kilometer om året beskattes
    med Skatterådets sats på 3,73 kr. pr. kilometer (2014),
    ligesom det vil have konsekvenser for momsfradragsretten
    og medføre betaling af privatbenyttelsesafgift.
    Privat kørsel i tilknytning til erhvervsmæssig kørsel er
    småture, der eksempelvis foretages under en vagt. Det
    accepteres også, at der foretages indkøb og afhentes eller
    afleveres børn, hvis de private gøremål kun sker med en
    uvæsentlig afvigelse fra den erhvervsmæssige kørselsrute
    – op til et par hundrede meter.

Så hvordan kan skat så lige lave det om til op til 15 km? Når loven siger det kun er op til et par hundrede meter?

• #26   9. maj 2014 Det jeg mente i mit sidste indlæg var at selvom Skat siger at man må er det ikke sikkert at firmaet vil tillade det.

Kommentér på:
firma bil regler HJÆLP???

Annonce