{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.333 visninger | Oprettet:

Sonax aircon-rens {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg skal have renset mit aircon-system og har set, at Sonax har noget i deres sortiment, som fungerer ved at man:

1) Starter motoren
2) Sætter aircon på laveste temperatur / højeste blæsertrin
3) Sætter Sonax "beholderen" bag forsædet og trykker på ventilen hvorefter Aircon-rens´en sprayes ud i bilen
4) Lader bilen stå i 15 minutter med tændt AC og kørende motor
5) Herefter lufter bilen ud i mindst 5 minutter

Er der nogen der har prøvet dette, og virker det OK?

Nu kan en bil jo sikkert godt holde til at stå i tomgang i 15 minutter med fuld skrald på Aircon´en - men det er vel i bund og grund ikke direkte godt for en motor, eller hvad?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sonax aircon-rens
  • #2   6. jul 2014 J R

    Good point! Jeg sad faktisk lige og tænkte over det. For hvis man ikke husker det, så "blæser" den vel bare Sonax-midlet ud af kabinen i en vis fart? smiley


  • #3   6. jul 2014 Har lige gjort det min Golf 4. Det virker fint. Men ville sige du skal lufte godt ud bagefter. Åben alle døre, og sæt blæser på fuld blæs, så det hele kommer ud.

  • #4   6. jul 2014 @Dennis B
    Super at det virker fint smiley

    Ja - i instruktionsvideoen hos Sonax siger de udluftning i 5-10 minutter, men jeg kan forestille mig, at der i praksis skal luftes ud i lidt længere tid


  • #5   6. jul 2014 Det fungere fint vi bruger det til dagligt på arbejdet husk og luft ud i bilen bagefter da det ikke er behageligt og sidde i i længen smiley

    Og så gør dig selv den til og frem over 2-5min før du hjemme sluk for ac og kun kør med ac så slipper du for de grimme lugte der kommer for sådan et a/c anlæg og du skal ikke bruge det a/c rens igen smiley

    Og så husk og sæt det på recirkulering smiley


  • #6   6. jul 2014 Blom.

    Tak for din kommentar. Det spøjse er faktisk, at selv om jeg stort set ALTID gør det du beskriver mht. at slukke for AC 3-5 minutter før jeg er hjemme, så har jeg nu en lidt muggen lugt fra luftdyserne.


  • #7   6. jul 2014 Vi bruger det også der hvor jeg arbejder, det dur bare !
    Det fjerner dårlig lugt og giver en god duft i bilen i et par dage (hvor efter det så bliver neutralt)

    #6: har du prøvet at skifte pollenfilter, de kan godt være rigtig klamme hvis de ikke har været skiftet i nogle år.


  • #8   6. jul 2014 Pollen filter skal selvfølgelig os skifte som Anders T siger smiley
    Vigtigt og få skifte det hvert år hvis man skal slippe for dårlige lugte smiley


  • #9   6. jul 2014 #7 + #8 - Tak for kommentarerne.
    I har en pointe - det kan sagtens være pollenfilteret, hvor der også sidder noget. Det vil jeg lige skifte ved samme lejlighed.


  • Morten p
    Morten p Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 204
    #10   6. jul 2014 har bedre erfaring med renseskum, men det er lidt mere "indviklet" at bruge, brugte en rens fra CRC til min volvo, syntes også den lugtede bedre end dem Bell Add har, de lugter bare af sprit smiley

  • #11   6. jul 2014 Jeg syns bell add er de beste de lugter af mynte syns jeg smiley

  • #12   6. jul 2014 Nu du er i gang, så skift lige dit pollenfilter smiley

  • #13   10. jul 2014 Hej alle

    Jeg har nu bestilt nyt pollenfilter hjem + en dåse Sonax aircon rens. Det gamle filter så ikke godt ud, så det er bestemt ikke nogen "luksus" at få skiftet det også.

    Mht. Sonax aircon rens, så skal jeg lige have det EN gang til for Prins Knud.

    Er det korrekt, at når bilen har stået i tomgang i 15 minutter på koldeste og højeste trin på klimaanlægget og med recirkulation, at så skal man lade BÅDE motor og klimaanlæg være tændt i yderligere 5 minutter MED åbne døre?

    I Sonax instruktionsvideo siger de, at man skal lade bilen køre i tomgang i 5 minutter efter de 15 minutter og med klimaanlægget på "friskluft" og 21 grader. Og hvis jeg forstår det ret, skal man i de 5 minutter, hvor man lufter ud fortsat lade motor og klimaanlæg køre....Er det rigtigt forstået?


  • #14   10. jul 2014 De fleste biler har AC kompressoren kørende på kileremmen/multiribremmen så du skal nok have motoren kørende.

    Desuden så er det også en god ide at have motoren kørende selv hvis du kunne tænde for AC'en uden at motoren kører, da det dræner batteriet ret meget.

    Men ja, det lyder fornuftigt det du skriver.


  • #15   10. jul 2014 @Carlos C

    OK - tak for kommentaren.
    Det vil jeg prøve snarest muligt så smiley


  • #16   10. jul 2014 Jeg plejer bare at fyre helt op for blæseren med åbne vinduer så er den stikkende lugt væk inden for 2 minutter.

  • #17   11. jul 2014 Hej alle

    Fik igår "detoneret" Sonax-beholderen med aircon-rens i min bil, og fulgte den procedure jeg beskrev ovenfor.

    Luftede efterfølgende godt ud i bilen, med alle døre åbne.

    Der var lige en lille snert af aircon-rens´en i luften i kabinen i morges, men kun ganske lidt. Nu er luften nærmere neutral, når jeg bruger klimaanlægget.

    Det ser ud til, at kuren har været effektiv. Der var i hvert fald ikke nogen dårlig / sur lugt at spore, hverken da jeg kørte på arbejde eller hjem derfra.

    Det hele har kostet under 250,- kr. incl. nyt pollenfilter, så det er jo egentlig noget, man bør gøre indimellem, ikke mindst for at undgå den skimmelsvamp, der kan opstå i anlægget.

    Tak for jeres tips.


  • Morten p
    Morten p Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 204
    #18   12. jul 2014 Hvis du har adgang til en tester, så kan det være du kan sætte efterblæs på dit klimaanlæg, ved at volvo har den funktion, så tænder den blæseren i 10min, 30min efter man har slukket bilen, derved bliver anlæget udtørret, så der ikke står fugt i det, det har hjulpet meget på min bil efter jeg satte det til.

Kommentér på:
Sonax aircon-rens

Annonce