{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Solfilm i forrude
  • #2   20. jul 2014 Lasse P

Jeg har nu en forrude uden solfilm smiley

Tak for hurtigt svar smiley Så er det i hvert fald ikke det min bil bliver kasseret på til syn smiley

• #3   20. jul 2014 Nogen lader den gå igennem med det på, men efter loven er det ikke lovligt at sætte solfilm på. Du kan være heldig at den bliver godkendt, men også at den dumper på det.

• #4   21. jul 2014 Ja det er klart, de kan jo overse noget.

• #5   31. aug 2015 Det er til grin.. Jeg kan forstå de forreste sideruder, men da ikke toppen af forruden. Så længe det ikke overstiger størrelsen på den toning der er i en original forrude med toning til den enkelte bilmodel, så burde det være lovligt. Men åbenbart ikke. Tåbeligt.

• #6   31. aug 2015 MC > Man kan nu som regel også købe en uorginal forrude med toning i øverste del.
    Folk er jo alligevel så tåbelige og kan ikke finde ud af regler for hvordan man kan og må style biler, så hvorfor skulle de kunne finde ud af at nøjes med en stribe foroven i den tilladte bredde.
    Hvorfor er det så tåbeligt at lave en forståelig regel om det?

• #7   31. aug 2015 Okay, din pointe er lidt uklart for mig ift mit indlæg.

Ja original/uoriginal forrude. Så lad mig sige godkendte forruder så. E-mærkede, whatever. Forstår du min pointe ?

• #8   31. aug 2015 Pointen er at, nå nu folk alligevel ikke kan finde ud af at style deres bil uden at overtræde reglerne. Hvordan kan du så forvente at de kan finde ud af at nøjes med at tone en stribe øverst i forruden.
    Set i forhold til det, hvorfor så lige præcis kalde en af de regler der tilgodeser trafiksikkerheden tåbelige?

• #9   31. aug 2015 Som jeg nævner, hvis toningen (både størrelsen og lysgennemgangen) er den samme som på en godkendt rude til den enkelte bilmodel, hvad er så problemet?

• #10   31. aug 2015 Problemet er vel at det kan folk ikke finde ud af!

Men hvorfor er det at tilgodeser trafiksikkerheden tåbelige?

• #11   31. aug 2015 Der er mange andre ting man godt må, men som folk heller ikke kan finde ud af? Jeg kan ikke se problemet. Jeg kan ikke finde et eneste relevant argument for, at det skal være ulovligt. - Og da slet ikke fordi, at nogle nok ikke kan finde ud af det.

• #12   31. aug 2015 Nææææ, det kan du vel ikke smiley

• #13   31. aug 2015 Kan du? smiley

• #14   31. aug 2015 MC nu ved jeg ikke om du er typen der ligger ind over gearstangen. Men jeg ville ikke kunne se meget ud af forruden, hvis der var folie i toppen af ruden. Jeg er så høj at jeg sidder med hovedet helt oppe i loftbeklædningen. Jeg ville ikke kunne se om der var rødt eller grønt. Det kan jeg heller ikke uden, at jeg skal holde et par meter før stop stregen. Så noget logik er det i det at man ikke må have noget i ruden der tager udsigten

• #15   31. aug 2015 Hvad havde du gjort hvis din bil havde tonet rude fra fabrikken?

Fordelen ved filmen er, at den kan fjernes. Men du skal skifte ruden til en model uden toning med den anden.

• #16   31. aug 2015 MC hvis du ikke kan se igennem det så kan det aldrig være på bilen fra fabrikken af. Folk der efter montere nøjes jo ikke kun med det de lige må, men skal altid overdrive det.

• #17   1. sep 2015 Hvad er det så der adskiller dét fra alle andre ting, der er lovlige?

• #18   1. sep 2015 At der i loven står du ikke må påfører maling eller folie på ruderne som vil tage dit udsyn.

• #19   1. sep 2015 Ja, men det var stadig ikke dét det handlede om.

• #20   1. sep 2015 Det handler da om, om det er lovligt at sætte solfilm i forruden. Nej det er det ikke da du ikke må påfører folie eller maling på forruden. For at det skal være lovligt så skal det være originalt tonet. Så længere er den sag ikke.

• #21   1. sep 2015 Det handlede om argumenter. Det handlede om, at hvis man laver en 100% identisk toning med film efter en godkendt forrude, hvor det er indbygget i glasset, til den enkelte bilmodel, så er det stadig ulovligt. Er det virkelig så svært at forstå?

• #22   1. sep 2015 Det du ikke forstår er eftermontering er ikke godkendt. Det er original toning jo. Er det så svært at forstå?

• #23   1. sep 2015 I er jo helt væk. Det eneste I kan sige er: "Det er ikke lovligt", "folk vil overdrive", "folk kan ikke finde ud af det", "folk dit og folk dat".. I forholder jer slet ikke en skid til, hvis man (nu siger jeg det for 5. gang) laver toningen 100% identisk med fabriksmonteret.

Og Onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned du fik aldrig svaret på: "Hvad havde du gjort hvis din bil havde tonet rude fra fabrikken? "

men siger bare: "hvis du ikke kan se igennem det så kan det aldrig være på bilen fra fabrikken af. Folk der efter montere nøjes jo ikke kun med det de lige må, men skal altid overdrive det. "

- "Hvis du ikke kan se igennem det"... Nu er det jo så sådan, at man godt kan se igennem solfilm. Jeg snakker ikke om et fuldt dækkende banner, men solfilm som er 100% identisk med toning monteret fra fabrikken i ruden.. - altså som man sagtens kan se igennem!
    At nogle så ville overdrive, må jo stå for deres egen regning, ligesom det må nu, hvor der slet ikke må være noget.

I er jo ikke til at føre en saglig debat med omkring dette emne. Det var da helt vildt.

• #24   1. sep 2015 MC nej det er dig der er væk. Du fatter ikke at eftermonteret folie ikke har samme godkendelse, Så du kan for hulen ikke sammenligne det. Det kan du den dag du sætter folie på og får det godkendt. Så svært er det da ikke at fatte. Du kan ikke sige det er det samme, original har en godkendelse og det har dit ikke.

Og Onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned du fik aldrig svaret på: "Hvad havde du gjort hvis din bil havde tonet rude fra fabrikken? "

Det har jeg haft og der kan du se igennem som du siger.

Du skriver laver toningen 100% identisk med fabriksmonteret. ergo så skal du også have en godkendelse på det før det er 100% ens

• #25   1. sep 2015 men solfilm (som er 100% identisk med toning monteret fra fabrikken i ruden) - altså som man sagtens kan se igennem! (solfilmen)

Det kan da sagtens være 100% identisk visuelt. Og det er jo det jeg snakker om. Så spar mig for det med hvad der er godkendt på papirer og ikke er. Det er stadigvæk IKKE dét det handler om.

• #26   1. sep 2015 Derfor har det stadig ikke samme godkendelse. Da den godkendelse ikke gælder eftermontering. Hvorfor er det du ikke fatter det?

• #27   1. sep 2015 Det kan da sagtens være 100% identisk visuelt. Og det er jo det jeg snakker om. Så spar mig for det med hvad der er godkendt på papirer og ikke er. Det er stadigvæk IKKE dét det handler om. Du drejer samtalen hen på et helt andet spor.

• #28   1. sep 2015 Det kan da sagtens være 100% identisk materialistisk. Og det er jo det jeg snakker om. Så spar mig for det med hvad der er godkendt på papirer og ikke er. Det er stadigvæk IKKE dét det handler om.

øh er jeg gået glip af noget? sidder du netop ikke og piver over hvorfor det ikke er lovligt selvom det er det samme? fat nu original ruder har de fået godkendt til at bruge. Solfilm har ingen fået godkendt til at bruge i forruden. Du fatter ikke at der skal forligge en godkendelse på ting før de må benyttes. VW kan heller ikke bare lave xenon lygter og sige de er lovlig bare fordi BMW har lavet de samme. Begge dele skal være godkendt.

• #29   1. sep 2015 Hvorfor er eftermontering ulovligt?

• #30   1. sep 2015 Fordi der er Forligger ingen godkendelse på eftermonteret folie, hvor tit skal du have det at vide?

• #31   1. sep 2015 Du er seriøst helt væk. Du fatter slet ikke, at dét jeg vil have svar på, er hvorfor der ikke foreligger nogen godkendelse på dét af nogen som helst form for toning af forruden. Hvad årsagen er. Det har taget dig langt tid at fatte. Måske hvis du ikke havde så travlt med at være imod det, at du kunne forstå pointen.

• #32   1. sep 2015 Hvor kan jeg finde lovgivningen omkring solfilm henne?

Man finder reglerne for solfilm i "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" fra Trafikstyrelsen (link). I disse findes regelsæt som byder: Forruder og forreste sideruder skal have mindst 70% lysgennemgang indenfor det normale synsfelt. (bekendtgørelsen, 10.03.003, stk. 3). Forruderne og sideruderne må ikke eftermonteres med solfilm, dog med undtagelse af området ved førerspejlet (bakspejlet) i forruden max. 10 cm fra toppen og max 20 mm bredere på hver side af førerspejlet (bekendtgørelsen, 10.03.004, stk. 3). Bagruderne bagved B-stolpen må gerne tones til mindre end 70% lysgennemgang såfremt bilen har spejl i begge sider. (bekendtgørelsen, 10.03.021, stk. 5).

Så kort fortalt: Du må gerne sætte ligeså mørk solfilm bag ved føreren (B-stolpen), som du har lyst til, men solfilm i forruden samt sideruder er ulovlige. Her kunne vi så spørger Færdselsstyrelsen hvad forskellen er på eftermonteret og fabriksmonteret 70% lysgennemgang? En eftermonteret solfilm holder på glasset ved ulykker, og kan lempe imod personskade. Det har endda vist at en fabriksmonteret tonet rude med 70% lysgennemgang har lysgennemgang begge veje (både når man ser ud og ind i bilen). en eftermonteret solfilm har 70% lysgennemgang udefra, men hele 90% lysgennemgang (sigtbarhed) ud af bilen! Dermed får man bedre udsyn end hvad bekendtgørelsen foreskriver!

Når reglerne er som de er, burde Færdselsstyrelsen overveje enten at droppe reglerne og tillade 70% lysgennemgang i forruderne, eller forbyde solbriller. De fås så sorte at vi godt tør sammenligne dem med en 15-20% lysgennemgang! Hvor er logikken?

Kilde: http://www.rudetoning.dk/oftest_stillede_spoergsmaal.html

• #33   1. sep 2015 ja og? kender udmærket den tekst har arbejdet med folie montering i 2 år så du behøver ikke at belærer mig om det.

• #34   1. sep 2015 Ja det er dét jeg mener. Derfor jeg siger tåbeligt til at starte med helt øverst i mit første indlæg.

• #35   1. sep 2015 Så skære vi det ud i pap. En forrude har fået en godkendelse da den blev lavet. Når du så ændre på den så er den ikke længere i samme stand som den er godkendt til. Hvis man ikke kan fatte det så er det synd. Bruger ikke mere tid på det. Man må ikke ændre på noget som har fået en godkendelse.

• #36   1. sep 2015 Jo det må du godt. Du må montere solfilm lige så tosset du vil på de bagerste sideruder og bagruden. De har også fået en "godkendelse". Ja lad endelig være med at bruge mere tid på det. Du har for længst tømt dåsen med de usynlige argumenter.

• #37   1. sep 2015 Once: Du snakker om de bagerste sideruder og bagruder
    MC: Du snakker om forruder.

bare lige til info smiley

Forruden er der selvfølgelig INGEN der må røre ved.

• #38   1. sep 2015 Allan P nej jeg snakker ikke om bagruder? hvordan kommer du på den ide?

• #39   1. sep 2015 smiley

• #40   1. sep 2015 #37 Once <-> MC smiley

Jeg startede denne tråd d. 20 Juli og fik fint svar på mit spørgsmål. Til orientering kan jeg oplyse om, at bilen gik i gennem syn uden anmærkninger smiley

Så dermed kan denne tråd lukkes.

Kommentér på:
Solfilm i forrude

Annonce