Afmelding / omregistrering af bil {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Jeg ved der er tusinder af indlæg her på BG vedr. omregistrering / afmelding af biler osv.
Men håber dog i kan forklare følgende, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar herinde:
Min far gav for ca. 1 måned siden en ældre Toyota varebil i bytte på en anden brugt Toyota til en (uautoriseret) forhandler. (Den Toyota der blev givet i bytte var en temmelig brugt varebil med en del rust, som forhandleren sandsynligvis derfor ville sælge videre til Afrika).
Jeg ved godt, at man bør omregistrere sammen for at undgå en masse bøvl, men det skete ikke - det var kun den nye der blev indregistreret i fællesskab.
Nu er der så kommet brev fra SKAT om, at der ikke længere er forsikring på bilen.
Hvordan kan det lade sig gøre? Min far har i juli måned betalt 1 års præmie, dvs. frem til juli 2015.
Hvis ikke bilen er afmeldt endnu og pladerne ikke afleveret endnu, så er der vel fortsat forsikring på?
Åbenbart er bilen ikke afmeldt / omregistreret endnu og iht. en mekker på det værksted, hvor min far har købt bilen, er ejeren i USA lige pt. og bilen er derfor ikke blevet afmeldt. Den står dog fortsat på værkstedet.
Kan i forklare, hvordan der kan komme brev fra SKAT om, at der ikke er forsikring på bilen?
Det nemmeste er vel nu at "tvangsafmelde" bilen online på SKAT??
Tak for jeres inputs
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 513
aug 2007
Tak for dit svar.
Det må næsten være det der er sket.
Jeg har bare altid fået fortalt, at det ikke kan lade sig gøre at køre rundt uden forsikring på en bil, med mindre altså man ikke betaler regningen fra forsikringsselskabet.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Du kan ikke afmelde en forsikring så længe der er plader på bilen. Men afmelder du først pladerne så bliver forsikringen også opsagt. Så har du ikke været til syn efter lyses pladerne da de er afmeldt og man risikere en bøde på 2000 kr for ikke at møde op til syn
aug 2007
Også tak for din kommentar!
Tidligere på dagen kunne jeg ikke komme ind og se synsrapporter på bilen, men det kan jeg nu, og jeg har netop tjekket, og den er betinget godkendt den 24/09. (Dvs. det er EFTER at 1 måneds-fristen for omsyn udløb)
Inde på SKAT står min far imidlertid fortsat som ejer af bilen, og den står ikke som værende afmeldt/omregistreret, så vi er lidt forvirret pt.
Men under alle omstændigheder vil min far kontakte sælgeren på tirsdag, når han er tilbage fra ferie og derudover vi har været inde på SKAT og anmodet dem om at afmelde bilen.
apr 2013
aug 2007
Det er den gamle bil jeg snakker om.
Her er lige "forløbet", så er det lidt nemmere at forklare:
1) Bilen - dvs. den "gamle" Toyota er til syn 11.08.2014 - og "dumpes" fordi der er tæring i skærm og bund mv. Bilen skal derfor til omsyn indenfor 1 måned så vidt jeg ved. Dvs. senest 11.09.2014 skal omsyn finde sted.
2) Den 27/08-2014 køber min far den "nye" (brugte) Toyota og giver den gamle i bytte. I fællesskab kører min far og forhandleren op til motorkontoret og får indregistreret den nye bil. Forhandleren lover at afmelde den "gamle" bil inden for 3 ugers fristen. Forhandleren sagde på daværende tidspunkt at den "gamle" bil nok røg til Afrika, da der skulle laves for meget rust i den, til at den kunne sælges her. Derfor forventede vi at han ville afmelde bilen.
3) Den 24/09-2014 synes den "gamle" dvs. den bil min far gav i bytte (det har jeg tjekket på Biltorvet.dk). På Biltorvet.dk kan jeg se, at den "gamle" bil den 24/09-2014 bliver "betinget godkendt".
4) I dag modtager min far i posten et brev fra SKAT. Overskriften er: "Er dit køretøj forsikret". I brevet står der, at SKAT har fået at vide fra TRYG at der ikke længere er nogen lovpligtig ansvarsforsikring på bilen - dvs. den "gamle" nu solgte bil. Min far bliver bedt om at få bilen forsikret hurtigst muligt eller aflevere nummerpladerne. Der står at såfremt man ikke foretager sig noget, så henter politiet nummerpladerne.
Det jeg ikke forstår er, at bilen stadig (på SKAT´s hjemmeside) står med ham som ejer, derudover at forsikringen på den "gamle" bil er betalt frem til juli 2015 og at bilen åbenbart ikke er afmeldt endnu.
Den gamle bil har reg. nr.: RM 92383
Mekkeren på værkstedet sagde, at bilen stadig står på deres værksted, så den er ikke sendt til Afrika eller lignende. Ejeren af værkstedet er bortrejst på ferie, og kommer tilbage tirsdag.
Den nye bil er der ingen problemer med rent registrerings- eller forsikringsmæssigt.
aug 2007
apr 2013
Z28NET forsikringen kan godt slette din forsikring når bilen ikke længere er synet.
aug 2007
Jeg må sige, at jeg desværre ikke er så meget inde i reglerne
Men den er jo betinget godkendt nu...Det svarer vel egentlig til, at den ER godkendt, men at man blot skal se at få fixet de småproblemer der er (men at bilen IKKE skal til omsyn)
Jeg synes bare det er mærkeligt, at bilen stadig kan være på plader uden at der er forsikring på.
Hvorom alting er, så må vi have fat i forhandleren på tirsdag og give ham en skideballe, så han kan se at få den afmeldt/omregistreret
aug 2007
"Z28NET forsikringen kan godt slette din forsikring når bilen ikke længere er synet."
OK...ja se det giver faktisk god mening...det vidste jeg faktisk ikke, men det er sikkert forklaringen på det så
apr 2013
aug 2007
Det giver god mening, det du skriver.
Jeg synes blot det er lidt mærkeligt, at TRYG ikke skriver direkte til min far om, at nu har de "annulleret" ansvarsforsikringen, fordi bilen ikke er synet. I stedet får vi infoen via SKAT om, at der ingen forsikring er på bilen. Men det er muligvis normal procedure?
Jeg tænker også sådan rent juridisk, hvad der sker, hvis nu der er en ude og prøvekøre bilen oppe hos forhandleren, og pågældende så under testkørslen smadrer ind i en anden bil og forvolder stor skade.
Jeg går ud fra, at min fars "formelle" ansvar bortfalder når 3-ugers fristen er overskredet?
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Men din far må afhente pladerne, da de er hans, så længe bilen ikke er omregistreret - det har både jeg og andre fået oplyst hos både Skat og Politi.
apr 2013
apr 2013
Lasse P
Emner: 41
Svar: 6.956
Fotoalbum: 5
Videoer: 1
# 29 24. aug kl. 21:41
Ole B så fandt jeg den mail
SJYL-Servicecenter@politi.dk
05/09/13
til mig
Hej
Du skal lave en anmeldelse på nettet ved Told- og Skat på manglende omregistering. Du må ikke selv hente pladerne, da dette vil være selvtægt.
Venlig hilsen
Servicecenteret
Lotte Dietz
Fra: SJYL FP Sikker
Sendt: 5. september 2013 07:19
Til: SJYL FP Servicecenter
Emne: VS: køber ikke omregistrerer bil
Fra: llpedersen@sol.dk
Sendt: 4. september 2013 23:38
Til: SJYL FP Sikker
Emne: køber ikke omregistrerer bil
Hej håber i kan besvare et spørgsmål for mig.
Når man sælger en bil med plader på, så har køber 3 uger til at omregistrerer den. Hvis han så ikke gør det må jeg så køre ud efter nr pladerne? eller er det strafbar
på forhånd tak for svar.
Så kan du se jeg ved og har snakket med dem DU MÅ IKKE
apr 2013
maj 2012
At du tidligere har fået oplyst noget andet, kan jeg ikke forholde mig til, da der kan være kommet en ny afgørelse siden 2013. NB. jeg ville også anse det for selvtægt, men jeg fik oplyst at pladerne var mine og jeg var i min fulde ret til at afhente dem.
apr 2013
aug 2007
Tak for kommentaren.
Jeg forstår bare ikke umiddelbart, hvad den nye bil har med den gamle at gøre.
Forsikringen følger jo ikke personen men bilen.
Hvis jeg køber en ny bil, så ved forsikringsselskabet jo heller ikke om jeg blot har solgt den gamle og købt en ny eller om jeg nu har brug for 2 biler og dermed 2 forsikringer.
Jeg ved ikke umiddelbart om min far har meddelt forsikringen, at han har solgt den gamle bil og købt en ny. Jeg tror egentlig bare forhandleren spurgte ham, hvilket forsikringsselskab han bruger, og så er den nye bil blevet forsikret i samme selskab.
apr 2013
maj 2012
Jeg synes det er noget mundhuggeri at diskutere om dine nr. plader, dit kørekort og dine pengesedler tilhører staten i denne her forbindelse. Kan vi ikke tage den i en selvstændig tråd?
apr 2013
apr 2013
Lasse Pedersen 00.01 (for 8 timer siden)
Hej håber i kan besvare et spørgsmål for mig. Når man sælger en bil med plade...
NJYL@politi.dk
07.37 (for 1 time siden)
til mig
Hej Lasse
Det kan du umiddelbart ikke gøre. Du kan dog kontakte dit forsikringsselskab og opsige forsikringen. Politiet vil derefter inddrage nummerpladerne. Dette er ikke noget som sker over et par dage, men kan tage længere tid.
Mvh
Pa Henrik Bay
Nordjyllands Politi
Fra: Lasse Pedersen [mailto:llpedersen@sol.dk]
Sendt: 4. oktober 2014 00:02
Til: NJYL FP Sikker
Emne: køber ikke omregistrerer bil
Hej håber i kan besvare et spørgsmål for mig.
Når man sælger en bil med plader på, så har køber 3 uger til at omregistrerer den. Hvis han så ikke gør det må jeg så køre ud efter nr pladerne? eller er det strafbar
på forhånd tak for svar.
Så stop nu dit fis med at man må.NEJ du må ej.
maj 2012
apr 2013
apr 2013
HGR006@politi.dk
11.35 (for 33 minutter siden)
til mig
Til Lasse Pedersen
I en mail vidersendt hertil fra den 4. oktober 2014 vedrørende spørgsmålet omregistrering af bil, kan Rigspolitiet oplyse følgende:
Registreringsbekendtgørelsens § 61 omhandler ændring af registrerede oplysninger og afmelding. Heri står der bl.a. at ny ejer senest 3 uger efter ejerskifte skal anmelde køretøjet til registrering.
Har køber ikke ejer-/brugerskiftet inden tre uger, kan du bede SKAT afmelde bilen i et af SKAT’s motorcentre eller ved at sende en mail.
Fremgangsmåden kan du finde på SKAT’s hjemmeside som du kan finde ved klik på følgende link: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817299&vId=0
Det er behæftet med strafansvar selv at hente nummerpladerne.
Med venlig hilsen
Rigspolitiet
Fra: KOS FP Rigspolitichefens forkontor
Sendt: 6. oktober 2014 11:13
Til: POL FP RFS Sikker
Emne: VS: køber ikke omregistrerer bil
Med venlig hilsen
Linda Björk Nielsen
direktionssekretær
Rigspolitiet POLITI
Direktionssekretariatet
Kommunikation og Ledelsesstøtte
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf: +45 3314 8888
Direkte: +45 4515 2001
E-mail: politi@politi.dk
Så dine nokså kompetente skat dame og politi mand har fyldt dig med løgn, så stop nu dit fis med at sælger ejer pladerne og du må hente dem
aug 2007
Jeg ved endnu ikke, hvad det hele er gået op i med min fars bil, da jeg ikke har snakket med ham efter han har haft ringet til forhandleren. Hvorom alting er, så må man bare fastslå, at selv en forhandler kan man ikke stole på, når vi snakker rettidig afmelding / omregistrering af en ibyttegiven bil.
For at være på den sikre side er man simpelthen nødt til i fællesskab med køber (hvadenten han er privat eller en virksomhed), at omregistrere bilen.
Jeg håber, at der (forhåbentlig inden for en kort årrække) kommer nye regler, som gør det hele mere gennemskueligt, og hvor sælger ikke skal vente 3 uger på, at både ejeransvaret og forsikringen går over på den nye ejer. Jeg synes i bund og grund, at det danske system med 3 ugers "respit" på omregistrering af bilen er noget lo*t - for der kan ske meget i disse 3 uger. Så vidt jeg ved kommer man ikke selv til at risikere præmieforhøjelser, når køberen laver en skade i 3-ugers perioden og inden han har omregistreret bilen, men det er træls, at man skal vente så lang tid, før "risikoen" ryger over på køber. Samt at man skal ind og tjekke løbende, om køber nu virkelig har fået omregistreret osv.
Problemet her er jo også, at min far har betalt forsikring og vægtafgift i alt for lang tid på bilen. Det synes jeg heller ikke er fair.
apr 2013
Og du hæfter heller ikke hvis du venter, så længe du kan bevise bilen er solgt.
aug 2007
Man kan vel først kontakte SKAT når de 3 uger er udløbet, eller? Og i den tid betaler sælger vel fortsat forsikring og vægtafgift, SELV om køber har overtaget bilen, eller er der noget jeg har forstået forkert?
Såfremt man ikke omregistrerer sammen med det samme, så skal man derudover vel fortsat løbende ind og tjekke, om køber nu også har omregistreret bilen. I teorien kan der vel derudover være en masse bøvl med parkeringsbøder, fartbøder osv. som indtil bilen er omregistreret sendes til den "oprindelige" ejer.
apr 2013
Og nej du betaler kun til den dato du kontakter skat. Det er dit selskab der forsikre bilen og ikke dig. Så du får penge tilbage fra den dato du har kontaktet skat.
Og som skrevet før så hæfter du ikke for skader og bøder så længe du kan bevise du har solgt bilen
aug 2007
OK - tak for info.....det sidste vidste jeg faktisk ikke
apr 2013
aug 2007
Jeg vidste derimod godt, at den nye ejer er dækket af MIN forsikring i op til 3 uger efter handlen og at eventuelle skader i den periode ikke kommer mig til ulempe
Afmelding / omregistrering af bil