{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.350 visninger | Oprettet:

Fotovogn bøde for mobil alene ? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er lige blevet blitzet syd for Viborg smiley
Så på km tæller farten var under 90.
Vendte tilbage om jeg tog fejl.
Ind bag buskene en vogn og blitz på vejen . Men jeg talte i Tlf .
Kan FOTO vogne udskrive bøde alene for mobil ? Og den røv hvis han så giver fart oveni for at køre 85 så er det pludselig 3500kr fordi 1000 k fart 1500 mobil og 1000kr tillæg

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fotovogn bøde for mobil alene ?
  • #2   19. jun 2015 Kan han sagtens, hvis det er tydeligt på billedet du snakker i mobil så får du den, og måske for farten, så der er noget at glæde sig til med posten.
    Tag det som en tidlig ''Julegave'' smiley

• #3   19. jun 2015 De kan ikke give for mobilsnak alene.

I dag får du kun bøde for mobilsnak hvis du samtidigt laver en hastighedsoverskridelse på over 30%.

• #4   19. jun 2015 Argh claus, kende nu nogle der har fået kun for mobil for ikke ret lang tid side )

• #5   19. jun 2015 Så læs her.

Svar fra politiet

Da der pr. 01. februar 2015 er indført betinget objektivt ejeransvar i hastighedsovertrædelser fra automatisk trafikkontrol gives der i sager op til 30 procents hastighedsoverskridelse ikke tillægsbøder for brug af håndholdt mobiltelefon eller manglende sikkerhedssele.

Med venlig hilsen

Bent Bruun
    specialkonsulent
    Nationalt Færdselscenter
    Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup
    Direkte tlf. 4515 3241
    Mobil 2171 6650

Så ?????? du bare.

• #6   19. jun 2015 Daniel

Så blev de ikke taget af en fotovogn.

• #7   19. jun 2015 Fair nok, det er så også før februar de fik den, beklager min fejl smiley

• #8   19. jun 2015 Ved 80 zone var farten 88 og er blitzet var ingen lige bag men længere tilbage også modkørende . Ved ik om de kunne have blitzet modkørende ?

• #9   19. jun 2015 Daniel C det er umuligt for AKT er sat til at tage billede ved fart over 10% så han vil ha fået en bøde for fart også. Den tager ikke et billede kun for mobilsnak.

• #10   19. jun 2015 tror sku ikke fotovognen ville tage et billede hvis ikke hastigheden var for høj, uanset om du så snakkede i mobil tlf med begge hænder.. hc

• #11   19. jun 2015 hc det gør dem heller ikke.

• #12   19. jun 2015 tillæg til #5s klip fra en mail.
    https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2587C161-EC9A-4404-B573-4F426E0C9158/0/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5logSvaromATK.pdf

Hvad betyder betinget objektivt ejeransvar?
    Det betyder kort fortalt, at bøden følger bilens nummerplade. Det er dermed ejeren eller den registrerede bruger af bilen, som skal betale bøden, uanset hvem der kørte bilen, da den blev målt.

Hvorfor er grænsen sat ved 30 % fartoverskridelse for betinget objektivt ejeransvar?
    Det er fordi fartoverskridelser på 30 % og derunder ikke giver klip i kørekortet eller frakendelse af kørekortet, men ”kun” en bøde. Hvis der er blevet kørt over 30 % for stærkt, udløser det et klip i kørekortet eller en betinget/ubetinget frakendelse af førerretten. I disse tilfælde er det føreren af bilen, der skal betale bøden og får sanktionen.

Hvorfor er der indført betinget objektivt ejeransvar?
    Det indføres bl.a. for at sikre, at sager , hvor der ikke er spørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsforbud (hastighedsoverskridelser på højst 30 pct.) ekspederes med den fornødnehastighed, så det af hensyn til færdselssikkerheden opleves, at overtrædelser af hastighedsgrænserne sanktioneres konsekvent og hurtigt. Administrationen lettes, når politiet ikke skal bruge tid på manuelt at gennemgå hver eneste sag og tjekke kvaliteten af fotoet af føreren. Det er nemlig ikke nødvendigt med et foto af føreren i sager med betinget objektivt ejeransvar, da bøden følger bilen/nummerpladen.
    Samtidig er formålet at reducere antallet af sager, der må henlægges, bl.a. fordi fotoet af føreren er så dårligt, at føreren ikke kan identificeres. Når ejeren eller den registrerede bruger får bøden, forventes det, at der vil være en afsmittende effekt, fordi man som ejer af en bil vil opfordre lånere af bilen til at overholde hastighedsgrænserne. Dette forventes også at gælde for virksomheder, der har firmabiler til de ansatte.

Sq da noget mærkeligt noget at skrive (det med fed i dette afsnit) hvis man ikke kommer mobilerne til livs med en bøde.... så nu er det bare at snakke løs og håbe det ""kun"" er en fotovogn der nakker dig med mindre end 30% overskridelse smiley

• #13   19. jun 2015 Hmm dejligt med ingen klip men så snart jeg så blitzen kørte jeg under 90
    Var ned ad bakke håber ik farten var over 110 før. Talte med søster og mener kørte stille derfor undrede mig blitzen. Tænkte om den kunne have blitzet modkørende om se kan tage begge retninger med udstyr på vejen og bil i skoven ? For hvis det var mig tænkte jeg om ku være kun mobilen

• #14   19. jun 2015 Nej den tager kun i en retning, Ville jo være dumt at stille den i modsat side af vejen. Da alle de modkørende så vil kører ind foran laseren.

• #15   19. jun 2015 Tror du misforstod mig Once, han blev blitzet med 58 i en 50 zone, og fik en bøde oveni for at snakke i mobil smiley
    Kan godt se jeg fik formuleret mig dumt, før er nok lidt for træt til at skrive hehe smiley

• #16   20. jun 2015 Så er det mig for blitzen kom lige da jeg kørte forbi. Ved det ik
    Kunne være bilen
    Bag da den var ret langt væk . Og mærkeligt at jeg kun kørte under 90 plus minus 3% så er det ingen fart men
    Dog talte jeg i Tlf. Men
    Umiddelbart lyder det tll jeg ik får for mobil tale smiley ved jo ik om min fart var over 100 få hundrede meter før men tvivler var igang med ringe søster op smiley

• #17   20. jun 2015 Du bestemmer selv farten smiley
    Og om du snakker i mobil.

Så har du også råd til bøderne.
    Og lad vær med at piv.

• #18   20. jun 2015 Det var ik din retarderet formulering eller om jeg har råd eller ej. Få dig en dansk lærer og lær at læse og opfatte et indlæg .

• #19   20. jun 2015 Farten har ikke været under 90 som du siger for så tager den ikke billede. http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=39789&reprid=0&filid=12&iarkiv=1 ellers har det ikke været i en 80er zone.

• #20   20. jun 2015 Det var syd for Viborg retning mod karup og så ik 70 zone skilte nogen steder. Det er fra Hald Ege mod karup. Så ingen fotovogn, men bemærkede blitz samtidig med hvid varebil bag buskene . Talte i mobil.. Kiggede på speedometer og var ca 90 men tænkte wtf blitzer de mug for mobil snak. Bilen bag mig var længere tilbage og så modkørende. Men hvis den ik kan tage modkørende må det så være mig. Men
    Dejligt hvis mobil ik talte med smiley

• #21   20. jun 2015 #19 det du linker til er fra 2004...
    der er forskel på deres udstyr og deres grænser.
    for et par år siden havde jeg en chauffør som fik taget foto med 56 km/t i en 50 zone og han blev straffet for at køre 53 km/t

og deres tekst omkring ATK bilerne er denne;
    Kontrollen foretages, når hastighedsbegrænsninger overskrides inden for visse tolerancer, der blandt andet er fastsat på grundlag af de tekniske specifikationer for det anvendte udstyr.
    https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/maaleudstyr_maaling/

TS
    her er noget mere info om de nye fotovogne - bl.a. hvornår de måler og hvornår de ""skyder""
    http://www.trafikalarm.dk/nyheder.asp?n=2015-nye-fotovogne-placeres-mere-fleksibelt
    Foto-strækningen, hvor fotoet bliver taget, er i et område på 20-50 meter bag laseren, selve laseren måler cirka 75 meter ude.

• #22   20. jun 2015 Kim B ja og på den side har der stået 10% lige indtil det nye udstyr er kommet altså på den side du selv linker til.

Hvornår får man en bøde?
    Man får en bøde, hvis man kører mere end 10% for hurtigt. Der bliver fratrukket 3 km/t. som en sikkerhedsmargin for udstyret. Hvis De får en bøde for at have kørt 56 km/t., er køretøjets hastighed målt til 59 km/t.
    Til top

Eller se her sådan har det været indtil nu https://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/servicemenu/FAQ/ATK/ Den er netop sat til 10% over for at give folk en tolerance for fejl i udstyrs måling. Også sådan har det været indtil 2015.

• #23   20. jun 2015 Men så er der også problemer med den side du linker til - fra 2004...
    for regner du % ud i de forskellige, så passer det ikke med 10% på nogen måde

30- 37- 23%
    40- 48- 20%
    50- 59- 18%
    60- 70- 16%
    70- 81- 15%
    80- 92- 15%
    90- 103- 14%

den side jeg linker til er ikke kun fra 2015... allerede i 2009 er teksten med i et indlæg her på BG - det er indlæg nr. 20 med HELE teksten fra den side jeg linker til
    http://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/556284-fotovogen

• #24   20. jun 2015 Ja hallo når web siden er den samme som i 2009 så vil teksten jo også blive ændret i links fra 2009. Så ja klart det er samme tekst som fra 2015 det er da logisk man smiley

Der står jo hvornår den tager et billede. Du SKAL have kørt mere end 10 % for meget før du får en bøde. Men den tager jo først ved 37 km i en 30er zone.

For de trækker 3 km fra ergo så hedder det jo 37-3=34 km/t ergo så er det stadig mere end 10% for hurtigt

Så hvis din chauffør har kørt 56 km/t - 3km så vil han ikke ha fået en bøde da det IKKE er mere end 10% for hurtigt Da det giver bøde ved 55 km og op.

• #25   20. jun 2015 JA HALLO SELV - snak ordenligt til mig - jeg er ikke din kælling derhjemme!!!

hvordan vil du have at teksten skulle kunne ændre sig i et indlæg der er skrevet for 6 år siden???????????????????????????????
    det er jo ikke et link der henvises til, men derimod noget der står skrevet - prøv og gå ind på linket og læs de forskellige indlæg der står. Så vil du også se der står 24. november 200 der mangler det sidste tal som så kan være enten 0 / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 eller 8.

men du tror måske også at teksten i disse indlæg kan ændre sig af sig selv med tiden??? smiley

50 km/t + 10% = 55 km/t.... altså 56 km/t er så også mere end 10% mere præcis 12% og da de trækker 3 km/t fra til usikkerheden i målingen, så kunne han godt få en bøde udmålt efter 53 km/t som han fik.

• #26   20. jun 2015 Kim B sorry teksten er den samme ja men læs nu selv Der står Man får først bøde når man kører 10% forstærket Så skal han jo have kørt 58 km/t da de 3 km skal trækkes fra først og så skal det stadig være 10% fpr meget ergo kan det ikke blive 53 da det ikke er 10% for meget. Da fotovognen først tager et billede ved en fart på 59 km/t i en 50 zone så det vil sige 59-3km= 56 km vil han få en bøde på da det er mere end 10% for meget.

• #27   20. jun 2015 Kim B det er jo kun i ATK man skal kører over 10% før man får en bøde

profilbillede
  • #28   20. jun 2015 Så må jeg jo hellere få fat i ham og sige han skal klage over bøden....
    Da jeg ejer den bil som han kørte i som chauffør, så fik jeg bøden tilsendt i første omgang.
    Vi lavede en del sjov ud af at han blev nakket med så lav hastighed fordi han altid kørte for hurtigt - så derfor er jeg 112% sikker på det hele passer.

• #29   20. jun 2015 Ja for de tager først et billede ved 59 km og så trækker de 3 km fra.

• #30   20. jun 2015 sq en skam jeg ikke har billedet mere, ellers havde jeg smidt det op....

• #31   20. jun 2015 Du kan jo bare skrive til politiet og spørge af. Så siger de det samme. At fotovogn er sat til at tage billede fra 59 km i en 50 zone.

• #32   21. jun 2015 Hov har sgu en mail netop om det emne,

Lasse Pedersen <llpedersen@sol.dk>

18/08/2014

til mvsj
    Hej vi sidder en gruppe og diskutere om hvornår en fotovogn tager billede.

Person A siger det er alt over 50 km i en 50km zone. altså fra 51 km og op efter.

Person B siger den først tager billede, når man kommer over 10% altså i en 80 zone tager den først et billede når man køre over 92 km i timen

På forhånd tak for svar.
    MVSJ@politi.dk

18/08/2014

til mig

Fra: MVSJÆ FP ATK
    Sendt: 18. august 2014 14:14
    Til: MVSJÆ FP Sikker
    Emne: SV: Vedrørende ATK

Hej Lasse

Det er person B som har ret i jeres diskussion J

Mvh

ATK-Ringsted

• #33   21. jun 2015 nu VED jeg at det er rigtigt at han fik en bøde ved 56 km/t minus 3 km/t i sikkerhedsmargen.

og i din mail er der så også skrevet mere end de 10% + 3 km/t..... der står 92 km/t og ikke 91 som det ellers skulle være hvis det skulle passe med 80 + 10% + 3

• #34   21. jun 2015 Kim B du fatter det stadig ikke De 10 er ikke de 92 for hulen da også de 92 er hvornår fotovogen blitzer. Og så skal de trække 3 km fra. Og når de 3 km er fratrukket så skal det være 10% overså glem alt om at de 92 er 10% for hulen dan også.

Man får en bøde når man har KØRT 10% over det tilladte ergo fra 56 km Derfor blitzer de først fra 59 km da der så bliver 10% når de har fratrukket 3 km det er da så simpelt som det kan blive,

• #35   21. jun 2015 DU fatter det IKKE!!!
    Jeg har SELV stået med et billede fra en ATK bil hvor de stod 56 km/t i målingen og der skulle trækkes 3 km fra.

og i dit spørgsmål på mail, der har man kørt 15% for stærkt og igen langt over de 10% som man skal køre for stærkt.

for mit vedkommene slutter skriveriet frem og tilbage nu, da jeg 100% ved hvad jeg har stået med i hånden.

- - - - - - - - - - THE END - - - - - - - - - -

• #37   24. jun 2015 Once: De kan godt finde på at stille fotovognen i den forkerte side.. I Fårevejle Stationsby så jeg for en halvanden måned siden en fotovogn i modsatte side, og den tog billeder, når man kørte imod den i højre side..

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #38   24. jun 2015 Claus m min holdleder fra fodbold fik en bøde for at kører uden sele selvom han ikke kørte for stærkt måske reglerne er lavet om det bliver de jo tit

• #39   24. jun 2015 Så har det ikke været en fotovogn der tog ham.

Der skal en hastighedsoverskridelse til før den tager billeder.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #40   24. jun 2015 det var en foto vogn

• #41   24. jun 2015 rene L hvordan kan han så ha udløst måleren? den er jo sat til et stykke over det tilladt? Den bliver jo kun udløst når det kan give en bøde. Den udløser ikke ved en fart som kommer så langt ned at der ikke gives bøde. Så det lyder nu underligt at de kan have udløst den uden at få en bøde.

• #42   24. jun 2015 Så er han også taget for fart. Folk har det med at glemme, eller glemme sandheden, når de videre fortæller historier. Det har aldrig kunne lade sig gøre at kun blive taget for sele. Det står også inde på de gamle ATK regler.

• #43   3. jul 2015 Once ? Hvornår er bøden du linker til fra ? Og var det en ny fotovogn ?? Jeg har fået at vide 2 ting som de fotovogne jeg ikke ved hvad jeg skal tro på da jeg kun kan finde det modsatte på nettet 1. At de nye fotovogne ikke blizter i dagslys og 2. At de ikke skal trække 3 km/t fra mere med de nye fotovogne ?

• #44   3. jul 2015 De nye blitzer altid.

• #45   3. jul 2015 Jeg er bare usikker på om jeg blev taget da den ikke bliztede og folk siger de ikk blizter i dagslys :s fordi de skulle være så gode og derfor heller ikk skulle trække 3 fra mere :s men tror ikk helt på det er som folk har fortalt

• #46   3. jul 2015 se nu her http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/nye-fotovogne-maaler-ikke-bedre-end-de-gamle så kan folk sige hvad de vil. Den tager først billede fra 59 km/t ergo kan man ikke få en bøde for noget under 56 km

Kommentér på:
Fotovogn bøde for mobil alene ?

Annonce