{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.839 visninger | Oprettet:

første bil? Golf 4 TDI vs. BMW e30 325i {{forumTopicSubject}}

Hej jeg fylder snart 18 og er igang med at spare op til bil, da der ikke er så langtid til at den tid kommer, så vil gerne være forberedt til at den tid kommer smiley

Da jeg gerne vil eje en E30 325i er mine forældre blevet meget i tvivl angående om det lige præcis er den bil jeg skal købe mig. Min far mener dermed at det er en gammel bil som er dyr i dele (dermed også svære dele at få fat i) og dermed ikke kører så langt på literen, men derimod ville jeg hellere eje en e30 end en golf 4.

Nu kommer spørgsmålet så om hvad jeg skal gøre?
Jeg ved at jeg kun kommer til at bruge den fra og til skole i hverdagen (ca. 8-10km) og så nogle gange hvor man skal ud og rulle med drengerne smiley

jeg ved at jeg i hverdagen på ingen måde vil komme over de 40 km så er derfor opsat på at skulle købe mig en benzin.

Derfor ville jeg meget gerne høre jer om en e30 325i er en bil som tit skal udskiftes dele ved i motoren (HVIS det går i stykker).

Håber i kan hjælpe!
Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  første bil? Golf 4 TDI vs. BMW e30 325i
  • #1   23. jul 2015 E30eren er ikke som sådan dyre i dele som en g4
    Problemet med e30eren er at der ikke er så mange af dem tilbage, som er i orden, mener ikke bare sådan overfladisk iorden, men rigtigt super.

    Jeg er både vw og bmw mand, men den ene vs den anden, hmm nok lidt svært med lige de 2 biler, da den ene er en diesel og er noget mere øko slæde og billigere i forsikring og nok også vægt afgiften. den anden er jo kult bil, dyr at køre i da den ikke er særlig øko, forsikring er dyr ved de fleste selskaber, der står jo bmw, så er det en sportsvogn hmm, især hvis det er første bil, taler af erfaring haha smiley

    Men de har begge 2 deres fejl, jeg kan ikke sige hvad for en der bedst.
    Men jeg ville nok foretrække en g4 som første vogn, du har mere sikkerhed, økonomisk, og billig i forsikring.


  • #2   23. jul 2015 Glemte lige det med motoren på en e30, nej den holder ligesom alle andre motore, lav regelmæssig service, lad være at koge den af inden den er driftvarm, så er du godt kørende.
    Men hvis den er til små ture hver dag, så bliver den dyr at køre i.


  • #3   23. jul 2015 Du skal ihvertfald ikke købe en diesel, med det kørselsmønster du beskriver..

    en dieselmotor er i snit 4 gange så lang tid om at varme op som en benziner, dvs. du ALTID vil køre på kold motor..

    og en E30 325'er.. Jooh, hvis du er opsat på at blive boende hjemme indtil du er færdig med din uddannelse engang, og ikke gider gå i byen osv..
    Du bliver flået af forsikringsselskaberne..! Regn med 25.000 mindst om året som førstegangs billist, hvis du da overhoved kan finde nogle der vil forsikre den for dig..
    Det gælder i øvrigt alt hva der hedder bmw..

    hvis det er fordi du godt kan lide udseendet på golf4, så kig efter en 1,8 20v, (uden turbo) den burde du kunne forsikre til en god pris..


  • #4   23. jul 2015 og jeg kan læse i dit indlæg fra den 21. at du ikke har økonomi til at købe en bil til 45.000, hvordan i alverden vil du finde en E30 325'er billigere end det..?

  • #5   23. jul 2015 Jeg er selv BMW og VW mand, men min forkærlighed er altid gået til BMW smiley da jeg var 19 år havde jeg en E30 touring 318 der lå godt nok en 325 motor i den (vil stærkt fraråde folk metoden) men min 318 med 10.000 km om året kostede mig 13.000kr i ansvar dertil skal det siges det var med mit hus forsikret ved dem. E30 er en fed classicer men overvej det en ekstra gang du ung og fordi du for et kørekort er det ikk et bevis på du kan køre bil. Erfaring her ville være en god ide. Jeg havde hvis det skulle være. Valgt en E36 320. Mere sikkerhed og mere komfort smiley held og lykke smiley

  • #6   23. jul 2015 En BMW er ikke dyre i forsikring, det er faktisk den billigste bil jeg har haft i forsikring var en e30 325i touring det var som 19årig. Som 20årig fik jeg en G4 TDI den var noget dyrere i forsikring, vægt afgift var også noget helt andet end e30'er. Men husk sådan en e30 sluger vandvigtig meget beno når man lige har fået kortet og skal ud og køre meget. Er både VW og BMW mand men ville nok anbefale golf som starter bil, da den er lettere og lære og køre i, da der skal ikke meget vand på vejen før en e30 smider bagenden ned i grøften smiley

  • #7   23. jul 2015 Technoforsikring de er Danmarks billigste

  • #8   23. jul 2015 E30 4 EVER smiley

  • #9   23. jul 2015 Køb aldrig en TDI'er til det kørsels mønster

  • #10   23. jul 2015 Jeg har skam råd til en e30 smiley har fundet en til 20-30.000-, som lige er blevet nyrenoveret da den har stået stille i noget tid så han valgte at renovere den. Det skal siges at motoren på den er en Std. 325i 2.5 som har gået 150.000 km. Alt rust osv er blevet lavet på den men derimod er der bare det om jeg har råd til den? Jeg har lige pt et arbejde ved siden af hvor jeg får 92 i timen som 17 årig og er under uddannelse i 2 år endnu. Jeg regner derfor med stadig at bo hjemme den da jeg fylder 20 smiley jeg har dermed snakket med min arbejdsgiver som regner med at jeg stadig er der den dag jeg er 19 med en løn på 120kr i timen + SU til den tid. Jeg er selvfølgelig allerede begyndt at spare en del med at gå på drukture da jeg også skal have råd til dele osv på bilen smiley mit spørgsmål er bare om det kan lade sig gøre? Jeg ved derimod godt at HVIS man kommer til at lave en fejl i min alder som ung bilist så vil kortet til den tid også ryge, men derimod vil jeg også køre økonomisk og ikke bare ræse afsted som mange unge bilister gør da det i sidste ende går ud over min egen pung.

    Jeg kører kun de 10-20 km til og fra skole og så når jeg skal ud til en ven som bor 15 km væk fra mig som jeg så mødes med og kører en tur til Aalborg med engang imellem

    Skal dermed sige tusind tak for de mange svar! Det gav mig et langt bedre indblik i de positive og negative ting ved bilerne så kan kun sige mange tak herfra!


  • #11   23. jul 2015 Hvis du alligevel ikk vil krudte den af, hvorfor så ikk bar finde en 316/318 eller lign..?

    Og at du parkerer bilen sidelængs ind i et træ, kan altså have mere alvorlige konsekvenser end dit kørekort..

    Den er ikke lavet som begynder bil, sådan en 325'er..

    og selvom du kører 'økonomisk' kommer du stadig næppe over 10km/l i sådan en..


  • #12   23. jul 2015 Hmm okay, grunden til det lige netop er en e30 jeg er faldet over er mest af alt dens udsende (ikke så meget motoren for at være ærlig) da jeg godt gad at have en lidt større bil fx har jeg en ven som lige har købt en Opel vectra dog 1.6 men fedt udsende. Syntes derimod det er svært at finde en flot bil som ikke har gøet under 300.000 uden at den koster 20k+. Dem som så derimod har gået under de 300.000 har ikke rigtig Udsendet med fælge og anlæg osv. Men ja vil selvfølgelig tænke stærkt over jeres svar og det gav et større indblik i bilverdenen!

  • #13   23. jul 2015 fair nok..

    ellers spørger du bar videre i denne tråd..

    fedt at se du rent faktisk tager svarene til dig, og ikk bar kalder folk for idioter fordi de ikke giver dig ret.. smiley


  • #14   23. jul 2015 Jeg har stor respekt personligt for folk som har mere erfaring end en selv. Det er den eneste måde at lære noget ved at tage de råd til sig som dem som ved hvad de taler om rent faktisk ved noget om så selvfølgelig vil jeg tage de råd til mig! smiley

  • #15   24. jul 2015 Det er den rette indstilling, så skal du nok nå langt i livet.. smiley

  • #16   24. jul 2015 Regner jeg også med smiley Vil hellere skrive herinde end bare gå ud og fx købe bilen og så kun have tænkt det igennem i mit eget hoved istedet for 10 andre menneskers hoved smiley Vi tænker ikke alle ens men man får mange nye synspunkter på tingene når man lige ser det fra en anden vinkel smiley

    Spørgsmålet er så bare hvad jeg fx skulle købe som ligner en flyder som en E30 og Opel Vectra i samme størrelse som ikke har kørt så langt igen, og som ikke er blevet kørt af en Brian smiley nogle gange kan det jo godt lade sig gøre at finde sig en Brian bil som dog ikke er blevet kørt af selve Brian smiley


  • #17   24. jul 2015 en passat måske.?
    Eller en E36.? de er virkelig i lav kurs for tiden, hvis du vil have 4 døre..


  • #18   24. jul 2015 og du skal ikk være så kilometer forskrækket.. hvis bilen ellers fremstår i fin stand, og har fået sine service, så kan en bmw sagtens køre 500.000 uden de store udgifter..

  • #19   24. jul 2015 Er mest til 4 døre da jeg ikke rigtig er så meget for at slå sæddet frem hele tiden... Jeg vil lige undersøge det med en passat og E36 selvfølgelig, det kunne jo være man var heldig smiley Vil bare helst have en bil som både har anlæg, fælge osv. iorden, da jeg ved de bliver alt for dyrt i sidste ende selv at lave en bil om smiley

    Altså jeg har kigget på en golf 4 (dog 3 dørs) TDI 1.9 som har gået 380.000 men derimod er bilen blevet kørt hårdt selvom den går godt i motoren smiley


  • #20   24. jul 2015 Glem alt om diesel til det kørselsmønster du beskriver..

    og en E30 i 4 dørs.. så ville jeg personligt meget hellere gå efter E36.. den er mere sikker, og nyere, dvs. mere komfortabel..


  • #21   24. jul 2015 Jeg har faktisk lige været inde og kigge på nogle E36 og de ser faktisk rimelig godt ud smiley nu er dette dog bare en jeg hurtigt har fundet her inde på siden så har ikke lige undersøgt den nærmere, men kan godt se hvad du mener smiley Der er en del penge at spare og man får sig en fed bil med i købet smiley

    Fandt fx denne her hurtigt: http://www.bilgalleri.dk/marked/bil/bmw-e36-sedan/2045980


  • #22   24. jul 2015 Ja, for eksebpel.. men kig os på dba, gul og gratis og hva de ellers hedder allesammen..

  • #23   24. jul 2015 Jeg kan sige så meget at jeg har fundet en rigtig flot en allerede ved bare at tage et lille kig på gul og gratis med en e36 som har gået 260.000 km til 15.000 som ser godt ud i lakken (dog med lidt rust) men ellers får man virkelig meget for pengene! smiley


    Jeg vil gerne sig tusind tak til dig, Professor J især for den store hjælp (og self. også jer andre!) Det har givet en et stor indblik i hvor meget man kan få for pengene ved bare at spørge til råds! smiley uden den her tråd tror jeg faktisk ikke jeg ville være blevet klogere for at være ærlig!


  • #24   24. jul 2015 Det var så lidt..

    Har hørt at Rust er en særlig svaghed på dem.. men mest fordi det er gamle biler, de er ikke rustmagbeter som fx. 90'er japanerne var/er..

    Men hvis ikk det ska være for at køre stærkt men du bar gerne vil ha en flyder så er der jo uendelig mange biler..


  • #25   24. jul 2015 Jeg byder lige ind med nogle alternative. Med hensyn til det forsikringsmæssige kender jeg intet til priserne her, da jeg også først selv lige har fået kørekort - er dog ikke på jagt efter bil.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/323f/20-sportive/2433169

    Mazda 323F er super lækker, og her i en Sportive-variant fra 2002. Forhjulstræk, 130 hestekræfter, pris på 19.900,- og en kilometerstand på 235.000.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/318i/19/2554006

    BMW 318i fra 1999 dvs. E46 (nyere end både E30 og E36). 27.000,- og så er den lige blevet synet i går. 307.000 km og alt ser ud til at være i orden på den - service for 7000 km siden.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/16/2411324

    Audi A4 fra 1995. Den holder i Vodskov, ikke specielt langt fra Aalborg (men det kender du jo nok alt til). 236.000 km og mange, mange km tilbage i den endnu. Synet februar 2015 og koster 19.900,-.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a3/16-attraction/2526977

    En lidt dyrere en. Audi A3 med en 1.6-liters motor. Pris på 34.900,-. 194.000 km og alt ser ud til at være i orden, og så er den synet januar i år.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/vectra/18-16v-comfort/2546497

    En virkelig billig Opel Vectra i mine øjne. 14.900,- men der skal vist 'fifles' lidt med nogle papirer. 318.000 km på bagen, men ser ud til at stå enormt godt.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/323f/18i-glx/2506471

    Igen en Mazda 323F med en 1.8-liters motor. Pris på 19.000,- og kun 145.000 km, hvoraf den var til service ved de 140.000. Sidst synet november 2013, så få den eventuelt synet ved køb.



  • #26   24. jul 2015 Tak for de mange bud Frederik S! nogle fine biler du har fundet dig! Tak fordi du tog dig tid til at søge på nogle og hjælpe en lidt frem smiley

  • #27   24. jul 2015 No problem, og held og lykke med kørekortet!

  • #28   24. jul 2015 Takker mange gange (y)

  • #30   24. jul 2015 LYLLOFF

    Han skal have kørt skadesfrit altid, og minimum have haft kørekort i 3 år, og være 21 for at blive forsikret ved Technoforsirking.

    Trådstarter

    Få et eller andet med forhjulstræk som din første bil. Med manglende erfaring og en stor motor, er det bare ikke smart med sådan en bil.
    Med dit kørselsbehov havde jeg købt noget Toyta, Volvo, Mazda o/el lign.
    Og for guds skyld ikke en diesel, vælg benzin, det er både sjovere, og du sparer penge på kort og lang sigtet.


  • #31   25. jul 2015 så længe du ikke skal låne penge så udlev din drøm og køb drømmebilen, jeg købte en civic 1,5 114hk som 18årig, jeg blev alvorligt træt af den efter et par måneder, så begyndte jeg at lede efter en vti med 160hk, det er 10år siden da de kostede knap 100.000 jeg fik ansvar på til blot 9000årligt og kørte 100km hver dag i 4 år, jeg har ikke fortrudt det et sekund

  • #32   25. jul 2015 bare husk at en e30 hvis du holder den. sikkert vil kunne holde prisen da den er ved at blive en sjælden bil og har en del kult status over sig allerede. og syndtes personlig den er federe end en e36 er en lidt tung i det syndtes jeg smiley og ja har haft begge dele smiley

  • #33   25. jul 2015 og ja så er rwd biler bare det sjoverer smiley


  • #34   26. jul 2015 også når han søger en sedan.?

  • #35   26. jul 2015 Ja - e36 er lidt tungere, men den er også langt mere sofistikeret og driftsikker.
    I øvrigt er deres 24v motorer mere effektive end de gamle 12v med samme output


  • #37   26. jul 2015 Som Morten skriver og som tidligere nævnt - PAS PÅ som ny billist og baghjulstræk.

    Jeg gik bevidst efter en e36 som havde antispin, da jeg skulle finde min første bmw.
    Det har da redet mig flere gange i vådt vejr smiley


  • #39   26. jul 2015 Hold nu Christian.

  • #40   27. jul 2015 Det bliver desværre hverken BMW eller golf smiley
    Jeg har fået lov til at få min papfars Audi 80 B3 S hvor vi så vil renovere den igennem vinteren med nye skørter, lakering, fælge osv. smiley

    Skal nok ligge nogle billeder op med projektet når vi kommer igang smiley


  • #42   27. jul 2015 Tillykke med det - lyder som en superfin første bil

  • #43   27. jul 2015 Tillykke med audien..
    Sådan en B3'er kan godt blive VILDT fed.. Men ofte er det kunsten at begrænse sig der er det svære..

    Fordi med ganske få forbedringer, kan den blive super fed..


    profilbillede
  • #44   27. jul 2015 Men det kan nemt blive for meget, og det ødelægger bare hele bilen..

    Synes jeg..


    profilbillede
  • #45   27. jul 2015 Ja det kan meget nemt blive for meget på disse biler smiley og det har jeg også lagt mærke til ved mange af billederne smiley

    Jeg har fået 2 nye døre til den som ligger klar herhjemme nu.
    Vi skal dermed have nogle hårde støddæmpere i den da den kommer til at blive betydeligt lavere når der kommer nye skørter, kofanger og bagfanger på den smiley

    Den ryger dermed også meget ned når der kommer flere personer i bilen (det gør den ihvertfald nu) så det skal vi lige have justeret.

    Ud over det har min papfar nogle brede alufælge til den som han fik med, og dermed også nogle lavprofildæk som han har et ekstra sæt af, så allerede der er spare jeg smiley Regner med at den kommer ind i den stil af det første billede som du lagde ind Professor J. Bare med andre skørter osv.

    Jeg har dermed også kigger på nogle "Angel eyes lygter" til den. Kan dog kun finde nogle som passer på en B4, så ved ikke om man kan tilpasse dem til en B3, da jeg syntes de giver bilen et ondt look smiley


  • #46   27. jul 2015 Kig evt. på gevind undervogn.. smiley

  • #48   27. jul 2015 Det vil vi også kigge på smiley Regner med at den kommer til at se sådan ud bagfra (dog uden spoilen) når vi er færdige da jeg køber samme dele direkte fra Rieger i Tyskland smiley

    profilbillede
  • #49   27. jul 2015 Hvilken motor.? 2.0.?

  • #50   27. jul 2015 Tror det er en 2.0 har ikke lige hørt yderligere info om motoren på den men kan lige finde ud af det iaften

  • #51   27. jul 2015 Det er en B3 2.0

  • #52   28. jul 2015 okay.. Den er vidst ok, sådan en.. ikke videre økonomisk, men ellers ganske stabil..

  • #53   30. jul 2015 Tjae ved godt den ikke er så økonomisk igen men min mor giver mig et lille tilskud i starten, såe håber jeg klarer den!

Kommentér på:
første bil? Golf 4 TDI vs. BMW e30 325i

Annonce