{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.912 visninger | Oprettet:

Bil-myter - har du nogen? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at lave nogle artikler om bil-myter og søger lidt inspiration. Meningen er at jeg undersøger de mest interessante myter der dukker op. Det behøver ikke være myter som sådan, det kan bare være noget mange tager for givet. For eksempel at dieselmotorer holder til flere kilometer end benzinmotorer. Eller at en nysynet bil er i orden. Har du nogle myter eller noget du gerne vil have undersøgt?

Kom frisk smiley Du kan også skrive på ebbe@motorjournalisten.dk

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil-myter - har du nogen?
  • #1   3. aug 2015 VW - kendt for kvalitet ??

• #2   3. aug 2015 Automatgear er behageligt at køre med.

• #3   3. aug 2015 Aries, du kan jo ikke tage en smagssag, op som en myte smiley

• #4   3. aug 2015 Kvinder kan ikke køre bil.

Værkstederne snyder med hvad de har skiftet. Fx skriver de at der er skiftet bremsevæske, men egentlig har de bare suget reservoiret tomt og hældt nyt på, uden at skifte det der ligger i rør og slanger.

Det er lige de "myter" jeg kan komme på.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #5   3. aug 2015 folk der har str. 43+ i sko, laver flere parkeringsskader end under str 39

• #6   3. aug 2015 Ved ikke om det er en myte, men mange er bange for biler med højt km tal - dog er disse ofte i ligeså god hvis ikke bedre stand end biler med lavere km tal, da alle service og rep er overholdt for at opnå de høje tal

• #7   3. aug 2015 det kun franske biler hvor pærene sprænger lol

• #8   3. aug 2015 Ikke en myte, men noget man kan undersøge er om det er mere økonomisk at koble ud og lade bilen trille hen mod stop i forhold til at motor bremse.

• #9   3. aug 2015 At det er lige meget om man taler i mobil under kørslen, sammenlign med Sverige, bødemaskine.
    At det ikke er billisterne der ikke kigger sig ordentlig for, men lige så meget cyklisterne, især racer cyklister. ejer vejen.
    At knallerter kun burde køre 25km/t, politisk valg.
    At der skulle ske færre uheld med de unge hvis de får en voksen med ved siden af sig når de er 17år.

• #10   3. aug 2015 en hilux, køre dig derhen, og hjem igen, ALTID...

• #12   3. aug 2015 Bilfabrikkerne downsize'er jo for at få bilerne til at køre længere på literen. De større sugemotorer bliver erstattet med mindre turbomotorer, som jo skulle køre længere på literen.

Et godt eksempel er Mercedes C63 AMG. Den gamle C63 havde en 6.2 liters sugemotor, den nye har en 4.0 liters biturbo. De har samme antal HK, men den nye skulle kunne køre en del længere på literen. Ihvertfald på papiret.

Men kører de mindre turbomotorer virkeligt længere på literen? Jeg tænker ikke på under optimale forhold, men i dagligdagen, når man giver dem tæsk, når man er til track day etc.?

Jeg har haft flere turbo biler, og de har været rimelig tørstige.

• #13   3. aug 2015 min gamle golf uden turbo, kører præcist det samme som den nye med turbo smiley så tænker det er meget ens?

• #14   3. aug 2015 #3
    Kunne slet ikke lide at køre i min nabos gamle BMW med automatgear smiley

Skal have en stang og rive i smiley

• #15   3. aug 2015 Af Jens W. Møller
    moller@korgodt.dk
    Fra børn og fulde folk skal man høre sandheden, ikke sandt?
    Så når de overrislede onkler ser deres snit til at forlade familiefesten og lister ud på p-pladsen for at sparke dæk og repetere børnelærdom om biler, burde der komme nogle sandheder for dagen ...
    Ikke nødvendigvis.
    En masse myter om bilens røgt og pleje lever stadig i værste velgående. Og de er for eksempel helt blinde for, at robotterne ved samlebåndet er meget sikrere på hænderne end fordums fabriksarbejdere, at moderne biler ikke har karburatorer eller smørenipler og at computerne nu styrer en masse funktioner i bilernes motorrum.
    Det tyske blad AutoBild gik for nylig i rette med nogle af myterne. Inspireret af bladet og vejledt af den danske motorekspert Per Mai bringer vi her en snes irettesættelser og præciseringer af noget af det sludder, der omgiver bilerne herhjemme.

Japanerne holder bedst!
    En sandhed med modifikationer. Omkring årtusindeskiftet fandt de tyske synsfolk færrest fejl på Toyotas modeller, men siden har modeller som Opel Vectra, Peugeot 406 og VW Passat indhentet dydsmønstrene Carina og Avensis i fejlfrihed, mens Citroën Xantia og Ford Mondeo næsten er på højde med japanerne i de seneste rapporter om de tyske syn.
    Læs de øvrige irettesættelser ved billederne her til højre.

Franske biler er bløde i affjedringen! Passer stort set ikke. Glem alt om gyngehesten 2CV og gudinden DS. I dag er de franske undervogne cirka lige så stive som tyskernes og japanernes. Eneste undtagelse er Citroën C5 med hydraulisk affjedring. At myten stadig lever hænger måske sammen med, at de franske sæder generelt er svampede. Men de virkelige flydere kommer i dag fra USA.

Alle italienere ruster! Uretfærdig påstand. Engang rustede alle de sydeuropæiske biler om kap, men Fiat tog faktisk rustspøgelset alvorligt før, Seat og de franske mærker. Allerede i 1993 begyndte Fiat at galvanisere Punto - ganske vist kun med en tyndt lag zink. Men lidt har også ret, så i dag er en 11-12-årig Punto sjældent så medtaget som en jævnaldrende Citroën AX, Renault Clio eller Seat Ibiza.

Dieselmotorer holder næsten evigt! Men det gør benzinmotorerne nu også. I dag løber både benzin- og dieselmotorer rask væk 300.000-400.000 kilometer uden hovedreparation, hvis de bliver passet ordentligt.

Turboen skal snurre af! Godt råd - hvis bilen har været presset. Efter en tur med høj fart eller hård belastning er turboen rygende varm - op til 600 grader. Den har godt af at køle ned ved et minuts tomgang, inden motoren stoppes. Men under normale omstændigheder kan en turbobil startes og stoppes som en bil uden turbo.

Røde biler falmer! Skrønen har overlevet fra dengang, der var bly i de røde, gule og orange kulører. I dag males bilerne med vandbaserede farver, som får en beskyttende klarlak med beskyttelse mod de falmende, ultraviolette stråler. Så sæt roligt sparepengene i en rød Ferrari - eller Kia.

En ny bil bør ikke vaskes de første uger - eller måneder! Pjat. Advarslen stammer fra dengang, en lak først var færdighærdet efter et år. De moderne lakker kan vaskes fra første dag, men generelt er de ikke så robuste som fortidens giftige malingtyper.

Olie helt op til oliepindens max-mærke er bedst! Eller lidt under ... Om olien står ud for max-mærket eller min-mærket er ligegyldigt for smøringen, så én ting taler for at køre med det nødvendige minimum: olien og dermed motoren bliver hurtigere varm og gennemsmurt, så bilen sviner mindre og bruger mindre brændstof. Men gå alligevel op mod max-mærket, for så er der en større mængde olie til at aflede varmen, hvis bilen bliver overophedet, siger Per Mai.

• #16   3. aug 2015 #15 :::: Lyder sq meget fornuftigt det hele :):):):)

• #17   3. aug 2015 Vw ruster ikke.... smiley

• #18   3. aug 2015 Det siges at der findes en V6 motor der laver 0-200 på 8 sekunder. Men motoren selv havde vist ikke mere end 200heste... Jeg ved ikke hvor myten stammer fra. Men jeg tror ikke på det?.

• #19   4. aug 2015 Det siges at en bruger herinde har en Maserati...

• #20   4. aug 2015 Tak, gerne flere hvis I kan smiley

• #21   4. aug 2015 Franske biler er lort.

Franske biler selvantænder

Franske biler har altid elfejl

Franske biler har problemer med bagbroe. ( mange tror åbentbart at alle franske biler køre torsionsbagbro

Franske biler kan ikke holde og er ikke driftsikre.

Citroen er dyrt og besværligt at lave undervogn påo ( alle citroener har åbentbart hydraulisk undervogn ifølge de uvidende)

Tysk kvalitet.

Ford er amerikans

BMW er den bedste køremaskine.

Mercedes er for gamle mænd

Kia er et lorte mærke.

Dacia er livsfarlige at køre i.

Japanske biler er kedelige

Japanske biler er dyre

Mercedes køre nemt 1mio km.

VAG gruppen laver pålidelige biler.

• #22   4. aug 2015 Haha, BMW er den bedste køremaskine smiley
    De går da på kompromis med ting som plads/kapacitet, for at give en bedre køreoplevelse.

Men ellers er det meget rigtigt,
    Nu har jeg arbejdet med Dacia i 1½ år, og trods mange anmeldelser har de klaret sig fint. Men mit syn ændrede sig, da jeg så denne Duster's skader fra et sammenstød med en E39 fra 1999 ved 50 km/t

profilbillede
  • #23   4. aug 2015 Sebastian. Det stadig en myte med BMW.
    Jeg føler ikke den store tiltronog feed back fra dem. Deres manuelle gearskift er klodset.
    rettes position og vinkel passer ikke mig.
    Det fine biler og de køre fint men ikke det jeg vil betegne som en ultimativ køremaskine.

• #24   4. aug 2015 Min opfattelse er det stik modsatte.
    De er meget retnings stabile, speeder respons er godt, gode ydelser fra små motorer (de nye), og altid en god motor lyd.

Nu er jeg ikke ret høj (183), men jeg sidder godt i dem, og trives fint i et sådant miljø.

Jeg mener nu stadigvæk, at hvis du tager en helt almindelig kedelig bmw 320d op i mod en Audi 2.0 TDi eller Peugeot 308 (ikke helt der samme), så kører BMW'en klart bedre, på trods af at det "bare" er en familievogn.

• #25   4. aug 2015 Myten må gerne ende ud med at være sand smiley

Hvord er den Duster blevet ramt? I førersiden? Eller har den været på taget?

• #26   4. aug 2015 Den er rullet 1 gang, blev ramt i førersæde, bmw havde kun en lille krølle på forskærm

• #27   4. aug 2015 Taget er godt nok temmeligt deformeret - det ser ikke godt ud. Sådan en E39 er også en halvtung fætter

• #28   4. aug 2015 1750 Kg, men alligevel 16 år gammel

• #30   4. aug 2015 #7 mener franske biler kører med mere kraftigt lys derved sprænger de hurtigere (hæng mig ikke op på det)

• #31   4. aug 2015 Hvis en myte er sand er det vel bare Fakta og ikke en myte.

• #32   4. aug 2015 henrik a

Arh den er jo god nok.

• #34   4. aug 2015 Hvis en myte er en myte, så er den ikke sand smiley

...... Eller rettere, det er en sand myte ??

• #36   5. aug 2015 "Opel ruster"

Det er muligt, men det gør ALT andet også!
    Kig på gennemsnitsalderen på de Opel'er der køre rundt som hverdagsbiler og sammenlign dem med alle andre mærker, Opelerne lever 10 år længere end alle andre. derfor får de ryg for at ruste, da det er det som til sidst tager livet af dem.

Jeg har ofte hørt eksempler hvor en Opel Vectra fra 91 var blevet sammenlignet med en VW fra 2001, og så høvler man ned på Opel'en fordi den har rust i skærmkanterne?
    den er 10 år ældre! men det fatter folk ikke helt

• #37   5. aug 2015 Jeg kan faktisk godt lide opel af den gamle skole, Ascona, Vectra osv..

Men hvor mange Astra'er og Vectraer ser man lige fra start til midt 90erne, satme ikke ret mange ifht andre bilmærker såsom Honda, Toyota, Peugeot.

Og lige præcis Vectra vrimlede det med..

• #38   5. aug 2015 Der er stadig masser af dem

F.eks. Astra F Stationcar ser man stadig på hvert gadehjørne
    Men ja de første Vectra og lign. er ved at uddø.

Jeg syntes nu ikke man ser mange gamle Honda, Toyota, Peugeot. som ikke er entusiast biler

• #39   5. aug 2015 92-95 Civicer ser man ikke ret ti.. men man ser mange 96-00 ifht hvor få Vectra'er man ser fra samme årgang eller Mercedes E klasse for den sags skyld..

Peugoet 406 ser man da også tit

Og det vrimlede med dem på et tidspunkt

• #40   5. aug 2015 Det kommer nok også meget an på hvor man er fra, her omkring hvor jeg bor, Det nærmest omvendt

• #41   5. aug 2015 Sø-Propel. Hvis en myte aldrig var sand, så ville Mythbusters sgu da være lidt kedeligt smiley

• #43   8. aug 2015 Ang. rust-diskussionen, så kører der jo(ihvertfald baseret på mine observationer) langt flere golf II'er rundt, end nogen anden model fra samme årgang. En opel kadett E, dem ser man til gengæld ikke mange af. Så jeg tror nu der er hold i rustmyten.

Har hørt en anden myte jeg faktisk er tilbøjelig til at tro på: golf III fra 94 og frem er lavet af affaldsmetal(eller på anden måde ringere materiale). Og når jeg tænker over det, så har jeg set mange 92ere(inkl min egen) der er nærmest rustfri, mens de nyere næsten altid er totalt gennemtærede.

• #44   8. aug 2015 Brian, den eneste grund til at der er langt flere Golfer tilbage er at der blev dengang solgt MANGE flere Golf end Kadett, VW har altid solgt flere biler, Det er derfor der er flere af dem at tære på. en Golf 2 ruster absolut lige så meget som en Kadett hvis de får de samme omstændigheder

• #46   9. aug 2015 ^

profilbillede
  • #55   21. apr 2017 Gælder det stadig? Kører Morfar kun Toyota? smiley

• #56   21. apr 2017 Min morfar køre hyundai i20.
    og før det hyundai accent?.
    så hyundai er helt klart en morfar smiley

• #58   21. apr 2017 at man bliver klogere af at være medlem på BG

Kommentér på:
Bil-myter - har du nogen?

Annonce