3.912 visninger
|
Oprettet:
Bil-myter - har du nogen? {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at lave nogle artikler om bil-myter og søger lidt inspiration. Meningen er at jeg undersøger de mest interessante myter der dukker op. Det behøver ikke være myter som sådan, det kan bare være noget mange tager for givet. For eksempel at dieselmotorer holder til flere kilometer end benzinmotorer. Eller at en nysynet bil er i orden. Har du nogle myter eller noget du gerne vil have undersøgt?
Kom frisk
Du kan også skrive på ebbe@motorjournalisten.dk
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.229
jul 2012
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 287
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 857
Værkstederne snyder med hvad de har skiftet. Fx skriver de at der er skiftet bremsevæske, men egentlig har de bare suget reservoiret tomt og hældt nyt på, uden at skifte det der ligger i rør og slanger.
Det er lige de "myter" jeg kan komme på.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
dec 2003
Følger: 36 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 294 Svar: 1.994
jul 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 101
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.304
At det ikke er billisterne der ikke kigger sig ordentlig for, men lige så meget cyklisterne, især racer cyklister. ejer vejen.
At knallerter kun burde køre 25km/t, politisk valg.
At der skulle ske færre uheld med de unge hvis de får en voksen med ved siden af sig når de er 17år.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Et godt eksempel er Mercedes C63 AMG. Den gamle C63 havde en 6.2 liters sugemotor, den nye har en 4.0 liters biturbo. De har samme antal HK, men den nye skulle kunne køre en del længere på literen. Ihvertfald på papiret.
Men kører de mindre turbomotorer virkeligt længere på literen? Jeg tænker ikke på under optimale forhold, men i dagligdagen, når man giver dem tæsk, når man er til track day etc.?
Jeg har haft flere turbo biler, og de har været rimelig tørstige.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.229
Kunne slet ikke lide at køre i min nabos gamle BMW med automatgear
Skal have en stang og rive i
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 640
moller@korgodt.dk
Fra børn og fulde folk skal man høre sandheden, ikke sandt?
Så når de overrislede onkler ser deres snit til at forlade familiefesten og lister ud på p-pladsen for at sparke dæk og repetere børnelærdom om biler, burde der komme nogle sandheder for dagen ...
Ikke nødvendigvis.
En masse myter om bilens røgt og pleje lever stadig i værste velgående. Og de er for eksempel helt blinde for, at robotterne ved samlebåndet er meget sikrere på hænderne end fordums fabriksarbejdere, at moderne biler ikke har karburatorer eller smørenipler og at computerne nu styrer en masse funktioner i bilernes motorrum.
Det tyske blad AutoBild gik for nylig i rette med nogle af myterne. Inspireret af bladet og vejledt af den danske motorekspert Per Mai bringer vi her en snes irettesættelser og præciseringer af noget af det sludder, der omgiver bilerne herhjemme.
Japanerne holder bedst!
En sandhed med modifikationer. Omkring årtusindeskiftet fandt de tyske synsfolk færrest fejl på Toyotas modeller, men siden har modeller som Opel Vectra, Peugeot 406 og VW Passat indhentet dydsmønstrene Carina og Avensis i fejlfrihed, mens Citroën Xantia og Ford Mondeo næsten er på højde med japanerne i de seneste rapporter om de tyske syn.
Læs de øvrige irettesættelser ved billederne her til højre.
Franske biler er bløde i affjedringen! Passer stort set ikke. Glem alt om gyngehesten 2CV og gudinden DS. I dag er de franske undervogne cirka lige så stive som tyskernes og japanernes. Eneste undtagelse er Citroën C5 med hydraulisk affjedring. At myten stadig lever hænger måske sammen med, at de franske sæder generelt er svampede. Men de virkelige flydere kommer i dag fra USA.
Alle italienere ruster! Uretfærdig påstand. Engang rustede alle de sydeuropæiske biler om kap, men Fiat tog faktisk rustspøgelset alvorligt før, Seat og de franske mærker. Allerede i 1993 begyndte Fiat at galvanisere Punto - ganske vist kun med en tyndt lag zink. Men lidt har også ret, så i dag er en 11-12-årig Punto sjældent så medtaget som en jævnaldrende Citroën AX, Renault Clio eller Seat Ibiza.
Dieselmotorer holder næsten evigt! Men det gør benzinmotorerne nu også. I dag løber både benzin- og dieselmotorer rask væk 300.000-400.000 kilometer uden hovedreparation, hvis de bliver passet ordentligt.
Turboen skal snurre af! Godt råd - hvis bilen har været presset. Efter en tur med høj fart eller hård belastning er turboen rygende varm - op til 600 grader. Den har godt af at køle ned ved et minuts tomgang, inden motoren stoppes. Men under normale omstændigheder kan en turbobil startes og stoppes som en bil uden turbo.
Røde biler falmer! Skrønen har overlevet fra dengang, der var bly i de røde, gule og orange kulører. I dag males bilerne med vandbaserede farver, som får en beskyttende klarlak med beskyttelse mod de falmende, ultraviolette stråler. Så sæt roligt sparepengene i en rød Ferrari - eller Kia.
En ny bil bør ikke vaskes de første uger - eller måneder! Pjat. Advarslen stammer fra dengang, en lak først var færdighærdet efter et år. De moderne lakker kan vaskes fra første dag, men generelt er de ikke så robuste som fortidens giftige malingtyper.
Olie helt op til oliepindens max-mærke er bedst! Eller lidt under ... Om olien står ud for max-mærket eller min-mærket er ligegyldigt for smøringen, så én ting taler for at køre med det nødvendige minimum: olien og dermed motoren bliver hurtigere varm og gennemsmurt, så bilen sviner mindre og bruger mindre brændstof. Men gå alligevel op mod max-mærket, for så er der en større mængde olie til at aflede varmen, hvis bilen bliver overophedet, siger Per Mai.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 70 Biler: 4 Svar: 385
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Franske biler selvantænder
Franske biler har altid elfejl
Franske biler har problemer med bagbroe. ( mange tror åbentbart at alle franske biler køre torsionsbagbro
Franske biler kan ikke holde og er ikke driftsikre.
Citroen er dyrt og besværligt at lave undervogn påo ( alle citroener har åbentbart hydraulisk undervogn ifølge de uvidende)
Tysk kvalitet.
Ford er amerikans
BMW er den bedste køremaskine.
Mercedes er for gamle mænd
Kia er et lorte mærke.
Dacia er livsfarlige at køre i.
Japanske biler er kedelige
Japanske biler er dyre
Mercedes køre nemt 1mio km.
VAG gruppen laver pålidelige biler.
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
De går da på kompromis med ting som plads/kapacitet, for at give en bedre køreoplevelse.
Men ellers er det meget rigtigt,
Nu har jeg arbejdet med Dacia i 1½ år, og trods mange anmeldelser har de klaret sig fint. Men mit syn ændrede sig, da jeg så denne Duster's skader fra et sammenstød med en E39 fra 1999 ved 50 km/t
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Jeg føler ikke den store tiltronog feed back fra dem. Deres manuelle gearskift er klodset.
rettes position og vinkel passer ikke mig.
Det fine biler og de køre fint men ikke det jeg vil betegne som en ultimativ køremaskine.
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
De er meget retnings stabile, speeder respons er godt, gode ydelser fra små motorer (de nye), og altid en god motor lyd.
Nu er jeg ikke ret høj (183), men jeg sidder godt i dem, og trives fint i et sådant miljø.
Jeg mener nu stadigvæk, at hvis du tager en helt almindelig kedelig bmw 320d op i mod en Audi 2.0 TDi eller Peugeot 308 (ikke helt der samme), så kører BMW'en klart bedre, på trods af at det "bare" er en familievogn.
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
Hvord er den Duster blevet ramt? I førersiden? Eller har den været på taget?
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
jul 2010
Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 222 Svar: 1.741
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Arh den er jo god nok.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
...... Eller rettere, det er en sand myte ??
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Det er muligt, men det gør ALT andet også!
Kig på gennemsnitsalderen på de Opel'er der køre rundt som hverdagsbiler og sammenlign dem med alle andre mærker, Opelerne lever 10 år længere end alle andre. derfor får de ryg for at ruste, da det er det som til sidst tager livet af dem.
Jeg har ofte hørt eksempler hvor en Opel Vectra fra 91 var blevet sammenlignet med en VW fra 2001, og så høvler man ned på Opel'en fordi den har rust i skærmkanterne?
den er 10 år ældre! men det fatter folk ikke helt
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Men hvor mange Astra'er og Vectraer ser man lige fra start til midt 90erne, satme ikke ret mange ifht andre bilmærker såsom Honda, Toyota, Peugeot.
Og lige præcis Vectra vrimlede det med..
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
F.eks. Astra F Stationcar ser man stadig på hvert gadehjørne
Men ja de første Vectra og lign. er ved at uddø.
Jeg syntes nu ikke man ser mange gamle Honda, Toyota, Peugeot. som ikke er entusiast biler
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Peugoet 406 ser man da også tit
Og det vrimlede med dem på et tidspunkt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
Har hørt en anden myte jeg faktisk er tilbøjelig til at tro på: golf III fra 94 og frem er lavet af affaldsmetal(eller på anden måde ringere materiale). Og når jeg tænker over det, så har jeg set mange 92ere(inkl min egen) der er nærmest rustfri, mens de nyere næsten altid er totalt gennemtærede.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
http://elysianhunter.files.wordpress.com/2012/04/snot.jpg?w=640
http://weird-videos.net/wp-content/uploads/2015/07/bagel2.jpg
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
og før det hyundai accent?.
så hyundai er helt klart en morfar
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Bil-myter - har du nogen?