{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.565 visninger | Oprettet:

Bremserør tæret {{forumTopicSubject}}

Hej, havde bilen til syn, men blev desværre dumpet grundet "Bremserør - tæret - langsgående" er ikke mekaniker, men er godt klar over det er bremserørene der går til de bagerste kaliber på bilen.
Mit spørgsmål er bare hvad de mener med "tæret" ? Er det gummi eller metal der er tæret? Det står heller ikke særlig specifikt, er der mere end et bremserør bagtil? Og hvad koster sådan en operation ca?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremserør tæret
  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #1   20. aug 2015 Når der står langsgående er det de bremserør der går fra hovedcylinder/ABS blok til bremseslangerne i bag om det er en eller begge kan ikke siges uden at have set det og det koster nok cirka 2k i den høje ende

  • #2   20. aug 2015 de mener at de er rustet, så der er kommet sådan små rustpletter i smiley

  • #3   20. aug 2015 Gummi tærer vidst ikke, mig bekendt. Men det betyder rustne bremserør, de skal skiftes til kobberrør.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #5   20. aug 2015 Fra fabrikken er langt de fleste biler bygget med bremserør af stål, for at mindske produktionsomkostninger og egentlig også sikre deres egne værksteder arbejde i fremtiden, fordi de går til på et tidspunkt... Hvad er det for en bil det drejer sig om?

  • #6   20. aug 2015 Det betyder at enten skal de skiftes eller også skal de rense for og kunne synes... hvis de bliver gjort rene så husk og efterbehandle dem. Lad en fagmand tage en vurdering af dem...

  • #7   20. aug 2015 Spørgsmålet er om de ser ud som om de er dårlige, eller de er dårlige, om synsmanden har tænkt at de var træls at se på og ikke har gidet at gøre dem rene, det gider ikke alle synsfolk.
    500,- kan det godt laves for excl materialer.


  • #8   20. aug 2015 Jeg vil gerne vide hvem der skifter langsgående bremserør for 500kr. Det er i hvert fald ikke en gang en pris man vil tage for en man kender godt

  • #9   21. aug 2015 Der er en længere oppe som siger 2 k, det betyder 2.000, så 500 er da billigt.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #10   21. aug 2015 500 kr er ufatteligt lavt sat i mine øjne, specielt hvis tank og muligvis bagbro skal ned

  • #11   21. aug 2015 Noget skal de jo dumpe billerne på, hvis de ikke kan finde andet. Prøv at gøre rørene rene med lidt sandpapir, så man bedre kan se om de stadig er sunde - det kan jo være det kun er lidt overflade rust, hvor malingen er gået af.

    Men de kan være svære at skifte, hvis niplerne er fastrustede + at systemet efterfølgende skal udluftes og det lyder ikke som noget du har den større kendskab til - så overlad det til en fagmand eller en du kender, der har prøvet det før og du kan lære noget om det.


  • #12   21. aug 2015 Hvis synsmanden har skrevet at dine langsgående bremserør er tæret,

    Ja så skifter du dem. ikke kun et men begge to når du er i gang.
    Var det mig ja så ville jeg skifte alle på samme tid, til kobber.

    Nye biler bliver leveret med andet matreriale en kobber, men kobber kan nu også gå til med tiden.

    Ved bla. at hvis du bestiller bremserør ved en mærkeforhandler, kan du sagtens risikere at du får bremserør af jern igen.
    Bla. kan du jo bestille originale rør ved mitsubichi, og de er af jern, og bukket som fra fabrikken.

    Hvis du køber uoriginalt bremserør, så vil de som reglen ligge på en pris mellem 400-600 kr.


  • #13   21. aug 2015 Raghib B og DisConFlubbeRated

    Det er da fint hvis i ikke tager minimum 500 i timen, så kan jeg jo godt se at i ikke kan klare det pris og tidsmæssigt.

    Raghib B du skriver endda at du ikke engang vil gøre det for en du kender godt, så man må gå ud fra at du også tage overr 500,-kr. sort i timen hvis det er en du kender.
    Med mindre du selvfølgelig har eget registreret værksted.

    For i skal jo lige huske på at Allan skrev excl. matrialer. smiley


  • #14   21. aug 2015 #12 Jeg har prøvet at få et bremserør kasseret til syn, fordi der var lidt rust på et sted, hvor malingen/rustbeskyttelsen var faldet af. Så kørte jeg hjem og sleb dem pænt glatte, kørte til omsyn et andet sted, hvor synsmanden ikke kunne se at de fejlede noget eller behøvede blive udskiftet.
    Efterfølgende blev det så selvfølgelig behørigt rustbeskyttet.


  • #16   21. aug 2015 Ole B

    Jeg anfægter ikke at det har virket for dig., men fik du også beskeden på synsraporten at røret var tæret., og kørte du til samme synsmand igen. ?

    Jeg har selv arbejdet et sted hvor mester mente vi bare skulle slibe bremserør rene, og så sprøjte rustbeskyttelse på.
    Ind til en dag hvor jeg skulle køre en bil til syn, og bremserne svigtede på vej derhen, fordi at der også var rust på røret og men så sleb yderligere for at få det væk, som gjorde at der ikke var særligt meget godstykkelse så røret sprang ved opbremsning.
    Dette her var på en varevogn, Mercedes Sprinter., siden har jeg nægtet at gøre det, og det fik mester også at vide.

    Jeg kan godt se hvis der ikke er pletter af små rustfordybninger, og kun med fint løst overfladerust, som har været blottet for maling/behandling i meget kort tid, men ellers ikke.


  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #17   21. aug 2015 Da min ikke kunne gå igennem syn på grund af rustne bremserør kunne man næsten ikke se det på dem men da jeg så begyndte at skifte dem knækkede de mens jeg pillede dem af så det er en dårlig ide

  • #19   21. aug 2015 det er da en fin timeløn du har så. smiley

  • #23   21. aug 2015 Det behøver man nu ikke Tommy 2 lange dækjern og en tynd pige arm kan gøre det smiley

  • #25   21. aug 2015 Kræver bare et LANGE tynde arme smiley

  • #26   21. aug 2015 #16 - ja, jeg mener at der stod at de var tærede, men det var så lidt og uden kratere at det ville være rent overkill at skifte dem, derfor sleb jeg dem kun let ned og lod en anden synsmand give a second opinion, da jeg syntes den første havde været for kritisk og bare havde let efter et eller andet han kunne dumpe bilen på.

  • #28   21. aug 2015 #27 helt klart burde de ikke kunne blive godkendt, hvis de var gennemtærede, men den anden synsmand, godkendte dem uden problemer, så det var bare den første synsmand, der var en krakiler.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #30   21. aug 2015 Der står stadig ikke hvilken bil det er?

  • #31   21. aug 2015 Nej, men det er fuldstændigt ligegyldigt.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #32   21. aug 2015 Nej egentlig ikke, specielt når det ikke er ens på alle biler...

  • #33   21. aug 2015 ?

  • #34   21. aug 2015 Det er en Alfa Romeo 156 JTS fra 2002 det drejer sig om og tak for alle de svar forresten! smiley

  • #35   22. aug 2015 Buggi boy.

    Jeg husker lige hvad du hedder, så jeg næste gang skriver til dig når mine bremserør skal skiftes. Vil hellere betale 500 end selv at skifte dem, eller måske tage fra en kunde normalpris og lader dig skifte dem. Så tjener jeg på det uden at rør en finger:)
    Skal nok selv skaffe materialerne.


  • #36   22. aug 2015 Tror nu det bliver for dyrt for lige netop dig.
    Du får jo udgifter til brændstof. og bro. samt pas.
    Så det kan jo slet ikke løbe rundt for dig


  • #37   22. aug 2015 Tror faktisk det stadig kan betale sig afhængig af hvilken bil.

    Men hvad mener du med pas?


  • #38   22. aug 2015 Bor du ikke på djævleøen da.?


  • #39   22. aug 2015 Altså hvis du mener Sjælland, så ja. Men hvad har det med pas at gøre, tror ikke man skal have ens pas på sig fra Sjælland til Jylland.

  • #40   22. aug 2015 Jo her hvor jeg bor, ellers koster det nemlig det hvide ud af øjnene at komme ind på mit område. smiley

    iøvrigt er det ikke mig der har sagt at jeg tager 500 for at skifte 2 langsgående bremserør.
    jeg hentyder bare til at enten har i en meget høj timeløn, eller i tager bare for lang tid for at skifte disse, når materialer ikke er indregnet.


  • #41   22. aug 2015 Ok forstår ikke hvad du mener eller prøver at sige. Men ok nok om det.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #42   22. aug 2015 Hvis du kan skifte 2 langsgående bremserør, inklusiv at afmontere/montere tank, evt reparere tankbånd, holdere osv hertil, skifte klips til bremserør og lufte ud på en time, så er det da fint og flot...

  • #43   22. aug 2015 Hvor lang tid mener du da man skal bruge på det, når du nu selv mener jeg kan klare det på en time..

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #44   22. aug 2015 Du insinuerer selv at det ikke skal tage mere end en time, i og med at jeg mener at 500 kr er lavt sat. Udfra det, har du kommenteret at jeg og raghib åbenbart krævede en timeløn på 500 kr.

  • #45   22. aug 2015 Er der da nogen med lift i området omkring Sorø som vil give en god pris på at lave det?

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #46   22. aug 2015 Så må du jo fortælle mig, hvad du mener nødvendigt af tidsforbrug på at skifte 2 langsgående bremserør... smiley

  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #47   22. aug 2015 Kender ikke til hvor lang tid det tager på en 156 men på en 159 kan du helt sikkert ikke gøre det på en time

  • #48   22. aug 2015 Der er ingen biler hvor du kan skifte de to langsgående bremserør på en time.
    Du skal først afmontere de gamle, bare det at tage dem ud fra klipsene tager lang tid da man normalt skifter bremserørene efter mange år og de sidder godt fast.
    Dernæst skal du måle af og forme de nye, hvis intet under bilen skal afmonteres også for at overhovedet kunne få bremserørene ud. Dernæst udluft bremserne.
    I de fleste biler skal man endda afmontere noget fra selve motorrummet for at kunne nå til pumpen.

    Men selvfølgelig hvis man nu har prøvet på samme bil flere gange skal man nok kunne gøre det hurtigere. Siger heller ikke at det skal tage mindst 3 timer eller noget i den stil.


  • #49   22. aug 2015 Lidt trist, ender nok med at jeg bliver nødt til at sende den ned til Fiat og de har en timeløn der bare siger spar fem.

  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #50   22. aug 2015 Alle værksteder kan skifte bremserør men det er ikke en hurtig opgave smiley

  • #51   22. aug 2015 Kender i et autoværksted som ikke er alt for dyr i timen? smiley

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #52   22. aug 2015 Du kan jo evt oprette en opgave på autobutler og få tilbud den vej. Der kan du også bestemme i hvor stor en radius værkstederne skal ligge. Der kan du så også se hvor stor forskel der kan være i pris.

  • #53   22. aug 2015 Tak! Var jeg ikke klar over man kunne! smiley

  • #54   23. aug 2015 DisConFlubbe Rated

    Jeg siger ikke at det ikke tager mere end en time, jeg kommenterede på at Alan jo skrev at det var uden materialer.

    Og bare for at skære det ud i pap, så var det fordi at du jo åbenbart mente at 2000,-kr var en ok pris.

    Nok min opfattelse fordi du skrev følgende.
    #10

    500 kr er ufatteligt lavt sat i mine øjne, specielt hvis tank og muligvis bagbro skal ned


    Hvad mener du hvis tank eller bagbro skal ned. ?
    Det er jo en bedømmelse du kommer med, inden du ved hvilken bil der snakkes om.

    Du skrev også følgende.


    #42
    Hvis du kan skifte 2 langsgående bremserør, inklusiv at afmontere/montere tank, evt reparere tankbånd, holdere osv hertil, skifte klips til bremserør og lufte ud på en time, så er det da fint og flot...


    Jeg kan da oplyse dig om hvis et regulært værksted som tager 500,- i timen skulle lave det uden materialer, så ville det jo sige at det ville tage dem 4 timer.
    Det syntes jeg er meget meget lang tid at bruge på en simpel udskiftning.

    Snakker vi fra start af, om der er en nyere bil, eller en ældre bil.
    Har værkstedet nye clips, og bruger de færdige bremserør (længde) og skifter de bare kalibre, hjulcylindre osv, når skidtet sider fast.
    Mange gange kan man ligeså godt bruge et mærkeværksted, da de helt sikkert har prøvet det før, frem for et uautoriseret værksted, der måske ikke lige kan gå på lageret og hente det de mangler.

    Og ikke mindst hvad snakker vi om, når vi snakker priser.. ? mærkeværksteds priser, uautoriserede værksteder, sorte eller orange perlegrus mekanikere.
    Ja hvad mener du vii snakker om af pris, og hvordan.
    Eller bare en god kammy der lige kan skifte det.

    Raghib G

    Du skriver jo selv.

    #8
    Jeg vil gerne vide hvem der skifter langsgående bremserør for 500kr. Det er i hvert fald ikke en gang en pris man vil tage for en man kender godt


    Du mener ikke man kan lave det for 500,-kr, uden matreialer, hvorfor ikke., og slet ikke for en man kender godt.
    Det kan jeg nu godt, for det er jo kun det tidsmæssige man snakker om her.
    Selvfølgelig kan det jo bliver dyrere hvis det opstår problemer.
    Problemer hvad er det.....
    Det kan jo være en udluftningsskrue det knækker, det kan være clips det knækker osv.
    Men hvis man gerne vil stå og fumle med det, ja så siger jeg da tillykke til dem der gider.
    Nej man konstaterer hvor bremserørene sider, og så klipper man skidtet så tæt på som muligt, og trækker rørene fri, og måler skærer og nye omløbere på, og presseværktøj, færdig bum. trække rør, nye clips.
    Det er jo ikke noget problem med hjulcylindre ud over udluftningsskruen., nogen kan ikke få omløberen af pga, at de ikke har det korrekte værktøj osv, men jeg er endnu ikke stødt på problemer med bremserør endnu, ud over et par enkelte gange med udluftningsskruerne, og hvis det går galt, ja så må man jo skifte til nyt.
    Mere pga. vi snakker jo om de langsgående bremesrør så er det jo tit at man har problemerne i bag, enten på hjulcylindre eller kaliber. men tænker du over hvor kort tid det egentlig tager, når man afmonterer tromle, klipper bremserør, løsner to eller en skrue i hjulcylindren, og så bare på med en ny, og tromle på igen. ?


    Du skriver også følgende her.

    #48
    Der er ingen biler hvor du kan skifte de to langsgående bremserør på en time.
    Du skal først afmontere de gamle, bare det at tage dem ud fra klipsene tager lang tid da man normalt skifter bremserørene efter mange år og de sidder godt fast.
    Dernæst skal du måle af og forme de nye, hvis intet under bilen skal afmonteres også for at overhovedet kunne få bremserørene ud. Dernæst udluft bremserne.
    I de fleste biler skal man endda afmontere noget fra selve motorrummet for at kunne nå til pumpen.

    Men selvfølgelig hvis man nu har prøvet på samme bil flere gange skal man nok kunne gøre det hurtigere. Siger heller ikke at det skal tage mindst 3 timer eller noget i den stil.


    Har du aldrig skiftet på bla. en vectra b, hvor samlingerne er lige under bunden fra motorum, og om til bagbro.
    Hvis klipsene går, og evt. er gamle, hvorfor mener du så det tager lang tid...
    Skift til nyt.. skift til nyt... mener du virkelig du vil bruge tid på det for en kunde for at være forsigtig, når du ikke engeng gider at lave det for en du kender godt, for 500,-kr. tidsmæssigt.
    Og nej jeg orker ikke at diskutere hvor mange bremserør jeg egentligt har prøvet at skifte i mit liv, men hvis det var for en jeg kendte godt, så ville jeg da gøre det så billigt for ham som muligt.
    Men måske jeg bare har en anden indstilling eller måde at arbejde på, for jeg gider normalt ikke gå og fedte med tingene, jeg er på arbejde for at arbejde, og ikke gå og fifle og nifle... smiley

    Håber jeg har besvaret det nogenlunde som jeg mener det, men at jeg har skrevet at jeg kun kan gøre det på en time, øhh nej, jeg siger bare at hvis i mener at 2 k er en fin pris uden materialer, ja så tager i entet lang tid om der, eller i så har i bare en meget høj timeløn / time pris der hvor i arbejder. smiley


  • #56   24. aug 2015 Autobutler vil nok både have nye slanger og klips og sager. Hvad med at prøve Deutsche her inde fra, han er autoriseret, husker ikke præcist hvor han ligger.

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #57   24. aug 2015 Nu skrev du jo selv at jeg så åbenbart tog en timepris på 500, så du startede selv det ævl du ligger og roder rundt i nu.

    Jeg har aldrig nævnt hvad jeg skulle have for at lave sådan et job, men jeg vil stadig mene at 500 kr er meget lavt, rent lønmæssigt. Og ja, de 500 kr er jo åbenlyst uden materialer, da et sæt bremserør i kobber, klar til montering koster mere end de 500 kr.


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #58   24. aug 2015 I det der står her, så læser jeg at det skal koste 500 kr og er klaret på en time. Ergo som du selv skriver, en timepris på 500.

    profilbillede
  • #59   24. aug 2015 Jeg syntes der står at jeg skriver at det er fint at i ikke tager 500,- i timen,

    Man behøver nu heller ikke at købe et helt sæt bremserør, man kan jo lave dem selv.

    Men skal nu heller ikke blive ved med at tæske langhalm på det.

    Jeg skal i hvertfald ikke bruge flere timer på at skifte to langsgående bremserør, så derfor syntes jeg at 2 k er i overkanten uden matreialer.


  • #60   24. aug 2015 Man får lavet 2 lange rør, og stripser dem fast på de gamle, pånær der hvor de skal gå under tanken i stedet for over.
    Det spiller sgu fint og kan laves i frokostpausen.


  • Brian J
    Brian J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #61   25. aug 2015 Et godt råd vedrørende bremserør. Hvis bilen er dumpet til syn pga. dårlige / tærede bremserør, så er der kun EN vej. De skal skiftes. Jeg skifter dem selv og har hjulpet en del med netop denne udskiftning. Så jeg har en rimelig god erfaring på dette område.

  • Brian J
    Brian J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #62   25. aug 2015 Til samtlige herinde. Bremserør er en en-gangs investering når det bliver lavet korrekt fra starten. Det er materiale ikke så dyrt når man ser på materiale priserne på rør og nipler. Det der kan koste er tiden. Mit motto er LAV DET SOM FABRIKKERNE HAR LAVET DET så har du aldrig problemer smiley


  • #63   25. aug 2015 #61 Man kan altså godt opleve synsmænd der er for krakilske og dumpe bremserør der kun er rustanløbne - se mit eksempel ovenfor, hvor jeg fik dem godkendt uden problemer hos en anden synsmand.

    #62 det er da noget selvmodsigende - hvis fabrikkerne lavede dem korrekt fra starten, så tærede de jo aldrig og der var ingen grund til at udskifte dem - det er nok ikke uden grund at mange ved fornyelse vælger kobberrør, fremfor de alm. malede eller såkaldte rustfrie stålrør smiley


  • Brian J
    Brian J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #64   26. aug 2015 Ole B. Som en anden har skrevet bruger fabrikkerne stålrør for at spare penge. Disse ruster og derfor eftermonterer man med kobberrør efterfølgende.
    Selvfølgelig er der forskel på synsmænd. Der er også mennesker, og derfor har forskellig mening om hvor slemt eller ikke et evt. tæret bremserør er. Men fakta er at hvis det er begyndt at ruste går det kun en vej og det er mod udskiftning. Dette her skulle vel også forklare dig hvad der menes, så selvmodsigende ?? nej det er det ikke. Ha en god dag. smiley


  • #65   26. aug 2015 #64 Jeg synes da det er selvmodsigende at skrive at hvis man laver dem som fabrikkerne laver dem, så har man aldrig problemer, når det er dem der ruster - hvis de ikke rustede, så var der jo ikke behov for at lave dem som fabrikkerne laver dem.

    PS. stålrør kan nu sagtens laves og monteres på fabrikkerne, så de ikke ruster og man kan faktisk også stoppe et begyndende rustangreb med rengøring og behørig rustbeskyttelse.


  • Brian J
    Brian J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #66   26. aug 2015 Ja ja så siger vi det.... smiley

  • #67   26. aug 2015 Grunden til at fabrikkerne bruger jernrør er at de er cnc faconbukkede, dvs at de passer lige ind hvor de skal, intet skal trækkes eller bukkes yderligere, de bliver sat på meget tidligt i processen, for de kan ikke bøjes og trækkes, så vil malingen skalle af med det samme.
    Kobberrør er det uoriginale valg, mekanikernes valg, originalt kan man sikkert godt få jernrør, men de er svære at få på plads på en færdigmonteret bil, ikke plads nok.
    Citroen rør kommer i en stor kasse og er af jern, de er noget dyrere. Ved ikke om det kun er til deres hydraulik det er sådan.


  • Brian J
    Brian J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
    #68   26. aug 2015 Spot on smiley

Kommentér på:
Bremserør tæret

Annonce