Bremserør tæret {{forumTopicSubject}}
Hej, havde bilen til syn, men blev desværre dumpet grundet "Bremserør - tæret - langsgående" er ikke mekaniker, men er godt klar over det er bremserørene der går til de bagerste kaliber på bilen.
Mit spørgsmål er bare hvad de mener med "tæret" ? Er det gummi eller metal der er tæret? Det står heller ikke særlig specifikt, er der mere end et bremserør bagtil? Og hvad koster sådan en operation ca?
maj 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.356
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Biler: 5 Emner: 181 Svar: 1.434
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
500,- kan det godt laves for excl materialer.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Men de kan være svære at skifte, hvis niplerne er fastrustede + at systemet efterfølgende skal udluftes og det lyder ikke som noget du har den større kendskab til - så overlad det til en fagmand eller en du kender, der har prøvet det før og du kan lære noget om det.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Ja så skifter du dem. ikke kun et men begge to når du er i gang.
Var det mig ja så ville jeg skifte alle på samme tid, til kobber.
Nye biler bliver leveret med andet matreriale en kobber, men kobber kan nu også gå til med tiden.
Ved bla. at hvis du bestiller bremserør ved en mærkeforhandler, kan du sagtens risikere at du får bremserør af jern igen.
Bla. kan du jo bestille originale rør ved mitsubichi, og de er af jern, og bukket som fra fabrikken.
Hvis du køber uoriginalt bremserør, så vil de som reglen ligge på en pris mellem 400-600 kr.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Det er da fint hvis i ikke tager minimum 500 i timen, så kan jeg jo godt se at i ikke kan klare det pris og tidsmæssigt.
Raghib B du skriver endda at du ikke engang vil gøre det for en du kender godt, så man må gå ud fra at du også tage overr 500,-kr. sort i timen hvis det er en du kender.
Med mindre du selvfølgelig har eget registreret værksted.
For i skal jo lige huske på at Allan skrev excl. matrialer.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Efterfølgende blev det så selvfølgelig behørigt rustbeskyttet.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Jeg anfægter ikke at det har virket for dig., men fik du også beskeden på synsraporten at røret var tæret., og kørte du til samme synsmand igen. ?
Jeg har selv arbejdet et sted hvor mester mente vi bare skulle slibe bremserør rene, og så sprøjte rustbeskyttelse på.
Ind til en dag hvor jeg skulle køre en bil til syn, og bremserne svigtede på vej derhen, fordi at der også var rust på røret og men så sleb yderligere for at få det væk, som gjorde at der ikke var særligt meget godstykkelse så røret sprang ved opbremsning.
Dette her var på en varevogn, Mercedes Sprinter., siden har jeg nægtet at gøre det, og det fik mester også at vide.
Jeg kan godt se hvis der ikke er pletter af små rustfordybninger, og kun med fint løst overfladerust, som har været blottet for maling/behandling i meget kort tid, men ellers ikke.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
Jeg husker lige hvad du hedder, så jeg næste gang skriver til dig når mine bremserør skal skiftes. Vil hellere betale 500 end selv at skifte dem, eller måske tage fra en kunde normalpris og lader dig skifte dem. Så tjener jeg på det uden at rør en finger:)
Skal nok selv skaffe materialerne.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Du får jo udgifter til brændstof. og bro. samt pas.
Så det kan jo slet ikke løbe rundt for dig
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
Men hvad mener du med pas?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
iøvrigt er det ikke mig der har sagt at jeg tager 500 for at skifte 2 langsgående bremserør.
jeg hentyder bare til at enten har i en meget høj timeløn, eller i tager bare for lang tid for at skifte disse, når materialer ikke er indregnet.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
maj 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
Du skal først afmontere de gamle, bare det at tage dem ud fra klipsene tager lang tid da man normalt skifter bremserørene efter mange år og de sidder godt fast.
Dernæst skal du måle af og forme de nye, hvis intet under bilen skal afmonteres også for at overhovedet kunne få bremserørene ud. Dernæst udluft bremserne.
I de fleste biler skal man endda afmontere noget fra selve motorrummet for at kunne nå til pumpen.
Men selvfølgelig hvis man nu har prøvet på samme bil flere gange skal man nok kunne gøre det hurtigere. Siger heller ikke at det skal tage mindst 3 timer eller noget i den stil.
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
maj 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
mar 2014
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 240
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Jeg siger ikke at det ikke tager mere end en time, jeg kommenterede på at Alan jo skrev at det var uden materialer.
Og bare for at skære det ud i pap, så var det fordi at du jo åbenbart mente at 2000,-kr var en ok pris.
Nok min opfattelse fordi du skrev følgende.
#10
500 kr er ufatteligt lavt sat i mine øjne, specielt hvis tank og muligvis bagbro skal ned
Hvad mener du hvis tank eller bagbro skal ned. ?
Det er jo en bedømmelse du kommer med, inden du ved hvilken bil der snakkes om.
Du skrev også følgende.
#42
Hvis du kan skifte 2 langsgående bremserør, inklusiv at afmontere/montere tank, evt reparere tankbånd, holdere osv hertil, skifte klips til bremserør og lufte ud på en time, så er det da fint og flot...
Jeg kan da oplyse dig om hvis et regulært værksted som tager 500,- i timen skulle lave det uden materialer, så ville det jo sige at det ville tage dem 4 timer.
Det syntes jeg er meget meget lang tid at bruge på en simpel udskiftning.
Snakker vi fra start af, om der er en nyere bil, eller en ældre bil.
Har værkstedet nye clips, og bruger de færdige bremserør (længde) og skifter de bare kalibre, hjulcylindre osv, når skidtet sider fast.
Mange gange kan man ligeså godt bruge et mærkeværksted, da de helt sikkert har prøvet det før, frem for et uautoriseret værksted, der måske ikke lige kan gå på lageret og hente det de mangler.
Og ikke mindst hvad snakker vi om, når vi snakker priser.. ? mærkeværksteds priser, uautoriserede værksteder, sorte eller orange perlegrus mekanikere.
Ja hvad mener du vii snakker om af pris, og hvordan.
Eller bare en god kammy der lige kan skifte det.
Raghib G
Du skriver jo selv.
#8
Jeg vil gerne vide hvem der skifter langsgående bremserør for 500kr. Det er i hvert fald ikke en gang en pris man vil tage for en man kender godt
Du mener ikke man kan lave det for 500,-kr, uden matreialer, hvorfor ikke., og slet ikke for en man kender godt.
Det kan jeg nu godt, for det er jo kun det tidsmæssige man snakker om her.
Selvfølgelig kan det jo bliver dyrere hvis det opstår problemer.
Problemer hvad er det.....
Det kan jo være en udluftningsskrue det knækker, det kan være clips det knækker osv.
Men hvis man gerne vil stå og fumle med det, ja så siger jeg da tillykke til dem der gider.
Nej man konstaterer hvor bremserørene sider, og så klipper man skidtet så tæt på som muligt, og trækker rørene fri, og måler skærer og nye omløbere på, og presseværktøj, færdig bum. trække rør, nye clips.
Det er jo ikke noget problem med hjulcylindre ud over udluftningsskruen., nogen kan ikke få omløberen af pga, at de ikke har det korrekte værktøj osv, men jeg er endnu ikke stødt på problemer med bremserør endnu, ud over et par enkelte gange med udluftningsskruerne, og hvis det går galt, ja så må man jo skifte til nyt.
Mere pga. vi snakker jo om de langsgående bremesrør så er det jo tit at man har problemerne i bag, enten på hjulcylindre eller kaliber. men tænker du over hvor kort tid det egentlig tager, når man afmonterer tromle, klipper bremserør, løsner to eller en skrue i hjulcylindren, og så bare på med en ny, og tromle på igen. ?
Du skriver også følgende her.
#48
Der er ingen biler hvor du kan skifte de to langsgående bremserør på en time.
Du skal først afmontere de gamle, bare det at tage dem ud fra klipsene tager lang tid da man normalt skifter bremserørene efter mange år og de sidder godt fast.
Dernæst skal du måle af og forme de nye, hvis intet under bilen skal afmonteres også for at overhovedet kunne få bremserørene ud. Dernæst udluft bremserne.
I de fleste biler skal man endda afmontere noget fra selve motorrummet for at kunne nå til pumpen.
Men selvfølgelig hvis man nu har prøvet på samme bil flere gange skal man nok kunne gøre det hurtigere. Siger heller ikke at det skal tage mindst 3 timer eller noget i den stil.
Har du aldrig skiftet på bla. en vectra b, hvor samlingerne er lige under bunden fra motorum, og om til bagbro.
Hvis klipsene går, og evt. er gamle, hvorfor mener du så det tager lang tid...
Skift til nyt.. skift til nyt... mener du virkelig du vil bruge tid på det for en kunde for at være forsigtig, når du ikke engeng gider at lave det for en du kender godt, for 500,-kr. tidsmæssigt.
Og nej jeg orker ikke at diskutere hvor mange bremserør jeg egentligt har prøvet at skifte i mit liv, men hvis det var for en jeg kendte godt, så ville jeg da gøre det så billigt for ham som muligt.
Men måske jeg bare har en anden indstilling eller måde at arbejde på, for jeg gider normalt ikke gå og fedte med tingene, jeg er på arbejde for at arbejde, og ikke gå og fifle og nifle...
Håber jeg har besvaret det nogenlunde som jeg mener det, men at jeg har skrevet at jeg kun kan gøre det på en time, øhh nej, jeg siger bare at hvis i mener at 2 k er en fin pris uden materialer, ja så tager i entet lang tid om der, eller i så har i bare en meget høj timeløn / time pris der hvor i arbejder.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
Jeg har aldrig nævnt hvad jeg skulle have for at lave sådan et job, men jeg vil stadig mene at 500 kr er meget lavt, rent lønmæssigt. Og ja, de 500 kr er jo åbenlyst uden materialer, da et sæt bremserør i kobber, klar til montering koster mere end de 500 kr.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Man behøver nu heller ikke at købe et helt sæt bremserør, man kan jo lave dem selv.
Men skal nu heller ikke blive ved med at tæske langhalm på det.
Jeg skal i hvertfald ikke bruge flere timer på at skifte to langsgående bremserør, så derfor syntes jeg at 2 k er i overkanten uden matreialer.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
Det spiller sgu fint og kan laves i frokostpausen.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
#62 det er da noget selvmodsigende - hvis fabrikkerne lavede dem korrekt fra starten, så tærede de jo aldrig og der var ingen grund til at udskifte dem - det er nok ikke uden grund at mange ved fornyelse vælger kobberrør, fremfor de alm. malede eller såkaldte rustfrie stålrør
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
Selvfølgelig er der forskel på synsmænd. Der er også mennesker, og derfor har forskellig mening om hvor slemt eller ikke et evt. tæret bremserør er. Men fakta er at hvis det er begyndt at ruste går det kun en vej og det er mod udskiftning. Dette her skulle vel også forklare dig hvad der menes, så selvmodsigende ?? nej det er det ikke. Ha en god dag.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
PS. stålrør kan nu sagtens laves og monteres på fabrikkerne, så de ikke ruster og man kan faktisk også stoppe et begyndende rustangreb med rengøring og behørig rustbeskyttelse.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Kobberrør er det uoriginale valg, mekanikernes valg, originalt kan man sikkert godt få jernrør, men de er svære at få på plads på en færdigmonteret bil, ikke plads nok.
Citroen rør kommer i en stor kasse og er af jern, de er noget dyrere. Ved ikke om det kun er til deres hydraulik det er sådan.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 7
Bremserør tæret