{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.923 visninger | Oprettet:

Morten B
Morten B
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21

Olieforbrug 2 år gammel bil {{forumTopicSubject}}

Har en Peugoet 208 1,2 VTI fra 2013

For en måneds tid siden kom der en advarsel på infoskærmen omkring lav olie.
Jeg tjeckede olien og der var intet at se på pinden smiley

Kontaktede forhandleren og de havde den inde til kontrol uden at finde nogle utætheder eller lign.
De påfyldte olie til max og så skulle jeg komme tilbage efter 1000 km så ville de måle olieforbruget.
Det viste et forbrug på 1/4 L på de 1000 km. Hvilket de sagde var acceptabelt.
Hvilket undrer mig. Da de samtidig ikke mener jeg er nødsaget til at påfylde olie mellem de årlige service.
Jeg kører ca. 20.000 km pr. år og da der kan være 3,15 L olie på bilen, men hvis mit forbrug er 1/4 L pr. 1000 km... så giver det jo mig et olieforbrug på 5 L pr. årsbasis.. Foruden jeg synes det lyder helt absurt.. (Har aldrig fyldt olie på min andre biler) så vil min bil jo være tørlagt for olie efter 7-8 måneder.
Det skal siges jeg de første 2 år slet ikke har oplevet problemer med oliestand, men har dog heller ikke være obs på det.

Hvad er jeres syn på olieforbruget?
skal jeg bare acceptere det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieforbrug 2 år gammel bil
  • #1   10. nov 2015 Tjeck ofte. Har Hart flere biker Der slugte olien hurtigt fra max til 1/2 of Der efter ligger stabilt i langtid.

• #2   10. nov 2015 Synes det lyder af meget! Med det forbrug kan du dog til gengæld spare olieskiftene væk smiley

• #3   10. nov 2015 jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange km motoren har kørt ? på så ny en bil burde der ikke være et så stort olieforbrug, havde det været en ældre bil havde snakket været en anden, det kan være en fejl der kan udvikle sig, og på sigt gøre skade på motoren, da det højst sandsynligt ikke er kommet af alm slid,

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#4   10. nov 2015 den har nu kørt 55.000 km

• #5   10. nov 2015 Det er så hvad der sker når man tæsker en kold motor, og når man samtidig lader den køre tør for olie, (olielampen lyser først når det er for sent).
    Du kan endda se oliestanden i displayet når du sætter tænding på, men det blev så åbenbart ignoreret.

• #6   10. nov 2015 hvor langt har du kørt mellem olieskift ?

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#7   10. nov 2015 #5 enten skal jeg have skiftet briller eller displayet.

#6 jamen der er skiftet olie ved hvert årlige service (20.000 km)

Fandt en anden bruger under gruppen peugoet 208 som har lignende problem smiley

• #8   10. nov 2015 20.000km er for langt mellem olieskift, selvom det er longlife olie, de små motore er høj komprimerede, og har lav olie kapacitet i forvejen, så olien bliver varm, og hvis man så køre 20.000km mellem olieskift så er der ikke smørings effekt nok i olien, og dine paraplyer er med garanti skadet,

• #9   10. nov 2015 maks 15.000km mellem olieskift på en benziner uanset hvad, der er anbefalet,

• #10   10. nov 2015 Det har sgu ikke noget at gøre med at han ikke har tjekket olie..

ifølge den teori så bruger en motor IKKE olie hvis man tjekker den, og man behøver dermed heller ikke efterfylde for man har tjekket smiley

Men i det øjeblik man holder op med at tjekke, så bliver motoren fornærmet og begynder at bruge olie..?

Nej, motorer bruger olie, det gælder ALLE motorer, nogle bruger mere end andre, det har meget at gøre med hvor slappe/stramme stempelringene er..

Det er ikke uhørt at især franske biler tolerere ret højt olieforbrug også på nyere biler..

1/4L pr. 1000km er ikke normalt, men den går heller ikke i stykker af det...

• #11   10. nov 2015 Det er da alt for meget!
    Hvis jeg havde en bil der havde gået 500.000km der brugte den mængde olie ville jeg se det som et problem

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#12   10. nov 2015 ok jeg aner intet om biler, så derfor regner jeg jo med at det bliver håndteret ved de standardiserede services..

15 eller 20.000 km gør vel næppe forskellen på mit "problem"

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#13   10. nov 2015 men hvad gør jeg??

Kontakter FDM eller?

• #14   10. nov 2015 Du gør ikke noget, fordi der er ikke noget galt i det hvis du spørger Peugeot..

der står garanteret noget i din servicebog om hvor stort et olieforbrug du skal regne med ??

• #15   10. nov 2015 FDM ville ikke være nogen dum ide hvis du alligevel er medlem. De har både en juridisk og teknisk afdeling, som måske har hørt lignende fra andre Peugeot-ejere.

• #16   10. nov 2015 Der er vel garanti på bilen når den ikke er ældre.
    Smid den tilbage i hovedet på Peugeot og sig du vil have det fikset eller have en anden bil.

Det kan jo ikke passe at så ny en bil ikke kan køre et service interval uden at rende tør for olie, så er der jo tydeligvis noget galt med bilen

• #17   10. nov 2015 http://www.servicing.peugeot.co.uk/oil-check-and-top-up/

ifølge Peugeot England så bruger deres motorer typisk 1/4liter pr 1200km

Og når de skriver typisk så kan de også bruge mere, og du kan ikke gøre noget udover at kontrollere olien...

"Modern engines typically use approximately 1 litre of oil every 3,000* miles, so you need to check and top up oil levels between services. Aim to check the oil level every month – and always before a long journey."

• #18   10. nov 2015 Mirza
    Mener du at det er normalt at hælde 1/4L olie på samtidig med at man fylder tanken med benzin?

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#20   10. nov 2015 #16 Ja det er jo åbenlyst..

Og Peugoet modsiger jo også sig selv når de siger jeg ikke behøver påfylder olie mellem service.... og så deres måling viser jeg har et forbrug på 5 L mellem service..

Kan være jeg bare skal have installeret en store oliebeholder smiley

• #21   10. nov 2015 altså 15.000km så er olien færdig mange skifter ved 10.000km så jo de sidste 5000km slider hårdt på motoren og især de nye motorer meget følsomme, og de opnår højere temperaturer på ventiler, og stempleri forvejen da benzinmængden, er på det minimale, benzin køler, og samtidigt med luft / blandingsforhold er presset så hårdt og lavt på nyere biler er det vigtigt at olien er iorden og bliver skiftet i tide.

• #22   10. nov 2015 Det kan man jo ikke sælge!??!?

Så skal man da som minimum gøre køberen af bilen opmærksom på det ved købet "Tillykke med din nye bil, og nååårh ja, den drikker olie som en 1.8 Carina E fra 95 der har gået jorden rundt et par gange"

• #23   10. nov 2015 Pind..

Jeg synes det er et relativt højt olieforburg, men det er der ikke noget i vejen med..

Tror i på nisser smiley han kan sgu ikke gøre noget som helst og det kan fdm heller ikke, der er ikke regler for om hvorvidt en motor må bruge olie, ALLE motorer bruger olie..

• #24   10. nov 2015 Hos VW acceptere man op til 1L pr. 1000 km, dette gælder TSI motorer. Nogen TSI bruger mere end din.

• #25   10. nov 2015 Hvis den hoster olie igennem motoren så holder din katalysator heller ikke længe, måske kan det allerede måles på udstødningen, hvis den forurener mere end den skal så kan du gå til forhandleren med det.

• #26   10. nov 2015 MAVR

1L !?!?

Omg! bruger VW det som brændstof eller hvad? kan være det er derfor de kan gå så langt på literen....

"Jaa den nye Polo køre 25km på literen"
    "Er det Diesel?"
    "Hahaha! nej da min gode mand, det er skam motorolie jeg snakker om"

• #27   10. nov 2015 #24
    Hos VW acceptere man vist en hel del smiley

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#28   10. nov 2015 #25 kan jeg få målt det nede i en synshal.
    Vil det være en god idé at gøre det på den måde?

• #29   10. nov 2015 Det er i hvertfald slut med at sælge VW og Peugeot som nyere brugte biler med sætningen "Bruger hverken olie eller vand"

For det gør de jo åbenbart fra fabrikken smiley

Hvad så når sådan en VW har kørt 400.000km?
    bruger den så 4L pr 1000km?

• #30   10. nov 2015 Lad være med at køre i en synshal hvis de dumper din bil, de fleste ordentlige værksteder kan også måle det.

• #31   10. nov 2015 Nu ved vi hvad 3L står for på en VW Lupo (3 liter olie / tankfuld)

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#32   10. nov 2015 #30
    Men tænker bare at jeg vil holde mit peugoet værksted lidt uden for vedr. dette.
    ellers er det vel som at lade ræven vogte gæs

• #33   10. nov 2015 Morten B - Måske en FDM hal kan gøre det? Har de ikke nogle inspektionshaller?

• #34   10. nov 2015 Har så en 306 peugeot fra 99 der nu har kørt 4000 mens jeg har haft den og har ikke brugt noget oil. den står stadig på Max på oilpind
    Så det er ikke alle der bruger oil

• #35   10. nov 2015 Brühl

Vi har også haft en Peugeot AirVan som firmabil, og den brugte heller ikke olie overhovedet.
    Det er da en mærkelig udvikling

• #36   10. nov 2015 Ja man skal ikke have nye biler ??

• #37   10. nov 2015 Nej det har jeg sq ikke råd til i Olie smiley

Prøv at se hvis vi siger at en VW bruger 1L pr. 1000km
    en L kvalitets olie koster måske 100kr. pr L

og så siger vi at et service interval er 25.000km

Det er 25liter! altså 2.500kr. i olie efterfyldning! på en NY BIL!! pr. service interval!
    Det kan da ikke svare sig at få skiftet olie, bare på med et nyt filter engang imellem, den skifter jo selv

• #38   10. nov 2015 Nemlig ????

• #39   10. nov 2015 Med fare for at gentage mig selv.

ALLE motorer bruger olie.

Udover at olien skal smøre motorens bevægelige dele, så har olien et andet formål, den virker som en tættende funktion, idet den sørger for at udfylde de mikroskopiske små ujævnheder mellem stempelringe og cylindervæg

Og pga af forbrændingsflammens direkte kontakt med olien indvendig i cylinderen.

Så vil en smule olie være forbrændt når motoren kører..

Nogle motorer bruger dog SÅ lidt olie at det ikke kan aflæses på oliepinden, samtidig med at der ifbm korte ture dannes kondens i motoren, og olie niveauet kan rent faktisk vokse en smule, og derfor ser det ud som om at der INGEN olie bliver brugt..

• #40   10. nov 2015 Mirza A

Det har vi skam forstået.
    Men er vi ikke enige om at bruge 25liter motorolie på 25.000 km på en ny motor er ikke bare elendigt, det er også dyrt og meget upraktisk for ejeren af bilen

• #41   10. nov 2015 Min Peugeot køre 20.000service interval og det ville den nok også kunne. Men jeg skifter olie og dieselfilter for værd 10.000km. Den har rundet 393.000km og bruger ikke olie mellem service. (måske 50-75ml. Men intet synligt på værken Pind eller display)

Uanset hvad normal bil man køber ville jeg aldrig køre over 10.000km pr olieskift.

• #42   10. nov 2015 Altså jeg har en ny Seat Leon TDI, den bruger intet målbart. Den spiser måske 0.2L på 30.000 km.

• #43   10. nov 2015 På mit arbejde har vi lige skiftet motor i sådan et svin på grund af samme problem. Den her kunne dog æde en del mere, cirka 1 liter på 1000 km. Og hos Peugeot ville de ikke gøre noget.
    Så vi skiftede en motor og kunden har ikke haft problemer siden.

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#44   10. nov 2015 #43
    altså ville Peugoet ikke acceptere at der var et problem?
    Skiftede ejeren så motoren for egen regning?

• #45   10. nov 2015 Peugeot mente at det var fordi den kørte på forkert olie, så vi brugte det olie de anbefalede over 2 service. Men dette ændrede ingenting og kunden var jo utrolig træt at at hælde olie på konstant, så ja vi skiftede den på hans regning.

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#46   10. nov 2015 #45 sindsygt,,,
    Det lader til det er et velkendt problem som jeg må leve med eller skifte motoren for egen regning...
    Hvad koster sådan en opgave?

• #47   10. nov 2015 Jeg ved desværre ikke hvad hele regningen løb op i, men motor købte vi til 10.500kr med km stand på 3.000.

• #48   10. nov 2015 Åndsvagt, altså fra kundens side..

hva så om 1 år og 20.000km senere, ha nved jo ikke om den "nye" motor kommer til at bruge ligeså meget olie...

• #49   10. nov 2015 Vi havde lignende problem en Renault Clio, som havde kørt i 3 år. Den brugte pludselig ca. en ½ ltr olie på 1000 km.

Vi ombyttede motoren til en fabriksny på vores regning (renault forhandler), og fakturerede videre til Renault.

Dette var et enestående problem.

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#50   10. nov 2015 Og accepterede Renault så at betale ?

• #51   10. nov 2015 Hvis du topper op når den mangler 1/4 l vil den bruge mere olie end hvis du efterfylder når den nærmer sig" min" på oliepinden. Hvis du fylder over "max" vil den bruge det ret hurtigt, så hvis du så vidt muligt holder oliestanden midt mellem min og max bruger den muligvis mindre olie

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#52   10. nov 2015 #51
    OK,,, det vil jeg prøve..
    Peugoet sagde jeg skulle holde øje og fylde på når den var på middel... så kunne jeg hælde 1 L på.
    Ved service fylder de olie til MAX.

• #53   10. nov 2015 Renault importøren overtog sagen - har ikke hørt videre.

• #54   10. nov 2015 sikke pænt forbrug i har af olie smiley

• #55   10. nov 2015 Lige præcis 1.2 har det med at drikke olie. Det er meget normalt. På 1,0 plejer det ikke være så slemt.

• #56   10. nov 2015 Lige en lille indskydelse til #17;

3000 miles er ikke 1200km, det er 4800 km smiley

Så 1L/pr små 5000 km

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#57   10. nov 2015 #55
    Hvor har du din viden fra?
    Mit Peugoet værksted lader ikke til at kende til det. Ejer heller se det som et problem.

• #58   10. nov 2015 Har sloges med det samme på en mazda 6, 2,3. Den brugte næsten 0,5l pr 1.000 km.

Vær meget obs, for de fleste producenter skriver faktisk i manualen, at du skal tjekke olie hver gang du tanker. (det vidste jeg ikke før mazdaen).
    Hvis værkstedet siger noget som helst der lyder marginalt forkert, så bed om at få det på skrift, for du får det i hovedet igen senere ... hvor de sjovt nok har glemt det de sagde.

Bare et heads up.

• #59   10. nov 2015 Morten arbejder selv ved Peugeot så det er min erfaring.

• #60   10. nov 2015 1/4 er altså acceptabelt.
    Vidste godt det med VW, 1 liter pr 1000km. DET synes og er slemt.
    De nye ford motore må også bruge op til ½ liter olie pr 1000km.

Så i tilfældet med Peugeot, tjah så skal du bare leve med det.
    Der står ikke i bil manualen hvor meget den må bruge?.
    Hvis der gør det?. Så er du jo gjort opmærksom på det.

• #61   10. nov 2015 #56
    Så er det vel heller ikke helt galt, når #17 skriver 1/4 liter pr. 1200 km smiley

• #62   10. nov 2015 Jeg mener bare at hvis det stå beskrevet i manulen til ens bil.
    Så er der bare ikke noget og komme efter smiley .

Køber du et hus. Så kan du også se i tilstandsrapporten om der er nogen K3`ere. Og hvad de er... Det skal man ikke selv finde ud af bagefter smiley .

• #63   10. nov 2015 Alle motorer olie, de fleste meget lidt, andre temmelig meget. Derfor skal man altid tjekke oliestanden ca. 1 x pr. md.
    Som JK Auto skriver, så er det meget lille mængde olie på moderne motorer. Og da biler kører med meget mager blanding, så biler olie meget varm. Det giver et forhøjet olieforbrug og nedbrydning af oliens smøreevne. Derfor bør man for mange mærkers vedkommende skifte olie hyppigere end fabrikken foreskriver.
    JK Auto skriver også, at olie tyvene (som skal forhindre olie i at løbe ned langs ventilstammerne og blive forbrændt i motoren), så er det en god idé at få tjekket dem. Er bilen stadig under garanti, så bør Peugeot betale for udskiftningen, hvis de er blevet hårde.
    Det med at kun skifte oliefilter, hvis en motor bruger meget olie, er ikke nogen god idé, da olien dels nedbrydes og mister smøreevne.

• #64   10. nov 2015 Uanset hvad, så er det da sørgeligt at der laves motorer med så højt et olieforbrug.
    Det er vist det eneste der ikke er udviklet på siden 1900.
    Jeg har tre biler, der er ikke en af dem der kan spores et olieforbrug på !

• #65   10. nov 2015 Ja jeg tænker også, hvor ny skal bilen være før forhøjet olieforbrug?.
    Colten jeg køre i 1,5 benz. Der er der 20.000km service intervaller på.
    Den drikker ingen olie på trods af en masse koldstarter,
    Har kun 6½ km til arbejde (hver vej).

• #66   10. nov 2015 Og den er fra 23/11-2008

• #67   10. nov 2015 #65 Og det kan være på grund af de korte ture den udskifter olien med kondensvand og uforbrændt benzin, så du ikke ser olieforbrug. Vær opmærksom, hvis du skal ud på en langtur om den så bruger olie, især hvis det er længe efter olieskift

• #68   10. nov 2015 Man har sgu da for lidt at ta' sig til, hvis man har tid til at bekymre sig om et olieforbrug på 1/4 liter pr 1000 km.... smiley

Tjek/efterfyld oliestand og dæktryk ca. en gang om måneden. Så har du fod på forbruget. Og hvis det ikke stiger, så skal du bare være glad. smiley

• #69   10. nov 2015 Hans F.
    Måske.
    Synes nu ikke jeg kan se et højere forbrug, his jeg køre til Christiansfeld eller Munkebo.... Bor i Middelfart. Men jeg ved også godt at koldstarter er skadelige for motore. Så jeg holder omdrejningstallet på 2500. De første 10 km.

• #70   10. nov 2015 Det må da lyde lidt voldsomt når du holder for rødt... smiley

• #71   10. nov 2015 Det, jeg mener med langtur er, at du nok skal checke når du holder pause efter Kassel bakkerne smiley

• #72   10. nov 2015 Carsten a.k.a. Fister® .
    Ej ikke i tomgang haha.

Kassel= ejer bavnehøj?.

• #73   10. nov 2015 1 liter olie pr. 3-5000 km. Det vist standard fra de fleste fabrikater og jo nyere de er desto højere forbrug

• #74   10. nov 2015 100 km er ikke langtur. Kassel bakkerne er der hvor mange danskere strander med varm motor og et pludseligt olieforbrug, især dem med campingvogn smiley

• #75   10. nov 2015 Kassel, hvad snakker du om.. 180 km/t henover de småbakker går da meget godt.

• #76   10. nov 2015 Nå der har jeg sgu aldrig været.. Nok fløjet over dem et par gange smiley .

• #77   10. nov 2015 Æ formand, læs lige hvad jeg har skrevet, taglommeregnen, regn det ud og så vend tilbage til mig smiley

har ikke skrevet 1 liter på 4800km

• #78   10. nov 2015 Mange mærker tillader de 1 liter pr 1000km. Se på det aom en egenskab bilen har, du kommer det næppe til livs, du kan, når garantien er udløbet, forsøge med lidt tykkere ilie, castrol har en 10/50 mener jeg, som kan minimere o,ieforbrug på vag 1.6/2.0 motorer, har haft et par kunder som var tilfredse med det.

• #79   10. nov 2015 1/4l pr. 1000km er ikke unormalt - har en makker med sprit ny polo, den drikker 1L pr 1500km.. Der er ikke noget at komme efter før den er under 1000km / L

Toyota siger 1L pr. 4000km er okay. Hvis den er under får du en ny blok.

• #81   11. nov 2015 Min fejl Mirza smiley

Men kan vi/jeg måske få en forklaring på. hvorfor nyere biler, har det med at spise olie? Er det fordi det hele skal være så billigt som overhovedet muligt, og derfor bliver alt ikke lige lavet 100% stuerent? Eller er det fordi man vil lave små cc motor, men stadigvæk med kræfter? Kom glad folkens!

• #82   11. nov 2015 det gælder jo ikke alle nye biler, i gamle dage var der også nogle biler der brugte meget olie, og andre brugte nærmest intet...

• #83   11. nov 2015 Så man kan ikke rigtig sige, at der er en ''grund'' til at nogle bruge olie, og andre gør ikke?

• #84   11. nov 2015 Jo der er garanteret en grund, men den kan være forskellig fra producent til producent, jeg tror at grunden skyldes stempelringe med for dårlige tolerancer

• #85   11. nov 2015 Mange tak, så blev man da lidt klogere i dag smiley

Så det er i bund og grund, slack fra producentens side?

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#86   11. nov 2015 #84
    disse stempelringe kan de udskiftes?
    Kunne det være en løsning... Eller bør jeg bare lade det ligge og være obs på oliestand fremover og påfylde i det omfang det er nødvendigt.

• #87   11. nov 2015 Når du nu alligevel checker luft i hjulene, lys, påfylder sprinklervæske, m.v. betyder det ikke noget at trække oliepinden og evt efterfylde med olie. Jeg går ud fra du cheker hver måned. Olieforbruget er ikke unormalt, så du kan godt sove roligt om natten. smiley Brug den anbfalede olie, dårlig supermarkedsolie kan øge forbruget og forkorte levetiden

• #88   11. nov 2015 #86 det kan de, nu kan jeg ikke lure hvor mange km din bil har kørt, men hvis den har kørt 50.000km og den bruger mere olie end du finder acceptabelt så ser jeg ikke noget formål med at skifte stempelringe, for så går der bare et par år så bruger den olie igen..

den bruger jo ikke olie fordi motoren har gået mange km og trænger til en renovering... den bruger bare olie, færdig bum..

• #89   11. nov 2015 Man skifter heller ikke lige stempelringe for sjov.

• #90   11. nov 2015 Måtte man ellers gerne på min bil... koster bare spidsen af en jetjager x 2...

• #91   11. nov 2015 Det jeg siger nu er sikkert forkert. Men når en ny bil drikker olie så er det kun fordi tolerancen er for skrap ikke?.

• #92   11. nov 2015 En 10 år gammel bil har finere tolerance end end ny, nu gælder det jo bare om at få kørt nogen discountbiler igennem samlebåndet i Kina, Up, Mii, Aygo, og diverse Chevrolet for bare at nævne et par stykker.
    Folk er jo blevet ligeglade med kvalitet, og alle bilrelaterede reklamer henvender sig da tydeligvis også kun til kvinder og bøsser.

• #93   11. nov 2015 Har du et eksempel på at ældre biler har fine tolerancer ? Eller er det bare spekulationer ?

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#94   11. nov 2015 #92
    Hvordan i alverden skulle jeg som forbruger have en mulig for inden jeg køber bil at undersøge disse ting?

• #95   12. nov 2015 Naboen nede på arbejdspladsen har en nyere Opel Corsa med en lille 1,0 trecylindret motor i. Når han kører kl. 16 står der en sort røgsky bagud. Jeg kan høre at den får rigelig med gas.... altid. Selvom det måske ikke går særlig stærkt, skal der selvfølgelig trædes lidt hårdere på speederen for at man kommer ud af starthullet, og det går naturligvis ud over materialet på kold motor.

Det er nok også derfor at nogen har problemerne og andre ikke har. Dem der kører stille og roligt har sikkert ikke de problemer.

Min far kører i en A5 med 2,0 TFSI, den bruger også en del olie. Den bliver ikke kørt særligt pænt.

• #96   12. nov 2015 Hehe, der er sgu ikke noget dummere end og tæve en kold motor.

Jeg er så ikke typen der lader min bil stå i flere minutter inden jeg køre.
    Jeg køre inden for højest ½ min.
    MEN jeg forsøger og blive i det omdrejnings område hvor den ikke sejtrækker. Men heller ikke flere omdrejninger end nødvendigt smiley .

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#97   13. nov 2015 #95
    Jeg kører helt stille og roligt,,,og har få småture.
    (benzinforbrug ligger på 19,2km/L)
    så det er IKKE derfor jeg har olieforbrug.

• #98   13. nov 2015 Har du haft bilen fra ny? eller hvor længe har du haft den? for det kan jo også have været den tidligere ejer, der har givet den pedal.

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#99   13. nov 2015 Nej den er købt som helt ny. Så haft den i snart 3 år nu.
    kørt 53000 km.

• #100   16. nov 2015 selv jeg skifter olie på getzen hver 15000km (castrol 5w30 a5). men sidst jeg skiftede olie var den kørt ca. 20000km og der kunne jeg se der var næsten ikke mere olie tilbage. så som de andre siger skift olie hver 15...

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#101   16. nov 2015 Behøver vel ikke skifte den.
    Giver jo ingen mening at jeg får skiftet olien efter 15.000 km og igen ved 20.000 km når den skal til service.

Kan vel bare efterfylde når der mangler oile, og så skiftes olien som den skal til service.

• #102   16. nov 2015 #100 Det, du skriver lyder som om du aldrig checker olie

• #103   16. nov 2015 Plejer og tjek vand og olie ca hver 14 dag eller en gang om måneden. Så er du altid sikker på væskerne er som de skal være. Det tar kun 5 minutter smiley .

• #104   16. nov 2015 Hans F < Det gjorde jeg faktisk tit da bilen var ny købt, og nu glemmer jeg det faktisk at tjekke. Kommer i tank om at tjekke olien inden jeg skal ude af døren, men så snart jeg kommer hen til bilen, sidder jeg bare og køre .. wupti så er den glemt igen smiley

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    nov 2015

#105   17. nov 2015 #103
    og hvor tit og hvor meget fylder du så på?
    Tænker bare hvis du tjecker hver 14. dag, så har du vel dannet dig et overblik over oileforbruget.... --og du fylder vel næppe på hver 14. dag smiley -så måske du kunne nøjes med at tjecke hvert 140. dag

• #106   17. nov 2015 Morten B

En af grundene til at man tjekker, er jo hvis bilen begynder uventet at bruge mere end man regner med smiley

• #107   17. nov 2015 Selv i moderne bilers instruktionsbøger står: Tjek olie, kølevæske og bremsevæske hver tankning/1 gang pr. måned og før langtur.
    Jeg har ikke oplevet olieforbrug siden en 1978 Audi 100, jeg havde i 1985/86. Samtlige Alfa, Fiat og Lancia (16 stk) min kone og jeg har haft siden, har ikke haft forbrug mellem olieskift (ca. 15.000 km). Alligevel tjekkes væskeniveauer en gang om måneden, før langture og efter 1. dag og siden hver ca. 1000 km. Også på evt. udlejningsbiler.

• #108   17. nov 2015 Morten B
    Fylder Aldrig efter, men tjekker nu alligevel.

Eller fandt jo så ud af at jeg havde en utæt køler slange sidste sommer smiley .

• #109   17. nov 2015 Det er en god ide også at checke efter en langtur, da det ofte er der kondensvand og uforbrændt benzin i olien fordamper

• #110   18. nov 2015 # 109
    Det er derfor, jeg tjekker oliestanden efter første dag på en lang ferietur og lignende. Men normalt har frisk olie påfyldt inden en ferietur.
    Jeg husker en kunde (fra min autoforhandlertid) som kørte sin MG 1300 tør for olie på en tur til Sønderborg og hjem. Han havde ikke skiftet eller tjekket olie efter en lang vinter.

• Bo I
    Bo I Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 2
  • #112   4. jan 2017 111#
    Selvom det er et halvgammelt emne, så var det da en interessant udvikling smiley
    Sjovt som bilfabrikanter pludselig godt kan anerkende et problem, når først skruerne er strammet ind...

• #113   4. jan 2017 Ja det må man sige, skide go info der Bo

Har lige givet det videre til en kollega der har en magen til

• #114   4. jan 2017 "opdatering af softwaren i motorstyringen"

De vil delvist løse forbruget på de allerede producerede motorer ved at ændre motorstyringen. spændende smiley

• #115   4. jan 2017 Har kun læst det lidt løst, men det tyder på at der er blevet ændret i kølesystemet, og så kan softwaren være blevet tilrettet til at passe til en anden drifts temp som åbenbart har en effekt på olieforbruget smiley

• #116   4. jan 2017 ja men 1L pr 1000km smiley

• #117   4. jan 2017 De anerkender allerede problemet ved 0,25L pr. 1000km

VW anerkender f.eks. ikke et motor problem før man er over 1L pr 1000km
    Det er sygt smiley

• christian m
    christian m Tilmeldt:
    apr 2005

Følger: 1 Svar: 1
    #118   15. jan 2017 Shit! Jeg har lige købt den pågældende peugeot model??

• #119   15. jan 2017 Jeg tror den korrekt phrase skulle være:
    "Shit! jeg har lige købt en Peugeot.."

Modellen er underordnet smiley

profilbillede
  • Bo I
    Bo I Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #121   3. feb 2017 Det er nu kommet så vidt, at Peugeot har tilbudt at skifte motoren på vores 208 ud kvit og frit, men det har først være her i forbindelse med FDMs udmelding, at de har erkendt, at der var et problem. Den brugte omkring en liter olie per 1300 km, så den var lidt forslugen smiley Den er 3 3/4 år gammel og har kørt omkring 135.000 km.

• #122   3. feb 2017 1 L til 1300 km er en nedslidt motor - godt for dig, at du nu får en ny motor.
    Du har indtjent dit FDM medlemskab mange gange.

• #123   3. feb 2017 Erik L Man kan ikke bare antage at en motor er nedslidt fordi olieringene ikke er for gode.

• Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #124   8. mar 2017 Jeg har en katalysator der er brændt hul igennem, fik en fejl ved 80.000 km troede bestemt ikke på peugeot i Køge da mekaniker kom og sagde "Ja, 80.000 km, det er jo også langt. Vi har målt den og du skal have ny katalysator". Blev så grint af da jeg skrev til auto butler, og en mekaniker ringede han mente jeg manglede et 3-4 tal foran ?? Skiftede begge lampdasonder og endte med en test i en synshal som kunne fortælle mig at den forurenede alt for meget.... Ja nu tog jeg tilbage til Peugeot i Køge og ganske rigtigt der er brændt hul igennem katalysatoren.... Den kommer jeg til at skulle betale siger Køge for der er ingen sammenhæng mellem (i min verden, højere oile forbrug) og den artikel i FDM om at i nogle tilfælde bliver katalysatoren ødelagt.... Peugeot Køge kender ikke til det problem med deres motor dog får jeg af vide at jeg skal have skiftet et termostat hus, noget med varme styringen og derefter skal der laves olie vejning efter 2000km og sjovt nok her vil de ved et for stort olie forbrug skifte dele eller hele motoren..... Har kontaktet FDM og de er aktive, men jeg blev bedt om at jeg skulle få det fikset men bede om at få katalysatoren udleveret til sagen er slut, så kunne man evt skære den op og se siger FDM bede om at få skrevet på regningen at det er under protest at jeg betaler. Ja ja, det kan vi godt siger Peugeot i Køge men du skal lige vide at katalysatoren er der en retur ordning på så du skal lige betale de 741,- den koster som du så får retur hvis du afleverer den igen inden for 3 uger?!

Kommentér på:
Olieforbrug 2 år gammel bil

Annonce