{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  TÅBELYS!!!!!
  • #1   17. nov 2015 Nu er de jo ikke kun tilladt ved tåge

I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne). Uden for lygtetændingstiden må tågeforlys anvendes, selv om det ikke er tåget, men kun i stedet for almindeligt nær-/kørelys. Man må altså ikke køre med både tågelygter og nærlygter tændt, når det ikke er tåget. Tågebaglygter må kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør.

• #2   17. nov 2015 Så kig på vejen istedet for i lygterne!!
    Mig har det aldrig generet smiley

• #4   17. nov 2015 "Onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned"
    Er ganske enig!!!

• #5   17. nov 2015 Jeg har heller aldrig været generet af tågelys, kun det der kina xenon kits som folk installere smiley

• #6   17. nov 2015 Duck>> Hvordan kan du være enig?

Først skriver du "sluk nu for helvede det Fucking tågelys!!! Hvis du ikke kan se noget, på en ellers klar men mørkt og regnfuld aften ... "

Så er du enig i dette "I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne)"

• #7   17. nov 2015 Thomas....
    Skrev jeg nogensteder at der var kraftig nedbør?????

• #8   17. nov 2015 Det er vel op til hver enkelt person at vurdere om det er kraftig nedbør.

En regnfuld aften kan da godt være kraftig nedbør!!

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #9   17. nov 2015 Regnfuld er det samme som kraftig regn i min bog...

• #10   17. nov 2015 Thomas...
    Stop nu dig selv!!!
    Du aner jo ikke en skid om hvordan vejret
    er her. ...
    Finregn og en vand på på kørebanen er ikke nogen god kombination med tågelys.....

• DisConFlubberated

#11   17. nov 2015 Regnfuld og finregn er heller ikke det samme?

• #12   17. nov 2015 DisConFlubberated....
    Så flyt ned i regnskoven.....

• #13   17. nov 2015 jeg tænder mit kun for at pisse dig af smiley

• #14   17. nov 2015 DisConFlubberated
    Tåbe....

• DisConFlubberated

#16   17. nov 2015 Altså, du starter selv med at skrive regnfuld, hvilket betyder meget eller kraftig regn. Senere skriver du at tågelys og finregn og vand på kørebanen ikke hænger godt sammen.

Hvordan hænger finregn og regnfuld sammen?

• #17   17. nov 2015 Det kan han ikke svare på.

Han skulle bare ud med sine frustrationer over han mødte en bil med flere grimme lygter end ham selv.

• #18   17. nov 2015 Tågelyset må så også kun bruges som kørelys hvis det er godkendt til den enkelte bils typegodkendelse, hvilket kun er de gamle Mazda 626 der blev det.
    Tågelys er til tåget eller usigtbar vejr, intet andet,

• #19   17. nov 2015 Stop nu den egoistiske tankegang.. De fleste gør det jo nok for at være en mere sikker bilist... Istedet for at kigge på deres lys, kigger du bare frem på din kørebane...

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #20   17. nov 2015 kan sgu ikke rigtig se hvad de hjælper i klart vejr andet end for Brian med lille tissemand se min bil har også tåge lygter ja man kan kigge på vejen men de er sgu nogle båtnakker så er der dem der inciterer på at tågebaglyset skal være tændt selvom det bare er diset ved ikke om reglerne stadig er sådan men før i tiden skulle tågelygterne slukkes hvis man kunne se en der kørte bag en sådan burde det være da de blænder

• #21   17. nov 2015 Finregn kan ikke betegnes som regn? ??
    Flere timers finregn, med deraf følgende våde vejbaner kalder jeg sgu regnfuld! !!!!
    Hvis ellers du har lyset i orden på din bil så burde det ikke Være noget problem...

• DisConFlubberated

#22   17. nov 2015 Så har du en forkert opfattelse af ordets betydning...

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#24   17. nov 2015 DV DUCK øh tror du ikke du skal ringe til en metrolog så du kan få begrebne på plads regnfuld er når det giver nedsat sigtbarhed altså det står ned i stænger det regner i lårfede stråler

• #25   17. nov 2015 #18 øh nej Tågelys må bruges sammen med positions lys i dag timerne på alle biler.

• #26   17. nov 2015 Tågelygter og nærlys må under alle omstændigheder ikke være tændt samtidig,og med en fugtig vejbane blænder tågely,kraftig nedbør er ikke normalt regnvej,det er tæt snevejr,tågelyger hjælper da ikke i regnvejr.
    Når du bruger dine tågelygter sætter du også farten ned da jo er dårlig sigtbarhed og lyset fra dem lyser lavt og kort,man har intet at bruge dem til med 70-80+kmt

• #27   17. nov 2015 Tvivler på at du er den rette til at dømme om folk med tågelys har dårligt syn, når man ser på de 3 fjernlys lygter du har monteret foran.

• #28   17. nov 2015 Hennig p I tåge må begge dele være tændt samt i kraftig regn

• #29   17. nov 2015 Mig bekendt står der må bruges/tændes istedet for
    det betyder at de ikke må være tændt sammen

• #30   17. nov 2015 Henning læs dog hvad der står i DAGTIMERNE må de bruges sammen med positions lys altså ikke sammen med nærlys om natten må de bruges sammen med nærlys i tåge og kraftig regnvejr

Læs nu denne tekst

I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne).

Uden for lygtetændingstiden må tågeforlys anvendes, selv om det ikke er tåget, men kun i stedet for almindeligt nær-/kørelys. Man må altså ikke køre med både tågelygter og nærlygter tændt, når det ikke er tåget. Tågebaglygter må kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør.

• #31   17. nov 2015 Nej, regnfuld betyder ikke det samme som kraftig regn.
    Regnfuld betyder at der over en periode har regnet en stor del af tiden, og derfor er der kommet meget regn.

OG læs nu hvad TS skriver! " klar men mørkt og regnfuld aften". Det kan jo ikke være klar og kraftig regn på samme tid, da kraftig regn jo vil nedsætte sigtbarheden.

PS. og til en del andre, tråden handler om brug af tågelygter i lygtetændingstiden, ikke om dagen uden for lygtetændingstiden.

• #32   17. nov 2015 Tit om aftenen, om der er regnvejr eller ej, ser jeg tit at dem der har tågelys tændt foran, ikke har det bagpå. Så vidt jeg husker fra de biler jeg har haft med tågelys, tændes begge samtidig. Så hvis der er så dårlig sigtbarhed at man bliver nød til at tænde tågelygterne, hvorfor virker de bagerste så ikke for de fleste? Det er vel lige så vigtigt at folk bagfra kan se dig?
    Food for thought.

• #33   17. nov 2015 Medmindre lovteksten er laver om så læser jeg det som man ikke må

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.
    Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.
    Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
    1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,
    2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,
    3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller
    4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.
    Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.
    Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
    Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.
    Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.
    Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden.

Det er stk 5 jeg hæfter mig ved

• #34   17. nov 2015 #32 i alle de biler jeg har haft tændes tågelygter og tågebaglygter hver for sig.

• #35   17. nov 2015 #34 men du kan vel godt se logikken i det jeg siger?

• #37   17. nov 2015 #35 Nej, det kan jeg faktisk ikke. Tågebaglygterne skal skal gerne kunne slukke for sig selv, når en bagvedkørende nærmer sig, så man ikke blænder han.

• #38   17. nov 2015 For min skyld må i gerne køre med tågelygter foran tændt, gør det også selv hvis det er mørkt og det regner, slukker selvfølgelig igen når jeg kommer i by område med lys på vejen.

Er dog mere træt af dem der ikke forstår hvornår tågebaglys skal slukkes og når jeg så kører bagved og blænder op bliver de pisse sure.

• #39   17. nov 2015 #37 Og dog slukker dem der nærmer sig bagfra ikke deres tågelys i front.
    #38 Kører der folk med tågelys tændt bag mig, tænder jeg da også mine bagpå, der må jo åbenbart være nedsat sigtbarhed.

• #40   17. nov 2015

Henning Tågelygter må anvendes sammen med de forskrivende lygter i nedsat sigtbarhed.

https://www.politi.dk/da/aktuelt/SporgsmalSvar/faerdsel+facebook.htm

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er lovligt at køre med både positionslys og tågelygter? - og skal man slukke tågelygterne, når vejlysende lyser?
    Svar: Tågelygter må kun bruges ved nedsat sigtbarhed som tåge og regn, uanset om der er gadebelysning eller ej.

Mere om lygter: Kan i bekræfte, at det ALTID er ulovligt at køre med dobbelt lygteføring?? Det vil sige både om dagen og om natten at have både kørelys og tågelys tændt?? Og i tåget vejr at have både kørelys og tågelys tændt?? - Men at man i tåge og usigtbart vejr, er forpligtet til at slå sit kørelys over på positionslys, og derved KUN have tågelygterne tændt?? - Og at dette også er gældende om natten, selvom tågelygterne ikke lyser nær så langt frem??

Svar: Her skal holdes styr på flere begreber: lygtetændingstid = fra solnedgang til solopgang eller i mørke, tåge, dis, regn eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold.
    I lygtetændingstiden skal påbudte lygter (nærlys/fjernlys) anvendes. Uden for lygtetændingstiden (i dagslys) skal anvendes nærlys. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys. Særligt kørelys kan altså kun anvendes uden for lygtetændingstiden.
    Uden for lygtetændingstiden (i dagslys, klart vejr) kan tågeforlygter anvendes i stedet for nærlys, altså nærlyset skal slukkes, hvorefter positionslygterne er tændte sammen med tågelygterne.
    I f.eks. tåge og usigtbart vejr er det lygtetændingstid, hvorfor nærlys/fjernlys skal anvendes efter de normale regler. Tågelygterne kan i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for de foreskrevne lygter, men må godt anvendes sammen med.

• #42   17. nov 2015 #39 Nu er tågelygterne også med fald i lyskegle på samme måde og med samme fald som nærlyslygter. Tågebaglygterne er uden samme fald, og vil derfor blænde mere.

• #43   17. nov 2015 #42 Tja jeg ser da tit tågelys der "blænder" / har irretterende skær på våde veje. At det er farligere med bagtågelygterne, kan vi jo godt blive enige i;).

• #44   17. nov 2015 Henning

§ 33 stk.5 Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og KAN i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

Det skal forstås således: tåge og kraftig nedbør ER lygtetændingstid, derfor kører man med nærlys tændt. Stk. 5 siger, at tågelygter OGSÅ må bruges. Og hvis man vil det, KAN de anvendes alene, uden nærlyset (foreskrevne lygter).
    Der står ikke "SKAL anvendes i stedet for de foreskrevne lygter."

• #45   17. nov 2015 Forklar og oversæt denne sætning som er taget direkte fra lovteksten

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter

Hvor er det at det betyder sammen med,der stå " i stedet for"

• #46   17. nov 2015 Henning

Hvis nærlyset skulle slukkes, når tågelys skulle tændes, ville der stå:

"og SKAL i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter"

• #47   17. nov 2015 Ja kan anvendes i Stedet for de nærlygter Det betyder jo at du ikke behøver at have nærlys tændt. Nærlys SKAL være tændt i lygtetændes tid. Men du kan slukke dem hvis du tænder tågelygterne.

• #48   17. nov 2015 Hele tvisten ligger i " I stedet For "

Det giver et valg om den ene eller den anden ikke begge

• #49   17. nov 2015 Henning for fanden læs reglerne for nærlys. der står de SKAL være tændt i lygtetændings tid. Men i stedet for kan du nøjes med dine tågelygter, men du må gerne have begge tændt. Du SKAL bare minimum have et sæt af dem tændt.

• #50   17. nov 2015 Jeg har læst hvad der står,i lygte tændingstiden skal nærlyset være tændt.
    så kommer stk 5 ind og der står

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er

Der står at hvis du vil anvende dine tågelygter i tåge, og lign så er det I STEDET FOR de foreskrevne lygter som jo er nærlys

• #51   17. nov 2015 Ja kan anvendes i stedet for. Det betyder jo så når du tænder dem så behøver du ikke at anvende de forskrevne lygter. Ja i stedet for dine nærlys, der står intet om du ikke må bruge begget. Men at du kan benytte tågelygter i stedet for dine nærlys.

• #52   17. nov 2015 Uuuuuhhhhhh jeg bliver blændet af nogle lygter, der sidder 10 cm. over jorden.....Har sgu personlig aldrig følt mig blændet eller irriteret af tågeforlygter. Bruger dog selv både tågefor- og baglygter med omtanke og især kun tågebaglygterne, når der er tæt tåge.

• #53   17. nov 2015 #51

og du forstår så ikke at I STEDET FOR betyder enten eller
    Du kan bruge den ene eller den anden= I stedet for

• #55   17. nov 2015 Jeps han blev kendt skyldig i at køre med tåge og nærlys tændt samtidig uden for lygte tiden,formuleringen er den samme som i lygte tiden

• #56   17. nov 2015 Ja det er ikke ulovligt at bruge begge på en gang. Du skal bare enten have nærlys tændt eller tågelys, men du må gerne bruge begge på en gang. I stedet for betyder jo kun du kan benytte andre ting til samme formål, ikke at du kun må bruge en af dem.

• #57   17. nov 2015 Det er ikke korrekt,det er samme formulering i lovteksten både i og uden for lygte tændings tiden.

Han blev frikendt i byretten med dømt i landsretten for at køre med tågelygte og nærlys tændt uden for lygte tændings tiden

• #58   17. nov 2015 Ja men om natten i tåge kan du have enten nærlys tændt, tågelys tændt eller begge dele Det er ikke ulovligt med begge tændt

• #59   17. nov 2015 "tåbelys"...årh det er så super originalt.

Tågelys er for meget banjo punktum deeekååå.

• #62   17. nov 2015 #58

Forklar for mig hvad du mener " I STEDET FOR " betyder

• #64   17. nov 2015 At du kan erstatte brugen af nærlys med tågelygter. Da der står Dit nærlys SKAL være tændt. Og det behøver det ikke når du har tændt tågelygterne.

• #65   17. nov 2015 Det er det hele dommen præcicere at det står klart og tydeligt hvad man må
    Hvis du læser denn e paragraf står der

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.

Det er præciceret at " I stedet for " er tydeligt at det er enten eller

og det er fuldstændig det samme det står i Stk 5 i paragraf 33

• #66   17. nov 2015 Damn ja for der står

så kan du anvende tågelygter i stedet for nærlys. Det betyder sgu da så behøver nærlys ikke at være tændt, men må godt.

• #67   17. nov 2015 # 64

Det er forkert,der står du kan benytte tågelygter i stedet for foreskrevne lygter ikke samme med

• #68   17. nov 2015 Læs nu dommen og formuleringerne i lovteksten,det er samme formulering

Det er ikke lovligt at køre med nærlys og kørelys uden for lygte tiden,det er præciceret i dommen,ergo er det heller ikke lovligt at køre med nærlys og tågelygter i lygte tiden ej heller om det er tåget.

• #69   17. nov 2015 Henning for fanden vi andre snakker om natten ikke. Når der er mørkt og tåget så må du have begge tændt

Læs §33 § 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.

I stedet for kan tågelygterne anvendes, men tågelygterne må også være tændt sammen med, men når tågelygterne er tændt behøver nærlys ikke at være tændt

TS snakker for fanden om når der er mørket og ikke i dagtimerne

• #70   17. nov 2015 www.fdm.dk/nyheder/sluk-de-forbudte-lygter bum slut

• #71   17. nov 2015 Du liver ved med at bande,jeg kan ikke gøre for du ikke forstår hvad
    i stedet for betyder

Jeg ved da godt i snakker om i lygte tændings tiden,det gør jeg også,det er dig selv som har linket til domme som omhabdler dagtimerne,jeg skrive blot at det er samme formulereing i lovteksten og det er præciceret at den er tydelig og det derfor ikke er tilladt

• #72   17. nov 2015 Henning det er da dig der ikke forstår teksten

Læs hvad de skriver

Kører man med både tågeforlys og almindeligt nær-/kørelys i tåge eller kraftig nedbør, har man pligt til straks at slukke tågeforlyset, når man kører ud af tågen,

Der står begge dele, så det er lovligt. Så jeg fatter nu godt hvad de ord betyder.

Henning ja fordi dommeren siger i stedet for ikke betyder kun en af delene. Han siger der står ikke i loven at man ikke må bruge begge dele.

Men bruger ikke mere tid på det her vi andre kører lovligt med tågelygter tændt i tåget vejr

• #73   17. nov 2015 Men det er jo det der blev præciceret i dommen i landretten

Vestre Landsret har den 15. januar 2015 ændret byrettens dom, så det nu er fastslået, at det er strafbart at køre med for meget lys. Præmisserne i landsrettens dom lyder: "Det fremgår direkte af færdselslovens § 33 a, stk. 1, 1. og 3. punktum, at anvendelse af nærlys på motordrevne køretøjer er påbudt ved kørsel uden for lygtetændingstid, idet det dog er tilladt at anvende enten tågeforlygter eller særligt kørelys i stedet for nærlys. Det følger således af bestemmelsens klare ordlyd set i lyset af færdselslovens § 33 a, stk. 3, at tågeforlygter og kørelys ikke må anvendes samtidig med nærlys uden for lygtetændingstid. Det bemærkes herved, at der ikke i forarbejderne til færdselslovens § 33 a, er holdepunkter for at fortolke bestemmelsen udvidende. På den anførte baggrund, og da det er ubetænkeligt at lægge til grund, at tiltalte ved sin kørsel under anvendelse af nærlys sammen med tågeforlygter har handlet uagtsomt, er tiltalte skyldig i tiltalen."

Hvis du så ser formuleringen i de 2 forskellige stk er det den samme

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er

I kan da ikke være i tvivl om hvad der skrives,det er samme formulering

• #74   17. nov 2015 Det er nemlig lige det som byretten skriver at der ikke står at det ikke må være dem begge,og det fastslår landsretten at det er tydeligt at det ikke må være dem begge når der står " i stedet for " det er hele det det drejer sig om og ikke andet.

Man kan jo også tage den en anden vej,vi leger du er 7 år og der ligger en rød og en blå slikke pind på bordet,du siger du vil tage den blå og din mor siger
    Tag I STEDET FOR den røde,er det det samme som at du må tage dem begge 2 ??

• #75   17. nov 2015 Min m5 front ser fedest ud med tågelyset tændt! Og hvis politiet prøver at give mig en bøde så stikker jeg dem bare et par flade! 8)

• #76   17. nov 2015 jaaahh og kaste nogen håndtegn efter dem smiley

• #77   17. nov 2015 Henning

"I stedet for" i stk.5 betyder, at man gerne må slukke for nærlyset, hvis man har tågelyset tændt. Nærlyset, som man normalt skal køre med i lygtetændingstiden
    Du misforstår, hvad der mener med denne sætning. Den forbyder ikke kørsel med både nærlys og tågelys samtidigt - den tillader blot at slukke for nærlyset, hvis man vil det, hvis man vil køre med tågelyset i stedet for...

• #78   17. nov 2015 Lygteføring

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.
    Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt. ergo i tåge behøver jeg ikke have mine forlygter tændt da jeg har tågelygterne tændt
    Den paragraf omhandler jo at forlygterne SKAL være tændt, men at de kan slukkes hvis du i stedet for tænder tågelygterne. Så det har ikke en dyt med din paragraf 33a at gøre.

Og når der så er tåget må du tænde tågelygterne der af navnet tågelygter

• #79   17. nov 2015 Henning

Hvordan vil du forstå følgende sætning:

"Tågelygter skal anvendes i stedet for nærlyslygter"

Betyder det, at man godt må køre med begge tændt, eller skal det være enten eller?

• #80   17. nov 2015 Henning hvis en siger til dig, hvis du vil hurtigere frem så kan du løbe i stedet for at gå. Betyder det så at han ikke må begge dele? Det er et alternativ til en anden ting og ikke kun at man må det ene.

• #81   17. nov 2015 Netop

Henning, du SKAL spise morgenmad. Men du kan også drikke kaffe i stedet for. Må du så godt begge dele, hvis du får lyst? smiley

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #82   17. nov 2015 Modkørende med tåbelyset tændt får det lange lys lige i synet, bagfrakommende de får tågebaglygten lige i synet
    så kan de lære det eller lade vær

• #83   17. nov 2015 Daniel C

Du er sgu da en idiot at høre på...Håber, at den modkørende har 1000W fjernlys, som du får tilbage igen. Så kan du lære det...

• #84   17. nov 2015 Jeg er certificeret BG ninja warrior, så jeg plejer at stige ud og vælte den modkørendes bil, inden jeg jammer en 19" kromfælg så langt op i hans anus, at han kan mærke den mod drøbelen.

BG THUG NO.1

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

#85   18. nov 2015 438HK Biturbo Galant 4x4
    Det skulle ikke undre mig hvis du er en af de tåber der køre med tåbelyset tændt i klart vejr

• #86   18. nov 2015 Så har jeg et billede fra din barndom af smiley

profilbillede
  • #87   18. nov 2015 Daniel
    Garanteret. For det er 100% lovligt. Men at tænde for fjernlys med henblik på at blænde de modkørende, er vist ikke helt efter teoribogen...

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

#88   18. nov 2015 Der skulle indføres klip i kørekortet for forkert lygteføring
    Manglende baglys i lygtetændings tiden, forkert brug af tåbelygteren, defekte pære mm

• #89   18. nov 2015 Once> rettelse: det er fra min babydom faktisk. Det der, var dagen hvor jeg blev født. Var et meget fremmeligt barn.

• #90   18. nov 2015 Der skulle indføres klip for ulovlig brug af fjernlyset og tågebaglygten, især, hvis man bruger dem for at blænde andre trafikanter, som intet ulovligt har gjort...

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

#91   18. nov 2015 #87
    Det er det hvis den modkørende glemmer at slukke det lange lys
    Forkert indstillede tåbelygter høre vel også ind under den kategori smiley

• #92   18. nov 2015 #90 bliver jeg blændet af tågelygter, bruger jeg fjernlys så jeg kan se noget, for at undgå at ramme noget.

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

#93   18. nov 2015 #92
    thumbs up smiley

• #94   18. nov 2015 Daniel
    Tåbe, så du sidder her og siger, at det er 100% lovligt AT BLÆNDE DE MODKØRENDE, fordi de har glemt at slukke for fjernlyset?! Er du helt væk??
    Man BLINKER KORTVARIGT til dem, for at "påminde" dem om deres forglemmelse! Sgu da ikke for at blænde dem med fuldt overlæg!
    Kæft, mand... Sikke en trafikkultur, vi har efterhånden....

• #95   18. nov 2015 Har hørt at i visse kredse er det populært at give tegn til andre mænd om at man ønsker et blowjob, ved uretmæssigt at bruge sit lange lys.

• #96   18. nov 2015 #94 det er faktisk ulovligt at "påminde" folk om det ved at blinke

• #97   18. nov 2015 Kim N

Ok, er det rigtigt? Hvor står det henne?

• #98   18. nov 2015 #97 rimelig sikkert at det lærte du da du tog kørekortet.
    Det er heller ikke lovligt at advare modkørende om fartkontrol ved at blinke et par gange med langt lys.
    Nu er det godt nok mange år siden jeg tog kortet, men jeg er sikker på de regler stadig gælder.

• #99   18. nov 2015 Signaler og tegn

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Der er forskel på at advare folk om en kontrol eller advare om fare.

• #100   18. nov 2015 Ja, Kim, det er nemlig alt for mange år siden du tog kørekort, så du kan desværre ikke huske en skid længere... Du burde genopfriske teorien lidt, da du er noget rusten i det.
    Der findes ingen lov, som forbyder at advare de modkørende om forestående faresituation ved blænding, tværtimod.

• #101   18. nov 2015 Man skal køre med nærlys eller dertil indrettet køres i dagtimerne man kan i stedet for det bruge tågelygter,altså er de foreskrevne lygter nærlys eller kørelys lygter
    manden er blevet dømt for at køre med nærlys og tågelys er tændt altså er det ulovligt.

I nattimerne er de foreskrevne lys nærlys,ved tæt nedbør eller tåge kan man i stedet for de foreskrevne lys tænde/bruge sine tågelygter,samme formulering ergo det ikke lovligt køre med begge tændt,det kan der ikke være tvivl om

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#102   18. nov 2015 hold kæft en flok tågehorn i er er det her børne galleri

• #103   18. nov 2015 Som sagt, det er længe siden, så nu tænder jeg bare det lange lys så jeg kan se. Deres tågelys må jo give så godt lys siden de har det tændt?

• #104   18. nov 2015 Henning
    Svar mig lige på #79, så kan du se, at du tager fejl...

• #105   18. nov 2015 Kim N det er netop ulovligt
    Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

• #106   18. nov 2015 #79
    Du skal naturligvis anvende tågelygter det er tydelig

• #107   18. nov 2015 René> din stavning og tegnsætning er da ihvertfald førsteklasses. Ups...1.klasse

• #108   18. nov 2015 #105 jeg må benytte fjernlys når modkørende er en billængde fra mig, at jeg så ikke kan bedømme billængder, er en anden sag.

• #109   18. nov 2015 #78
    Jeg henviser til 33a fordi den omhandler dommen og teksten til lys i dagtimerne
    og det reden samme formulering han er dømt efter,og det er det landsretten siger er klart og tydeligt

• #110   18. nov 2015 Kim N
    Seriøst, stop dig selv. Det er noget pis, du fyrer af. Hvor står der noget om billængder?? Du må overveje at frivilligt aflevere kørekortet til politiet...

• #111   18. nov 2015 #102
    Det er da en ren og saglig diskussion omkring en lovtekst ikke noget børnehave det

• #112   18. nov 2015 En bilist spørger til reglerne for anvendelse af tågeforlygter,- og hvad ”problemet” er, såfremt man anvender dem på tidspunkter man ikke må, idet det ”ser godt ud” at køre med dem. I forlængelse af det et spørgsmål om brugen af langt lys på motorvejene og en generel betragtning om for tidlig nedblænding til nærlys ved møde med modkørende:
    I færdselslovens § 33 er det klart og utvetydigt anført, hvornår tågelygter må anvendes. Tågelygter er såkaldte ”hjælpelygter” og de må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Dvs., at man behøver ikke at slukke for det almindelige nærlys, når man bruger sin tågelygter i tåget og usigtbart vejr. Det er vel for meget sagt, at der er et ”problem” ved forkert brug. Dog har alle vel oplevet, at brugen af tågeforlygter i klart vejr om aftenen, kan give et uhensigtsmæssigt genskin på en våd kørebane eller en blankt, mørk asfaltvej. Det kan virke vældig generende, idet placeringen af dem er så lavt, at de på en anden måde end nærlyset kan give genskin. Tågeforlygterne kan, i lighed med særligt kørelys, bruges i stedet for nærlyset ved kørsel uden for lygtetændingstiden.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#113   18. nov 2015 Brian ja du er sgu en Brian hvis du ikke har andet at gå op i

• #114   18. nov 2015 Jeg bliver nødt til at slukke ellers kommer jeg aldrig op i morgen

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#115   18. nov 2015 102 saglig hmm i bliver sgu aldrig enige om en disse ser det mere som børn i en sandkasse der er begyndt at kaste sand i hovedet på hinanden

• #116   18. nov 2015 Henning skriv til politiet og se du tager fejl. jeg har selv skrevet både til politiet og trafikstyrelsen angående det her. Og fik samme svar fra begge. At det ikke er ulovligt.

• #117   18. nov 2015 #110 jeg ved ikke med ig, men da jeg tog kortet, lærte man at blæne op når man var en billængde fra modkørende, for at kunne se noget(da der kommer et blindspot efter modkørendes lys)

• #118   18. nov 2015 Henning P
    Ok, det er satme op ad bakken, det her... Så jeg prøver på en anden måde...
    Jeg har været kørelærer i 16 år efterhånden... Og dengang, jeg læste til kørelærer, det var noget af det første vi lærte, at i tåget vejr, må man bruge nærlys alene, tågelys alene, eller kombination af begge. Loven tilgodeser føreren og tillader brugen af de lygter, føreren selv synes han kan oplyse vejen bedre med. Hvis føreren synes, at han få mere sikker kørsel med både nær- og tågelyset tændt, så er der ingen, som skal forhindre ham i det. Det er da åndsvagt at forbyde folk at se bedre på vejen...
    Så drop den unødvendige diskussion. DET ER LOVLIGT.

• #119   18. nov 2015 Jeps once og det er den lille formulering med "i stedet for " Som landsretten mener er klart og tydeligt at det er det ene eller det andet og ikke begge

• #120   18. nov 2015 Kim
    Det hedder ikke en "billængde fra modkørende". Det hedder "umiddelbart før passage af modkørende"... Det betyder et splitsekund før mødet... Intet om billængder.

• #121   18. nov 2015 Henning damn det står der jo ikke der står jo kun at i stedet for at tænde nærlys, som kan man tænde tågelygter. Så skriver de jo at man godt må have begge tændt.

• #122   18. nov 2015 Galant så forklar hvorfor han er dømt landsretten med den samme formulering i begge paragraffer, det er det jeg ikke kan forstå og der er ingen der er kommet med en god forklaring på det

• #123   18. nov 2015 #120 eftersom du syntes det var på tide at jeg fik mit kørekort refresh, så svarede du jo selv:
    Jeg har været kørelærer i 16 år efterhånden... Og dengang, jeg læste til kørelærer
    Nu har jeg haft mit kort i lidt længere tid en det

• #124   18. nov 2015 Men ok hvad kørelærer er du ved nu?
    Sidst jeg tog et kørekort, var til MC , ved Heinrich Nielsen i Aalborg.
    Det er en af de bedste kørelærer i DK

• #125   18. nov 2015 Jeg håber der er en der kan forklare hvad forskel der er i formuleringen i de 2 paragraffer
    33a omhandler lygteføring i dagtimerne

Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden.

Paragraf 33 omhandler i de mørke timer

hvorfor er den ene lovlig men den anden ulolig med den samme formulering,det er det eneste jeg savner en forklaring på,politiet ved ikke en disse det samme gør fdm,det er kun domstolene som kan fortælle hvordan en lovtekst skal fortolkes og som jeg læser dem er de ens i formulering men den ene lovliig og den anden ikke,hvorfor.

Kom så drenge i kan godt,jeg vil så gerne forstå det

• #126   18. nov 2015 Henning fordi du ikke kan fatte sammenhæng mellem alle de regler for de forskellige lygter.

Tågelygter må benyttes så snart der er tåget, loven siger intet om du så skal slukke de andre lygter.

Loven siger så uden for lygtetændingstid. Skal du have nærlys tændt. MEN hvis du slukker nærlys så må man bruge tågelys eller kørelys som nærlys.

I lygtetændings SKAL de påbudte lygter være tændt. Så dit nærlys SKAL være tændt. Bliver der så tåget så må du tænde tågelygterne(igen der står intet i loven om andre lygter skal slukkes) Men i tåget vejr, må man slukke nærlys hvis du bruger tågelygterne, men man skal ikke. Læs Hviis du i stedet for bruger tågelygter som nærlys, så skal nærlys IKKE være tændt. Der står i loven de påbudte lygter SKAL holdes tændte i lygtetændingstid, så du kan vælge at bruge tågelygter i stedet for nærlys i tåget vejr, men du må bruge begge sæt.

Det er hjælpe lygter så de må tændes når der er tåget, uden for deres anvendelses område må de kun bruges som nærlys.

• #127   18. nov 2015 Henning igen her siger de det også

Det siger færdselsloven

Reglerne for brug af tågelygter er ifølge Rigspolitiet: Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter (færdselslovens § 33, stk. 5). Det fremgår endvidere af færdselslovens § 33a, stk. 1, at ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys. Tågelygter (for- og baglygter) må altså som udgangspunkt kun må anvendes i tåge og under kraftig nedbør. Tågeforlygter kan i tåge og under kraftig nedbør anvendes enten sammen med eller i stedet for de foreskrevne lygter. Tågebaglygter må kun kunne tændes når fjernlys-, nærlys- eller tågeforlygter eller en kombination af disse er tændt. Tågeforlygter kan endvidere anvendes uden for lygtetændingstiden som kørelys i stedet for nærlys og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys. Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf.

• #128   18. nov 2015 I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
    Tågelygter kan anvendes i stedet for nærlys.

I stedet for morgenmaden kan man drikke kaffe eller te.
    Kaffe kan drikkes i stedet for morgenmaden.

Ja, jeg kan sgu godt høre forskel på de to sætninger, selvom man tror det er løgn... Men dommere var ikke engang enige...:)

Jeg vil sige: dårlig forsvarer i landsretten smiley

• #129   18. nov 2015 Men Henning, jeg kan da godt se, at du har en pointe... Så jeg lufter lige din tanke ud på køreskolen og hører, hvad de andre har at sige om det. Men umiddelbart vil jeg sige, at Landsrettens dom er faldet på forkert grundlag... I min optik har byrettens dommer haft bedre styr på hans shit smiley

Men det er sgu meget grineren smiley

• #130   18. nov 2015 Nej det mener jeg ikke syntes det er ret klart at når man bruger " i stedet for" betyder det at du enten bruger den ene eller den anden og ikke dem begge.

Og det er hele min pointe med det at man bruger den samme formulering " i stedet for " du skal naturligvis have lys på når det er mørkt,bliver det tåget eller lign kan du vælge at bruge dit tågelys " i stedet for " dit nærlys,jeg er ret sikker på det er det der menes med teksten og det er det jo helt sikkert i dommen fra landsretten hvor de jo mener at det er helt tydeligt.

Men det skal nok prøves i retten på lige fod med den sag om nærlys/kørelys før det ligger helt fast.

• #131   18. nov 2015 # 127
    du kommer til at finde den korrekte lovtekst hvor der står direkte at det " må bruges sammen"

• #132   18. nov 2015 Nu blev det sent alligevel, crap smiley

• #133   18. nov 2015 Henning burde en køreskole ikke vide det?

http://p3koreskolen.dk/lys/

IKKE LOVPLIGTIGT LYS PÅ BILEN
    TÅGELYS foran
    – 2 foran, hvid el. gullig farve
    – Må kun kunne tændes sammen med positionslys eller nærlys tændt
    – Må kun anvendes når sigten er under ca. 50 meter (tåge, snefygning, røg, m.m.)
    – Må ALDRIG anvendes sammen med nærlys om dagen medmindre sigt u.50 m, betyder at de ikke må anvendes “kosmetisk” (læs Karl-smart-lys)

Henning find i loven at de IKKE må bruges sammen med. Tågelygter KAN erstatte nærlys Lygterne

• #134   18. nov 2015 Henning

Jow, men når der står, at man KAN bruge det i stedet for, så giver det jo straks anden ordlyd...

"Tågelygter kan anvendes i stedet for nærlys." er lig med "Tågelygter behøver ikke anvendes i stedet for nærlys."

Og hvis du tager sætningen "Tågelygter behøver ikke anvendes i stedet for nærlys" - forbyder det så brugen af dem begge på én gang?? Ikke rigtigt...

• #135   18. nov 2015 Henning

Der behøver ikke være en lovtekst, hvor der står direkte, at de må bruges sammen. Det SKAL være forbudt, før det er ulovligt.
    Der står heller ikke direkte i loven, at man må f.eks. blinke til højre og bremse samtidigt... Men det må man da alligevel godt smiley

• #136   18. nov 2015 Skal vi ikke lige få slået fast, hvornår det er lygtetændingstid, før den går videre smiley

Færdselsloven
    Definitioner m.v.
    § 2. I denne lov forstås ved:
    11. Lygtetændingstiden:
    tiden fra solnedgang til solopgang eller i øvrigt, når anvendelse af køretøjets lygter på grund af mørke, tåge, dis, regn eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold er påkrævet enten for at gøre køretøjet synligt for andre trafikanter eller for at give føreren tilstrækkelig synsvidde.

Så om dagen kan situationen altså godt ændre sig fra "uden for lygtetændingstid" til "lygtetændingstid"

Og så plejer definitionen af "tåbelys" at være en kombination at nærlys + tågelys brugt i en forkert/ikke lovlig/se mig situation.

• #137   18. nov 2015 Det kan nu ikke pisse mig af.
    Har aldrig oplevet og blive blændet af tågelygter, synes ikke de kaster lyset ret langt?.
    Så er der nogen der giver folk det lange lys fordi den modkørende køre med tågelygter. Det sgu da mega dumt. Hvis personen er blændet så køre han sgu da ind i dig. og hvem har så vundet?!?!.

• #138   18. nov 2015 Jeg har slet ingen tågelygter *snøft* smiley smiley smiley

• #139   18. nov 2015 Kørsel med tågelygter tændt for cool faktor = temmeligt gay
    Sorry to say boys.. det er ret svanset
    smiley

• #140   18. nov 2015 Du kommer måske til at se mig til vinter køre med tågelygter og positions lys om natten nå det begynder at sne. Lyset spredes lavt så "hyperspeed" fornemmelsen forsvinder nogle gange og jeg kan derved se længere end med nærlys.
    Personligt kan det ikke pisse mig af at folk køre med begge dele.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #141   18. nov 2015 Bruger ofte tågelys, da jeg har en del skovkørsel.. om det regn eller ej, er det sku rart det lyser siderne mere op så bambi's skinnende øjne kan spottes før smiley (det er små snoede 1½vognbanes bredde).. det fungere tågelys bedre end fjernlys - regn eller ej.

Og da det kulsort til kl 7 morgen og igen kl 16 i denne tid..

• #142   18. nov 2015 Jeg vil godt indrømme, at jeg føler mig voldsomt irriteret - og også generet - af tågelys, der bruges uretmæssigt. Jeg holder mig heller ikke for fin til at give fuld blæs på det lange lys, indtil det er slukket, eller jeg er forbi.

Og ja, min fornuft ved udmærket godt, at jeg synker ned på deres niveau ved at gøre, som jeg gør, men jeg er simpelthen bare så ligeglad smiley Jeg har gjort det til min egen lille personlige mission gennem dét at få folk til at lade være.

Så hvis I kører rundt med tågelygterne tændt sammen med fjernlyset, og modkørende blænder jer med fjernlyset, så kunne det sagtens være mig. I må også meget gerne kalde mig en idiot for det osv. - så gør jeg det samme smiley

• #143   18. nov 2015 Folk bruger tågelygter som "Supplerende nærlys", når det er mørkt.

Det må man ikke! Og det er møgirriterende.

Samtidig virker det blændende, når asfalten er våd eller dækket med sne. Jeg har lysfølsomme øjne og generes derfor af det. Hvorfor ikke bare køre med fjernlys? Altså hvis man er ligeglad med at blænde andre, så er fjernlys da bedst? Vis hensyn, sluk tågelygterne. Kan i ikke se nok, så få undersøgt jeres øjne og kør med lavere hastighed!

• #144   18. nov 2015 På min gamle bil havde jeg 4 hella lygter med indmad fra nogle store lyskastere som sad på en kontakt så når folk var smarte med langt lys så fik de SATME lys smiley men kunne kun have dem tændt i kort tid da de ellers smeltede af varmen -.-

• #145   18. nov 2015 #133
    hvad betyder erstatte definer hvad det betyder,det betyder det samme som
    I stedet for.det betyder ganske simpelt at du skal vælge om du vil bruge det ene eller det andet lys og ikke på samme tid.
    Læs nu dommen det står klart og tydeligt,det er ligegyldigt om det er om natten eller dagen,tågelys må ikke benyttes sammen med nærlys,manden er dømt i landsretten hvordan kan i blive ved med at skrive man godt må

• #146   18. nov 2015 Henning Stop nu I tåge kan man bruge tågelygter som erstatning for ens nærlys, så du ikke behøver at have nærlys tændt.

Der står nærlys SKAL altid være tændt i lygtetændingstid. Men det behøver de ikke når du bruger tågelygterne i tåge og kraftig regnvejr

Manden er dømt for at bruge begge dele om dagen.

Læs så loven der står i lygtetændningstid SKAL DE PÅBUDTE LYGTER ALTID VÆRE TÆNDT, men du må slukke nærlys hvis du tilgengæld tænder tågelygterne i tåget vejr.

• #147   18. nov 2015 Det er jo det som jeg hele tiden har skrevet jeg skriver blot at de ikke må være tændt samtidig med det mener i jo at de godt må,men det må de ikke

Deraf " i stedet for" den formulering er ens for lygte føring på nat og dag.

Du skal uanset dag eller nat køre med de foreskrevne lygter tændt,men i nogle undtagelser kan du I STEDET FOR bruge tågelygter,det gælder om dagen som kørelys eller on natten ved tæt nedbør eller tåge.

Ganske som jeg har skrevet hele tiden smiley

• #148   18. nov 2015 Henning De må være tændt sammen med nærlys i tåget vejr.
    I tåget vejr kan nærlys slukkes( som altid skal være tændt i lygtetændingstid) hvis du så bare tænder dine tågelygter.

Du siger man ikke må køre med tågelys og nærlys tændt i tåget vejr JO du må, Loven siger du kan slukke for nærlys hvis du bruger tågelygterne. Der står intet om de ikke må være tændt begge to i tågevejr.

Henning du glemmer stadig der står dit nærlys SKAL altid være tændt, så er det de skriver, men KAN slukkes hvis du i stedet for bruger tågelygterne i tåget vejr. Der står ikke du KUN må bruge en af delene.

• #150   19. nov 2015 Har fundet ud af de sidste par dage at folk generelt ikke kan lide tågelys i regnvejr, selv om regnvejr må kaldes usigtbart vejr, baglygten bruger jeg kun hvis jeg synes nogen ligger for tæt på, men kun i tåge eller regn.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#151   19. nov 2015 Allan nej regnvejr betegnes ikke generalt som nedsat sigtbarhed det skal være så slemt at du kun kan se 50 m frem det samme med tågelys ellers er der ikke nogen mening med at tænde det den slags regn vi har haft de sidste par dage kunne man nemt se 200 m ja endda 500 m frem så det giver ingen mening at du har kørt med tågelys

• #152   20. nov 2015 rene L

Hold nu op. Regnvejr betegnes netop som nedsat sigtbarhed - derfor er det jo lygtetændingstid i regnvejr.

• #153   20. nov 2015 Henning

Når du politiet selv skriver: Tågelygterne kan i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for de foreskrevne lygter, men må godt anvendes sammen med.

Kan det siges mere tydeligt??!

Eller SKAL du bare være på tværs? Og nej, der er ingen domme, hvor det blevet forbudt i lygtetændingstiden.

• #154   20. nov 2015 Galant
    Til gengæld har du lige sakset en tekst ind, der netop siger, det skal være KRAFTIGT nedbør - som René også skriver og som du tilsyneladende opponerer imod smiley

• #155   20. nov 2015 Bay
    Du plejer nu at kunne læse... Jeg har blot pointeret, at REGNVEJR bliver rent faktisk betegnet som NEDSAT SIGTBARHED - intet andet? Hvor kommer kraftig nedbør ind i billedet?

• #156   20. nov 2015 Du opponerer mod hans kommentar om, at det skal være kraftigt regnvejr, før man må bruge tågelys. Jeg kan simpelthen ikke læse det anderledes smiley

• #157   20. nov 2015 Så har du læsevanskeligheder her til morgen smiley

Han skriver: "Allan nej regnvejr betegnes ikke generalt som nedsat sigtbarhed".
    Jeg svarer: "Regnvejr betegnes netop som nedsat sigtbarhed".

Har ikke nævnt noget om tågelys...?

• #158   20. nov 2015 Ok, kan godt se, hvad du mener... smiley
    Det er fordi jeg orkede ikke engang at læse, hvad Allan skrev, for han plejer at skrive en masse vrøvl (hvilket han også gjorde denne gang). Og jeg kan nu godt se, at Rene forsøger at rette ham, men han skulle have skrevet "kraftig nedbør" i stedet for "nedsat sigtbarhed"... Ellers ja, han har ret...
    Så det er mig, der (også) har læsevanskeligheder...

• #159   20. nov 2015 I de sidste 2 dage har jeg set flere biler køre med nærlys og tågelys. En Peugeot 206, en Suzuki Liana Sedan og 2 Daewoo Spark (undskyld jeg mener all american CHEVROLET Spark). Jeg har også set andre, men husker ikke modellerne.

Jeg var ret imponeret, for de så seje ud med fuldt blus foran. Rå biler. Gid jeg også havde sådan een.

For øvrigt var det IKKE tåget og der var heller ikke kraftigt nedbør. Jeg har selv tågelygter på min bil. Jeg tror aldrig, at jeg har haft brug for dem.......

• #160   20. nov 2015 Jeg bruger kun mine i skoven. Så håber jeg dyrene bedre kan se mig.

• #161   20. nov 2015 Tågelys kan ikke genere andre end dem der ikke selv har noget at tænde, de lyser jo ikke opad.
    Bare pga. dig vil jeg nu køre med det tændt 24/7

• #162   20. nov 2015 Hvis tågelygter kun lyste nedad, uden overhovedet at lyse opad, ville man som modkørende jo i teorien slet ikke kunne se, om de var tændt eller ej. Derfor holder argumentet jo ikke smiley

Jeg er meget generet af tågelys. Jeg har muligvis mere lysfølsomme øjne end andre - det ved jeg ikke - men det er ubehageligt for mig at komme som modkørende, når tågelyset er tændt.

Det, der for alvor generer mig, er, at det er tændt helt uden reel grund. Det giver ikke bedre udsyn eller bedre lys, fordi lygterne alligevel kun primært oplyser vejen lige foran bilen - og altså på landevej med 80 km/t hastighedsbegrænsning så tæt på bilen, at hvis man først ser noget, der fanges af det område, der primært lyses op af tågelyset, så vil man ikke kunne nå at bremse alligevel...

• #163   20. nov 2015 Tågelys er fucking irriterende. Jeg synes sgu også at det lort blænder, ved ikke om det er fordi lygterne står forkert, eller min uskyldige øjne som ikke kan klare det, men irriterende er det. Har planer om at montere en enkelt projektør foran som tågelys, og når folk så kommer kørende med deres fine lys tændt uden at det er tåget, så skal jeg fanme vise dem tågelys !

• #164   20. nov 2015 Korrekt indstillede tågelygter lyser NEDAD. De skal, ligesom nærlyset have et fald på 1%. Så de blænder ikke mere, end nærlyset gør - dvs. blænder SLET IKKE.
    At der er nogen, som har dem forkert indstillet, er jo en anden sag. Men der er sgu satme flere, som har deres nærlys forkert indstillet. Så brok jer over nærlyset i stedet!
    At folk kaster sig over at tude over tågelyset med deres overfølsomme øjne, er helt til grin. ISÆR, hvis de andre kører 100% lovligt med deres tågelys tændt...

• #165   20. nov 2015 Tågelyset er endda ikke asymmetrisk! Så det blænder ikke engang i venstre kurver, som nærlyset altid gør...

• #166   20. nov 2015 Brokker mig ikke over at fru hansen bruger sit tågelys når det er tåget, og nødvendigt. Men brokker mig over at Brian på 22 synes at det er fedt at køre med KONSTANT, fordi han har en idé om at det ser bare smart ud. Brokker mig dog ikke over at selv samme Brian bruger hans tågelys når det er tåget.

• #167   20. nov 2015 Den primære lyskegle hælder nedad, men du har bare fortsat to umiddelbare problemer med tågelyset:

1. Der vil fortsat blive kastet lys opad. Det giver helt sig selv, da man ikke kan koncentrere lyset 100 % til kun at lyse nedad. Som tidligere skrevet, ville man som modkørende slet ikke kunne se lyset, hvis det ikke også kastede lys opad.

2. Der skabes refleksioner i vejen, især i vådt vejr, men også en smule i tørt vejr. Dette skaber yderligere gene fra lyset.

Herudover må det jo nævnes, at hvis nærlyset og tågelyset antageligvis blænder lige meget - lad os nu bare sige det - så vil 4 lyskilder altid være mere til gene end 2 lyskilder.

Jeg kan også godt føle mig blændet af nærlyset, men det er jo et nødvendigt onde for at mine modkørende kan se noget. Det vil altid være til ekstra gene, hvis der pludseligt er flere lygter i fronten, der lyser.

Og så har tågelyset jo som sagt overhovedet ingen positiv effekt for føreren af bilen, når man befinder sig på en landevej med 80 km/t hastighedsbegrænsning, så derfor kan man jo lige så godt få det slukket og lade være med at være til gene for dem, der mener, det rent faktisk er til gene.

• #168   20. nov 2015 Bay

1. Det giver ingen mening. For man kan se f.eks. nærlyset både fra siden og oppefra, men det blænder stadigvæk ikke. Det samme gælder vel også for tågelyset. Så det er IKKE "problem med tågelyset", men problem med alle andre lyskilder, end laser...
    2. Der skabes ligeledes refleksioner fra nærlyset i samme grad. Så det er heller ikke udelukkende problem for tågelyset.

At folk kører med 4 lygter tændt når de ikke må, er en anden side af sagen. Tågelygten kan ikke gøre for, at dens ejer ikke ved hvornår den skal bruges...

• #169   20. nov 2015 Sjovt, at du skriver: "men du har bare fortsat to umiddelbare problemer med tågelyset"

Og nævner problemer, som gælder ligeså meget for nærlyset...

• #170   20. nov 2015 Og hvis lyset ikke kunne ses, så ville det være en livsfarlig modkørende at møde i dårlig sigtbarhed. For det er ikke kun for at oplyse vejen, at man tænder lyset, men også for at blive set. Så, at du kan se lyset af de modkørende i tåge, er kun en fordel for dig...

• #171   20. nov 2015 Du forstår vist ikke helt, hvad jeg skriver...

Ad 1
    Man kan kun se lys, når strålerne rammer ens øjne. Hvis man kan se lyset, må noget at lyset derfor nødvendigvis lyse opad. Det er sådan set indiskutabelt og en simpel del af fysikkens love.

Ad 2
    Se min uddybning, der kommer efter de to punkter; 4 ens lyskilder vil altid blænde forholdsmæssigt mere end 2 ellers ens lyskilder. Derfor kan man ikke sige, at fordi

- nærlys ikke blænder, når det er tændt "alene"
    - og tågelys ikke blænder, når det er tændt "alene"

så blænder nærlys sammen med tågelys heller ikke. Der kommer jo - alt andet lige - dobbelt så meget lys imod én.

Og lad nu være med at blande situationer, hvor det rent faktisk er lovligt, ind i diskussionen. Jeg kan intet have imod, at folk følger loven, men alene at folk kører med tågelys sammen med nærlys, når der ikke er stærkt nedsat sigtbarhed.

"Jamen det var ikke det, du sagde."

Jo.

• #172   20. nov 2015 Ok, så uddyb lige til én, som ikke forstår hvad du skriver... Hvilke af disse "problemer" gælder der for tågelygter, som er ikke et problem for nærlyslygter?

For du skrev vist "to umiddelbare problemer med tågelyset", ikke "to umiddelbare problemer med dobbelte lygteføring".

• #173   20. nov 2015 Hvordan har du det så de nye Mercedes lygter, hvor der sidder to nærlyskilder i hver lygte? Dvs. fire lygter i alt...

profilbillede
  • #174   20. nov 2015 Jo mere lys, jo mere ubehageligt at være modkørende. Det er essensen af mine argumenter og burde være til at forstå smiley

• #175   20. nov 2015 Tro du skal til en optiker så, for største delen af folk der bliver genert af lys i mørket kan mangle gang have brug for briller smiley

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #176   20. nov 2015 tvivler på matrix LED (søg youtube og audi har en forklarende promo, til de der ikke har set) gør den store forskel i hvad der blænder.. for det skal nok passe de ser modkørende for sent.. smart teknologi, det må de dog have.

• #177   20. nov 2015 #173 smiley så må vi jo håbe at de to lyskilder er beskrevet som en nærlyslygte. Ellers er det jo ikke lovligt ifølge danske regler.
    For de skriver at en bil SKAL have to nærlyslygter. Men giver ikke tilladelse til flere, som det gælder for fjernlyslygter.

• #178   20. nov 2015 Jeg aner ikke, hvordan det lykkedes for dem at godkende dem. Der står godt nok, at antallet af lyskilder er underordnet, så længe det er under samme glas og der ikke er lystætte "mellemvæg" mellem kildene... Men det er det her...

• #179   20. nov 2015 Jeg har stadig ikke nogen tågelygter smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #180   20. nov 2015 Det er fordi i ikke forstår betydningen af " I STEDET FOR "

Du skal altid have lys på bilen når det er mørkt og det er nærlys som skal bruges,der findes så nogle ting som gør du kan bruge andet lys I STEDET FOR og kraftig nedbør eller tåge er en af dem,du kan bruge tågelygter i stedet for betyder du skal slukke dit nærlys hvis du vælger at bruge dine tågeforlygter.

• #181   20. nov 2015 Du skrev: "du kan bruge tågelygter i stedet for betyder du SKAL slukke dit nærlys".
    Du blander kan og skal sammen.
    Du skal skrive: "du kan bruge tågelygter i stedet for betyder du kan slukke dit nærlys".

Men du mener, at politiet ikke forstår betydningen? Eftersom de skriver, at man godt må?

• #182   20. nov 2015

profilbillede
  • #183   20. nov 2015 Manden burde fyres så.

profilbillede
  • #184   21. nov 2015 At køre med tågelygterne tændt når det er mørkt, syntes jeg ikke genere. Men når de er tændt når vejen er våd er pisse irreterende, da det lys de kaster ned, ryger lige tilbage i fjæset igen...

• #186   21. nov 2015 Slå " i stedet for "op i synonymordbogen

Som erstatning

til gengæld for

så kan det vist ikke forstås anderledes end at det er det ene eller det andet

• #187   21. nov 2015 Henning netop i tåge

KAN de erstatte dine nærlygter, Der står ikke at de ikke må være tændt samtidigt.

Dine nærlygter skal være tændt altid. Men tågelygter an erstatte dem, i tåget vejr er det tilladt at have begge tændt, eller at slukke dit nærls hvis du har dine tågelygter tændt.

• #188   21. nov 2015 Står jo også så tydeligt som det overhovedet kan.

IKKE LOVPLIGTIGT LYS PÅ BILEN
    TÅGELYS foran
    – 2 foran, hvid el. gullig farve
    – Må kun kunne tændes sammen med positionslys eller nærlys tændt
    – Må kun anvendes når sigten er under ca. 50 meter (tåge, snefygning, røg, m.m.)
    – Må ALDRIG anvendes sammen med nærlys om dagen medmindre sigt u.50

• #189   21. nov 2015 Det MÅ være en troll, det her...
    Det er sgu første gang, jeg har set det, at manden benægter rigtighed af argumenter, selvom de står sort på hvidt på politiets hjemmeside...

Henning, tågelygter er HJÆLPELYGTER! De skal "hjælpe" de foreskrevne lygter!
    De skal "SUPPLERE dem! Det er ment fra starten af, at nærlyset skal holdes tændt og man hjælper nærlyset de steder, hvor det ikke oplyser særlig godt (lige foran bilen og mere ud til siderne i umiddelbar nærhed af bilen) med tågelygter.
    Man ser ikke godt på vejen kun med tågelyset tændt i kraftig nedbør/tåge, derfor er det 100% hul i hoved at påstå, at loven kræver at slukke for den eneste brugbare lyskilde!

Come on, giv nu op. Se på hvad politiet skriver og ikke hvad der står i synonymordbogen... (og der står, at de KAN bruges i stedet for)

• #190   21. nov 2015 Landsretten har FEJLET. Så nemt er det. Og ja, den slags sker. Deres afgørelse er forkert. Så lad være med at hænge dig fast i én ensom dom, som er afsagt på forkert grundlag (endda udenfor lygtetændingstiden). Stop dig selv.

• #191   21. nov 2015 Har sgu heller aldrig været genereret af tågelygter eller xenon lygter.... tror bare folk der virkelig er genereret af det, bør undgå at køre når det er mørkt, de må satme ha nogle sarte øjne.

• #192   21. nov 2015 Så generelt unge mennesker skal køre med solbriller om aftnen eller holde sig inde døre.....

• #193   21. nov 2015 Folk skal bare holde op med at have ondt i røven. Jeg kom kørende her til aften, og nappede lige et sving i frisk fart og accelererede ud af det. I en 50km zone. En eller anden tosse der kommer med for høj hastighed, satte farten yderligere op for at "nå op til" mig, så han kunne give mig det lange lys efter snart 300m kørsel. Vi var aldrig nær et sammenstød. Han har allerhøjst skulle lette foden fra speederen, men jeg tror det næppe.

• #194   22. nov 2015 Burde have lavet en "BG" og bare bremset som om jeg aldrig havde bestilt andet. Lagt en film op af det her på BG og skældt alle ud, fordi jeg selv er fejlfri.

• #195   23. nov 2015 Jeg køre ALTI ALTI med tågelys - det er jeg lige glad med.

• #196   23. nov 2015 Hvis man føler sig generet af andres tågelys så burde man aflevere sit kørekort og sælge bilen.
    Og de af jer der hyler er også jer der køre med fjernlyset tændt på motorvejen, fordi i ikke kan se.

• #197   23. nov 2015 Jeg synes også man skal aflevere sit kørekort hvis man bruger ord som "tåbelys", "alifælge" og "tre-tyrker". Det er ca. ligeså sjovt/fedt som Onkel-jokes("det sagde hun også i går").

• #198   23. nov 2015 Faktisk enig med dig Pind for engangs skyld

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#199   23. nov 2015 hvis bare folk de brugte det efter reglerne 50 m sigt eller mindre ville det være helt fint men der er mange der syns at det ser fedt ud at have det tændt når det ikke er nødvendigt det pisser mig af kan sagtens se men det blænder mig og det uden grund

• #200   23. nov 2015 Kan vitterligt ikke huske at have følt mig blændet af tågelygter. Jo måske dengang lige efter jeg havde fået hjernerystelse. Men ellers ikke.

Jer der føler jer blændet, har i overvejet lægebesøg?

• #201   23. nov 2015 Almindelig læge kan ikke gøre det. Det er en sag for psykolog... En god én.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#202   23. nov 2015 har i virklig et problem med at folk har en anden opfattelse af lys end i har følg loven så er alle glade

• #203   23. nov 2015 Nej det er et reelt spørgsmål, for det må da i så faldt være et helvede at når solen skinner fra en klar himmel.

Personligt er jeg da ikke begejstret for at der findes folk med så sarte øjne i trafikken.

• #204   23. nov 2015 Grå stær, AMD, infektion. Mulighederne er mange.

• #205   23. nov 2015 Brian dette emne ser ud til at gå dig på, personligt smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#206   23. nov 2015 har du hørt om solbriller

• #207   23. nov 2015 Slet ikke, Rasmus smiley

Jo, jeg synes det regelrytteri den her tråd bærer præg af, er lidt trist, fordi det vidner om hvor lidt folk har at gå op i.

• #208   23. nov 2015 Ja, men nogle af jer der skriver her i tråden skulle måske overveje et par svejsebriller istedet. smiley Og vinterdæk.

• DisConFlubberated

#209   23. nov 2015 Tråden bærer mere præg af mundhuggeri og ordkløveri end noget andet...

• #210   23. nov 2015 Nej den gør ej.

• #211   23. nov 2015 I så fald, er den første tråd i BG's historie, som bærer præg af det...

• #212   23. nov 2015 Jeg vil gerne udfærdige en liste over folk der bør fryses, for at have kørt denne tråd af sporet.

Synes vi skal starte med Mirza

• DisConFlubberated

#213   23. nov 2015 Hvor mange kommentarer er der ikke brugt på at forklare betydningen af "i stedet for"?

• #214   24. nov 2015 Under 214 i hvert fald!

• #215   24. nov 2015 Jeg var lige ud og gå her til morgen. Og mødte en der havde både nærlys og tågelygter tændt. Nogen der ved om Jørn Ege stadig lever? Jeg har behov for at få laserbehandlet mine øjne og flyttet noget hud fra ballen op i ansigtet, efter den forbrænding jeg fik smiley

• DisConFlubberated

#216   24. nov 2015 Et par øjenlåg af røvballehud? smiley

• #217   24. nov 2015 Ja, så er der et hul at kigge ud af smiley

• #218   24. nov 2015 Overvejer om ikke ham Jørn kunne blænde dem af permanent, så jeg ikke risikerer det sker igen. Ifølge tråden her er det jo et udbredt problem, og jeg gider da ikke ristes af sådan en tågelaser igen smiley

• #219   24. nov 2015 Han er død i år eller sidste år, husker det ikke præcist.

• #220   24. nov 2015 Æv. Han er faktisk den eneste jeg lige kan komme i tanke om, ville gøre den slags smiley

• DisConFlubberated

#221   25. nov 2015 Ja, han var kendt for lidt aparte operationer...

• #222   25. nov 2015 maj 14.. https://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rn_Ege

• #223   27. nov 2015 Jeg indrømmer at køre med tågelys døgnet rundt året rundt. Jeg synes dælme nærlyset på min Passat er ringe, derfor kører jeg med tåbelygterne tændt. Og jeg er fløjtende ligeglad med hvad andre tænker og hvor mange der blinker efter mig, jeg slukker det ikke. Jeg møder dagligt jens betjent og hans kollegaer og jeg er aldrig blevet stoppet. Det er sku da bedre at blive set end alle de tåber der glemmer at tænde deres baglygter!!!!

• #224   27. nov 2015 Hvis du spørger de dusinvis af ristede egern og blinde skolebørn du hver dag skaber, langs de danske veje, vil de helt sikkert svare noget andet.

Jeg synes det er et modbydeligt, egoistisk karakteristika at have, at kunne finde på at bruge den slags WMD mod andre mennesker smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#225   27. nov 2015 Frank G underlig grund til at køre med tågelys selvfølgelig bliver du set måske du ikke er tilfreds med dine lygter og mener du selv har et bedre lys på din bil med tågelys det har du så heller ikke da tågelys jo kun lyser vejen op ca 25 m foran din bil og det er ikke der en evt fare er hælder mere til tråd starterens mening du er en tåbe der køre med tåbelys og er ligeglad med andre end dig selv king off the road tumpe

• DisConFlubberated

#226   27. nov 2015 Dårligt nærlys kan være mange ting. Fx fejljustering, beskidte linser eller glas foran lygterne, sådan noget som 1 volt laver spænding har mere at sige end man lige aner... Eftermonterede lygter fra ebay osv kan også være noget hø...

• #227   27. nov 2015 Parabolerne kan også være brune ovenover pæren, det ser man tit, så køber man et sæt nye lygter.

• DisConFlubberated

#228   27. nov 2015 Nemlig...

Kommentér på:
TÅBELYS!!!!!

Annonce