{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.364 visninger | Oprettet:

Christian N
Christian N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Overvejer køb af Alfa 159 JTD - hit el skidt? {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at bytte min 09 altea til en Alfa 159 af tilsvarende værdi, svarende til omkring 100.000.
Der ligger et par 1.9 JTD til salg til denne pris.
Helt konkret er der en 1.9 til salg fra 2006, med under 140.000 km på tælleren. Umiddelbart fint med de lave km, men kan motoren ikke være smadret ved det?
Mit eget kørselsbehov er ca 35000 årligt, så den skal nok få lov til at strække ben..
Hvad er de generelle holdninger til bilen? Jeg er forelsket i designet, og man får tilsyneladende meget bil for pengene.
Input ønskes!
På forhånd tak!
Mvh Christian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejer køb af Alfa 159 JTD - hit el skidt?
  • #1   15. dec 2015

profilbillede
  • #2   15. dec 2015 Genialt Brian hahaha smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    dec 2015

#3   15. dec 2015 Tak for konstruktiv tilbagemelding..

• #5   15. dec 2015 Bare skriv til alfa tobias han er nok den eneste på bg som vil råde dig til at købe en alfa smiley

• #7   15. dec 2015 Genialt Brian smiley

• #8   15. dec 2015 Papegøje Dennis smiley

• Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #9   15. dec 2015 de er dyre i vedligehold vi har en kørende og det er et dyrt bekedtskab.

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    dec 2015

#10   15. dec 2015 Mick - du skriver dyr I vedligehold. Hvad har I af problemer med den, og hvilken motor er der tale om?

• Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

#11   15. dec 2015 det er en 2.4 jtd ti mener jeg den hedder. de nederste bærekugler går i stykker og det er en hel arm til omkring 3500 stk. lidt knækkede fjedre. div bøsninger der ruster og knager. de øverste bærearme. begge forhjulslejer. kondenser og ac rør ca 6000 kr. tandrem og multiremme der støjer. og nogle gang køre den kun på 4 ud af 5 cyl. alle døre og klapper ruster lidt hist og her. det er hvad jeg lige kan huske på de 2 år vi har kendt bilen. kan ike huske priser på det hele men den køre gost når den køre ?

• Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

#14   15. dec 2015 og sporestængerne kan gå fast. vi fik afvide af alfa at vi skulle sætte uorginal på for de holde meget bedre end de orginale ?

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    dec 2015

#15   15. dec 2015 Lyder lovende smiley Kan godt være jeg skal blive ved seat'en!

• Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

#16   15. dec 2015 det kan være det er en mandagsbil ?

• #17   16. dec 2015 Du skal kun købe Alfa hvis du er håbløst forelsket og vil finde dig i alt fra dens side og stadig elske den... smiley
    Men så vil den til gengæld også tit give dig nogle fede køre oplevelser... smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    dec 2015

#18   16. dec 2015 Jeg er forelsket i bilens design, er blevet ved med at vende tilbage til den i tide og utide de sidste par år. Dog syntes jeg ikke at vores økonomi pt er til et hobetal af uforudset regninger, og en bil der potentielt begynder at ruste fra en ende til en anden vil jeg også have det stramt med..

• #19   16. dec 2015 Carsten er du ikke rar at beskrive hvad for DIG er en "fed køreoplevelse" har efterhånden kørt en del alfa'er dog mest gt versionerne , og jeg kan simpelthen ikke forstå hva folk ser i dem UDOVER udseende , for en køreoplevelse som JEG ser det er det på ingen måde ...

• #20   16. dec 2015 Det kommer selvfølgelig meget an på hvilke muligheder man ellers har.....
    Hvis man her frit valg på alle hylder, uanset købspris, er der da helt sikkert mange biler der kører bedre... smiley

Men hvis man sætter køreoplevelse i forhold til indkøbspris, er jeg sikker på at man kommer rigtig langt i en halvgammel Alfa.... smiley

Som du ka' se i min profil er det jo ikke lige frem racerbiler jeg har kørt i privat, men min Alfa er helt sikkert mere inspirerende at køre i end nogen af de tyske, franske, engelske og japanske "normal-biler" jeg har prøvet... Og det er mange smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    dec 2015

#21   16. dec 2015 Hvad er jeres holdning til det at det er en dieselbil med 9 år på bagen, der kun har kørt 137000?

• #22   16. dec 2015 Jeg havde en Alfa Romeo Mito 1.3 JTD fra ny af til ca 60.000
    Ting der gik i stykker
    Lejerne i gearkassen.
    Tårn lejer
    Kabine blæseren
    Batteriet
    Kødben
    A/C kompressor
    Kobling svinghjul
    Modstander

Mekanikeren glemte en bolt i den forrest kaliber
    Så det hele skulle skiftes incl fælg efter en opbremsning på motorvejen ...
    Alt i alt en god oplevelse ...

Ved godt bilerne ikke helt kan sammenlignes men der er noget omkring deres holdbarhed

• #24   16. dec 2015 Kører rigtig godt MEN ruster endnu hurtigere end man kan betale afdragene smiley
    polobjørn

• #25   17. dec 2015 glem ALLLLT det med at de ruster som bare fanden, for det er den største løgn. Faktisk er en 159'er mindre plaget af rust end tilsvarende årgange (og endda nyere) VW Passat som er en værdig sammenligning. Jeg har edermagme set MANGE MEGET rustne passat 3C hvor de er rustne omkring dørhåndtag, skærmkanter og på bagklap. Og en Passat 3C kan da trods alt Max være fra 2005 lige som 159. Jeg har oplevet 1 159'er med rust i fronthjelmen, og 1 der havde i en bagskærms kant (som endda tidligere havde været skadet der, så nok dårlig rep.) og jeg har edermagme set MANGE 159'ere. Ellers så se bare Touran som døjer med rust i bunden, og Golf 5 hvor det overraskende nok er svært at finde en rustfri udgave. Jeg har kigget på 5 stk Golf 5 de sidste 14 dage i forbindelse med et muligt køb, men det er droppet da de alle havde rust i enten/og dørbunde og skærmkanter. De var alle mellem årgang 2006 og 2008.

En 159 diesel er generelt et godt køb, specielt 1,9 jtd er meget solid og driftsikker. Den større 2,4 jtd er slet ikke nær så driftsikker. Motor mæssigt er Alfa ihvertfald ikke dårligere end vw's tdi motorer. Fiat/Alfa opfandt commonrail motoren, og har kørt med dem siden 1998, hvor VW første tog dem i brug 10 år senere i 2008. Du kan samtidig tydeligt mærke på en 159'er at den er bygget af meget bedre materialer end tidligere Alfa'er, og samlekvaliteten er i top og på VW niveau.
    Normalt har Alfa været kendt for elektriske fejl, men dette er ikke tilfældet med 159'eren og efterfølgende Alfa'er. De problemer Alfa har haft med elektronik, ligger nok i at i f.eks 156, der står der på alt det elektriske: MADE IN GERMANY BY BOSCH..!!!!

Ang. drifts omkostninger, så er en Alfa ikke dyrere i reservedele end f.eks en Passat.
    De første 159 udgaver havde faktisk meget få børne sygdomme. Det var bla. gearskifte kabler det kunne skabe en irriteren resonans i kabinen. Disse blev udskiftet på garantien, og på modeller fra anden halvdel af 2006, var fejlen udbedret. Så har det været noget med tandstangen , hvor en bestemt del kunne gå i stykker og hvor man til at starte med var nødtil at skifte hele tandstangen. Idag har man dog fundet ud af en måde hvorpå man kan skifte den enkelte del, og regningen istedet er en brøkdel.
    Som tidligere nævnt så er Alfaer ikke kendt for at have en særlig tyk lakering, hvorfor de bla kan have flere synlige stenslag på fronthjelmen.

Jeg synes personligt de kører rigtig godt, og er meget støjsvag i kabinen og man føler sig godt tilpas og at der er brugte gode materialer.
    Hvis man passer bilen efter forskrifterne fra Alfa, så får du til gengæld en god solid og driftsikker bil.
    At den pågældende bil du nævner, ikke har kørte mere end ca. 15.000 km. om året, behøver ikke være skidt. Det er jo lidt efter hvordan de er kørt, for hvis det er mange korte ture, er det jo ikke sundt for motoren. Men det kan man vel få oplyst af tidligere ejer.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe en, og det siger jeg ikke fordi jeg er entusiast, men ud fra viden og erfaring.

Kommentér på:
Overvejer køb af Alfa 159 JTD - hit el skidt?

Annonce