{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.183 visninger | Oprettet:

Forbikørsel og Overhaling {{forumTopicSubject}}

Godaften.
Mig og min kæreste har haft en lille diskussion om hvornår man overhaler og forbikører på f.eks motorvej eller generelt bare flersporet veje. Vi snakker selvfølgelig om højre om.
altså f.eks. overhaler man på motorvejen fordi man kører de 110 man må, men ham i overhalingsbanen kører 90? eller er det en forbikørsel. og det samme i byen?

Jeg håber i ved bedre end os smiley
Og fortsat god aften ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbikørsel og Overhaling
  • #1   21. mar 2016 § 24, stk. 1. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

• #2   21. mar 2016 forbikørsel/ kolonne kørsel gælder kun indtil 40 km/t og IKKE på motorvej smiley

• #3   21. mar 2016 Ja ved kø må du gerne.. Men bare fordi spaden foran dig ikke har forstået at holde til højre og ligger med 90 i midten eller yderbanen på motorvejen må du stadig ikke overhale inden om! selvom det er meget fristende

• #4   21. mar 2016 Jesper jo det gør så længe det er kø, så gælder det alle steder.

• #5   21. mar 2016 Forbud mod overhaling

§ 23. Overhaling må ikke foretages:

1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:

a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, jf. § 16, stk. 1,

b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til venstre,

c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller

d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af § 26,

2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller

3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og tohjulet lille knallert.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

Overhaling og forbikørsel ved fodgængerfelt

§ 25. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage overhaling eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj hindrer fuldt udsyn over fodgængerfeltet.

• #6   21. mar 2016 ja, men vi snakker om hastighed på min 90

• #8   21. mar 2016 Det er ulovligt MEGET ulovligt... klip + bøde..

meeen kan ikke sige mig fri fra det hvis jeg ligger bagved i mere end 30 sek

• #9   21. mar 2016 Det er da fult lovligt. Hvis du allerede er inde i inderbanen og følger trafikken. Skulle du klodse bremsen på motorvejen, fordi de pludselig går i stå i yderbanen? Det bliver først ulovligt, når man "vinder" noget ved at gøre det. Altså zig zagger eller blot trækker ind - "underhaler" og trækker ud igen.
    Jeg gør det dagligt mellem Århus og Randers, som åbenbart er besat af familiemedlemmer til Lemmingerne fra Horsens området:-)

• #10   22. mar 2016 Jeg tænker at det er lovligt hvis der er kø på motorvejen.
    og der så er mere flow i indersporet, så følger man bare trafikken.
    Men jeg er generelt ikke så vild med og overhale indenom. Det føles bare så forkert!.

• #11   22. mar 2016 Hvad med at holde sig til TS spørgsmål/problemstilling i stedet for at opsætte alle mulige og umulige forudsætninger for at tilfredsstille ens egen forsøg på at lovliggøre egentlige ulovlige handlinger.

Blot fordi bilen i ydersporet ikke køre med højeste tilladte hastighed er det grundlæggende ikke tilladt at foretage en overhaling/forbipassage højre om, selv om du holder dig til højeste tilladte hastighed.

• #12   22. mar 2016 Det er vel også i runde tal det jeg skriver???

• #14   22. mar 2016 Det er det jo netop. TS har jo ikke (endnu) været inde på f.eks. tæt trafik, men en del af svarende omtaler/forudsætter det.

Kommentér på:
Forbikørsel og Overhaling

Annonce