{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Klippekort anordning {{forumTopicSubject}}

Jeg kørte overfor rødt i går (bagggrunden for dette er uaktuel i denne sammenhæng), hvilket resulterede i at jeg kørte sammen med en anden bil. Vi begge har kasko, og er enige om at det er "min" skyld. Jeg er 19.

Hvad udmunder det sig i for mig?.

Har set på hvad man kan få et klip for:

Du får et klip, hvis du:

Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
Kører med for kort afstand til forankørende
Kører ulovligt i nødsporet
Ikke spænder børn under 15 år fast efter reglerne
Kører over for rødt
Overtræder reglerne om vigepligt
Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
Overskrider spærrelinier ved overhaling
Øger hastigheden, når du bliver overhalet
Overhaler ved et fodgængerfelt
Kører mod færdselsretningen
Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
Kører venstre om helleanlæg
Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
Kører ulovligt med børn under 15 år på motorcykel
Kun de forseelser, der er nævnt her, udløser et klip.

Der er altså kun tale om at jeg kan få klip for at kører over for rødt, og det giver kun ét klip. Da materialeskade ikke er nævnt som årsag til klip, så kan jeg vil kun få et klip i kørekortet + bøde?.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klippekort anordning
  • #1   17. okt 2007 Du glemte det her afsnit

Hvis der sker et trafikuheld i forbindelse med din forseelse, eller din forseelse har medført fare for andre, afgør politiet, om du i stedet skal frakendes førerretten.

• #2   17. okt 2007 Okay så indholdet af rapporten spiller en væsentlig rolle.

• #3   17. okt 2007 Ja men så skal politiet osse være tilkaldt lige efter ulykken hvis i selv ordne uden at blande panserne ind i det sker der ikke noget med de kørekort

• #4   17. okt 2007 Jamen politiet blef tilkaldt, samt også skrevet rapport.

• #5   17. okt 2007 Ja, og da du har brudt vigepligts regler med trafikulykke til følge skal du nok regne med det bliver til en frakendelse af dit kørekort

• #6   17. okt 2007 Men altså vi havde en fin samtale om det, og vi var alle indforstået om at det gik meget langsomt til hehe.

• #7   17. okt 2007 du fåer et klip for og køer over for rødt ja... husk der kommer hele tiden nye ting på den liste og de kan jo ikke nå og skrive tingene på heletiden..

FX får du også et klip for og køer og tale i håndholdt mobil, køer uden sele, og køermed tågelygter når det ikke er toget.. de ting står der jo heller ikke..

så man skal baer køer ordeneligt smiley

• #8   17. okt 2007 Hehe ja, nogle som ved hvornår jeg kan "modtage" et svar fra politiet omkring hvad jeg får i byøde osv?.

• #9   17. okt 2007 Du spurgt om det samme i går
    Men du har ikke over holdt din vigepligt og det udløser frakendelse af kortet

• #10   17. okt 2007 Sebastian S

Har du et link til de regler `?

For har jeg sku ikke hørt om

• #11   17. okt 2007 Og som du skriver

Overtræder reglerne om vigepligt

vigepligt der er vigepligt ved

Tkrys

højer vigepligt`er

rundkørsler

hejtender

lyskrys

• #12   17. okt 2007 Sebastion. Snak i mobil udløser ikke et klip... Har aldrig gjort det. Listen på sikkertrafik er up to date, og hvis du vil se politiets liste, så er den her...

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/klippekort/klippekort.htm#SubHeader1

• #13   17. okt 2007 "Kører over for rødt"

"Overtræder reglerne om vigepligt"

Jeg har kørt over for rødt, det givet ét klip. Ikke to.

• #14   17. okt 2007 Jeg kørte også ved et uheld, over for rødt, og ramte en knallert.
    Det var før klippekorts-ordningen, og jeg skulle op til ny teori + køreprøve indenfor 3 måneder. Ellers ville jeg miste kortet.

• #15   17. okt 2007 Jamen det kan da ikke passe at når man kører over for rødt indbefatter det denne forseelse, samt at man ikke har holdft tilbage for vigepligt. Det er da blot én overskridelse.

• #16   17. okt 2007 nej desvæer men min far har lige fået et klip for og snakke i mobil... og det får man jo forde det går ind under den her

Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter

forde de mener man er fare/unødig ulempe for andre trafikanter

i skal ikke batle mig i det her smiley er ved og udanne mig til køerlæer.

• #17   17. okt 2007 du får sku da ikke klip for at køre uden sele... men til gængeld børn under 15 år i din bil skal have sele på ellers så er det klip...

• #18   17. okt 2007 i skal jo huske alle de "små" ting der ligger under alle de ander..

• #19   17. okt 2007 Læs og forstå

http://www.sikkertrafik.dk/16dd3e80

Du får kørselsforbud, hvis du laver grove trafikforseelser inden for de første tre år, efter du har taget dit første kørekort. Det gælder:

Overskride den tilladte hastighed med over 60 % i personbil, varebil mv.
    Overskride den tilladte hastighed med over 40 % i lastbil, bus, personbil med trailer mv.
    Køre 160 km/t eller mere på motorvejene
    Køre spirituskørsel med over 0,5 promille
    Køre uforsvarligt eller hensynsløst fx ved at overhale hasarderet, ikke overholde vigepligt eller chikanere andre trafikanter.

• #20   17. okt 2007 du mister kørekortet betinget, (og det er fordi Hvis der sker et trafikuheld i forbindelse med din forseelse, eller din forseelse har medført fare for andre, så geller klippekortordningenikke). du skal bare bestå en teori og en køreprøve igen inden for 3 måneder,plus du også får en lille bøde, og så får du en prøvetid på 3 år, det vil sige hvis du laver noget tilsvarende inden for 3 år, så mister du det helt.

og jeg ved jeg har ret, fordi min far lavede samme nummer her i sommers.

• #21   17. okt 2007 Og køre over for rødt og påkører en anden så har du ikke overholdt din vigepligt.
    Hvis du ikke havde ramt en anden så havde du nok kunne slippe med et klip

• #22   17. okt 2007 der kan gå op til 2-3måneder før du får noget afvide

jeg kørte selv over for rødt engang og kørte ca 80 til 90 i byen det mistede jeg mit kort på

• #23   17. okt 2007 Sebastian S

Det er ikke forbudt at køre med tågelygterne tænt selv om det ikke er tåget.. der må bare ikke være andre lygter tændt samtidig med..

• #24   17. okt 2007 Sebastian S: Det er jo en vurderingssag så.. Om du er til fare og ulempe, hvis du taler i mobilen, ligesom du også kan blive sigtet for promillekørsel, selvom du kun har en promille på 0,1, hvis du kører usikkert....

Og hvis mobilen har indvirkning på, at din far placerer sig til fare og ulempe, så fortjener han et klip!

• #25   17. okt 2007 Daniel K
    Det er ikke forbudt at køre med tågelygterne tænt selv om det ikke er tåget.. der må bare ikke være andre lygter tændt samtidig med..
    Korekt
    Men efter mørketsframbrud er det ulovligt at bruge tågelys med mindre det er tåget

• #26   17. okt 2007 Sebastian vis du er ved at uddanne dig til kørelære skal du nok til at lære at udtrykke dig noget bedre...

Og nej det giver ikke klip for at snakke i mobil telefon, det er stadig kun et lovforslag!

Klip for tågelygter, findes heller ikke...

Og køre uden sele er kun vis du har børn med i bilen som er under 15 og det er dem du får klip for ikke dig selv!

• #27   17. okt 2007 Jeg kørte 50, hvilket den anden bilist også sagde, så det står i politirapporten.

• #28   17. okt 2007 Sebastian S
    Det der med tågelygterne fatter jeg ikke.. Blev vinket ind til siden for tjek i sidste uge.. Betjenten nævnte ikke engang jeg skulle slukke dem? :S

• #29   17. okt 2007 Rasmus B

Jeg mistede kortet, da jeg påkørte en efter at være kørt over for rødt.

• #30   17. okt 2007 Jeg er glad for at mit kørekort efterhånden er 9 år gammelt - for vil satme nødig ha' dig til lærer Sebastian...

Hvor støver du de regler op?
    Enhedslistens våde drømme imod alle bilister??

Måske det er knallertkortkørelærer?

(så kommer du og klipper knallertkortet i stykker hvis de kører knallert og snakker i telefon samtidig... med tågelygterne tændt - uden hjelm - men med sele...)

:-S

• #31   17. okt 2007 Haha Lasse - Lad os gå ud fra der er en grund til at han ikke er uddannet endnu smiley Og HÅBE det!

• #32   17. okt 2007 Brian J: Hvor stærkt kørte du, og hvad menes med "en" ? mener du en bil? knallert, person eller hvad.

• #33   17. okt 2007 Rasmus, jeg kørte ikke for stærkt, ramte ind i en bil.

• #34   17. okt 2007 Hvordan kan oversagen til at du kørte over for rødt være irrelevant i denne sammenhæng??? Det kunne jo være at det var under skærpet omstændigheder eller andet.

I såfald syntes jeg det er lige vigtigt i denne sag for at vurdere om du skal have frakendt kørekortet betinget eller ubetinget.

• #35   17. okt 2007 Rasmus B

Det er et fedt om du kører 30 eller 60 du overholder ikke din vigepligt. Det koster uanset hvad hvor og hvorfor

Arbejder sammen med en der gled (pga is glat) ud i et kryds hvor han rammer en anden bil, ingen kunne stoppe der hvor han skulle pga det glatte føre han skulle også op til ny prøve, selvom man enlig ville mene det umuligt kunne være hans skyld da man ikke er herrer over vejret

• #36   17. okt 2007 Står der ikke man skal kører efter forholdende? =)

• #37   17. okt 2007 brian J Står der ikke man skal kører efter forholdende? =)

Lige nøjagtig også derfor han mistede kortet.

• #38   17. okt 2007 jesper L..

Arh.. hvis det regner meget og det er svært at se andre trafikanter må man da også?..

• #39   17. okt 2007 Sebastian S

Så længe de nye forslag ikke er skrevet i loven gælder de ikke.

Så hvis du skal være kørelære skal du nok først starte med at lære færdselsloven.

Her så lidt til dig om tågelygter...

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.

Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden

6.12 KØRELYS
    6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
    trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lygter
    til markering kan tænde samtidig.
    (4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt
    sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.
    6.12.002 KØRELYSLYGTER
    (1) Kørelyslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet og være rettet fremad.
    c) Skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste kant.
    d) Skal være anbragt mindst 250 mm og højst 1500 mm over vejbanen.
    e) Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
    Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har
    et effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran
    en parabol.
    f) Skal have en lysende flade på mindst 40 cm2.
    (2) Kørelyslygter i et lygtepar skal opfylde bestemmelserne i pkt.
    6.02.001 (2).
    (3) Kørelyslygters placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3)

Kommentér på:
Klippekort anordning

Annonce