Første bil - Toyota MR2 {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Jeg går lidt og tænker på at købe min første bil. Her er jeg så faldet over den første Toyota MR2 - altså den fra 85, og er nok blevet lidt småforelsket
Bilen er jo forholdsvis billig hvis man ser det som en sportsvogn - gammel, ja, men det har også sin egen charme. Også den grønne ejerafgift er forholdsvis lav, 1600 +- halvårligt. Forsikring får jeg billigt igennem Ingeniørforeningen.
1.6 Motoren skulle være noget nær uopslidelig og generelt vil den blive passet rigtig godt på, også mht rust som der nok uden tvivl er at forvente.
Skal man så lige en sjælden gang afvige fra det forelskede blik, så må jeg indrømme at jeg mekanisk ikke er i stand til at lave bilen selv - har en god ven der muligvis gerne vil give en hånd med, men han vil selvfølgelig ikke arbejde på den hver weekend, så spørgsmålet er
Går den meget i stykker?
Er det til at få reservedele?
Er det overhovedet en god idé som første bil?
Jeg er af den filosofi at livet er for kort til kedelige biler og har på fornemmelsen at en MR2'er godt kunne blive penge værd i fremtiden hvis man passer godt på den?
Al hjælp og kommentarer er velkommen, og beklager vist det lange indlæg
God søndag derude!
Christian
jun 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 73 Svar: 651
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.267
Jeg startede i en Celica og har selv haft en med 4age motor i... Du bliver glad for det... Vær meget OBS på rust i bagskærme, ved listerne under ruderne, tårne og hvis du lige åbner døren, så tjek mellem sideskørterne og selve bilen, hvis det bobler her er det træls
I motorrummet er det som nævnt tidligere en god ide at tjekke om der er vådt af olie. Motoren har næsten aldrig problemer, men pakninger kan være utætte og så vil der være olie løbet ud. Ud over det kan den godt tikke lidt til meget (kendt problem på mange 4age'ere)
Når du starter bilen, skal du ikke blive nervøs over at den lige køre op på ca. 2000 rpm. Det er bare den automatiske choker der hjælper med at varme motoren hurtigere op
Med gearkassen skal du være meget opmærksom på 5. gear, den har det med at blive slidt op, også hopper den ud af 5. gear under kørsel. Du kan tjekke om 5. gear er ved at være slidt ved at køre i 5. gear og så give fuld gas og slippe hurtigt igen, hvis den giver et ordentligt ryk i gearstangen er det tegn på problemer
Herudover er det en god ide lige at tjekke koblingen, ved at stoppe bilen, sætte i 3. gear, foden på bremsen og slippe koblingen, går bilen ud er den tip top, men fortsætter den er koblingen slidt op
Jeg kan kun anbefale dig at købe en 80'er Toyota
jun 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 73 Svar: 651
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Det lyder som om den første bil skal være en MR2'er
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.822
Så er du både en hverdagsbil og en sommerbil, og sådan en gammel MR2 skal nok stige i pris med tiden, så hvorfor ikke passer godt på den og hold den indenfor om vinteren.
Blot en mulighed, kender ikke dit budget og garagemulighed.
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Men at købe 2 biler er måske lige lidt overkill til mit behov (og økonomi). Mht garagemulighed kan det nok godt arrangeres, mens den værste vinter står på
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.822
Hvis du skal bruge den sommer og vinter, vil jeg helt klart være opmærksom med hensyn til rust og undervognsbehandling.
Hvem har ikke ejet en 80'er Toyota med rust i bagskærmene
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
eller hende xD
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.267
Synes dog det var være med tårne bag i... De er så smalle alt skidt samler sig der oppe og bliver siddende, så det er en god ide, lige at gøre det rent der oppe en gang hver 2. måned.
Lyder billigt for forsikring, jeg betalte 9.500 kr. årligt for den første og 6 for den anden :S
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 67
Nu kan jeg godt se at andre mener at det er en fantastisk motor der bare holder, det er ikke helt min erfaring. Mororen køre helt fantastisk og trækker super godt.
Holdbarheden er lidt noget andet, når de har kørt 200+ kan de godt begynde at have lidt mislyde. Det kan høres hvis man ligger den på ca 1500-2000 omd. uden belastning, så har den en klok lyd. Det kan være et stempel der vipper inde i cylinderen = en opborring og nye stempler. Det afhænger selvfølgelig af hvordan bilen er blevet kørt.
Det gælder faktisk alle modeller den motor ligger.
Dengang i starten af 90erne lavede vi en del af dem. Jeg er udlært ved toyota i 92.
Første bil - Toyota MR2