{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Christian N
Christian N
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Første bil - Toyota MR2 {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg går lidt og tænker på at købe min første bil. Her er jeg så faldet over den første Toyota MR2 - altså den fra 85, og er nok blevet lidt småforelsket smiley

Bilen er jo forholdsvis billig hvis man ser det som en sportsvogn - gammel, ja, men det har også sin egen charme. Også den grønne ejerafgift er forholdsvis lav, 1600 +- halvårligt. Forsikring får jeg billigt igennem Ingeniørforeningen.

1.6 Motoren skulle være noget nær uopslidelig og generelt vil den blive passet rigtig godt på, også mht rust som der nok uden tvivl er at forvente.

Skal man så lige en sjælden gang afvige fra det forelskede blik, så må jeg indrømme at jeg mekanisk ikke er i stand til at lave bilen selv - har en god ven der muligvis gerne vil give en hånd med, men han vil selvfølgelig ikke arbejde på den hver weekend, så spørgsmålet er

Går den meget i stykker?
Er det til at få reservedele?
Er det overhovedet en god idé som første bil?

Jeg er af den filosofi at livet er for kort til kedelige biler og har på fornemmelsen at en MR2'er godt kunne blive penge værd i fremtiden hvis man passer godt på den?

Al hjælp og kommentarer er velkommen, og beklager vist det lange indlæg smiley

God søndag derude!
Christian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første bil - Toyota MR2
  • #1   12. jun 2016 Spring ud i det Christian.. De gamle biler skal bare have lidt kærlighed.. Og at skrue i bil er ikke raketvidenskab, lidt logik kommer man langt med.. Du lærer en hel masse ved bare at skille noget af, og samle det igen - jeg kører efter samme princip henhold til biler, det er sku for kedelig bare at købe en UP eller lign, hvis man bare har lidt Benz i blodet..

• #3   12. jun 2016 Go go go! smiley
    Jeg startede i en Celica og har selv haft en med 4age motor i... Du bliver glad for det... Vær meget OBS på rust i bagskærme, ved listerne under ruderne, tårne og hvis du lige åbner døren, så tjek mellem sideskørterne og selve bilen, hvis det bobler her er det træls smiley
    I motorrummet er det som nævnt tidligere en god ide at tjekke om der er vådt af olie. Motoren har næsten aldrig problemer, men pakninger kan være utætte og så vil der være olie løbet ud. Ud over det kan den godt tikke lidt til meget (kendt problem på mange 4age'ere)
    Når du starter bilen, skal du ikke blive nervøs over at den lige køre op på ca. 2000 rpm. Det er bare den automatiske choker der hjælper med at varme motoren hurtigere op smiley
    Med gearkassen skal du være meget opmærksom på 5. gear, den har det med at blive slidt op, også hopper den ud af 5. gear under kørsel. Du kan tjekke om 5. gear er ved at være slidt ved at køre i 5. gear og så give fuld gas og slippe hurtigt igen, hvis den giver et ordentligt ryk i gearstangen er det tegn på problemer smiley
    Herudover er det en god ide lige at tjekke koblingen, ved at stoppe bilen, sætte i 3. gear, foden på bremsen og slippe koblingen, går bilen ud er den tip top, men fortsætter den er koblingen slidt op smiley

Jeg kan kun anbefale dig at købe en 80'er Toyota smiley

• #5   12. jun 2016 Min biler har været således - e34 535i som 18 årig, e36 325i, 635csi ( under restauration), e36 328i cab, og nu en 2002 touring... Og mange andre - i en alder af 21. Som jeg sagde tidligere.. Spring ud i det, du bliver kun glad..

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    aug 2015

#6   12. jun 2016 Mange tak for alle de gode svar og råd smiley
    Det lyder som om den første bil skal være en MR2'er smiley

• #7   12. jun 2016 Garanteret dyr i forsikring. Ellers køb en meget billig bil, og køb MR2'eren og forsikre den som klassisk, da den jo er over 25 år.
    Så er du både en hverdagsbil og en sommerbil, og sådan en gammel MR2 skal nok stige i pris med tiden, så hvorfor ikke passer godt på den og hold den indenfor om vinteren.

Blot en mulighed, kender ikke dit budget og garagemulighed.

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    aug 2015

#8   12. jun 2016 Forsikring ligger i ca 3.5k om året for ansvar og udvidet vejhjælp - så ikke helt ved siden af.

Men at købe 2 biler er måske lige lidt overkill til mit behov (og økonomi). Mht garagemulighed kan det nok godt arrangeres, mens den værste vinter står på smiley

• #9   12. jun 2016 Det var ikke galt.
    Hvis du skal bruge den sommer og vinter, vil jeg helt klart være opmærksom med hensyn til rust og undervognsbehandling.
    Hvem har ikke ejet en 80'er Toyota med rust i bagskærmene smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    aug 2015

#10   12. jun 2016 Planen var helt sikkert også at undervognsbehandle den smiley
    eller hende xD

• #11   12. jun 2016 Begge min Celica'er havde i hvertfald en overgang smiley
    Synes dog det var være med tårne bag i... De er så smalle alt skidt samler sig der oppe og bliver siddende, så det er en god ide, lige at gøre det rent der oppe en gang hver 2. måned.
    Lyder billigt for forsikring, jeg betalte 9.500 kr. årligt for den første og 6 for den anden :S

• #12   12. jun 2016 Pas lidt på med motor i dem, der er lidt køle problemer pga. motor ligger lidt inde lukket.
    Nu kan jeg godt se at andre mener at det er en fantastisk motor der bare holder, det er ikke helt min erfaring. Mororen køre helt fantastisk og trækker super godt.
    Holdbarheden er lidt noget andet, når de har kørt 200+ kan de godt begynde at have lidt mislyde. Det kan høres hvis man ligger den på ca 1500-2000 omd. uden belastning, så har den en klok lyd. Det kan være et stempel der vipper inde i cylinderen = en opborring og nye stempler. Det afhænger selvfølgelig af hvordan bilen er blevet kørt.
    Det gælder faktisk alle modeller den motor ligger.
    Dengang i starten af 90erne lavede vi en del af dem. Jeg er udlært ved toyota i 92.

Kommentér på:
Første bil - Toyota MR2

Annonce