{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.612 visninger | Oprettet:

Nicholai A
Nicholai A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Bil i fugtig garage??? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har netop ombygget min garage og monteret fugtighedsstyret blæser + friskluftsventil + en frostvagt (sikrer at der er +2 - +10 grader inde i garagen om vinteren)...

Men min fugtstyrede blæser kan indstilles mellem 50-100% relativ luftfugtighed... Hvad vil I sætte denne til for at sikre at bilen + værktøj ikke tager skade af fugt? Luften kan jo ikke indeholde ret meget vand ved lave temperaturer så jeg er bange for at den relative luftfugtighed bliver så høj at blæser bare kører altid og frostvagten ikke kan følge med og istedet bare brænder 500W af uden det nytter.... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil i fugtig garage???
  • #5   14. jun 2016 Kondensering sker jo først ved 100% relativ fugtighed smiley
    Fugt i luften er ikke noget jeg generelt ville bekymre mig om, medmindre det er en virkelig dyr bil. så 80-90% er vel sikkert fint. Der er ca 1g vand/m3 forskel ved henholdsvis 80RF og 100RF ved 5 grader Det er altså ikke meget vand luften kan indeholde når det er så koldt.

FUCK tænk at jeg lige brugte Geografi teori fra skolen til at argumentere på Bilgalleri xD

profilbillede
  • #7   14. jun 2016 Martin - ved 21 grader og 80%RF er der også 15g vand/m3. Ved 5 grader 80%RF er der kun 5g vand/m3 smiley

• #10   14. jun 2016 Morten - grunden til at der sker kondensering på en kold flaske/dåse er at når du sætter en kold dåse ind i et varm miljø er pga den kolde dåse gør luften omkring den kold.

Lad os antage at det er en sommer dag med 25grader med en RF på 80% - Så indeholder luften 18g vand/m3.
    Når så dåsen køler luften omkring den til feks 15grader - så inderholder luften omkring den STADIG 18g/m3, MEN 15grader varmluft kan kun indeholde op til 12g/m3 (100%RF) - så nu er den omkringliggende RF 100% og så kommer kondenseringen smiley

• #11   14. jun 2016 Det er mængden af vand der er afgørende ikke RF% i sig selv smiley

30%RF i 25 grader indeholder lige så meget vand som 80%RF ved 10grader smiley

• #14   14. jun 2016 Ahh ja okay.. Hvis bilen skal stå inde hele året (ville jeg nok være jævnt ligeglad) SÅ giver det mening at sætte RF ned om sommeren. Men om vinteren kan den sagtens stå højere uden problemer imho.

Men altså alt i alt. Så håber jeg at det er en dyr bil, fugt ruster alligevel jævnt langsomt, og jeg tvivler på at en garage med fugtstyring holder spare bilen for 1/20 del rust hvis man kan sige det sådan smiley

• #16   14. jun 2016 Jeg har heller aldrig forstået de der "0 energi" huse. De må komme til at bruge penge på nogle andre ting istedet, eller værre - døje med svamp.

• Nicholai A
    Nicholai A Tilmeldt:
    jun 2016

#22   15. jun 2016 Tak for svar...

I misforstår mig dog, det er IKKE en affugter jeg har men derimod blot en blæser til at sikre ventilation i garagen...

Det er denne jeg har købt: http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Fremex--Fremex-Ventilator-F2503-m-hygrostat-+-timer-140x140mm-Oe98mm,-Hvid-213559.html

Luften har på denne årstid omkring 70-90% luffugtighed så det giver ikke mening at sætte blæseren på eks. 60%, da den så vil køre altid... Derimod tænker jeg at sætte den på eks. 90% så den kun kører lige inden kondensering i rummet.. Der er både 110mm friskluftventil + 110mm hul til denne blæser, så der er et rimelig luftflow selv uden denne blæser...

Om vinteren bliver rummet jo ikke opvarmet til mere end mellem +2 til +10 grader, så den relative luftfugtighed kommer jo ikke ret meget ned i forhold til hvis det var et hus hvor man opvarmer luften til eks. +20 grader...

Vil I sætte indstillingen af blæseren forskelligt sommer og vinter? Eks. 90% om sommeren og 60% om vinteren?

• Nicholai A
    Nicholai A Tilmeldt:
    jun 2016

#23   15. jun 2016 Det er min dagligdagsbil + værktøj garagen er tiltænkt til...

• Nicholai A
    Nicholai A Tilmeldt:
    jun 2016

#25   16. jun 2016 Morten: Det er jeg ikke enig i... Hvis du har en opvarmet garage så kan der især om vinteren med alt det sne/regn bilen "slæber" med ind, skabes et fugtigt miljø... Især da min garage kun er 25m^2, så vandmængden er mere betydende i forhold til den relativt lille luftmængde....

• Nicholai A
    Nicholai A Tilmeldt:
    jun 2016

#28   16. jun 2016 Morten D:

Når du siger en solcellestyret ventilator mener du så noget i stil med dette?

http://www.harald-nyborg.dk/p9089/solcelle-ventilator

For jeg har jo netop en ventilator der er drevet af 230V, så den kan køre ALTID ved en given fugttighed...

Det jeg er bange for er at der kommer over 60% luftfugtighed således at jeg kan få problemer med skimmelsvamp + rust på bilen.... Men måske jeg bare skal prøve at sætte blæseren til 60% luffugtihed også se hvor meget den kører om vinteren....?

Kommentér på:
Bil i fugtig garage???

Annonce