{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Dæk går imod skærmkanter {{forumTopicSubject}}

Når jeg har folk på bagsædet af min Corolla, skraber dækkene imod skærmkanten enten når jeg drejer, eller kører over vejbumps, hvis det er tunge mennesker. Dækkene er 15" / 195 - De sidder lige under skærmkanten, så jeg kan godt se de vil gå imod hvis blev presset i bund men selvom man hopper på anhængertrækket når den står stille, får man den ikke til at gå imod. En mekanikerven har set på den og mener ikke at bagbroen eller bøsningerne er slidte - men man ser jo mange folk køre med både 15" og 16" samt breddere sutter, uden det går imod.

Skal jeg have fat i nogle stramme fjedre, for at kunne beholde mine 15" på?

Bilen er en Toyota Corolla XL H/B fra '88.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk går imod skærmkanter
  • #3   14. aug 2006 overhovedet ikke. Men du kan købe nogle gummi dimser der kan stramme fjedrene og de koster ikke mere end en møg billig luder østpå. Selv T-hansen sælger dem og tror de kaldes fjedrestrammer. De sættes ind mellem bøjningen på fjedreren og dermed forhindre fjedren i at være alt for jumpy

  • #4   14. aug 2006 Havde den samme problem, en hårdere undervogn er løsningen smiley

  • #5   14. aug 2006 Flot, ja hård undervogn.. Nej der skal sq nye fælge på med de rigtige mål!!!

  • #6   14. aug 2006 de der gummi dimser er ikke en god løsning.... de falder af igen ... eller mine gjorde da jeg brugte dem

  • #7   14. aug 2006 Jeg kan lide ideen med sænkningsfjedre smiley (den er ikke sænket pt.)

    Men min far, som jo er gammelklog og alt det, mener bestemt ikke den skal længere ned - næh, der skal 13" på, for "det er den jo født med, så det er meningen".

    Nu spørger jeg sikkert dumt, men jeg har aldrig fattet hvad ET præcis er - noget med afstanden mellem fælg og selve bilen hvor fælg bliver monteret?

    Jeg prøver at køre forbi en Thansen i første omgang - mine 2 bagdæk er ulovlige pga. næsten ingen mønster, så jeg skal alligevel have købt nye dæk - så kunne man måske sænke den i samme ombæring. Jeg takker mange gange for svarene smiley


  • #8   14. aug 2006 Rene, mine fælge var med den rigtige mål, faktisk lidt smalere end de måtte være, men de gik på alligevel når der var extra vægt på, tro mig en hårdere undervogn vil hjælpe ham, hvis han vil beholde sine fælge.

  • #9   14. aug 2006 Dennis hvis du alligevel skal sænke den, så vælg en hårheds justerbar undervogn smiley

  • #10   14. aug 2006 Hvis du sænker den bliver den lavere = den går på hele tiden, eller bare ved et enkelt nøk på rattet...

    ET er afstanden fra fælgens midte til det punkt hvor fælgen ligger an til hjulnavet (der hvor fælgen bliver boltet fast på bilen)! Desto lavere ET jo længere ud kommer fælgen, desto højere ET kommer fælgen længere ind!


  • #11   14. aug 2006 Det er bare ikke den rigtige løsning at smide klodser, sænke yderligere osv i den tro at den bliver hårdere og ikke skraber på mere... Den rigtige løsning er nye fælge med rigtige mål...

  • #12   14. aug 2006 @Gemini: Puha, det lyder som bekostelig affære - bilen har trods alt kostet under 15k, så det er nu ikke noget jeg vi lægge hele min opsparing i. Jeg regnende med noget THansen sænkningskit til 1100,- smiley

    @René A: Ahh bare sådan? Tak for forklaring. Som sagt skal jeg have nye dæk på hurtigst muligt, så jeg må nok hellere prøve at finde nye fælge også. Men selvom jeg har fælge med et lavt ET, vil jeg stadig godt kunne sætte 195 på .. og måske breddere?


  • #13   14. aug 2006 Dennis P:

    jaja, ET er kun indpresningen.

    Men tjek da lige at der er plads oppe under skæmen alligevel, når du nu ska hive dem af.

    ET kan også blive for høj, dvs at dækket vil ramme fjedren fx.

    Men det er jo bare at prøve eller måle sig frem.


  • #14   14. aug 2006 køb nogle bitte små 13" fælge med lavprofil dæk smiley så kommer den lidt længere til jorden, og så dte ikke sikkert den skraber på længere... min er sænket 60-40 og skraber aldrig på med 13"..

  • #15   14. aug 2006 @Tonni: Må jeg lige have gjort, takker ..

    @willow ...: Jeg er ikke til tyskerstilen desværre, havde jo nok været en nem løsing smiley


  • #16   14. aug 2006 Dennis P hvis du kun skal bruge sænkning til bagenden har jeg 2 fjedre dertil du kan købe billigt, aldrig brugt =)

  • #17   14. aug 2006 @Steffen H: Hehe, tak for tilbuddet, men det ville vist se for underligt ud, selvom jeg sikkert ville blive bedre til at klatre i bakker med vognen smiley

  • #18   14. aug 2006 hehe ja det er jo det... kunne bare ikke bruge dem til min rolla, da den allerede er rimelig lav pga anlæg osv... den har nogenlunde samme frihøjde bagi som foran, selv efter 40mm sænking i fronten, men held og lykke med det =)

Kommentér på:
Dæk går imod skærmkanter

Annonce