{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.527 visninger | Oprettet:

Bjarke B
Bjarke B
Tilmeldt:
18. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Skift af toppakning + div på Fiat Panda - 12000,-! {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har lige brug for at forhøre mig her på siden.
Min Fiat Panda 1,2 har lige været hos mekanikeren, fordi toppakningen var sprunget.
På forhånd havde han sagt at Fiat Pandaen var en af de nemme biler af reparere, så jeg havde en forventning om, at det ikke var så dyrt.
Men nu har jeg fået regningen, og den lyder på næsten 12000 kr.
Det dyreste er timelønnen, da de har brugt 12 timer på at lave den.

Der er blevet skiftet toppakning, tandrem, vandpumpe, div. pakninger, bolte, væsker osv.

Lyder det fair, eller er det helt hen i vejret ? er mit spørgsmål til jer.

Venlig hilsen Bjarke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af toppakning + div på Fiat Panda - 12000,-!
  • #2   11. dec 2016 Synes det lyder lidt dyrt. Tager måske 2-3 timer at fikse højst. men så ska de også tjene lidt så ku de ha sagt 6 timer plus de tjener på reservedele. Vi havde lavet det til det halve nok på sådan en motor

  • #3   11. dec 2016 det er alt for dyrt på sådan en Ferrari smiley

    det er en nem en at skifte på, om 3 timer burde kunne klare sådan et pistop smiley


  • #4   11. dec 2016 Jeg er enig med Trolle..
    Hvis de er 12 timer om at skifte toppakning på sådan en så må det være en praktikant der har lavet det. En god mekaniker kan klare det på ingen tid..
    Så jeg syntes det er rigtig dyrt..


  • #5   11. dec 2016 Hvordan kan i bare alle over en kam sige det kan klares på 3 timer??

    I har absolut ingen forudsætning for at vide, hvor mange bolte og lort som har siddet uhjælpeligt fast eller knækket, under adskillelse af motoren??

    Ydermere så kan i jo heller ikke som man har taget ventilerne ud af toppen, inden den er blevet slebet osv..

    Hvis i kan lave en toppakning på 3 timer, så jeg sku ret glad for at jeg laver min bil selv..

    Trådstarter kan jo tage kontakt til værkstedet og høre om ikke de har brugt lige lovligt lange timer, så kommer der sikkert en forklaring eller et nedslag..


  • #6   11. dec 2016 3 timer..... mon dog....
    12000 lyder i den dyre ende men hvor meget af det er stumper og hvor meget er arbejdsløn. Ting driller hurtigt og så tager det altså tid og lave


  • #7   11. dec 2016 det lyder fair...

    der er sikkert planet/trykprøvet top, slebet ventiler & nye paraplyer det tager tid alt sammen... tandrem / vandpumpe alene er vel ca 4000 kr. på værkstedet.
    antager det er en 16V - men uanset lyder det ikke urimeligt.


  • #8   11. dec 2016 jeg gav selv 3800kr for samme omgang for min kones Punto 1.2, de havde brugt 3.5 timer

    selvfølgelig kan ting drille - ingen tvivl om det.. Men der er stadig langt op til 12.000kr... smiley

    jeg synes det er klart i den dyrer ende smiley


  • #9   11. dec 2016 Synes også det alt for dyrt smiley

  • Bjarke B
    Bjarke B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #10   11. dec 2016 Tusind tak for alle svar.
    Jeg skrev til mekaniker og spurgte efter en redegørelse, følgende er hans svar:

    "Hej Bjarke, timeforbruget er det reele forbrugte tid, det svarer til 1,5 arbejdsdag.

    Hvis man kigger på branchens fasttidskatalog ser det ud som følger.
    toppakning 8,70
    tandrem 4,00
    vandpumpe 1,00
    tændrør og kabler 0,5
    ----------------------------------
    ialt 14,2 + det løse (ordnet ventiler, adskillelse for planslibning/topstykket skal ribbes for alt for planslibe, mm.)"

    Jeg synes bare 8,7 timer er lang tid for at skifte toppakning på en Fiat panda (mener det er 8v). Tandremmen skal man vel også have af uanset, så det er vel inkl i toppakningeskift..

    Kommer nok desværre ikke udenom at betale. Det er dælme bare mange penge at bruge på en panda fra 2005.


  • Bjarke B
    Bjarke B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #12   11. dec 2016 #Caveman det er også hvad jeg går og siger til mig selv smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #13   11. dec 2016 Ja hvis han baade vil have fuld timer for toppakningsskift og fuld timer for en tandrem bagefter saa lyder han godt nok som en svindler.
    Det tager vel heller ikke en time at skifte vandpumpe naar det hele allerede er skilt ad.
    Mon det var vaerd at finde beviser for at andre vaersteder kan klare opgaven for under 4000kr og derefter tilbyde ham 6000kr og undgaa at blive meldt for at tage dobbelt betaling for noget af opgaven ?


  • #14   11. dec 2016 prøv evt at lave en "sag" på autobutler.dk... så får du 3 tilbud fra andre værksteder, så kan du sammenligne deres tilbud med dit smiley

    derefter kan du gå i flæsket på ham smiley


  • #15   11. dec 2016 "undgaa at blive meldt for at tage dobbelt betaling "

    Meldt til hvem?

    Hvis ikke man inden har fået en fast pris ender man ret nemt med at få en voldsom regning, og ja det er nok lige frækt nok og tage 5 timer for Tandremsskift og vandpumpe når det hele er skilt ad.


  • #16   11. dec 2016 Arg nu må i sku stoppe..

    Er nogen af jer overhovedet mekanikere, eller har bare en mening fordi man kan??

    Der går altså ret hurtigt noget tid, plus der skal ryddes op på værkstedet efter arbejdet..
    For st komme til og tage toppen af, skal der jo skilles en hel del af.
    Tændkabler og rør.
    Indsugnings slange evt filter boks.
    Div slanger til motor styring
    Div slanger til indsprøjtning
    Væsker skal drænes af
    Ventildæksel af
    Generator rem og evt andre remme
    Beskyttelse over tandrem, evt remskive til generator+aux remme
    Tandrem af og vandpumpe
    Div beskyttelse/varmeskjolde på top af
    Topstykke af
    Adskillelse af top, knast ud, ventiler ud, afmontering af div pakdåser, evt følere og andet ud af top
    Rengøring/vask af top for afsendelse til planslibning
    Rengøring/fjernelse af gammel toppakning og lort på blokken

    Når toppen kommer tilbage, kan man begynde og samle fra neden og op.
    Olien skal skiftes, og motorens kølesystem luftes ud når motoren startes op.
    Plus den skal køres drift varm og tjekkes inden aflevering.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #17   11. dec 2016 Tja,hvem ville du melde ham til for bedrageri ? Julemanden ?
    Han vil aldrig nogensinde kunne forsvare at bruge 8.7 timer paa et toppakningsskift og DEREFTER bruge 4 timer paa at skifte den tandrem han lige har sat paa.
    Medmindre,selvfoelgelig, at ved denne mekaniker er montering af tandrem ikke inkluderet i et toppakningsskift...
    Gad vide hvordan hans kunder koerer derfra ?


  • #18   11. dec 2016 Kent - Nej, men vi ved hvad vi har givet for samme arbejde ?

  • #19   11. dec 2016 Fair pris, hvis den er trykprøvet og planslebet...
    På de gl punto 1.2 skal motorophæng ikke af, og så kan man skifte pakningen, incl rem på 3 timer, MEN jeg vil aldrig springe trykprævning og planslibning over, og så går der lidt flere timer med adskillelse, og ja bolte knækker, især på fiat.
    På en panda skal motorophæng af, og hvis alt spiller, ligesom en haynes manual, så er toppen af på 1-1.5 timer, men regn med 2.5-3. , adskillelse til cyllinderservice. 1 times tid, samling efter cyllinderservice 1 time.. Montering med ny t rem, vandpumpe, thermostat, strækbolte, osv 4-5 timer, så godt en dags arbejde(regn med hvis mekker selv skifter paraplyer så det 2-3 timer oveni)
    Så stop piveriet, eller lav det selv.
    Meknaikeren skal betale husleje, lønninger osv.


  • #20   11. dec 2016 KingZ

    Spørgsmålet er hvem der er blevet snydt..
    Jeg ville ihvertfald være meget urolig over at få lavet en toppakning på 3 timer..


  • #21   11. dec 2016 gør det selv hvis i mener det for dyrt, i har jo ingen idé om den er blevet planet, slebet ventiler, skiftet olietyve, eller om mekanikeren har kæmpet med gamle ruste udstødningsbolte osv.
    1,5 dags arbejdstid er meget reelt


  • #22   11. dec 2016 Går da ud fra at man betaler de forbrugt timer og ikke ud fra et skema.
    og som andre påpeger så kan man jo ikke tage fuld timer for tandremsskift når skidtet alligevel er skilt ad, syntes godt nok også det lyder dyrt, og hvis der havde været diverse problemer med bolte der knækker o.s.v så havde mekanikeren nok også skrevet det tilbage, men han forholder sig åbenbart til et skema.

    Du kan nok ikke gøre så meget ved det, andet end at betale og så finde en mekaniker der er mere reel, men mine erfaringer er desværre at der er langt mellem dem smiley
    Derfor laver jeg også alt jeg kan selv, er stødt i for mange af overstående i de efterhånden mange år jeg har haft bil i.


  • #23   11. dec 2016 12.000 for en ordentlig tur på sådan en lille bitte motor ?? Hold da op..
    Snakker på egne vegne så jeg ikke træder på nogle men for de penge kunne de have skiftet motoren istedet smiley på 12 timer burde man kunne nå både en 1,2 og en 3,0 V6 hehe ..
    Følger lig med smiley


  • Bjarke B
    Bjarke B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #24   11. dec 2016 Endnu engang tak for svar. Jeg vil få ham til at redegøre for timerne udfra det skema han sendte mig, og fortælle at hvis det er det han vil bruge som indikator for tiden der er brugt, så giver det ikke mening at bruge fuld tid for tandremsskift og skift af vandpumpe.

    Det skal lige siges, at jeg ikke skriver indlægget for at pive, men for at få forståelse.
    Men jeg må finde mig en ny mekaniker.
    Nogle gode anbefalinger nær Vester Skerninge / Svendborg?


  • #25   11. dec 2016 Jeg vil helst ikke kommentarer hvordan andre gør deres arbejde. Men hælder nok mest til dem der siger her i tråden at det lyder lidt smådyrt. Men held og lykke fremover smiley god søndag

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #26   11. dec 2016 Eftersom han allerede har redegjort for de timer han har faktureret dig for er de 4-5 timer han ikke har brugt men som du har betalt for ikke et uheld.
    Det kunne det have vaeret paa den foerste regning,men ikke efter du spoerger ind til time forbrug.
    Det er i mine oejne helt klart at han bevidst har haft fingrene nede i din pengepung og er i min verden ikke gratis.
    Hvis de 4-5 timer f.eks er 1500 kr ville jeg bede ham om at betale de 1500kr plus det dobbelte i dummeboede for at forsoege at stjaele dine penge.
    Saa kunne du saa til gengaeld vaere flink og glemme at anmelde ham for bedrageri.
    Om den reperation kan klares paa 3 timer eller 8.7 vil jeg ikke blande mig i,men 4 timer for at montere den nye tandrem i stedet for den gamle ? Aldrig.


  • #28   11. dec 2016 er helt enig med RSP 36 smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #29   11. dec 2016 Ok,jeg var maaske lidt for hurtig,jeg ved selvfoelgelig ikke om de 4-5 ekstra timer er den tid han har brugt paa at aabne pakken med den nye tandrem i.

  • #30   11. dec 2016 RSP#
    Dummebøde... anmeldelse for bedrageri...hvorfor alle de her urealistiske forslag, det har jo ikke gang i virkelighedens verden men kun på BG som internetkriger.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #31   11. dec 2016 Hvorfor er det urealistisk at anmelde en der har forsoegt at bedrage dig for bedrageri ?

  • #32   11. dec 2016 Fordi det er dumt, stupidt og uden mulighed for andet end udgifter.
    Det er en træls sag men vi kan jo ikke vide hvad det faktiske tidsforbrug er, og man skulle nok have fået en fast pris.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #33   11. dec 2016 Saa det er dumt og stupidt at faa de penge igen som mekanikeren bevidst har taget uden grund ?
    Tja jeg mener jo saa det er dumt og stupidt at lade ham beholde dem.
    Eftersom TS har det paa skrift er det jo rimeligt nemt at bevise.
    Ikke alle mennesker smider deres penge vaek for sjov,men saadan er vi jo forskellige og der maa vi saa vaere uenige smiley


  • #34   11. dec 2016 Mener du bør få lavet de 3 tilbud som en tidligere nævnte, du skal naturligvis beskrive det arbejde der er lavet så de 3 tilbud kan sammenlignes med det udførte arbejde.
    Hvis de tilbud er MEGET laver, så kan du maile de tilbud til ham og skriv at du ikke agter at betale mere end den dyreste af de tilbud, dog vil du naturligvis betale hvis du dømmes til det i retten, du indbetaler så den beløb som det dyreste tilbud lød på, og så er det op til fuskeren om han vil gå vider med det.
    Ved at skrive dette så kan han ikke sende dig i fode retten men den skal igennem retten og du skal først dømmes til at betale, det er jo en risici for dig og for ham, vil mener du har et stærkt kort hvis de 3 andre tilbud er rimelig ens og væsentligt laver.


  • #35   11. dec 2016 Vi mangler ligesom et billede af den faktiske regning..

    Det ser jo ud til at han også har skiftet kabler og tændrør.

    Mekanikerens oplysning om branchens fasttidskatalog der ligger tidsforbruget jo åbenbart over det han har fakturet dig for...

    Ved du om de selv har trykprøvet og planslebet topstykket, eller rengjort det mm.

    Tror ikke du kommer langt med denne her....

    Men du kunne også have bedt om et overslag inden du afleverede bilen, så havde du lidt at argumentere på, eller have fundet et andet sted...

    Jeg syntes det lyder meget rimeligt...


  • Bjarke B
    Bjarke B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #36   11. dec 2016 Dette er hvad der er blevet lavet:
    "Toppakning udskiftet, afrensning af diverse
    dele.
    Planslibning af topstykke.
    Diverse dele af og påmonteret på topstykke
    (evt. overflytning til andet topstykke).
    Ventilspillerum justeret.
    Knastaksel kontrolleret.
    Ventildæksel af og påmonteret.
    Ny ventildæksel pakning monteret, flydende
    pakning/siliconepakning.
    Udstødningsmanifoldspakning(er) udskiftet.
    Indsugningsmanifold af og påmonteret.
    Indsugningsmanifoldspakning(er) udskiftet.
    Tandrem udskiftet.
    Tandrem, hjul og strammer udskiftet.
    Tandrems dæksler mm. af og på monteret.
    Af og på montering af diverse motor
    ophæng og konsoller mm.
    Vandpumpe udskiftet i forbindelse med
    tandrems udskiftning. Kølevand påfyldt,
    kølesystem udluftet under tryk, motor
    varmkørt, kølevands blæser funktion
    afprøvet.
    Tændrør udskiftet.
    Tændkabler udskiftet."

    Det er jo en del arbejde. Det jeg studsede over, er at det kan tage en autoriseret mekaniker med alle de fornødne redskaber 12 timer at lave.. Men ting tager tid.
    Jeg har ikke selv meget erfaring i at pille med motorer. Jeg tænkte bare at jeg ville kunne nå rigtig meget på et halvt døgn med en udlært mekanikers viden..


  • #38   11. dec 2016 Nu lyder det jo som om at din regning er ret godt specificeret ud..
    Hvad er så priserne for samlede antal dele brugt?
    Prisen på planslibning?
    Og den totale arbejdsløn?

    Og alt det snak om at melde en værkstedet for bedrageri, det nok ikke lige vejen og gå, Google lidt på tvister mellem værksted og kunde, og der kommer masser af eksempler frem..
    Problemet er at når du har sagt, bilen er i stykker lav den, så er det ret svært og komme at sige bagefter, puha du alt for dyr, det vil jeg ikke betale..
    Bad luck Sonny boy, men så skulle dybhavet fortalt mekanikeren, at de ligeså skulle ringe når de havde et overslag på prisen, eller givet fast tilbud..

    Selvom om mange påstår de kan lave en toppakning på 3-4 timer, så er der godt nok ret langt fra min virkelighed og til deres..
    Og som regel vil især adskillelsen af udstødningsmanifold, og ordenligt rengøring kunne tage lang tid, skal man først til og rode i og bore gamle knækkede bolt ud, eller varme en masse for st skille tingene af, så går der hurtigt noget tid..
    Din bil er trodsalt over 10 år gammel, og især udstødningsbolte kan sidde fast og være lort at få af/ud..

    Og det største problem er vel mest at du godt er klar over din bil måske ikke helt kan bære så dyr en rep..
    Eller du ihvertfald bliver nødt til og køre i den noget længere for at forrente investeringen..


  • #39   12. dec 2016 Der er ikke noget at komme efter på den regning vær glad fot bilen er lavet alt er skiftet tændrør og kabler koster også hurtig 1500 kr det render op det hele nu har jo du garanti på det udførte arbejde.

  • #40   12. dec 2016 ,

  • #42   14. dec 2016 Hej jeg har selv værksted og tager 3200+moms
    + 1800 for at få planet top med nye ventilhætter og trykprøvet med attest + materialer Altså tandremme sæt vandpumpe og kølemiddel og olie filter toppakning og strækbolter ca 1700+ moms= 8375kr ialt


  • #43   14. dec 2016 jeg lavet engang en Fiat panda! faktisk 2 stk, indenfor kort tid selv samme toppak.fejl. Den ene tog det 4.5 time med da vi tager toppen af og cylindereservice tager sig af toppen og betaler derefter ,da de er hurtigere til det ind vi er med ventiler m.m og den anden tog næsten 7 timer da alt sad fast og knækket og begge biler havde 2 forskellige slut beløb kunderne skulle betale ,det er mange gange os selve bilen der er tids røveren

  • Bjarke B
    Bjarke B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #44   14. dec 2016 Jeg har betalt regningen. Det gjorde ondt, men ud fra mange gode kommentarer vurderede jeg, at der nok ikke var meget andet at gøre.
    Tak for hjælpen!

    Vh Bjarke


  • #45   14. dec 2016 Hvor gammel er den Fiat Panda ?

Kommentér på:
Skift af toppakning + div på Fiat Panda - 12000,-!

Annonce