Er vi midt i Bilernes "Golden Age"? {{forumTopicSubject}}
Synes i vi lige nu er på højdepunktet af bil historien? Er klar over mange bedre kan lide ældre biler, det kan jeg også. Men biler har dog aldrig været bedre end lige nu, det må alle kunne indse. Føler virkelig alle producenter har forbedret sig, og derudover er der kommet flere ultra specielle biler på markedet, som der ikke var lige så meget gang i for nogle år siden. Pagani og Koenigsegg går jo rigtig godt, samt andre Hyper/super Biler. Tænker bare, at bilindustrien lige får et tilbagehold når el virkelig bryder igennem, da alt ligesom skal optimeres igen.
Om 100 år tror jeg folk kigger tilbage på præcis denne tid, og tænker det var her hvor biler var fedest. De havde lyden, designet, køreregenskaber, man styrede selv osv.
Hvad siger i?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men jeg synes de aboslut fedeste bilmodeller for stort set alle mærker var i slut 80erne start 90erne..
der var minimum af krav til sikkerhed, forurening mm..
Vi havde Ferrari F40 som var en gokart med en kæmpe V8 turbo motor. ingen ABS ingen antispin. McLaren F1 er 25 år gammel, men har stadig rekorden for at være den hurtigste bil NOGENSINDE med en NA motor... 25 år siden, og man skal bruge en større motor med 4 turboer for at køre 20km/t hurtigere...
Og så er vi ikke engang komme til de almindelige super biler. BMW E30 M3, Mercedes Evo 2. Honda CRX i-VT, Skyline, Supra osv.
Biler som man kunne købe uden at være millionær, men som gav en følelsen at man kunne køre ligeså stærkt som millionæren i sin Ferrari..
Og man kunne have det sjovt uden at man satte sit kørekort på spil i 2. gear.. i dag kan du ikke køre 2. gear til begrænseren i en Cayman uden at miste kørekortet på landevejen...
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 502
Jeg kan og vil altid være en mekanik mand, det kan man sku forholde sig til
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
det eneste jeg er ked af med de gamle er at man ikke købte en F40 dengang... eller måske denne https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Carlton
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
Er egentlig rimelig enig i alt hvad du siger. Slut 80 til start 90 var nogle gode år.
Biler handlede om følelsen bag rattet dengang.
Men efter min mening er der bare kommet større marked for super biler, og dermed kan designerne gå lidt mere amok. Koenigsegg, Porsche 918, Ferrari, Pagani, Bugatti, Lamborghini osv, samt alle tuningsmærker som Manhart, ABT og RUF, går meget bedre. De er ligesom blevet mere "frie". Desuden synes jeg BMW M er mega fede, Audi RS'erne er blevet MEGET federe, samt Alfa QV, RenaultSport, AMG har ikke været så god som lige nu her i lang tid osv. Så efter min mening er vi lige nu lidt bedre end 80'erne og 90'erne, men det kommer klart som nummer 2, derefter kommer 60'erne nok.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
Ja , de kører godt, masser af lækkert udstyr, mere sikre, og mere økonomiske ( ihvertfald mange af dem )
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
Ikke længe før at der ikke er noget som hedder Mitsubishi længere, og Kineserne tag en stor del af market for salg af biler.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 502
De skal overholde samtlige forurenings normer, de må ikke lave store motorer af samme grund da de ikke kan overholde det. de får samtlige katalysatorer i hoved og røv.
Tag C63 AMG som et eksempel, de har været nødsaget til at fjerne deres dejlige V8 6.2L i forhold til en 4L med 2 Turboer.
Brølet fra den store motor er desværre fortid..
Derudover er gennesnits levetiden for en ny bil med deres billige el lort maks 7 år..
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
Desværre er det sandt med EL-biler, men har stadig svært ved at kører i en bil uden gear.
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
Synes bare folk glemmer, at tænke lidt over alle de vilde hyper og super biler der er kommet frem de seneste år. Dem vil jeg altså lige så gerne have på markedet, som nogle af de ældre super biler. Er klar over prisen ikke er den samme ;P
Skal lige siges, at jeg en gang udelukkende selv kunne lide gamle biler, men dem der bliver lavet lige nu, begyner virkelig at tiltale mig.
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
Ikke længe før at der ikke er noget som hedder Mitsubishi længere, og Kineserne tag en stor del af market for salg af biler." Detektiv Driver
Lidt det her jeg mener. Biler er bedre nu, end om 10 år.
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 502
I må alle sammen gerne købe jeres ellerter, så er der mere olie til os andre
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
vi har taget SÅ meget fejl hver gang vi har spået ind i fremtiden... i 80erne troede jo folk at biler ville flyve i dag, og en af de mest solgte biler i Dk lige nu er en UP hahaha..
det skal også være godt om 10 år, og vi kører stadig selv bil om 30-40 år det er jeg ikke i tvivl om, held og lykke med at få biler til at køre af sig selv i den 3. verden siger jeg bare...
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Biler som
Corolla GT twin cam og GSi, MR2, Celica, Supra. Golf 1-2 GTi
Kadett E og Corsa GSi.
205-305-306 GTi.
Civic VTi, Prelude, integra. S2000, NSX.
323F, RX7,
Sunny Pulsar GTi-R, SX serien. ZX serien, Skyline Serien.
Colt GTi, Galant GTi, EVO, Eclipse, FTO.
75, GTV, 155.
Imprezza, Legacy
W201, W124, W140
E34, E30, E36, E39, E38
850 T5R
Og mange mange mange flere fede biler blev der lavet. Den gang.
Den gang der blev lavet biler der var spændende og havde sjæl. Rigtige Drivers Cars
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Det var biler med sjæl, og biler man kunne forstå mekanisk såvel som elektrisk.
En af mine bekendte har brugt to dage på en el-fejl i en Golf. Når han retter en fejl, viser den pludselig tre andre. Det ene og det andet er kortsluttet, signalværdi forkert, bla bla bla bla.
Det er blevet så computerstyret, at selv når man har testgrejet kan man ikke "bare" rette fejlene.
Hvis bilen ikke genkender nøglen kan den ikke starte. Jamen for dælen: Hvis ellers folk kunne respektere, at hvad der er dit er ikke mit, ville al det elektronik være overflødigt.
Personligt synes jeg ikke nyere biler er noget der lokker. Heller ikke vores egen for den sags skyld. Bevares, den har ikke budt på de store udfordringer elektronisk eller mekanisk, men hvorfor fa.... skal det være en fysisk umulighed at hive en gearkasse af og på, fordi der sidder aircon og kabelskift, styring til ABS og hvad ved jeg?!
okt 2004
Følgere: 34 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 517
derfor begyndte man med 110hk i en Golf 1 GTI, og hvad har en GTI i dag, 240?
´
en Escort RS Cosworth var uhørt hurtig med 220hk, i dag skal de have 350/400
M3 E30 havde en 215hk i dag er det over 400.
for 20 år siden var en st car hurtig hvis den gik til 100 på 10sek. i dag er den sløv hvis den bruger så lang tid.
så niveauet er bare steget her på sidste.
om det så er bedre, er en smagssag. jeg er nok mere til analog tid, hvor en sjov bil kunne være en Corolla AE86 med en 125hk og rwd. 205 GTI med 130hk var en hurtig GTI og velkørende GTI, og en F40 var direkte sindssyg med 478hk.
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
Et godt eksempel er de nye diesel biler der ikke kan holde til at blive kørt i medmindre man køre jorden rundt, småture er et absolut no go, sådan noget skrammel. Udover det så koster det hurtigt 2 spidser af en jetjager når de går i stykker, det kan jeg ikke bruge til noget. Nej giv mig en fin "ældre" vogn, de virker
Heldigvis er jeg til veteraner (hobby) der kan repareres med en ispind og et stykke tape, og mine hverdagsbiler er altid ældre spand, typisk fra 90´erne, til 10-15.000kr som jeg så evt kan smide ud efter 2 år hvis det ikke kan betale sig at syne den igen
En ting mere er at jeg bryder mig ikke om alle de moderne "hjælpemidler" der er i de nye biler, jeg vil gerne køre bilen selv
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Sådan er vi så forskellige.
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 810
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Kan sige at vi køre i som
Avensis. VectraB. Carina E. Skoda octavia PH1. 406.. Nå vi har prøvet de nye biler sider vi ofte tilbage og siger i kor. "hvorfor helvede skulle vi give 200.000-300.000kr for en bil der kun køre marginalt bedre end vores biler til 10-20.000kr. Jeg er ofte decideret glad for at komme over i vores egen bil igen... Man kan ikke køre nye biler. De køre dig.!
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
I dag har man i de fleste tilfælde fået langt mere styr på rustbeskyttelsen så det er positivt. Man har også i dag designet biler som er bedre til at optage energi ved sammenstød. Det er også positivt. Til gengæld har man fået så meget sikkerhed, komfort etc at en microbil vejer det samme som en mellemklassebil fra 90erne.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
Det eneste minus fra dengang var rustbeskyttelsen som var mangelfuld....
den er squ ringere i dag... i dag ruster en bil midt på en dør, pga. jern/stål er genbrug og for dårlig lavet...
ps. tror squ Audi dengang rustede mindre end alle biler gør i dag... min ene golf 2 blev 18 år inden et træ dræbte den..
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.142
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Biler: 13 Emner: 51 Svar: 212
Efter at der er fokuseret meget på udledning (hvilket jo er en god ting for miliøet) har bilerne generelt haft flere fejl.
F.eks var det i 2005 at BMW lancerede den sidste N/A M5.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
I mange tilfælde vil jeg sige at det er en anden oplevelse man får i dag, man kan måske diskutere om det er en bedre/ringere oplevelse, det er vel individuelt. For 30-40 år siden var det måske mere en rå og upoleret oplevelse, hvor i dag er der et elektronisk filter mellem mekanikken og køreren, men anvendt korrekt, oplever jeg det som en egenskab der kan bidrage til oplevelsen.
Biler kører ikke som en gokart længere, men en familiebil kan i dag også accellerere som en Ferrari kunne dengang. Når biler bliver så hurtige og kraftfulde som mange er i dag, kan man ikke forvente at de kører som en gokart. Min coupe med plads til fire personer og feriebagage er hurtigere til de 100 km/t end en Ferrari F355 fra midt/slut-90'erne.
Jeg synes at mange biler i dag er bygget til at gøre os til bedre kører, eller ihvertfald få mere ud af bilen. Og til en vis grad hjælpe os når vores evner ikke rækker længere. Det er som om bilerne mere tilpasser sig køreren, det er ikke os som kører der må tilpasse os bilerne. Det vil den professionelle racerkører måske ikke bryde sig om, men for os glade amatører, synes jeg det fungerer fint.
Og i 9x% af tiden vi befinder os bag rattet, bruger vi alligevel kun bilen til at transportere os. Så de mange ekstra features som aircondition, navigation, automatiske viskere og nedblænding af lys og spejle, aut. gear, parkeringssensorer, musikstreaming etc. som ikke direkte gør noget godt for køreegenskaberne, er nu meget rare at have.
Hvis der er noget der er gået skævt i bilindustrien, så synes jeg at det er, at bilfrabrikkerne i højere grad baserer deres modelprogram på markedsanalyser, fremfor passion for biler. Toyota er jo nok kendte for at mestre den diciplin, de ved præcis hvem deres kunder er, og hvad de foretrækker. Og det bygger de biler efter. Det betyder så også, at der er færre spændende biler i deres modelprogram, men de rammer jo virkelig plet med de biler de vælger at lave.
Jeg er meget optimistisk mht. fremtidens biler, men jeg er også softwarenørd, som tager på værksted for at få skiftet en pære
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
Desuden er der også mange producenter der efter min mening er kommet bedre med, og har noget at byde på i forhold til i 80'erne/90'erne. Renault's gamle biler siger mig intet (der er undtagelser, selvfølgelig), synes de er meget bedre med nu. Clio RS, Megané RS og Twingo GT er alle geniale biler, hvor jeg hellere vil foretrække nutidens modeller end de gamle. Samme med Opel OPC.
Forstå mig ikke forkert jeg ELSKER ældre biler, men er bare begyndt, at opdage hvor mange geniale kørermaskiner der bliver lavet idag.
Noget af charmen ved ældre biler er dog væk. Der må ikke være nogle finurlige eller anderledes ting.....
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
men nogen vil ha mor og andre datter...
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Så gjort den jo præcis det den skulle.
W140 er bygget til at bringe dig frem komfortabelt og lade dig slappe af...
#39
Tvivler på du har kørt ret meget 123-124-201 med den udtalelse
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Biler: 13 Emner: 51 Svar: 212
Både på lækker men simpel teknik, som var lettere og billigere at vedligeholde. Men også på motorstørrelse og antal cylindre = lyd.
Lad os tage M5 som eksempel. For hver generation M5 som er kommet på markedet er de blevet hurtigere og mere kraftfulde. I 2005 lancerer BMW E60 M5 med en 5,0 motor og 10 cylindre. Bevares både F10 og F90 (G30) M5 er hurtigere og den nyeste har oven i købet 4 hjulstræk. Men de er downsized og med flere turboer. Teknik som også var tilgængelig i 2005 men som BMW gik ud og sagde, de ikke ville anvende, da det ødelagde oplevelsen bag rattet. Nu anvender de teknikken, men efter min opfattelse, udelukkende for at opnå specs og performance som kan overgå eller i det mindste matche konkurrenterne.
Derfor synes jeg at tiden lige inden downsizing for alvor satte ind var den fedeste...
År vi snakker automatiske gearkasser så er de bedre i 2017. Men jeg foretrækker manuelt
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.203
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
aug 2017
Følger: 10 Svar: 1
Hilsen Louise - detailreklame.dk
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Hilsen tissemand.dk
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
jun 2023
Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 244
Nu er bilen udelukkende for transport.
Køreglæde og sjov er rykket over på tunet MC.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Er vi midt i Bilernes "Golden Age"?