{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.594 visninger | Oprettet:

Er vi midt i Bilernes "Golden Age"? {{forumTopicSubject}}

Synes i vi lige nu er på højdepunktet af bil historien? Er klar over mange bedre kan lide ældre biler, det kan jeg også. Men biler har dog aldrig været bedre end lige nu, det må alle kunne indse. Føler virkelig alle producenter har forbedret sig, og derudover er der kommet flere ultra specielle biler på markedet, som der ikke var lige så meget gang i for nogle år siden. Pagani og Koenigsegg går jo rigtig godt, samt andre Hyper/super Biler. Tænker bare, at bilindustrien lige får et tilbagehold når el virkelig bryder igennem, da alt ligesom skal optimeres igen.
Om 100 år tror jeg folk kigger tilbage på præcis denne tid, og tænker det var her hvor biler var fedest. De havde lyden, designet, køreregenskaber, man styrede selv osv.
Hvad siger i?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er vi midt i Bilernes "Golden Age"?
  • #1   24. aug 2017 Jeg er totalt uenig.. måske er vi i en golden age mht teknologi, hybrid, gadgets osv..

    men jeg synes de aboslut fedeste bilmodeller for stort set alle mærker var i slut 80erne start 90erne..

    der var minimum af krav til sikkerhed, forurening mm..

    Vi havde Ferrari F40 som var en gokart med en kæmpe V8 turbo motor. ingen ABS ingen antispin. McLaren F1 er 25 år gammel, men har stadig rekorden for at være den hurtigste bil NOGENSINDE med en NA motor... 25 år siden, og man skal bruge en større motor med 4 turboer for at køre 20km/t hurtigere...

    Og så er vi ikke engang komme til de almindelige super biler. BMW E30 M3, Mercedes Evo 2. Honda CRX i-VT, Skyline, Supra osv.

    Biler som man kunne købe uden at være millionær, men som gav en følelsen at man kunne køre ligeså stærkt som millionæren i sin Ferrari..

    Og man kunne have det sjovt uden at man satte sit kørekort på spil i 2. gear.. i dag kan du ikke køre 2. gear til begrænseren i en Cayman uden at miste kørekortet på landevejen...



  • #2   24. aug 2017 Jeg kommer aldrig til at stole på alt de elektriske pis, alt hvad der er computerstyret kan hackes og hvis dit elektriske servostyring vælger at fucke op, så ses vi på marken smiley
    Jeg kan og vil altid være en mekanik mand, det kan man sku forholde sig til smiley


  • #3   24. aug 2017 ja vi skal tilbage til biler fra 80/90érne, de nye er bare ringe i forhold til....

    det eneste jeg er ked af med de gamle er at man ikke købte en F40 dengang... eller måske denne https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Carlton smiley smiley smiley


  • #4   24. aug 2017 Lauge, og nu siger du lyden, lyden er jo netop det der er gået helt ned af bakke, man går fra V8 og V12ere med 8-9000 omdrejninger, til V6ere med twinturbo, og kunstig motorlyd gennem højtalere... Det hele er blevet lidt sørgeligt...

  • #5   24. aug 2017 Mirza A
    Er egentlig rimelig enig i alt hvad du siger. Slut 80 til start 90 var nogle gode år.
    Biler handlede om følelsen bag rattet dengang.
    Men efter min mening er der bare kommet større marked for super biler, og dermed kan designerne gå lidt mere amok. Koenigsegg, Porsche 918, Ferrari, Pagani, Bugatti, Lamborghini osv, samt alle tuningsmærker som Manhart, ABT og RUF, går meget bedre. De er ligesom blevet mere "frie". Desuden synes jeg BMW M er mega fede, Audi RS'erne er blevet MEGET federe, samt Alfa QV, RenaultSport, AMG har ikke været så god som lige nu her i lang tid osv. Så efter min mening er vi lige nu lidt bedre end 80'erne og 90'erne, men det kommer klart som nummer 2, derefter kommer 60'erne nok.


  • #6   24. aug 2017 Bedre NU.........???? de er da opbygget af elendige billige kina-stumper, med meget kortere levetid, end for 20 år siden.

    Ja , de kører godt, masser af lækkert udstyr, mere sikre, og mere økonomiske ( ihvertfald mange af dem )


  • #7   24. aug 2017 Jeg følger at vi er på vej imod en tid, hvor de hurtige eller økonomiske benzindrevet biler bliver erstattet af El-biler. Vi forventer også at bilen kan kørerselv.. smiley


    Ikke længe før at der ikke er noget som hedder Mitsubishi længere, og Kineserne tag en stor del af market for salg af biler.


  • #8   24. aug 2017 Blevet mere frie? De har sku da aldrig været mere låst end de er nu.
    De skal overholde samtlige forurenings normer, de må ikke lave store motorer af samme grund da de ikke kan overholde det. de får samtlige katalysatorer i hoved og røv.
    Tag C63 AMG som et eksempel, de har været nødsaget til at fjerne deres dejlige V8 6.2L i forhold til en 4L med 2 Turboer.
    Brølet fra den store motor er desværre fortid..
    Derudover er gennesnits levetiden for en ny bil med deres billige el lort maks 7 år..


  • #9   24. aug 2017 Ja, nok ingen tvivl om, at El-biler er vejen frem. ? .......... også meget bedre, når man tænker på miljø i de større byer i EU....... der stinker bare af NOX fra Diesel-miljøbomberne smiley . ......Efter min mening skulle Dieselbiler forbydes fra idag. !!!!!

  • #10   24. aug 2017 Der er fandme også kommet mange fotovogne siden starten af 2000. smiley

    Desværre er det sandt med EL-biler, men har stadig svært ved at kører i en bil uden gear. smiley


  • #11   24. aug 2017 Forstår godt hvad du mener med lyden, men dér hentyder jeg nok mere til når det er elbiler det bliver til. Så vil folk synes godt om dem der er lige nu. Mener bare at biler nu har en overordnet god pakke, som folk om 100 år stadig vil finde spændende. Men er enig i, at det var fedt da biler gav føreren mere styring og kontrol.

  • #12   24. aug 2017 Føler bare, at biler er meget bedre lige nu, end de vil være om 10 år. Det er nok mest det jeg mener. At vi om 10 år drømmer os tilbage til lige nu..
    Synes bare folk glemmer, at tænke lidt over alle de vilde hyper og super biler der er kommet frem de seneste år. Dem vil jeg altså lige så gerne have på markedet, som nogle af de ældre super biler. Er klar over prisen ikke er den samme ;P
    Skal lige siges, at jeg en gang udelukkende selv kunne lide gamle biler, men dem der bliver lavet lige nu, begyner virkelig at tiltale mig.


  • #13   24. aug 2017 "Jeg følger at vi er på vej imod en tid, hvor de hurtige eller økonomiske benzindrevet biler bliver erstattet af El-biler. Vi forventer også at bilen kan kørerselv..


    Ikke længe før at der ikke er noget som hedder Mitsubishi længere, og Kineserne tag en stor del af market for salg af biler." Detektiv Driver

    Lidt det her jeg mener. Biler er bedre nu, end om 10 år.


  • #14   24. aug 2017 Jeg håber fanme jeg er død og borte, inden jeg skal sætte mig over i sådan en kabinescooter med boremaskine/blender motor.
    I må alle sammen gerne købe jeres ellerter, så er der mere olie til os andre smiley


  • #15   24. aug 2017 jeg frygter ikke fremtiden..

    vi har taget SÅ meget fejl hver gang vi har spået ind i fremtiden... i 80erne troede jo folk at biler ville flyve i dag, og en af de mest solgte biler i Dk lige nu er en UP hahaha..

    det skal også være godt om 10 år, og vi kører stadig selv bil om 30-40 år det er jeg ikke i tvivl om, held og lykke med at få biler til at køre af sig selv i den 3. verden siger jeg bare...


  • #16   24. aug 2017 Det længe siden 'The Golden Age" var her. Hat det lige som Mirza 80'erne og 90'erne var fede.
    Biler som
    Corolla GT twin cam og GSi, MR2, Celica, Supra. Golf 1-2 GTi
    Kadett E og Corsa GSi.
    205-305-306 GTi.
    Civic VTi, Prelude, integra. S2000, NSX.
    323F, RX7,
    Sunny Pulsar GTi-R, SX serien. ZX serien, Skyline Serien.
    Colt GTi, Galant GTi, EVO, Eclipse, FTO.
    75, GTV, 155.
    Imprezza, Legacy
    W201, W124, W140
    E34, E30, E36, E39, E38
    850 T5R
    Og mange mange mange flere fede biler blev der lavet. Den gang.

    Den gang der blev lavet biler der var spændende og havde sjæl. Rigtige Drivers Cars







  • #17   24. aug 2017 I 70'erne mente de olien var helt væk inden for 10 ÅR smiley

  • #18   24. aug 2017 Nå du siger superbiler og Hyperbiler så kan jeg kun sige de ikke interessere mig over hovedet. Pagani Houuueiiy. Mclaren'en. Porsche hybrid. Osv er biler jeg aldrig for råd til eller bliver dygtig nok til at køre til grænsen. Der finder jeg GT-R. Skyline. Supra. Rx7. Langt mere spændende

  • #19   24. aug 2017 Når jeg tænker lidt tilbage vil jeg nu mene, at "The golden age" indtraf i midten af tresserne og ti år frem. Mange af de engelske mærker er borte for altid.
    Det var biler med sjæl, og biler man kunne forstå mekanisk såvel som elektrisk.

    En af mine bekendte har brugt to dage på en el-fejl i en Golf. Når han retter en fejl, viser den pludselig tre andre. Det ene og det andet er kortsluttet, signalværdi forkert, bla bla bla bla.
    Det er blevet så computerstyret, at selv når man har testgrejet kan man ikke "bare" rette fejlene.
    Hvis bilen ikke genkender nøglen kan den ikke starte. Jamen for dælen: Hvis ellers folk kunne respektere, at hvad der er dit er ikke mit, ville al det elektronik være overflødigt.
    Personligt synes jeg ikke nyere biler er noget der lokker. Heller ikke vores egen for den sags skyld. Bevares, den har ikke budt på de store udfordringer elektronisk eller mekanisk, men hvorfor fa.... skal det være en fysisk umulighed at hive en gearkasse af og på, fordi der sidder aircon og kabelskift, styring til ABS og hvad ved jeg?!


  • #20   24. aug 2017 grænsen er jo bare blevet flyttet med tiden, og så må bilerne følge med.

    derfor begyndte man med 110hk i en Golf 1 GTI, og hvad har en GTI i dag, 240?
    ´
    en Escort RS Cosworth var uhørt hurtig med 220hk, i dag skal de have 350/400

    M3 E30 havde en 215hk i dag er det over 400.

    for 20 år siden var en st car hurtig hvis den gik til 100 på 10sek. i dag er den sløv hvis den bruger så lang tid.

    så niveauet er bare steget her på sidste.

    om det så er bedre, er en smagssag. jeg er nok mere til analog tid, hvor en sjov bil kunne være en Corolla AE86 med en 125hk og rwd. 205 GTI med 130hk var en hurtig GTI og velkørende GTI, og en F40 var direkte sindssyg med 478hk.



  • #21   24. aug 2017 Jeg mener at bilerne er blevet ringere med årene og det er også derfor at jeg køber ældre velholdte biler uden alt det "smarte" elektronik, jo mindre jo bedre.
    Et godt eksempel er de nye diesel biler der ikke kan holde til at blive kørt i medmindre man køre jorden rundt, småture er et absolut no go, sådan noget skrammel. Udover det så koster det hurtigt 2 spidser af en jetjager når de går i stykker, det kan jeg ikke bruge til noget. Nej giv mig en fin "ældre" vogn, de virker smiley
    Heldigvis er jeg til veteraner (hobby) der kan repareres med en ispind og et stykke tape, og mine hverdagsbiler er altid ældre spand, typisk fra 90´erne, til 10-15.000kr som jeg så evt kan smide ud efter 2 år hvis det ikke kan betale sig at syne den igen smiley
    En ting mere er at jeg bryder mig ikke om alle de moderne "hjælpemidler" der er i de nye biler, jeg vil gerne køre bilen selv smiley


  • #22   24. aug 2017 Jeg savner ingen biler fra 80'erne og 90'erne, jeg vil hellere have de biler der er på markedet i dag.

    Sådan er vi så forskellige.


  • #24   24. aug 2017 Ja den hvabehar er grim og endu værre at skrue i smiley

  • #25   24. aug 2017 Grunden til alle de store tyske biler ser ens ud; Audi; BMW, jaguar, Mercedes og selv ACura! Er p.ga. af Kina! De går ikke op i modellen, bare naboen kan genkende mærket, så er det godt nok... smiley

  • #26   24. aug 2017 Det er spændende at høre fra jer alle. Mange gode forskellige meninger.

  • #27   24. aug 2017 Tror måske lidt, at de fleste fra Danmark har VALGT, at kunne lide veteran biler mere end nye biler. Simpelthen bare på grund af priserne på biler i DK. Carsten skriver længere oppe, at han bedre kan lide nyere biler, hvilket giver god mening. Han har sikkert prøvet mange flere biler end vi har, og har ikke lige så mange fordomme om nye biler, pga. han har prøvet dem af høj kvalitet. Det er stadig jeres mening, at ældre biler er bedre (og på nogen punkter er jeg meget enig), men tror bare også det spillerlidt ind. Det er bare bedre, at have noget som favorit, som faktisk kan opnås.

  • #28   24. aug 2017 Har en hobby med en god ven hvor vi køre ud og prøver lidt forskellige nye biler nå de kommer frem...
    Kan sige at vi køre i som
    Avensis. VectraB. Carina E. Skoda octavia PH1. 406.. Nå vi har prøvet de nye biler sider vi ofte tilbage og siger i kor. "hvorfor helvede skulle vi give 200.000-300.000kr for en bil der kun køre marginalt bedre end vores biler til 10-20.000kr. Jeg er ofte decideret glad for at komme over i vores egen bil igen... Man kan ikke køre nye biler. De køre dig.!


  • #29   24. aug 2017 Min stemme går også til slut 80er, start 90er med den begrundelse at teknikken var den mest robuste dengang. Siden da er det gået ned af bakke med pålideligheden og robustheden. Det eneste minus fra dengang var rustbeskyttelsen som var mangelfuld.

    I dag har man i de fleste tilfælde fået langt mere styr på rustbeskyttelsen så det er positivt. Man har også i dag designet biler som er bedre til at optage energi ved sammenstød. Det er også positivt. Til gengæld har man fået så meget sikkerhed, komfort etc at en microbil vejer det samme som en mellemklassebil fra 90erne.


  • #30   24. aug 2017 citat:
    Det eneste minus fra dengang var rustbeskyttelsen som var mangelfuld....

    den er squ ringere i dag... i dag ruster en bil midt på en dør, pga. jern/stål er genbrug og for dårlig lavet...

    ps. tror squ Audi dengang rustede mindre end alle biler gør i dag... min ene golf 2 blev 18 år inden et træ dræbte den.. smiley og den var stortset rustfri, selvfølgelig havde den lidt på bærearme , men bunden og alle døre/klap var rustfri... køb en hvilken som helst bil i dag og om 18 år har du en glad mand , men kun med 4 Viborg dæk... smiley


  • #31   24. aug 2017 Nye biler idag ......?.... om 5-10 år har ingen råd til at holde dem kørende. ....... smiley

  • #32   24. aug 2017 I min verden toppede bilerne omkring 2005/2006. Der var det stadigt muligt at købe en lækker problemfri bil med få generelle problemer.
    Efter at der er fokuseret meget på udledning (hvilket jo er en god ting for miliøet) har bilerne generelt haft flere fejl.
    F.eks var det i 2005 at BMW lancerede den sidste N/A M5.


  • #33   24. aug 2017 Jeg kan sagtens se argumentet med at de ældre biler er mere simple, nemmere at vedligeholde og færre ting der kan gå i stykker. Det er alle sammen forståelige argumenter, men jeg synes stadig at der findes flere biler der giver mig en større oplevelse bag rattet i dag, end der var i 80'erne og 90'erne.

    I mange tilfælde vil jeg sige at det er en anden oplevelse man får i dag, man kan måske diskutere om det er en bedre/ringere oplevelse, det er vel individuelt. For 30-40 år siden var det måske mere en rå og upoleret oplevelse, hvor i dag er der et elektronisk filter mellem mekanikken og køreren, men anvendt korrekt, oplever jeg det som en egenskab der kan bidrage til oplevelsen.

    Biler kører ikke som en gokart længere, men en familiebil kan i dag også accellerere som en Ferrari kunne dengang. Når biler bliver så hurtige og kraftfulde som mange er i dag, kan man ikke forvente at de kører som en gokart. Min coupe med plads til fire personer og feriebagage er hurtigere til de 100 km/t end en Ferrari F355 fra midt/slut-90'erne.

    Jeg synes at mange biler i dag er bygget til at gøre os til bedre kører, eller ihvertfald få mere ud af bilen. Og til en vis grad hjælpe os når vores evner ikke rækker længere. Det er som om bilerne mere tilpasser sig køreren, det er ikke os som kører der må tilpasse os bilerne. Det vil den professionelle racerkører måske ikke bryde sig om, men for os glade amatører, synes jeg det fungerer fint.

    Og i 9x% af tiden vi befinder os bag rattet, bruger vi alligevel kun bilen til at transportere os. Så de mange ekstra features som aircondition, navigation, automatiske viskere og nedblænding af lys og spejle, aut. gear, parkeringssensorer, musikstreaming etc. som ikke direkte gør noget godt for køreegenskaberne, er nu meget rare at have.

    Hvis der er noget der er gået skævt i bilindustrien, så synes jeg at det er, at bilfrabrikkerne i højere grad baserer deres modelprogram på markedsanalyser, fremfor passion for biler. Toyota er jo nok kendte for at mestre den diciplin, de ved præcis hvem deres kunder er, og hvad de foretrækker. Og det bygger de biler efter. Det betyder så også, at der er færre spændende biler i deres modelprogram, men de rammer jo virkelig plet med de biler de vælger at lave.

    Jeg er meget optimistisk mht. fremtidens biler, men jeg er også softwarenørd, som tager på værksted for at få skiftet en pære smiley


  • #35   24. aug 2017 Enig med Carsten's opslag. Der er FLERE biler idag der giver en oplevelse end dengang. Der var flere skrammelkasser, men dem der var iorden, vil altid være legender.
    Desuden er der også mange producenter der efter min mening er kommet bedre med, og har noget at byde på i forhold til i 80'erne/90'erne. Renault's gamle biler siger mig intet (der er undtagelser, selvfølgelig), synes de er meget bedre med nu. Clio RS, Megané RS og Twingo GT er alle geniale biler, hvor jeg hellere vil foretrække nutidens modeller end de gamle. Samme med Opel OPC.
    Forstå mig ikke forkert jeg ELSKER ældre biler, men er bare begyndt, at opdage hvor mange geniale kørermaskiner der bliver lavet idag.
    Noget af charmen ved ældre biler er dog væk. Der må ikke være nogle finurlige eller anderledes ting.....


  • #36   24. aug 2017 Det da godt du kan lide de nye biler. Syntes de er kedelige. Syntes ikke det er ret meget køre maskine over dem. Som ferie vogn eller transportmiddel så de fine nok, sålænge vi i E-klasse og op efter. Men forhold til den glæde jeg få ved en W140 så det svært at slå. Selvom de nyeste S-klasser er super lækre at køre i så mangler de magien.

  • #37   24. aug 2017 Synes ikke Mercedes GT-R mangler magien. Heller ikke c63 osv. Men sådan er vi jo forskellige. Men en gammel w124 coupé ville jeg ikke sige nej til smiley

  • #38   24. aug 2017 En W140 er sgu da en kampvogn, den er der da ikke meget sjov ved at køre. Man kan da nærmest ikke mærke at man kører - eller lever - i sådan en. Det er mange år siden jeg har prøvet en, men den fik ihvertfald ikke min puls op. Men holdninger er jo forskellige, heldigvis.

  • #39   24. aug 2017 Jaeh. Er nu også mere vild med udseendet af de gamle 90'er mercere end jeg er vild med, at køre dem. Man får lidt kvalme ved ikke, at føle man kører.

  • #40   24. aug 2017 en W124 500E eller en W201 evo2... de kunne nu fint gå sidelæns..

    men nogen vil ha mor og andre datter... smiley



  • #41   25. aug 2017 #38
    Så gjort den jo præcis det den skulle.
    W140 er bygget til at bringe dig frem komfortabelt og lade dig slappe af...

    #39
    Tvivler på du har kørt ret meget 123-124-201 med den udtalelse


  • #42   26. aug 2017 Synes stadig at tingende toppede omkring 2005/2006.
    Både på lækker men simpel teknik, som var lettere og billigere at vedligeholde. Men også på motorstørrelse og antal cylindre = lyd.
    Lad os tage M5 som eksempel. For hver generation M5 som er kommet på markedet er de blevet hurtigere og mere kraftfulde. I 2005 lancerer BMW E60 M5 med en 5,0 motor og 10 cylindre. Bevares både F10 og F90 (G30) M5 er hurtigere og den nyeste har oven i købet 4 hjulstræk. Men de er downsized og med flere turboer. Teknik som også var tilgængelig i 2005 men som BMW gik ud og sagde, de ikke ville anvende, da det ødelagde oplevelsen bag rattet. Nu anvender de teknikken, men efter min opfattelse, udelukkende for at opnå specs og performance som kan overgå eller i det mindste matche konkurrenterne.
    Derfor synes jeg at tiden lige inden downsizing for alvor satte ind var den fedeste...
    År vi snakker automatiske gearkasser så er de bedre i 2017. Men jeg foretrækker manuelt smiley


  • #43   26. aug 2017 Det fedeste tidspunkt at være bilnørd må da have været slut halvfemserne/start 0'erne. Dengang var de fede biler fra 80'erne og start halvfemserne til at betale. Før internettet var som det er nu, og YouTube var de jo bare gamle biler. Hvor mange anede hvad en Skyline var før Gran Turismo eller F&F? Nu har de allesammen kult status og langt flere interesserer sig for det.

  • #44   27. aug 2017 Set fra mit synspunkt er det bare gået nedad siden start 04, 90erne er klart den dekade hvor bilerne har haft den største mærkbare forandring for manden på gulvet, KAT, indsprøjtning, også der hvor Gruppe H bilerne blev bandlyst, alt for mange hk.

  • Louise J
    Louise J Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Svar: 1
    #45   31. aug 2017 Synes ældre biler er flotte smiley Men er spændt på at se hvordan tingene udvikler sig en 50 år ude i fremtiden.

    Hilsen Louise - detailreklame.dk


  • #46   31. aug 2017 okay troll

    Hilsen tissemand.dk


  • #47   5. mar smiley 2025

  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 244
    #48   6. mar Kurven knækkede for mig, da man skal bruge software for at fejlfinde. smiley
    Nu er bilen udelukkende for transport.
    Køreglæde og sjov er rykket over på tunet MC. smiley smiley


  • #49   7. mar Tak Morten, du har genoplivet en 7-8 år gammel tråd smiley

Kommentér på:
Er vi midt i Bilernes "Golden Age"?

Annonce