{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.434 visninger | Oprettet:

svend U
svend U
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Import af bil fra Grækenland {{forumTopicSubject}}

Hej.
Håber på at der er en der kan hjælpe mig lidt smiley - er rendt ind i muren.
Jeg overvejer at importere en bil fra Grækenland & køre den gennem Italien, Østrig & Tyskland til Danmark - men hvordan gør jeg dette.
1) Må jeg køre hele vejen på græske export plader?
eller
2) Må jeg køre hele vejen, hvis bilen er indregistreret på græske plader (Jeg har familie i Athen som evt. kunne indregistre bilen i en kort periode)?
Hverken Skat eller FDM kunne svare mig på min udfordring-

På forhånd tak
/Svend

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Import af bil fra Grækenland
  • #1   24. okt 2017 Som svar til 2. du må kun køre i en udenlandsk indregistreret bil i Danmark hvis ejeren er med som passager. men tror gerne du må køre i de andre lande på de Græske nummerplader, så når du kommer til den Danske grænse så skal der Danske prøvenummer på bilen for at det er lovligt.

• #2   24. okt 2017 Hvis du allerede har registreringsattesten så kan du online bestille prøveplader til præcis den dag du forventer at køre ind i DK og så få sendt disse til din adresse i DK.

Der findes nu en særregel: Kører du ind i DK på tyske prøveplader er dette lovligt så længe du kører direkte hjem.

En advarsel: Jeg vil kraftigt anbefale dig at konsultere 3 forskellige synshaller personligt og fremvise den ægte græske regattest (eller en kopi) og spørge om alt er som det skal være. Fordi bilen kommer fra et EU land importeres den under reglen om "forenklet praksis". Men nogle lande (fx England) sløser med data i deres regattester og der mangler en masse og det vil den danske synsmand stejle på. Hvis der mangler data på regattesten vil han forlange det og det er alene din opgave at fremskaffe disse data. Vigtige data kan fx være akseltryk foran og akseltryk bagved. Derfor skal du gå til synshallerne og spørge om alle data er som de skal være. I værste fald kan du risikere at stå med en bil i DK som kan sendes direkte på skrot.

Modsat vil en tysk regattest ALTID have alle data og synsmanden bliver glad fordi han er vant til at læse disse regattester - men det vil være sjældent han ser en græsk regattest.

PS: Husk også at undersøge hvad du skal betale i registreringsafgift så du ikke får dig et chock smiley

• #3   24. okt 2017 Jeg kan lige prøve at sende linket til en ven. Han har importeret en veteran toyota dernedefra, og kørte den hjem smiley

• #4   24. okt 2017 Jeg hentede en Corolla i Grækenland i 2013 på permanente værksteds prøveplader og kørte via Østeuropa hjem. Vi undgik Makedonien fordi de ikke er med i EU. Der er fri bevægelighed af varer imellem EU lande, når varen er købt i et medlemsland. Var med sælger på den lokale politistation og gav få € for et græsk dokument som bekræftede at jeg havde købt køretøjet, i tilfælde af at jeg biev stoppet. Jeg købte desuden danske prøveskilte fra SKAT vha en kopi af den græske reg attest. til brug for det sidste stykke i DK. Vi blev undersøgt ved grænser i Rumænien og Bulgarien, men efter at have tjekket værksteds pladerne måtte de lade os køre videre. Jeg ved at Tyskland ikke tillader transit på danske prøveskilte, men værksteds plader accepteres. Hvis du kun har danske prøveskilte så skal du via et tysk motorkontor og købe tyske eksportplader og forsikring, hvilket blir et afbræk på flere timer. Hvis du kan købe eksportplader og forsikring i Grækenland, så er det klart den bedste løsning. Det er en tur på godt 3200km, hvad er det for en bil der er tale om ?

• #5   24. okt 2017 Luksus vrøvl, self kan han ikke smide bilen ud hvis dok er mangelfuld. Har den været registret min 3 mdr, i et andet EU/EØS Land kan bilen indføres under forenklet praksis.
    Ved mangelfuld data vil synshallen blot forlange den fremstillet på en dataerklæring.

• #6   24. okt 2017 Jeg hentede en i Holland sidste år, og kørte den hjem på de hollandske plader. Sendte pladerne retur til ham jeg købte den af. Det var skat der sagde jeg kunne køre hjem på den.

• svend U
    svend U Tilmeldt:
    okt 2017

#7   26. okt 2017 Takker for den gode respons - jeg går sikker med #2, hvis jeg kan få en 100% afklaring fra Italien på at de accepterer at jeg kører en bil på græske plader.
    Det er en Jeep Grand Cherokee V8 jeg jagter - ka ikk rigtig finde nogle i dk

• #8   26. okt 2017 Hvis det er en benzin - så tag højde for den nye forhøjede brændstoftillæg, noget med ca 6000kr pr km/l den køre under 20km/l

• svend U
    svend U Tilmeldt:
    okt 2017

#9   26. okt 2017 Hej Martin - er du ikk sød lige at uddybe det, er det reg afgift eller?

• #10   26. okt 2017 Ja det er i forbindelse med regafgift..
    Før hed den 1000kr for hver km/l under 16km/l

• #11   26. okt 2017 Men husk det er noget der kommer oveni i selve afgiften - det er kun et tillæg - for og "fremme grønne tiltag"

• #12   26. okt 2017 Hvis det er bilens græske plader du vil køre hjem på, så får du brug for at returnere dem og den originale reg-attest til Grækenland, ellers kan bilen ikke afmeldes der. Har du overvejet biltog til Hamburg fra Italien eller Narbonne Frankrig ? Det er mærkbart billigere om vinteren og måske en overvejelse værd i.f.t. de 4000,- som du minimum kommer til at bruge på brændstof hjemad.

Kommentér på:
Import af bil fra Grækenland

Annonce