{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.474 visninger | Oprettet:

Jonas
Jonas
Følgere: 198 Emner: 77 Svar: 341

Er bagfjederen en sliddel? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en bil ved en forhandler for en måned siden og nu kørte jeg den til syn idag og de konstaterede at begge bagfjedere var knækket.

Er jeg dækket af forhandlerens reklamationsret eller er det for egen regning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er bagfjederen en sliddel?
  • #1   20. dec 2017 Man kan jo argumentere for, at alt på en bil er en sliddel, når det kommer til stykket. Normalvis menes der dog sådan noget som bremser, dæk osv.

Hvis en fjeder (eller to) er knækket en måned efter købet, så kan jeg ikke forestille mig, at en forhandler vil have nogen som helst form for medhold i en sag. En anden ting er så, om forhandleren vil gøre det frivilligt, og om man orker at køre en sag for et par fjedre, hvis han stritter imod.

• #2   20. dec 2017 Hvilken bil? På min firma Vito og min chefs gamle 159 kunne man ikke se at fjederen vat knækket bag på det afhænger også af hvor den er knækket selvfølig men ja fjedre bliver slidt og er en slid del. At en forhandler har kunne sælge dig en bil og du kort efter skulle til syn indikere i mine øjne at du enten er blevet stoppet at politiet og indkaldt eller at den er købt engros.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#3   20. dec 2017 Den er købt som et forbruger køb med 2 års reklamationsret.
    Den skal synes til marts, men jeg ville gerne have den synet nu. (Så jeg vidste at den var iorden)

Men i mener jeg godt kan kontakte forhandleren?

• #4   20. dec 2017 Ja, med mindre det er en gammel spand uden den store værdi, du har købt, så kan du sagtens. Som sagt er der dog altid en risiko for, at en forhandler ikke giver sig frivilligt, men så er det så op til dig, om du vil tage kampen.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#5   20. dec 2017 Den er golf V, som har kørt 150.000km

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#6   20. dec 2017 Burde den være dækket af reklamation på fjedre ?

• #7   20. dec 2017 En fjeder burde aldrig at være knækket, så at sige. Det kan være en svaghed på nogle biler, men det fritager såmænd ikke en forhandler for ansvar.

Du kan til gengæld trøste dig med, at HVIS han ikke skifter dem uden brok, så er det ikke specielt dyrt at få ordnet. Og hvis du fx alligevel går med overvejelser om at sænke den en smule, kan du måske slå en handel af med forhandleren og sige til ham, at hvis han betaler 500-1.000 kr., så gør du ikke mere ud af den sag.

• #9   20. dec 2017 Havde du købt ved Toyota i Ribe, så havde vi udbedret det ASAP med et form for "undskyld" smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#10   20. dec 2017 Har lånt en anden bil og køre i, i perioden til den er lavet.

Ved godt det ikke betyder at bilen nødvendigvis er fejlfri, men den opfylder ihvertfald syns krav.

• #11   20. dec 2017 selv hvis det var en gammel spand så skal forhandleren også dække den reparation... men det er ikke altid de gør/vil...

• #12   20. dec 2017 Retspraksis efterlader nogen medhold, hvis det er en gammel spand til fx 10.000 kr., da man så går ind og siger, at køber vidste - eller burde have vidst - at bilen var købt med væsentlige fejl og mangler. Det er set før.

Men der er ingen tvivl om, at det helt klare udgangspunkt er, at biler solgt til privatpersoner altid er dækket af reklamationsretten. Også selv om forhandleren forsøger sig med diverse fiksfakserier som fx at skrive på slutsedlen, at bilen er defekt.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#13   20. dec 2017 Der står ikke, at bilen er defekt. Eller at den er købt uden reklamationsret (selvom dette ikke gælder i praksis)

Men jeg føler selv at jeg har en god sag, det er også mit indtryk at i mener jeg har.

• #14   20. dec 2017 Nej nej, det gik jeg heller ikke ud fra, der var skrevet på din slutseddel. Det har jeg bare hørt om, at nogle har gjort før.

Chancen er trods alt også stor for, at han bare siger til dig, du selvfølgeligt skal komme ind med den, så han kan ordne det med det samme. For ja, på papiret har du en fin sag.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#15   20. dec 2017 Jeg prøver og giver ham et kald om lidt.

• #16   20. dec 2017 Uanset hvad han siger er det da altid en god start lige at høre sælger hvordan han ser på sagen smiley
    Meld gerne tilbage hvad han siger til det

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#18   20. dec 2017 Har lige snakket med dem og forhandleren havde ikke tid, så jeg snakkede med hans kontordame og hun sagde at det dækkede de ikke og hvis jeg var utilfreds så kunne jeg klage til Forbrugerklagenævnet.

• #19   20. dec 2017 Er du medlem af FDM? Forhandlere skifter ofte mening, hvis det er FDM, der kontakter dem af en eller anden mærkelig grund smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#20   20. dec 2017 Er desværre ikke medlem af FDM. Men jeg får ikke mine derudefra uden at tage dem i Forbrugerklagenævnet.

Men efter jeg købte bilen, så er jeg desværre blevet klar over at de er nogle “svindlere” som kun sælger biler og når de har solgt en bil så er de ligeglade med kunden bagefter.
    Det er noget jeg har hørt fra flere, som også har købt deres bil ved den forhandler her i Odense.

Hvordan får man bedst stoppet sådanne mennesker?

• #21   20. dec 2017 Tjaa... Man kan forsøge at sværte dem til på Trustpilot m.v. Man kan også tage dem i Forbrugerklagenævnet og i retten, men det er jo en lang og opslidende kamp for noget, der kun koster et par tusinde at lave. Herudover er der nok ikke så meget, man kan gøre.

De er nok bare nogle af dem, der bærer skylden for, at brugtvognsforhandlere bliver betegnet som nogle af de mest upålidelige mennesker i vores samfund. Dybt uretfærdigt for dem, der rent faktisk gerne bare vil følge reglerne og gøre et godt stykke arbejde...

• #22   20. dec 2017 Altså nu er der jo kæmpe forskel på garanti og reklamationsret. At du Har ret til at reklamere en fejl ja det korrekt men det betyder ikke at forhandleren skal dække det. Garanti derimod det noget andet og der skal de yde 6 måneder på brugt biler og der burde knækkede fjedre gå ind under

• #23   20. dec 2017 Du skal lige have tjekket op på reglerne igen, Betty blue...

Der er ingen krav om garanti ved salg. Det er noget, man giver frivilligt. Til gengæld skal man altid yde 2 års reklamationsret. De første 6 måneder heraf er forbrugeren endda yderligere beskyttet, da man i denne periode antager, at hvis der opstår fejl, var disse også til stede ved levering - og så skal fejlen rettes.

Der er derfor reelt ikke særligt stor forskel på garanti og reklamationsret (hvis man alene ser på de første 6 måneder af reklamationsretten).

• #24   20. dec 2017 En fjeder er sgu ikke en sliddel. Ja, de har det med at knække på mange biler men det gør dem ikke til en sliddel.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#25   20. dec 2017 Jeg har ikke garanti på bilen, men jeg har reklamationsret og man plejer at sige, at de første 6 måneder er det forhandleren, som bærer bevisbyrden.

Men de burde stadig dække det

• #26   20. dec 2017 Bay i følge FDM så har vi begge så taget fejl. Læs her
    https://fdm.dk/alt-om-biler/kob-leasing-salg/ny-eller-brugt-bil/brugt-bil-hos-forhandler

Som jeg læser det så skal du kunne påvise at fjedrene i dette tilfælde var knækket ved køb. Som jeg læser det så skal der faktisk ikke ydes nogen garanti på bilen. Kun reklamationsret på 2 år i følge købeloven

• #27   20. dec 2017 Nej, ifølge FDM har DU taget fejl. FDM skriver jo akkurat det samme som mig - at det er forhandleren, der har den reelle bevisbyrde de første 6 måneder, da man antager, at fejlen var til stede ved levering, hvis den viser sig efter de første 6 måneder. Det kaldes "formodningsreglen" og det udspringer af Købelovens § 77 a, stk. 3:

"Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art."

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#28   20. dec 2017 Der må jeg give Bay ret.

Jeg har snakket med forhandleren igen og påstår at jeg købt bilen, som et afhentningstilbud og derfor har fraskrevet mig reklamationsret, men det kan han vel ikke og jeg har ikke været klar over at det var et såkaldt “afhentningstilbud”
    Det står heller ikke slutsedlen. men han kan vel heller ikke frasige mig mine 24 måneders reklamationsret?

• #29   20. dec 2017 Nope men en fjeder fungtion er at bevægelig og EN G5 er ikke just ny samt 150.000km er vel flot for et sæt VAG fjedre. Som tommelfingre telt så kan man sige at alt der i bevæger sig på en bil er en slid del...

• #31   20. dec 2017 Forhandleren kan ikke lave "afhentningstilbud" til privatkunder. Sådan er det bare, og det må forhandleren acceptere eller lade være med at sælge til private. Så han kan ikke løbe fra noget som helst.

• #33   20. dec 2017 Jeg kan ikke se noget som helst gå begge veje ud fra beskrivelsen af dette forløb. Jeg kan kun se en forhandler, der flygter fra sit ansvar.

• #35   20. dec 2017 Du startede da ellers med at beskrive indlægget som et af de indlæg, hvor en køber "tuder over sit engros køb"...

• #37   20. dec 2017 Ja, det står der, EFTER du redigerede det indlæg, jeg svarede på - det kan jeg godt se smiley

• #39   20. dec 2017 Hvis den er solgt uden der er et CVR nummer på slutsedlen gælder reglerne da som et privat salg.. Ergo er der reklamationsret..
    Private kan ikke købe en bil uden reklamationsret, købt som beset osv ved en forhandler..

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#40   20. dec 2017 Jeg har gået i den tro om, at jeg har lavet et almindeligt forbrugerkøb.
    Forhandleren mener dog, at han har skrevet i annoncen at det er et afhentningstilbud (hvilket jeg ikke har set) og han snakkede heller ikke noget om det inden jeg købte bilen.

• #41   20. dec 2017 Men så har man da lært hvor man ikke skal købe bil næste gang smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#43   20. dec 2017 Ja, det er sidste gang jeg har sat mine ben i hans forretning.

Men jeg har været inde og give ham dårlige anmeldelser både trustpilot og Facebook.

Jeg er normalt ikke typen, som vil folk noget ondt men i dette tilfælde der håber jeg at mine anmeldelser kan “skræmme” nogle potentielle købere væk fra ham.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#45   20. dec 2017 De må da sove dårligt om natten, hvis de bare har lidt samvittighed.

Den forhandler jeg har købt den af, har heddet det samme i 18 år tror jeg.

• #46   20. dec 2017 Normalt betragter man fjedrene som en bærende del af bilen.

.......... men er man lidt kreativ, så er det meste jo en slidde på en bil . smiley ?

• #47   20. dec 2017 Ja hvis man spørger en bil sælger så er alle ting der går i stykker på en bil, en sliddel. Det var jo ikke i stykker fra fabrikken? Ergo må det være slidt.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#49   20. dec 2017 Har snakket med forhandleren og han er ikke til at snakke med, han siger at jeg bare kan gå til Forbrugerklagenævnet hvis jeg vil have dækket noget.

Den er købt hos Jørns biler i Odense

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #50   20. dec 2017 #49 afsted med en stævning i stedet for. Beløbet er vel ikke større end det kan klares som en småsag

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#52   21. dec 2017 Jeg er også nået frem til at jeg selv skifter fjederne, selvom det betyder at jeg må ud og købe værktøjet til det.

For man bliver bare irriteret og ens humør bliver dårligt af, at diskutere med sådan en forhandler.

• #53   21. dec 2017 Selv om denne forhandler virker til at være i kategorien der tager lidt let på lovgivningen, så kan han jo rent faktisk godt have mange tilfredse kunder. Han kan jo "risikere" at sælge en bil ind i mellem der rent faktisk ikke fejler noget, eller at have kunder der bare ser "småfejl" som noget de selv ordner da de måske har fået bilen lidt eller en del billigere end markedsprisen.
    Bemærk, jeg forsvarer ikke forhandleren i netop denne sag smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#55   21. dec 2017 Den var ikke skiltet som afhentningstilbud.

Jeg fik lov, at køre bilen til mekanikeren (fik lov til at låne bilen maks 1 Time)
    Så fra jeg kørte bilen fra forhandleren og til jeg skulle være tilbage havde jeg en time, hvilket ikke er særlig meget når transporttiden i morgen trafikken var 20 min hver vej, plus jeg skulle vente på mekanikeren lige havde tid.
    Så han har måske haft bilen og han kørte en tur i bilen med mig for at høre efter mislyde.
    Og så hævede han den lige hurtigt op liften for at se den rent rustmæssigt i bunden.
    Så ja, det er ærgerligt at vi ikke opdagede det før købet, men der var simpelthen ikke tid til det.

Grunden til hans afslag hænger lige så meget sammen med, at bilen stod med plader, så jeg “kun” skulle betale 500kr for omregistrering istedet for 2000kr som de startede med at forlange for omregistrering.

Det er korrekt, at han har tilbudt mig, at købe den tilbage og det er han kun interesseret i fordi han får en nysynet bil tilbage, som nu er fejlfri. Så ergo er at det er mig der betaler for hans “venlighed” ved at han tilbyder at købe bilen tilbage når han ved hvad jeg har ofret på den.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#57   21. dec 2017 Bilen skal til omsyn, når fjedrene er ordnet og jeg kan ikke sælge den før den er nysynet for du kan ikke omregistrere en bil som skal til omsyn.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#58   21. dec 2017 Det kan ikke betale sig for mig, at sælge den tilbage til ham for så sætter jeg 3.000kr til på den, så kan jeg da lige så godt ofre 1.000 - 1.500kr mere og så har jeg en nysynet bil

• #59   21. dec 2017 #54 Sjovt som en sag kan ændre karakter når den bliver belyst lidt mere - gad vide hvordan den lyder hvis vi får den fra forhandleren smiley

• #62   21. dec 2017 Det er ikke godt nok, at en forhandler tilbyder at lade handlen gå tilbage. Sådan kan man ikke bare komme ud af en handel. Det kan man, hvis det er graverende fejl, der er alt for dyre at lave - ikke hvis der er tale om defekte fjedre.

Så i min optik er forhandleren fortsat galt på den. De fjedre skal laves, hvis han skal følge reglerne.

• #64   21. dec 2017 Det er da noget vrøvl, at han selv er skyld i den her sag. Forhandleren skal tilbyde reklamationsret, og det er der ingen begreber i hverken annoncer eller købsaftale, der kan ændre ved.

Det begreb, at man køber en uklargjort bil som afhentningstilbud, siger jo heller intet om, at man samtidigt fraskriver sig reklamationsret. Det er simpelthen noget vrøvl.

• #66   21. dec 2017 Jeg får mere og mere ondt af brugtvogns forhandlere.

Det ender vel med man kan købe et gammelt lig, kører den igennem FDM's test og så tilbage til forhandler og få en kæmpe overhaul på hans regning.

• #67   21. dec 2017 helt enig med kage her.. køberen har loven på sin side... men helt ærlig hvor er det til at brække sig over at folk ikke kan stå ved deres egen beslutning længere... han har fået lov til at låne den 1 time, og køre den til mekanikeren, han har fået afslag på prisen fordi de har konstateret at noget er i stykker, og så kommer han og brokker sig,,, jeg synes virkelig det er småligt..

• #68   21. dec 2017 Køber har købt bilen i god tro om, at der er reklamationsret på bilen. Der bliver ikke løbet fra aftaler. Som sagt dækker begreberne "afhentningstilbud" og "uklargjort" ikke over biler, der ikke er reklamationsret på. Det har det nok gjort i forhandlerens verden, men sådan kan man ikke forvente, at en køber opfatter situationen smiley

• #69   21. dec 2017 Så hvis man køber en brugt bil hos en forhandler der er "uklargjort" og skal synes, så forventer man synsmanden ingen fejl finder?

• #71   21. dec 2017 Man forventer, at enten finder synsmanden ingen fejl, eller også ordner forhandleren dem. Det er da udgangspunktet, at man må forvente, forhandleren spiller efter reglerne, med mindre man har fået andet oplyst.

• #72   21. dec 2017 Hvorfor skulle forhandleren så ikke bare syne den og sælge den som nysynet til merpris?

• #73   21. dec 2017 Det er jo forhandlerens hovedpine. Det er ikke op til en køber at vurdere, hvorfor en forhandler agerer som han gør.

• #74   21. dec 2017 Nu er jeg klar over du bare holder dig til hvad reglerne siger.

Men synes du det kan være rigtigt at man f.eks bare kører ud og køber denne og så forventer den bliver synet på forhandlers regning?
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/18-cl-variant-5d/3442030

^^ Måske dårligt eksempel, der står faktisk AFH SKAL synes, det kan vel tolkes som man selv skal syne den???

Men denne så https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/106/11-cashmere-3d/3420311

• #76   21. dec 2017 Nej, jeg forventer ikke, at den synes på forhandlerens regning. Men jeg ville forvente, at eventuelle fejl blev lavet, hvis den ikke gik igennem syn. Ellers skulle forhandleren jo skrive, at bilen kun sælges til CVR-nummer uden reklamationsret - for SÅ ville der ikke være noget at komme efter.

• #77   21. dec 2017 Men man må jo næsten gå ud fra der skal laves en hel del når man ser bilens pris?

Lad os bare lege at den skal have ny forrude og 4 nye dæk bla. inden den kan synes.

Synes du også forhandleren skal dække det, selvom det er ret nemt at tjekke ved køb?

• #78   21. dec 2017 Nej, ikke hvis det er nemt at tjekke ved køb. Så hæfter forhandleren ikke. Han må jo gerne sælge den med defekt rude, dårlige dæk (hvis han gør opmærksom på det) osv. Men skjulte fejl og mangler hæfter han for.

Der kan så være undtagelser, der gør sig gældende, så man ikke kan sammenligne "din" sag med trådstarters pga. forskellen i pris på de to biler. Det er en anden sag.

• #79   21. dec 2017 Men hvor går grænsen så mht. pris?

De kostede vel ca. det samme fra ny, Passaten er så 10år ældre og har nok også kørt dobbelt så langt, så man forventer vel en lav pris?

Og du må undskylde, det er ikke for at lege 10 spørgsmål til professoren, synes bare det er forfærdeligt at man nærmest har ret til ikke gide tænke selv.

• #80   21. dec 2017 Jeg ved ikke, hvor grænsen går. Det må du søge i retspraksis om. Men vi snakker to biler, hvor den ene er 4 gange dyrere end den anden, så... Apropos det med at tænke selv smiley

• #82   21. dec 2017 Som jeg skrev er den ene dobbelt så gammel og sikkert over dobbelt så slidt som den anden, hvilket prisen vel afspejler?........flab.

• #83   21. dec 2017 #81
    Det kan man have en holdning til. De fleste kan låne et CVR-nummer og købe dem alligevel, hvis de afsøger markedet lidt. Men når spillereglerne nu engang er, som de er, så må man jo som forbruger i udgangspunktet forvente, at en forhandler overholder dem. Det kan jeg ikke se, der er noget galt i at forvente.

Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være et argument for, at der skulle være samme vilkår for de to biler. Det er vel snarere et argument for det modsatte.

• #85   21. dec 2017 Nej, René, det er her, du efter min mening tager fejl - og det er netop det, der er min pointe. Der er IKKE tydeligt skiltet med, at den er solgt til CVR lignende vilkår, for det ligger ikke indbygget i begrebet "afhentningstilbud". Havde det været tydeligt skiltet, havde sagen været en helt anden.

• #86   21. dec 2017 Arguementet er at begge biler har haft lige stort værdi tab pr. år de har været på markedet??

Men så må forhandlere vel bare til at skrive i deres annoncer at alt kan være i stykker, plus der medfølger alt for meget rust, syn selv eller skrot. for at dække deres røv. Gad vide hvor mange biler de så får solgt?

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#88   21. dec 2017 Kan godt se, at dette har vendt sig lidt imod mig nu, hvilket jeg er meget uforstående overfor, for der stod ikke afhentningstilbud hverken på mit slutseddel (det kan jeg dokumentere) og sælger sagde selv at det var en god bil, så det gik jeg da ud fra.

Det er også korrekt at han gerne vil købe bilen tilbage, det har jeg afvist af 2 grunde.
    1. Jeg har endelig fundet en bil, som passede til mit budget og en bil som jeg føler jeg sidder godt.
    2. Jeg kommer til at sætte en del penge til, ved at sælge den tilbage til forhandleren og det er jo penge jeg ikke har fået noget for.

Men bremselyskontakten skiftede jeg jo og så kontaktede ham, men der var ikke nogen hjælp at hente, så den regning dækkede jeg selv og tænkte “pyt med det” for det var jeg klar over var defekt da jeg købte den.
    Men fjederne var jeg ikke klar over og der står endda i mit slutseddel, at jeg har 24 måneders reklamationsret, så til jer der siger jeg har købt den som beset, det forstår jeg ikke hvordan i kan vide, når jeg ikke engang er klar over det.

• #89   21. dec 2017 Igen, René; du understreger bare min pointe. Der står, det er et AFHENTNINGSTILBUD - og det er IKKE det samme, som at den sælges uden reklamationsret. Det er sådan set sagens kerne, og det er dét, min pointe kan koges ned til. Ikke andet.

Hvordan skulle en almindelig privatperson vide, at "afhentningstilbud" og "ikke klargjort" automatisk betyder "uden reklamationsret"? Som almindelig privatperson vil man jo bare tolke det som at bilen ikke er rengjort, poleret osv. Det er jo noget ævl at påstå, det er ensbetydende med, at der ikke er reklamationsret på bilen.

• #90   21. dec 2017 Jamen jeg er jo nok bare miljøskadet så smiley

I min verden er afhentningstilbud = man skal regne med der skal laves noget, enten af en selv, eller man skal betale andre for at gøre det.

• #91   21. dec 2017 I ordet ligger jo ikke andet, end at det er en pris afhentet. Altså at man skal komme og hente den og så ikke mere. Som professionel erhvervsdrivende kan man ikke forvente, at en uvidende privatperson, der handler bil hvert 5. år, opfatter det sådan.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#92   21. dec 2017 Uden klargøring vil jeg mene betyder ikke støvsuget, vasket eller poleret, samt der måske kan være sprunget en pære.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#93   21. dec 2017 Det er hvad jeg forventer og især når jeg ikke får andet afvide.

• #94   21. dec 2017 "Altså at man skal komme og hente den og så ikke mere"

Ja du skal komme og hente den, og så gider vi ikke se dig mere smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#95   21. dec 2017 Men hvis det er det de mener, hvorfor så ikke sige det.
    For jeg tror ikke, at jeg er den eneste som ikke er klar over det.

• #97   21. dec 2017 #94
    Jeg er med på, at dét er DIN opfattelse. Det behøver du ikke at forklare yderligere. Men det fremgår ikke tydeligt af begrebet i den forstand, at ALLE med almindelig forstand mellem ørerne nødvendigvis må opfatte det sådan.

• #99   21. dec 2017 Hvis man er i tvivl om hvad et ord betyder, så kan man jo google det?

https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/hvad-betyder-afhentning/18596

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#100   21. dec 2017 Grease Monkey
    Hvis du læser dit eget link, så kan du også se at der er delte meninger om hvad det betyder og det ikke nødvendigvis er lorte biler.

• #101   21. dec 2017 Der er ingen tvivl om, at alle forhandlere opfatter det sådan. Men det centrale er jo netop også kundens opfattelse og ikke forhandlerens.

Problemet er løst, hvis forhandleren bare bruger 10 sek ekstra på at skrive det, så det kan forstås af bonus pater. Der er ingen grund til at gøre det så kryptisk.

Nu, hvor vi er ved det, så gælder det samme for så vidt angår "en gros". Der er absolut intet i det begreb, der fortæller hr. og fru Danmark, at det betyder "uden garanti og reklamationsret".

• #103   21. dec 2017 Gu vil jeg da ej læse det, jeg ved jo godt hvad det betyder smiley

• #104   21. dec 2017 #102
    Det er ikke hr. og fru Danmarks opgave at vurdere, hvad der er markedspris, hvad der er under, hvorfor den ikke køres til syn osv. Så JA, hvis det ikke fremgår, at den sælges uden reklamationsret, så må man selvfølgeligt som bonus pater antage, at eventuelle fejl bliver udbedret under reklamationsretten.

Var fejlene så graverende, at de ville være uforholdsmæssigt dyre at udbedre, måtte forhandleren gerne have købt bilen tilbage. Men når der kun er tale om fjedre, så skal han bare fikse det og leve med, at han har dummet sig, da han skrev annoncen.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#105   21. dec 2017 Men der stod jo ikke afhentningstilbud, men derimod klargør selv.
    Når man klargører en bil, så plejer det at være kosmetisk klargøring

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#108   21. dec 2017 Der stod klargør selv.

Link til annoncen
    http://www.xn--jrnsbiler-l8a.dk/biler//vis/2146669522/VW-Golf-V-1.6-FSi-Comfortline-5d

• #109   21. dec 2017 Jeg har faktisk engang solgt en peugoet 406 til nogen bekendte, efter et par måneder ringede de og sagde den ikke gad starte, og om ikke jeg gad komme og kigge på den.

Det viste sig at den ene forfjeder var sprunget, mens den holdte i garagen og det havde udløst inerti kontakten, der sidder på fjedertårnet.

Hvis dine fjedre er sprunget efter du har købt bilen, måske fordi du har kørt hurtigt over bump. hvordan kan det være fair at forhandleren skal dække det?

• #110   21. dec 2017 #109
    Fordi reglerne er sådan skruet sammen, og det må forhandleren indarbejde i prisen, ligesom alle andre forhandlere gør smiley

• #111   21. dec 2017 Undskyld mig, men forhandler har levet op til sin forpligtigelse.

Sælger kan altså bestemme at købe bilen tilbage, det vil køber ikke.

Så er det altså bare ærgerligt, man kan ikke forlange noget repareret.

• #112   21. dec 2017 Ken P
    Det kan forhandleren nu kun, hvis fejlene er så store, at det vil være uforholdsmæssigt dyrt eller bøvlet at reparere. Man kan ikke købe bilen tilbage bare pga. et par knækkede fjedre.

• #113   21. dec 2017 Anyways. Kopiet direkte fra FDM's side.

Formodningsregel
    Der kan reklameres over fejl hvis årsagen var tilstede på købstidspunktet af bilen. Det er køberen, der har bevisbyrden for, at der er en fejl på bilen, og at fejlen også var der på købstidspunktet. Der skal være tale om en såkaldt oprindelig mangel. Dog er der også en såkaldt ?formodningsregel?. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter leveringen af bilen. Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter, eller hvis han har en erklæring fra en uvildig tredjepart, som viser at den pågældende komponent er undersøgt, og at der ikke var fejl på den. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten.

LÆS MERE: Om købeloven

Garanti på brugte biler
    Hvis du skal have en bedre beskyttelse end den Købeloven giver, skal du sørge for at aftale med bilforhandleren, at han giver en garanti. En garanti er ikke noget, du har krav på, men kun noget du får efter aftale. Garantien skal den være anført i slutsedlen. En garanti dækker i modsætning til Købeloven de fejl, som opstår efter købet og inden for den aftalte garantiperiode. Det er bilforhandleren, der har bevisbyrden for at en fejl ikke er omfattet af garantien.

Så altså hvis du vil bevise at fejlen var der inden du købte bilen, så skal metallet i brudet på fjederen være godt brun af rust, er det stadig friskt (Koksgrå agtig farve) så tror jeg ikke du har din sag med dig.

• #114   21. dec 2017 Man skal ikke bevise, at fjedrene ikke var knækkede. Her vil retspraksis sige, at hvis fjedrene knækker inden for det første halve år, så har de været i for ringe stand ved salg. Så det hjælper dig ikke rigtigt...

• #115   21. dec 2017 Det er jo kun hvis sælger har givet garanti på bilen? hvilket han ikke har mig bekendt?

• #116   21. dec 2017 Nej, sådan et betingelserne omkring reklamationsret.

• #117   21. dec 2017 Nej, reklamationsret er ikke 6mdr. garanti.

Vil gerne se en kilde for din påstand.

• #118   21. dec 2017 Min kilde hedder Købeloven. Og nej, det er ingen garanti, men det minder dog meget om det.

• #119   21. dec 2017 § 77 a, stk. 3

• #120   21. dec 2017 Det får jeg hovedepine af at læse smiley

Tror bare jeg venter spændt på hvordan det hele endte, håber Jonas, vender tilbage når der er fundet en løsning. God jul til jer! smiley

• #121   21. dec 2017 Det er også fair nok. Men du bad jo selv om dokumentation smiley

• #122   21. dec 2017 Jamen for at kunne finde hovede og hale i det der skal man jo kunne 4-5 andre paragraffer og stk's uden ad....måske i morgen formiddag, men ikke lige nu smiley

• #123   21. dec 2017 Jeg har også papir på, at jeg kan det sådan nogenlunde i form af en eksamen i erhvervsjura fra universitetet. Vil da godt indrømme, at noget af det er en smule støvet, eftersom det er 6-7 år siden nu, men noget af det hænger da ved smiley

• #124   21. dec 2017 Ja det har jeg så ikke...

Så igen, venter spændt på OP's tilbagemelding smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#125   21. dec 2017 Jeg har haft bilen i måned, men jeg har stortset ikke kørt i den indtil videre, fordi jeg først havde problemer med bremselyset og da det endelig var fikset, så kørte jeg den til syn og nu må jeg ikke køre i den igen indtil den er synet.
    Så chancen for jeg selv kan have knækket fjedrene, det er jeg 99% sikker på jeg ikke har.

Jeg skal nok vende tilbage med en løsning, dog tror jeg at den eneste løsning der er, det er at jeg selv reparere det og kommer videre og så har jeg bare lært hvor jeg ikke skal købe bil en anden gang.

• #126   21. dec 2017 Et sæt fjederspænder koster ikke alverden hos Thansen, mener det er 150kr pr stk. og så koster fjerder nok 3-500kr pr stk.

Det er ikke raketvidenskab at skifte, men lad vær at have knolden ind over.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#127   21. dec 2017 Jeg har prøvet og skifte fjedere før, men jeg har desværre ikke pladsen eller værktøjet til det.
    Så den må desværre til mekanikeren.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#129   21. dec 2017 Odense

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#131   21. dec 2017 Men jeg har lige skrevet til en kammerat om han har tid til at skifte den, så jeg afventer lige hans svar.

Men ellers så sender jeg dig en besked en af dagene, hvis ikke han har tid.

• #133   21. dec 2017 Nej nu jeg tænker mig om, det er vel bare at løsne støddæmper forneden, hejse bilen og hive fjedrene ud. Derefter gøre det omvendt med nye fjedre?

• #136   22. dec 2017 #135 - og kan efterfølgende sælge bilen nysynet til en væsentlig højere pris smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#137   22. dec 2017 Præcis Jens B. Det er den eneste grund til han vil tage den tilbage.

• #141   23. dec 2017 #137 - Det virker jo til at du ganske udmærket at klar over at du har købt en bil til en pris der er væsentlig under markedsprisen.
    Så med den viden (altså at du køber en bil til en væsentlig lavere pris end markedsprisen) og at der stod i annoncen at det var en "klargør selv pris" samt at bilen snart skulle synes, så må du også forvente at bilen ikke er i perfekt stand - så synes det vil klæde dig at stoppe din "tuden" og acceptere at du har fået hvad du har betalt for - nemlig en god bil til en god pris (også selv om du skal ofre 2 fjedre).
    Du indrømmer jo selv at du ved at det er en god pris selv om der skal skiftes 2 fjedre smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#142   23. dec 2017 Jens B, jeg føler ikke at jeg har fået bilen til en overdrevet god pris, men følte det var en rimelig pris.

Og inden du kommer for godt igang med at genere mig og sige jeg skal stoppe med at tude, så læs lige mit svar (kommentar 125) hvor jeg faktisk skriver, at jeg selv skifter fjedrene og lægger låg på denne sag.

• #143   24. dec 2017 Men du skriver jo selv i #137 at du godt ved at forhandleren kan få en væsentlig højere pris hvis han tager den tilbage og skifter fjedrene - så ergo ved du at du har fået den til en rigtig god pris.
    Slut herfra smiley
    Ha' en go' jul smiley

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#144   24. dec 2017 Alle ved da, at en nysynet bil er mere værd end en der skal synes om 2 måneder.

God jul til dig også

• #145   25. dec 2017 det tager ca 15 min og skifte fjedre bag på en golf v. du skal dog bruge 2 dunkræft og en 18 og en 21 top eller ring gaffel nøgle ( mener jeg). så løster du bare den yderste bolt i den nederste bærearm understøtter den med en dunkræft så du tager fjeder spændingen af.. har man en lift kan du endda gøre det uden og pille hjulet af.. det super let.. held og lykke med resten.. lige en fod note.. husk 1.6 fsi lider af store kæde problemer og det en dyr omgang.. samt defekte nox sensor som også er pikke dyre.. (hvis du i tvivl om hvorfor jeg næver dette er fordi jeg ville have solgt bilen tilbage hvis det var mig :D) håber du finder en løsning på dit problem i det nye år smiley

• #146   26. dec 2017 har selv købt min golf tdi tilbage i, 11 september 2017:o.
    spol 2 måneder frem og vupti, motorhavari. ????
    nævner det til forhandleren og han er ikke til, at ha med, at gøre.
    klager så til ankenævnet og får den dækket den vej. fordi forhandleren pludselig ændrer mening ??
    vi indgår forlig og jeg får ilagt en, nyrenoveret motor i for 27000. betaler selv en lille del af beløbet.

• Stefan J
    Stefan J Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3
    #147   26. dec 2017 Jeg har en gang vundet en lignende sag over citroen i stenløse, hvor der var nogle mangler på en brugt bil som jeg havde købt hos dem...

Jeg bestilte bare tid ude på værkstedet og fik regningen med hjem. Da de så efter 2 uger rykkede for betalingen, forklarede jeg dem hvad en "6 månedes formodningsregel iflg. købeloven" betød.

De blev skide sure, og sagen endte først i fogedretten, og da jeg nægtede at skylde beløbet, så røg sagen bagefter videre i byretten.

Hvor jeg mærkeligt nok fik medhold !! smiley

Så min pointe er : Du skal ikke finde dig i al ting

• #148   26. dec 2017 Har bilen kostet under 50.000 ? Så koster det 500,- at anlægge sag ved Retten som en småsag - udfyld papirerne digitalt og vedhæft dokumentation, så ruller sagen.

Når Stævningsmanden står der, så får piben nok en anden lyd hos den luskede forhandler.

• #149   26. dec 2017 Der er grænser for hvad man skal finde sig i hos en forhandler , 2 fjedre ville jeg nok ikke acceptere og husk på at efter skift af fjedre er det nok en god ide at den skal spores igen og det koster immervæk 800 ved siden af

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#150   26. dec 2017 Men må jeg så godt køre i bilen indtil sagen er afgjort (hvis jeg tager den i retten) og kan jeg få lavet bilen selv inden.

• #151   26. dec 2017 Er ret sikker på at hvis du vil tage den i retten, så er du bedst stillet med at få et værksted til at skifte de fjedre.

• #152   26. dec 2017 Du kan godt få den lavet på værksted med regning på , bare husk at gemme alt vedrørende det, for immervæk med fjederskift skal du have bilen sporet, for er tæt på 100% at du ikke kan sætte fjedrene præcist som de sad da du skal have benet af den for at skifte dem smiley , og det kan immervæk godt give nogle problemer, og slider du dine dæk forkert, ja så har du immervæk også smidt alt efter 1000,- til 2000,- væk på forkert slitage på dæk og skal have nye dæk på.

Det er bare min erfaring.

Vi har samme slags krejler heroppe i det Nordjyske , Kinnerup autokommission , de prøver altid på at spise folk af med de ikke er forhandler men alle deres biler er kommissions biler, men de venter gerne indtil de taber i forbrugerklagenævnet før de laver noget på folks biler som de får besked på , ellers kører de bare deres lorte forretning videre.

Til næste gang, undersøg altid forhandleren igennem inden du køber en bil af dem.

• Jonas
    Jonas Tilmeldt:
    jan 2015

#153   26. dec 2017 Så bliver den nok lavet på værksted istedet.

• #154   27. dec 2017 i er klar over det bagfjedre ikke? du skal ikke have noget ben af og at spore bilen er ikke nødvendigt

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
    #156   1. jan 2018 Personligt mener jeg, at alle bevægelige dele er en sliddel. Selve bevægelsen er selvf. et konstant slid, da delen er i forbindelse med andre dele for nu engang at kunne fungere efter formålet!..

Spørgsmålet er derfor hvorledes lovgivningen ser problemet - og hvis ingen ved dette, er der heller ingen der ved, hvorledes en evt. retssag vil forløbe..

Godt nytår til alle smiley

Kommentér på:
Er bagfjederen en sliddel?

Annonce