{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.465 visninger | Oprettet:

Bevise en defekt støddæmper, hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg havde for ca halvanden år siden købt komplet monroe støddæmpere til min getz på ebay (poland). Den ene støddæmper på bagsiden er nu defekt allerede, den larmer rigtig meget når jeg køre fra en bump osv.. Jeg har skrevet til sælgeren men han vil gerne ha en bevis til en støddæmper er defekt så jeg kan udnytte 2 års reklamationsret. Hvordan kan man bevise det når det er kun når jeg køre den larmer? Som umiddelbart kan jeg heller ikke se der er olie lækage eller noget på den.. Kort sagt hvad er det nemmeste måde at bevise det på?

Det han har skrevet til mig:

Hi

To start complait to Monroe I need any evidences they are broken (test from control station, opinion of workshop , picture if they are leaking, ...)

Jarek

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bevise en defekt støddæmper, hvordan?
  • #1   26. feb 2018 dehh

• #2   26. feb 2018 Præcis.. Den er meh

• #3   26. feb 2018 Sikker på din tårnleje ikke bare er raslet løs ?

• #4   26. feb 2018 peh

• #5   26. feb 2018 Det tror jeg ikke? Den larmer endnu mere nu hvor jeg fik 16 tommer alufælge på, hvor det var 14 tommer før

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

Emner: 11 Svar: 346
    #6   26. feb 2018 1. Du var for nærig til at køre på værksted (du har vælget selv at bøvle med det)
    2. Du var for nærig til at købe dine reservedele i dit nærområde (du giver afkald på nemt at kunne reklamere)
    3. Du ligger som du har redt!
    4. Pil dæmperene ud af bilen og tag en video hvor du manuelt belaster dem, så man kan se de opfører sig forskelligt (Den ene synker sammen uden modstand),
    5. send video'en til Jarek

Medmindre #3 har ret....

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #7   26. feb 2018 Kan godt vare at jeg misforstaar dit spoergsmaal men du spoerger hvordan du kan bevise det ?
    Det har du jo selv svaret paa i det han har skrevet til dig ?
    "To start complait to Monroe I need any evidences they are broken (test from control station, opinion of workshop , picture if they are leaking, ...) "

• #8   26. feb 2018 Det er ulempen ved at købe dele på nettet fordi de er billigere i et andet land...
    Nogen gange er det bedre at give lidt mere for varen i en fysisk butik i tilfælde af at tingene ikke er som de skal være, så er man fri for at bøvle med at skulle bevise, sende ting tilbage osv.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#9   26. feb 2018 Vil da ogsaa sige at jeg ville gaette paa at problemet ligger et andet sted.
    Har aldrig haft fat i en stoedaemper der larmer,enten bliver de utaette eller mister daempningen.

• #10   26. feb 2018 Tænkte ikke en monroe mærke dæmpere ville allerede være defekt efter så kort tid? Derfor købte jeg sættet til ca 1000 kr..
    - men hvordan kan det være den larmer endnu mere nu så hvor jeg gik fra 14 til 16 tommer hjul. Med 14 tommer kunne jeg sagtens holde ud, da det var meget sjældent det larmede og slet ikke så højt som det gør nu

• #11   26. feb 2018 Tror også at det er dit tårnleje, og måske har Woicheck også sådan et billigt et til salg?

• #12   26. feb 2018 Vidste slet ikke min havde tårnlejer i bagaksel?

• #13   26. feb 2018 Tårnlejre. Bærekuglen. Bærearms bøsninger. Stabilisator bolte. Alt sammen kan være skyld i en rasende banke lyd. Har kun opblevet en støddæmper der klokker men den var så defekt at der var gået fugt og frost i den

• #14   26. feb 2018 Fast bagbro.. Så ingen stabilisator arme osv

• #15   26. feb 2018 Så du mener at ham fra Polen skal sende dig en ny dæmper fordi du TROR at den er i stykker?? smiley

• #16   26. feb 2018 Ja.. Han skriver selv at der er 2 års garanti på dem uden km begrænsning

• #17   26. feb 2018 tag og få det skilt af. og få tjekke top lejer skål og hvad ellers der er. for det lyder til noget er gået løs. for har ikke set en støddæmper der rasler indvendig før. nu når de går til bliver de utætte. eller total hård.

• #18   26. feb 2018 Men han skal vel kun sende en ny HVIS den er i stykker - derfor beder han om en form for dokumentation. Og han skriver jo til dig helt specifikt hvad du skal sende til ham - godt nok på engelsk smiley

• #19   26. feb 2018 Ja og derfor spørg jeg hvordan man kan bevise, eller vise en defekt støddæmper? Den larmer jo ikke når man tager bilen op på en lift og løfter hjulet op og ned..

• #20   26. feb 2018 En defekt støddæmper larmer ikke.....
    Man er til gengæld ikke i tvivl under kørsel.
    Den simple test med at få bilen til at gynge i et hjørne og se hvordan den falder til ro, har du prøvet det?

• #21   26. feb 2018 Venstre side synker langsommere end den anden side.. Den larmer ikke men mere rasler når man køre over en bump

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #22   26. feb 2018 Sælger skriver endda løsningsforslag, altså en prøvestand eller kommentar fra en mekaniker eller billeder af at de lækker olie eller lign.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#23   26. feb 2018 Han har jo fortalt dig hvordan du skal bevise det,kan simpelthen ikke forstaa hvad du er i tvivl om ?

• #24   26. feb 2018 #21
    Du starter med at skrive at, citat" den larmer rigtig meget under kørsel", nu skriver du så at den slet ikke larmer, men bare rasler lidt over et bump.
    Hvad er op og ned.
    Uanset hvad, så kræver banke/rasle lyde slør i mekaniske dele.
    En støddæmper kan ikke larme, men er der i forvejen fejl i andre dele kan en defekt støddæmper selvfølgelig forstærke lyden.

• #25   26. feb 2018 Forstår ikke hvad der kan larme på bagsiden udover støddæmpere og fjedre? Det er som sagt en fast bagbro. Der er slet ikke noget bærearme, stabilisator arme osv som i foran. Så som jeg ved er der heller ikke en toplejer i bagsiden

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #26   26. feb 2018 Der er vel nogle gummiophæng på bagbroen? De dør jo også på et tidspunkt...

• #27   26. feb 2018 Glemt at tilføje en ting.. Den larmede præcis sådan før, da der sad personer på bagsæde. Det var grunden til jeg skiftede mine støddæmpere. Men nu lyder det præcis det sammen igen..

- kan en gummi manchet der sidder på støddæmpere give den rasle lyd så?

• #28   26. feb 2018 Kør til et dæk center med en støddæmper test bænk, de kan lave en test af funktionen på alle fire hjørner og udskrive den så har du din dokumentation.

• #29   26. feb 2018 Det er vel derfor man, bør have sådan en her stående smiley smiley

profilbillede
  • #30   26. feb 2018 Få en fed ven til at stille sig i bagdøren og hoppe lidt...se om ikke du kan lokalisere lyden....

• #31   26. feb 2018 Nu kan jeg selv skrive under på, at det er svært at lokalisere lyde inde fra kabinen. Jeg havde en mislyd, som jeg var overbevist kom bagfra, men det var en knækket fjeder foran. Få bilen på lift og få den gennemgået.

• #32   26. feb 2018 skiftet remmen og overset gerneratoren sad løs , ja så skal man holde sig langt væk fra det sted

• #33   26. feb 2018 Jeg havde for længe siden en transit som også klonkede ude foran og fik tjekket ALLE ophæng og hvad der ellers er i en forvogn der kan larme.
    Fik beskeden om det var tårnlejet der var defekt i den ene side.
    Havde fået en rigtig god pris på kun tårnlejerne i begge sider for en sikkerhedsskyld
    det hele spillede i et par dage og så kom lyden igen.....
    Hos Ford mente de at noget var samlet forkert eller tårnlejet var defekt så de gav mig en tid ugen efter.

I mellemtiden var jeg en tur på GDS der lå / ligger på Glentevej i NV og spurgte Bent der havde det den gang om hvad det kunne være.
    Han sagde; Kom min dreng. Det er din støddæmper den er gal med - MED garanti!

Vi smed en donkraft under bilen og løftede den op så hjulet slap med 3-4 cm.
    Så stak han et dækjern ind mellem hjul og gulv og hev med små hårde og hurtige ryk opad og kunne på den måde fremkalde lyden igen.

Da jeg næste dag kørte til Ford og bad dem om at skifte støddæmperne i stedet for tårnlejerne var de ikke enige i det var dæmperen der var defekt.
    Viste dem hvordan Bent tjekkede dem og fik dem overbevist om det måske var dæmperen der var defekt.
    Da dagen kom hvor bilen var på værksted viste det sig ganske rigtigt at den ene dæmper var defekt og selv de gamle tårnlejer fejlede intet.

Så efter 2 nye dæmpere, så var der ingen problemer mere med nogle lyde.

Løft dit hjul 3-4 cm op over jorden så dæmperen slår helt ud og så prøv det med at smide et dækjern ind og hiv med små hårde og hurtige ryk opad og se om du på den måde kan fremkalde lyden sådan

• #34   26. feb 2018 Du skal påvise en konkret fysisk defekt på støddæmperen, det kan du ikke, så får du ingen ny.

• #36   28. feb 2018 #27 "Den larmede præcis sådan før" - og så tror du at det er den nye støddæmper?? smiley

Kommentér på:
Bevise en defekt støddæmper, hvordan?

Annonce