{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akku slagnøgle til hjulskift
  • #1   10. mar 2018 Jeg har en alm slagnøgle på luft fra biltema hjemme i hobby værkstedet, sammen med en fornuftig størrelse kompressor, den luftnøgle er lavet til ca 600+ NM i slag, og det er fint til hjul, trækaksel møtrikker, bærekugler, osv. Så hvis den reelt laver de 1000nm de skriver, så er det vidst mere end rigeligt, til at skifte hjul med. smiley
    De skal jo kun sidde med 100-120nm. smiley


  • #2   10. mar 2018 Du kan køre til et dækværksted og få lavet sæsonhjulskift der de næste 5 år til den pris smiley

    Men ellers er den for dyr til almindelig brug. Du kan sagtens nøjes med maskiner, som er halvt så dyre.


  • #3   10. mar 2018 Jeg havde valgt en på 230v, hvis det kun var til hyggehjulskift. For ellers så kan du få skiftet hjul mange gange på værksted, for den pris. smiley
    Selvfølgelig er det også fedt at have ordentlig værktøj der hjemme. smiley


  • #4   10. mar 2018 Det var meget for at få hjulet af. Men man bruger ikke slagværktøj til at sætte hjul på igen. smiley

  • #6   10. mar 2018 man bruger IKKE! slag værktøj til at sætte hjul på. !!!!! Det skriver jeg gerne igen.

  • #7   10. mar 2018 Det gør man da, hvis man ikke vil spilde kundernes tid og penge. smiley Hilsen mekanikeren der har arbejdet på 3 forskellige aut. værksteder, hvor hjulene bliver spændt med slagnøgle og moment toppe til formålet.

  • #9   10. mar 2018 Tillykke med de mange arbejdspladser.
    Jeg behøver ikke skrive det igen kan jeg se.
    Men at spilde kundernes tid og penge med knækkede bolte er helt ok?
    Det bliver et nej tak her fra.
    I øvrigt er autoværksteder også blevet nogle fedterøve med boltfedt når de skruer hjulene på med dere vamle slagværktøj.

    Det er uhørt, uanset hvilke undskyldninger i måtte have med tid og penge.!


  • #11   10. mar 2018 Tommy A

    Jeg gør akkurat det samme..


  • #13   10. mar 2018 Jeg vil satme være betænksom med overhovedet at bruge bolte, som kan knække pga trykluft?! Så mange NM spænder trykluftnøgler altså heller ikke med, medmindre man bruger noget landbrugsværktøj på personbiler...

  • #14   10. mar 2018 Den er langt mere end rigeligt til hjulskift!
    Denne vil kunne klare det helt fint https://www.prishammeren.dk/shop/makita-18v-slagnoegle-6483p.html


  • #15   10. mar 2018 hvis det udelukkende er til hjulskift og småting kan du også sagtens nøjes med en mindre endnu, så starter du bare med at løsne en kvart omgang med moment nøglen smiley

  • #16   10. mar 2018 Fedt på boltene og ingen brug af luftværktøj? Hvilken teknisk skole er du ansat på Mr?
    Hjulbolte skal være knas tørre og jeg har da endnu ikke på 12 år i branchen set en eneste hjulbolte knække, pga den har været spændt med luftnøgle og moment stav. Vi har immervæk 600 hjulsæt opbevaret hos os til skift 2 gange årligt, alle med 4 eller 5 bolte i hvert hjul. Hurtig hovedregning 20.000 bolte løsnet og spændt med trykluft og moment stave årligt, og ikke en der knækker.
    Hvad end du har gjort, så gør du det forkert i hvert fald. ????


  • #18   10. mar 2018 #17 - Ej heller mig. smiley Det er vidst en knokkelrøv der har været igang. Sådan en der ligger hjemme i gruset i indkørslen og skifter, smørre sine bolte totalt i kobberfedt, vælter boltene ned i sandet og så skruer i gevindet bagefter, ikke nok med sandet smadre gevindet så kan du også komprimere fedtet, så bolten i værste fald går løs. Og sådan en omgang fedt sørger rigtigt for at holde skidt og snavs I gevindet.
    Ved en normal vedligeholdt bil vil det ALDRIG være nødvendigt at smørre hjulbolte op, da de aldrig vil sidde mere fast, end det de er spændt.


  • #20   10. mar 2018 Husk batteri og lader til maskinen TS for det følger ikke med

  • #21   10. mar 2018 #1 mine sidder med 160 nm på min Fiat Ducato smiley

  • #22   10. mar 2018 #21 - Ja varebiler, og div med anden tilspænding, findes selvfølgelig også. smiley Nu tænkte jeg bare alm personbiler. smiley

  • #23   10. mar 2018 Vores biler har sådan noget grønt og rødt snask på boltene, tror det er noget fedt/smørrelse af en art? Evt låse halløj?
    Peugeot bruger det grønne og Toyota det røde smiley


  • #24   10. mar 2018 Min ven har den Mikita på jobbene den bliver kun brugt til afmontering af hjul. På montering har de en lille vattet en der måske kan spænde 80nm på en go dag. Men Mikitaen bliver også brugt til alt andet afmontering så som forbro, bærearme osv. Han er meget glad ved den

  • #25   10. mar 2018 #23 - Håber ikke det er locktite du snakker om, det skulle helst ikke gerne sidde på hjulboltene. smiley

  • #26   10. mar 2018 Jeg ved ikke hvad det er, de for lov til at ordne dem når der er noget galt smiley

  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #27   11. mar 2018 Har den og den er fin. Men pas på når du spænder. Den må kun lige bide til, så er det momentnøgle for resten. Desuden kan den løsne alt på din bil. Centermøtrikker og den slags.
    Den lille Henrik linker til kan ikke løsne noget der er spændt mere en ca 80 Nm... Men er fin til at spænde med....


  • #28   11. mar 2018 Den DTW285 jeg linker til kan nu også sagtens arbejde, hjulbolte skal den godt kunne tag hvis de ikke er groet helt fast selvfølgelig smiley
    Og ja, du skal ikke giv fuld smadder hvis du spænder med den DTW1002 du starter med at linke til, for de 1050nm de lover er ikke skudt helt ved siden af smiley
    Alternativt kan du også se på DTW450 som er den gamle model af den store og derfor er noget billigere, den har heller ingen problemer med hjulbolte!


  • #34   11. mar 2018 Det kan jo være, at Makita har en lidt mindre model, men som stadig kan så rigeligt det den skal, men som er lidt billigere?
    Det er i øvrigt dejligt, at man kan købe deres produkter uden batterier, når man allerede har dem. De koster trods alt ikke gratis.


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #35   11. mar 2018 Selvfølgelig skal man ikke smøre gevind eller sæder på hjulbolte/møtrikker, med mindre det foreskrives af de der har beregnet tilspændingsmomentet... Bolttrækket/stress bliver det rene gætværk... Typisk vil et smurt gevind skulle tilspændes med noget lavere moment for ikke at ødelægge boltens elasticitet.
    Knækkede hjulbolte er oftest et resultat af smurt gevind.
    Ca 90% af modstanden når der spændes bolte/møtrikker kommer fra friktion.
    Iøvrigt er der intet at vinde ved at smøre hjulbolte/møtrikker pga det relativt høje tilspændingsmoment.


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #38   11. mar 2018 #37.
    Som med så mange ting findes der en korrekt metode og en masse forkerte metoder.... Synes eller det er skrevet på jævnt dansk....
    Det er bare ikke ok at give udtryk for at det er en god ide at smøre hjulbolte og møtrikker, uden at gå i dybden med hvad forholdregler folk så bør tage.
    Nogen kunne måske finde på at smøre deres hjulbolte/møtrikker og derefter tilspænde disse med moment opgivet på tørt gevind.


  • #42   12. mar 2018 #40 den lille du mener er det 285’eren?
    Har haft både 190-251-281-285-450 og 1001 på jobbet, de andre små kan ikke sammenlignes med 285 som jeg mener er fin til et hjulskift eller to om året. 1001 (samme som 1002 men med 3/4” firkant) er sej! Den vil uden tøven tag dine hjulbolte! Men pas på hvis du vil spænde med den smiley spænder nogen M30 bolte til med sådan en som bagefter spændes med en kalibreret spænder hvor første trin er 1250 nm, og der er det ikke meget de drejer ekstra smiley
    Hvis du er til dewalt så kan dcf899 også bruges, men 880 dur ikke til hjulbolte med mindre du vil trække dem fri med en hjulnøgle først..


  • #44   12. mar 2018 Se #42 smiley
    Den er også fin den dewalt dcf899, hjulbolte skal den nok kunne tag!


  • #45   12. mar 2018 https://youtu.be/tyfPVBc0BJA

  • #47   12. mar 2018 #46
    Ja jeg synes nemlig også den gør det over alt forventning smiley den er godt stærk af sådan en lille maskine at være! Men ja, nogen vold spænder jo hjulboltene og glemmer at rengøre dem, så skal de jo sidde godt fast.. dem vil den store 1002 snildt kunne nuppe. Der er bare så mange andre opgaver hvor den lille 285 er meget mere lækker at stå med smiley nr et ville jo være en af hver, men skulle jeg nøjes med en og det var hjem til på hobby plan, så ville det nok blive den lille


  • 300
    300 Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #48   12. mar 2018 Ingen tvivl om at 285eren er langt mere handy... Det var også den jeg købte til at starte med.
    Jeg syntes den virkede lidt klejn, men Makita forsikrede den var fin til hjulbolte. Prøvede den meget på rent fælg og rene bolte/møtrikker... Hvis jeg spændte med mere end 80 Nm kunne den ikke løsne møtrikkerne..
    Jeg gav den virkelig en chance da den er markant billigere og mere handy end 1002eren... Men til mine hjulmøtrikker og fælge kunne den bare ikke bruges.
    Dybest set er det jo bare at prøve dem fra en kant, og så beholde den der opfylder behovet.


  • #50   14. mar 2018 ultralydsmanden

    en lille "fun fact" så er der nogle fabrikanter der skriver at hjul boltene ikke må smørres med fedt ved montering smiley


  • #51   15. mar 2018 Ja og nogen fabrikanter der skriver at de skal.. men det har vel ikke så meget med emnet at gøre smiley

Kommentér på:
Akku slagnøgle til hjulskift

Annonce