{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

Afgifter??? {{forumTopicSubject}}

Hej, hvor mange underskrifter mon man kunne skaffe for nedsættelse af vægtafgift/grøn afgift, man kan nu få lov at fremsætte forslag i folketinget hvis man står med 10.000 underskrifter.
Mit eget argument for det er som følger: ( der er sikkert 100 vis andre)
Jeg skal bruge en bil der skal kunne trække en rimelig størrelse påhængsvogn, da jeg søger efter en sådan, falder mit valg umiddelbart på Nissan Navarra som iøvrigt også har en rimelig økonomi, dette valg måtte jeg så opgive da jeg erfarede at jeg ville få en årlig afgift på mindst ca 22.500 kr, jeg købte så istedet en Dodge som jeg omregistrerede til privat brug, da jeg ikke er momsregisreret, så skulle jeg KUN betale 10.500 om året. Jeg skal bruge påhængvognen for at hente miljøvenlig opvarmning af mit hus og grus/sten til indkørsel/gårdsplads osv, at det er en 4X4 var konen glad for denne vinter, ellers var der over en uge hun ikke havde kunnet passe sit arbejde, sneen på landevejen lå så den flugtede med Dodgens motorhjelm, en anelse for meget for hendes lille Mazda.
Det virker på mig som om lovgiverne kun tænker på københavnere når de fastsætter sådan nogle afgifter, jeg kan simpelt hen ikke få ind i mit grødhoved at man skal straffes for at køre i en bil med flere anvendelsesmuligheder end blot persontransport.
Desværre er jeg en ældre godt medtaget gut efterhånden og jeg skal nok klare disse afgifter, derfor orker jeg ikke selv at gøre noget, men yngre mennesker som skal leve med tilsyneladende kun stigende afgiftpres har muligheden bla via facebook for gøre politikerne klart at de nok burde bære sig anderledes ad.
Jeg er helt med på at store biler forurener mere, yes men det er ikke min fejl at vi ikke kører på gas eller lign. hvor hoved udledningen består af vanddamp, herhjemme bliver man bare ekstrabeskattet hvis man sætter gasanlæg på, i England har man i en årrække givet statstilskud til gasanlæg, så der er ligesom andre muligheder end afgifter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgifter???
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   29. apr 2018 du bor i DK
    hvis du kun bruger den til lidt kørsel af sten grus brændsel er det måske lidt overkill med en sådan bil du ville spare penge ved mindre bil og bruge en vognmand til fragten


  • #2   29. apr 2018 Tja, nu har jeg selv været en af slagsen, ved derfor hvad det koster med en en kranbil ud i en skov, derefter hjem i min indkørsel og pløje det hele op. Nej tak

  • #5   29. apr 2018 Når du omtaler den meget høje afgift på Navara er det jo en sum af dels høj ejerafgift grundet den forholdvis dårlige økonomi for en dieselbil på under 10 km/l

    Dertil kommer misundelsesafgiften fordi du ønsker og anvende bilen privat. Og en måde og få noget af det ind som de gik glip af ved indregistreringen af bilen

    Nu ved jeg ikke hvor meget på landet i bor, men det er nu sjældent danske landeveje en uge i træk kan prale med 1 meter sne på kørebanen.

    At du har købt en stor bil der kan trække 3 tons eller mere er jo herligt, og den er sikkert også praktisk dybt inde i skoven

    Men jeg har da de sidste ti år fint kørt træ hjem på 500 og 1300 kg's trailere. Og en større stationcar med diesel må fint trække 2tons i dag.

    Så at du har en kæmpe stor variant proline er bare en fordel når du skal køre færre gange. Men er altså ikke nødvendigt for og køre grus, sten og træ


  • #6   29. apr 2018 #3 En 50 Kgs trailer er det ikke også kendt som en trillebør smiley

  • #7   29. apr 2018 10.000 kan du gange med 5 = 50.000 underskrifter...!!

  • #8   29. apr 2018 tja vil man ha en stor bil koster det jo, jeg har 2 stk landcruiser og de er bestemt ikke billige i afgifter... så er det lige de andre biler i samlingen... smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley . godt man også har nogle uden plader.. smiley

  • #10   29. apr 2018 Hvad er privatanvendelsen egentlig sat op til, siden vi kan komme over 20.000 kr??

    For en diesel opgivet til 9,9 km/l som Navara i nogle årgange koster jo under 8000 kr hvis den var på hvide plader smiley


  • #11   29. apr 2018 Hov, det var ikke for at ynke mig selv jeg skrev dette indlæg, som jeg skrev , jeg skal nok klare min vægtafgift, jeg har bare en fornemmelse af at i fremtiden indtil supercellen ell lign. er opfundet, der får ganske alm. mennesker med et kørselsbehov eller en trang til lidt ekstra hypper det godt nok svært hvis ikke man stopper afgiftskruen og finder på alternative tiltag i forhold til at ville opfylde nogle miljømål, for et halvt år siden så jeg en bil til salg i malmø som åbenbart kunne køre på 3 forskellige brændstof, men det ville man jo ikke kunne gøre her pga af øgede afgifter, dermed bremser man udviklingen.

  • #12   29. apr 2018 Lige til Tommy A, vores elforsyning kommer ligenu fra kul for 80% af forbruget, kom frem i tv for 2 dage siden, for såvidt jordvarme har min nabo et anlæg som nu står til fornyelse efter næsten 20 år og med strømforbrug ved fortrinsvis kulkraft har jeg altså sparet en del både i penge og miljø i de 20 år, luft til vand ville jeg overveje, hvis jeg fik en garanti for strømprisen var lidt billigere end nu, samt at strømmen f.eks kom fra vedvarende energi.

  • #13   29. apr 2018 Du kan få en husstandsvindmølle eller solceller, så har du grøn og "gratis" strøm til hus og varmepumpe

    Www.energinet.dk der er online grader for hvor og hvor meget strøm der kommer hvorfra

    Mercedes, BMW, Volvo, Lexus og sikkert andre laver i dag hybrid biler der kan trække 2000-2500 kg. De har en god opgivelse på km/l så de er billige i ejerafgift og eksempelvis laver Volvo t8 407 HK og over 600nm smiley

    Tesla model x kan monteres med træk, og mener opgivelsen hedder noget med 3500 kg som maksimum

    Så udviklingen er i gang, og flere og flere små benzin og diesel turbo biler må trække op til og i nogle tilfælde over 2000 kg.


  • #15   29. apr 2018 Tesla model x kan monteres med træk, og mener opgivelsen hedder noget med 3500 kg som maksimum ... det vil jeg gerne se på skrift... smiley mener en herinde skrev 2200kg.. ?

    solceller osv. er jo godt nok, men det koster alt for meget, inden jeg har det lavet færdigt, ville det ende i over 250.000 kr, mit pillefyr kostede nyt knap 20.000kr for 14 år siden og bruger for 7000 kr. pr år i piller, hvis man går ud fra det jeg bruger nu ville jeg kunne fyre i mere 32 år før jeg ender i samme pris/går i nul på regnskabet som det alternative/grønne pis... de første 5 år var det ikke engang 4000 kr til piller...

    men jeg betaler såmænd også bare hvad det koster at have bil uden at klage.. smiley


  • #16   29. apr 2018 Fisker-->>
    Desværre var det en gammel artikel, flere andre nævner også de 2200 kg

    Men det er også rigeligt til de fleste mennesker

    Og du bruger ikke strøm overhovedet??

    Hvis det skal give mening med solceller er det jo for og dække hele ens energiforbrug både varme og elektricitet


  • #17   29. apr 2018 jo strøm, det bruger vi lidt af, ca for 5000 kr. pr år.... men gider jo ikke ofre 250.000kr og så er lortet opslidt inden det er tjent ind... der er jo en grund til nogle har flere penge end andre... (sælge sit firma på rette tid er altid godt) smiley .

    har venner der har brugt flere hundredetusinde kr. på "grøn" energi og de føler ikke bare lidt de er spildte.. men meget spildte... når de efter 10 år har ofret 30.000 kr. på dele der er skiftet...


  • #18   29. apr 2018 Ja, så er det ligesom facebook!!!
    Jeg efterlyste folk som jeg der mener vi skal betale for meget for den grønne omstilling via vores vægt/grønne afgifter samt nogle unge mennesker som med tanke for deres egen fremtid som bilejer havde energi til en underskriftindsamling for at vende emnet i folketinget.
    Men-men, " du må jo bare betale når du har de lyster" "byg dit hus om" "flyt hen et sted hvor det ikke sner" osv osv.
    Så jeg tror vi bare skal stoppe tråden her og konstatere at det godt nok er nemt at være politiker med de intelligente svar.


  • #20   29. apr 2018 Tænkte jeg godt smiley

  • #21   29. apr 2018 Jeg mener ikke vi som udgangspunkt betaler for meget i grøn ejerafgift

    Isoleret set er prisen for en stor 4x4 diesel på papegøjeplader med 100% privat anvendelse sikkert for høj, men ikke nok til jeg vil kæmpe for og få 50.000 underskrifter på dette

    Men kunne du ikke bare have købt en på hvide plader, så havde du ikke fået den misundelsesafgift som jo er en stor del af de 22.000 kr

    Jeg så da hellere man helt fjernede afgiften ved køb af bilen, frem for og fjerne denne misundelsesafgift

    Til inspiration kan du se dette borgerforslag

    https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00934


  • #22   29. apr 2018 Okay, så provokerede du lige et svar Martin P Læs for en i h--- hvad jeg skriver, jeg har mit på det tørre, har med fuldt overlæg kontant købt en æske der i medvind osv kører 5-6 på literen og koster 10.500 i afgift, det kostede min gamle volvo iøvrigt næsten også, på hvide plader på nær en tusse, men jeg føler oprigtigt for de yngre mennesker der skal leve med en stigende afgiftbyrde med miljøet som undskyldning, jeg er nok en af de få der ikke har behov for rygklappere. Det er fint at ville fjerne reg afgiften, men for de fleste er det de faste afgifter der betyder noget. Næsten alle kan vel låne til en ny bil, med eller uden afgift, men hvis man udover et lån også skal lægge 1000-2000 om måneden til afgift så er det vel de færreste der kan få den fornøjelse.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #23   29. apr 2018 22
    de unge har da ligeså meget glæde af en mindre bil man behøver jo ikke køre i et stort brændstof slugende lokum for at have et smil på læben


  • #24   29. apr 2018 Afhænger vel af hvad man skal bruge den til, hvis det er for at transportere sig selv vil da anbefale DSB, så slipper man for fartafgifter.

  • #25   30. apr 2018 Jeg synes bare stadig ikke helt jeg kan se hvorfor du mener unge mennesker skal stemme for og fjerne misundelsesafgift

    Du skriver jo de fleste kan låne til en ny bil, og de fleste på min alder kører da i nyere og bedre biler end vores forældre gjorde da de var i 30'erne

    Du kunne jo også bare have taget en Navara på hvide plader, så var ejerafgiften 8000 kr om året

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/navara/23-dci-190-dbcab-tekna-aut/2963821


  • #26   1. maj 2018 Jeps, så lige at den så koster ca 700.000, såe fidusen?? Så er man endda ikke sikker på at miste misundelsesafgiften da dens lad ikke bliver berørt af en ekstra stolerække.
    men det er da ulogisk at hvis man nu købte en navarra som i den nye udgave kører 14 på literen har partikelfilter og samtidig har alle de hypper man kan drømme om og dermed udnytter brændstoffet helt eminent, at man så ikke får en belønning i forhold til mig der på det nærmeste bare hælder det ud i udstødningen.
    Du spørger hvorfor yngre mennesker skulle stemme for en fjernelse eller en oprydning i afgiftsystemet, skat har selv svært ved at overskue reglerne for fastsættelse af disse afgifter især tolkningen af dem, og hvis du tager udgangspunkt i mig, havde jeg forsvoret for 10 år siden at jeg nogensinde skulle have en 4x4 bil, det er ikke just komfort de lider af, men med tiden ændrer ens kørselsbehov sig, så ville det være dejligt at bo i et land hvor man så bare sælger sin nuværende skøjte og anskaffer en anden som passer bedre til ens behov uden at skulle til at lave større økonomiske beregninger og sætte sig ind i afgiftpolitik og måske være tvunget til at opgive sin drøm om en gård på landet pga af en bilafgift, der er sågar folk der pludselig får den ide de vil bo på en Ø, de er så lidt heldigere da der kun er en mindre forsikringsafgift på både uanset hvad de vejer eller har af motor.
    Nej du, i min verden er frihedsbegrebet stærkt truet når politikere går ind og brandbeskatter for eks som her en bestemt biltype, det kunne også have været flæskesteg, som er et ligeså stort øko, samt sundhedsproblem.


  • #27   1. maj 2018 Jeg glemte lige din bemærkning om bedre biler end tidligere, det er som man tager det,
    men igen afgifterne har nok bestemt hvad din far kørste i, jeg har selv ejet en mercury fra 78, det eneste de nye biler byder på af udstyr som den gamle slæde ikke havde var bakkamera, iøvrigt sjovt at køre til syn med den, synsmanden var hver gang ved at gå på røven over røgmålingen, på det tidspunkt var man ikke nået så langt i europa.


  • #28   1. maj 2018 Jeg bor i en lille landsby, og kender ret mange som bor på landet. Også ret langt ude på landet faktisk smiley

    Der er da nogle af dem som har en 4x4, men de få som har det er fordi de enten har heste eller en minigraver de kører rundt med smiley

    Det hænger ikke sammen med om der kommer sne eller ej smiley

    Jeg mener ikke at de som fravælger en landejendom gør det fordi de ikke har råd til en 4x4 smiley

    Ja afgifterne er sat ned, men vores højere lønninger og generelt større formue gør nok også sit til vi har nyere biler end før i tiden

    Der findes også billigere biler end den omtalte som kan trække 2500-3000 kg og ikke koster 22.000 kr i ejerafgift. Misundelsesafgift hænger sammen med papegøjeplader eller hvide plader, ikke et lad eller noget

    Og ja det er sjovt at en gammel V8 benzin er billigere end en nyere diesel, men det hænger sammen med de gamle regler som stille og roligt er ændret til man ikke kan nedveje og den slags.


  • #29   1. maj 2018 Tja, som du lige siger er der også folk med heste og lign som er berørt, vedr sne, her hvor vi bor blev der ryddet sne ca kl. 09,00 altså længe efter at folk skulle på arb. på de nord/syd vendte veje føg der 800 lange driver til på ca 1m. så hvis man har et arb. er det ikke ligegyldigt hvad man kører i. Det der med afgiftfastsættelsen er et spørgsmål om tolkning, som selv skat kører rundt i, hvide plader eller ej kommer man om alle omstændigheder til at betale ca det samme medmindre man beholder bilen i 20 år +. Men som tidligere antydet kan jeg være næsten ligeglad, jeg skal bare holde liv i min nogle år endnu, så er det ikke mit problem, frygter bare fremtidige tiltag fra chrisiansborg efter en debat jeg så for nogle dage siden.

  • #30   1. maj 2018 Der sker jo hele tiden en udvikling i sammensætningen af de forskellige priser på ejerafgift

    Det kan da godt ske, at en gang hver 10 år rammer man ind i en dag eller to man ikke kan komme på arbejde pga sne. Men at det skal være grund til en 4x4 er jeg ikke enig i smiley

    Hvis jeg skulle flytte fra landsby, hus i byen eller andet til en ejendom ville jeg da være mere bekymret for de 40 procent af min kommende ejendom jeg ikke kan låne i kreditforeningen end ejerafgift på en 4x4 smiley

    Men hvis der er nogle som vil stille et seriøst og velbegrundet forslag om hvorfor ejerafgift på 4x4 bilerne skal ændres så de moderne kører til samme eller lavere takster end de gamle benzinslugere uden misundelsesafgift, ja så skal de da være velkommen

    Men det bliver efter min vurdering svært og lave en pris som giver en jævnt stigende pris i forhold til km/l, og tager højde for udligningsafgift for diesel uden og ramme 10.000 kr inkl misundelsesafgift

    Men vi bliver nok aldrig enige, det er fint du har købt sådan en bil, men det er jo i bund og grund fordi du vil have sådan en med tilhørende stor trailer. At den så kan klare lidt sne er et plus smiley


Kommentér på:
Afgifter???

Annonce