{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Start-stop-turbo
  • Ivan H
    Ivan H Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 66
    #1   6. maj 2018 Tror det med at den skal stå i tomgang 30 sek kun gør sig gældende hvis turboen nærmest er rødglødende efter en tur hvor den virkelig har været på hårdt arbejde den mister jo smøringen når motoren bliver stoppet, men hvis det bare er helt alm kørsel og turboen ikke er mere end alm driftvarm tror jeg ikke det har nogen betydning.

  • #2   6. maj 2018 Det drejer sig jo udelukkende om sund fornuft. Som Ivan skriver, så er det jo kun, hvis den virkelig får klø og ikke er kommet ned i temperatur lige når man ellers er klar til at slukke. Men i dit tilfælde, hvis den bliver kørt hårdt, så må du bare slå start/stop funktion fra.

  • #3   6. maj 2018 Nå jeg kører af på motorvejen og har kørt står min lidt i tomgang før den går ud hvis man holder ved rødt eller lign, Eco blinker et par gange i instrumentbrættet når den ikke kan gå ud smiley

  • #5   6. maj 2018 Der burde være samme system som på min gamle Renault 25. Når motor slukkes, starter elvandpumpe og en luftblæser for at køle turboen.
    Men biler bliver jo heller ikke bygget, som man gjorde i 1987.


  • #6   6. maj 2018 Kage

    Det ville faktisk være lidt katastrofalt for både turbo men også for andre ting, hvis der ikke var taget hånd om det, når man nu vælger at indføre et lille system til at spare på de dyre dråber.


  • #8   6. maj 2018 Man slukker heller ikke en motor med ful pedal hvor turbo og motor kører i høje omdrejninger og logisk vil turboen forsatte med at køre langt uden smøring.
    Men i tomgang hvor den er faldet gevaldigt i omdrejninger fordi det er ikke tryk på den mere.
    Og varmen slipper vi ikke for ,men det er indberegnet tolerancer så metal kan arbejde uden det satte sig sammen .
    Så tror ikke rigtig det går noget i dag med syntetiske olier der kan mere end de gamle


  • #10   6. maj 2018 Vis jeg var i tvivl havde jeg spurgt mekanikeren

  • #11   6. maj 2018 Kender en tidligere mekaniker hvor hans kone altid får at vide den skal stå i 1 minut inden hun stopper den, og hun kører pænt, men skider på det med at vente, hehe.

  • #12   7. maj 2018 #8
    Siger du at turboen ikke spoler/ drejer rundt i tomgang?.


  • #13   8. maj 2018 Det med at vente med at slukke motoren blev introduceret engang i 60-erne, da turboerne var meget større end i dag. Disse store turboer kunne køre meget længe efter motoren var slukket, ikke mindst hvis lastbilen kørte op ad med fuld speeder og ind på rastepladsen på toppen af bakken/bjerget, og så var olietrykket for længst væk, før turboen gik i stå. I øvrigt var olien dengang heller ikke så god og "turbo-venlig" som i dag.

  • #14   8. maj 2018 Og det med at vente med at slukke motoren pga at turboen skal ned i omdrejninger er misforstået i stor stil. For det er ikke grunden til at man skal vente.
    En turbo tager lige nøjagtig ingen tid om at falde i omdrejninger.

    Nej grunden er at turboen skal køle ned.
    Hvis man slukker motoren med brændvarm turbo, så vil den stillestående olie brænde sig fast i turboen. Og over tid vil det kunne slide på turboen.


  • #16   11. maj 2018 Det står i alle 4x4 jeg har haft at man lige skal vnte lidt i tomgang pga turboen, biler fra 90erne.

Kommentér på:
Start-stop-turbo

Annonce