{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.412 visninger | Oprettet:

Hvad gør et bilmærke godt? {{forumTopicSubject}}

Hvad gør en bil god eller et bilmærke godt i jeres øjne? Kom gerne med eksempler på, hvordan I er blevet positivt overrasket eller skuffet.

Personligt kan jeg sige, at jeg har været meget positivt overrasket over min forrige bil, en Peugeot 406 2.0 HDi. Selvom den var knap 14 år gammel og havde kørt mere end 350.000 kilometer, da jeg købte den for småpenge, var den trofast og billig i drift.

Derimod er jeg noget skuffet over min nuværende bil, en Renault Megane II 1.5 Dci. Jeg har haft den i et år og den har kostet mig det samme i reparationer på det år som min Peugeot over fire år. Desuden er jeg skuffet over flere konstruktioner, som virker fuldstændig tåbelige: holder til ABS-sensorer, bolte der ruster fast, godt gemt kabinefilter og ringe kvalitet af kalibre. Der kommer sikkert flere skuffelser til.

Næste gang overvejer jeg at købe en ny eller næsten ny bil. Men kan det betale i et økonomisk perspektiv at købe en dyrere bil såsom BMW eller Mercedes sammenlignet med en billigere bil i samme klasse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør et bilmærke godt?
  • #1   8. aug 2018 Som du jo selv er inde på, så er det afhængig af øjnene der ser på bilen. F.eks er en af de bedste biler jeg har haft, en Skoda Favorit. Ikke fordi den var et vidunder, men fordi den levede op til mine forventinger (som selvfølgelig var ret lave).

  • #2   8. aug 2018 Ja, det er desværre ikke et spørgsmål, der kan svares entydigt på. Men driftsikkerhed og omkostninger vægtes klart højest for mig.

  • #3   8. aug 2018 Jeg synes at det er svært at sige at et bilmærke er godt eller skidt. Jeg synes at det kan svinge meget fra model til model.

    Et godt eksempel er, at jeg virkelig var tilfreds med min Chevrolet Corvette, men der er ikke andre biler fra det bilmærke jeg gad eje.



  • #4   8. aug 2018 enig med Carsten.
    jeg er fx glad for citroen c4 Grand picasso, fordi der er masser af plads og den kører blødt og langt på literen
    men jeg kan ikke lide andre modeller fra citroen


  • #5   8. aug 2018 Er glad for Hyundai.. Fordi motoren har aldrig fejlet noget i de 5 år jeg hat ejet den, hellere ikke gearkassen, minimal rust på lakken selvom den er fra 06. Men minus er, bruger meget benzin som jeg godt kan leve med. Hvis jeg sku skifte bilen ud så bliver det nok en Hyundai igen

  • #6   8. aug 2018 #3 jeg gad nu godt en Impala eller El Camino smiley

  • #7   8. aug 2018 Jeg ved godt at bilmærker kan lave både gode og dårlige modeller. Det er måske også gældende for Renault, men jeg sidder med følelsen af, at min Megane ikke er gennemtænkt eller gennemprøvet, og jeg har ikke lyst til at være en prøvekanin.

  • #8   8. aug 2018 Det lyder interessant med Hyundai. Det er et mærke, som jeg aldrig har kigget efter. Men jeg vil da måske overveje det næste gang. Især hvis de er godt rust beskyttet, hvilket jeg egentlig ikke troede.

  • #9   8. aug 2018 På min getz er der slet ikke rust, ved panelerne dørene og skærme. Kun forskærme som er meget minimal bobler som kan ses hvis man kigger meget tydeligt og der synes synes jeg det er normalt for en bil fra årgang 06. Der er også lidt i bunden men slet ikke så meget at man tænker årrh den er helt gal..

    - kommer an på hvor godt man passer sin bil. Hvis man aldrig plejer og vasker den så ruster alle biler meget hurtigt jo


  • #10   8. aug 2018 Tja, der synes jeg de franske biler gør det eminent. Da jeg skrottede min 18 år gamle 406 sidste år, var bunden rigtig pæn. Der var aldrig blevet svejset eller lavet rust i den. Visuelt er min nuværende Megane utrolig pæn og har absolut intet kantrust. Bunden er også utrolig fin.

  • #12   8. aug 2018 Interessant. Det er jo i hvert fald en billig bil i indkøb. Har du gjort dig tanker om, hvor mange år bilen skal være i dit ejerskab?

  • #13   8. aug 2018 For mig er prioriteten kørekomfort, køreegenskaber, personlige erfaringer med bilmærket, samt generelt service og udgifter.

    Ovennævnte er årsag til jeg har holdt mig til samme koncern med samtlige af mine biler smiley


  • #14   8. aug 2018 #11 ....... også det jeg har hørt. smiley

  • #15   8. aug 2018 Den skal bare være dyrere end naboens. Det er det eneste, der betyder noget smiley

  • #16   8. aug 2018 jeg må sige at det er lidt svært helt præcis at sige hvad der gør et bestemt bilmærke godt el bedre end andre, for som det er idag er de fleste bildele i stort set alle bilmærker lavet på hvad 3-4 forskellige fabrikken og bilfabrikanterne bruger jo ret tit ens undervogne, samme motorer osv osv.
    men det der for mig gør et bestemt bilmærke godt er bilens ydeevne, bilens økonomi, komforten i bilen samt en nem indstigning.
    jeg må så indrømme at jeg indtil for 3½ år siden var stærk modstander af franske biler , men da jeg så ved et tilfælde faldt over en renault scenic 1,5dci fra 2012 og jeg faktisk befandt mig yderst godt bag rattet og alt ved bilen tiltalte mig, ja så tænkte jeg lad det briste el bære og jeg må sige at jeg er mere end positiv overrasket, den bil har bare alt det jeg gerne vil have i en helt alm bil, så der er stor sandsynlighed for at min næste bil osse bliver en renault


  • #17   8. aug 2018 Af de 4 biler jeg har haft har de alle haft deres forcer samt svagheder, men tror nu jeg bliver meget glad for min ynkelige Up! de kommende år mens jeg studerer! Men savner sgu motoren fra min første bil rover 820si, dog ikke brændstoføkonomien som end ikke er en 750i værdig..

  • #18   8. aug 2018 Nu bliver VAG endelig repræsenteret. Jeg er egentlig vokset op bland VW og Skoda og har egentlig ikke noget ondt at sige overhovedet. Men jeg synes, der er meget dårlig omtale, hvilket bare kan skyldes, at der er mange VAG-ejere.

    #16
    Langt hen ad vejen er vi enige. Jeg har samme motor og 6 trins gearkasse, som er ekstremt harmonisk og økonomisk. Måske er alderen på min bil bare nået dertil, at nogle trælse og dyrere reparationer kommer. Og når jeg så får fingrene i det, er det i mine øjne ikke særligt begavede løsninger, Renault har valgt.


  • #21   8. aug 2018 Problemet med vag er de lavede rigtig ringe biler (golf V, Passat 3C og touran) som altid solgte rigtig godt, men havde rigtig mange elfejl, kæmpe rustproblemer og samtidig havde mekaniske problemer

    De elektriske og rust fejl blev løst i de næste modeller men der kom så problemer med dsg og kæder

    De gik så tilbage til tandrem som løste kædeproblemerne men så skete dieselskandalen og nu snakker alle om det...

    Vag biler er gode biler og har en lækker interiør kvalitet men der har været mange kendte/udbredte problemer og det giver dem det dårlige ry smiley


  • #22   9. aug 2018 Jeg er rigtig glad for vag generelt. bare ikke lige dem fra 04/05 til ca knap 10. og det var så også årsagen til fruen fik en passat 3bg 1.9 tdi den her gang også og den har nu rigtig god komfort af en ældre bil. og køre altid lige som den gamle 3b tdi vi hade og den før. for det nummer 3 i rækken af passat. begge tidliger er først bleven skiftet ud når de næsten hade kørt 600.000km. og så også pga af rust udvendig alle steder til sidst dog ikke under. men de har været rigtig billige køren. lidt dyre i vægtafgift men det har jeg sparet ind ved at de sjælden gik til plus laver alt selv.så de bliver passet i hoved og røv. og hade det også sådan før jeg fik min 307er at jeg aldrig skulle køre i fransk bil men må sige nu har jeg kørt 100.000 km i min nummer 2 bil 307 1.6 hdi. og det har ikke være en dyr tur tror jeg har brugt 8000 kr på den i de ca 3.5 år jeg har haft den. og det syns jeg ikke er slemt. det meste var til alm service. har så også fået den pippet lidt op. men det kan jeg jo ikke lægge over i prisen. da det var mit eje valg. og ikke nødvendig smiley men den køre nu også altid og har godt komfort. og så det vigtige til mig jeg kan komme ind og ud af den. da den lige har det højde der passer mig. og det kan jeg ikke rose passaten for da det er alt for lav. men køre også sjælden i den så det overlever jeg nok. men næste gange jeg skal skiftet min passat ud. så bliver det enten en Skoda Octavia fra 10 og op. eller passat begge i 1.6 tdi med manual gear. vis ikke jeg kan overbevise konen til at vi skal have en Højer nummer 1 bil også. men der må vi se om en 4 år når den her passat skal udskiftes igen. men min Peugeot 307er skal jeg have udskiftet i år. så har kigget meget på Mercedes a180 2.0 diesel den her gang fra 07 af ca. men kender dem ikke og hvor holdbare de er. men de har højden jeg skal bruge for at komme ind og ud. og hvad der gør et bil mærke godt for mig er at de er stabile og god komfort. plus de ikke er for lave og så det er en diesel. og de køre ok på literen og ikke koster en masse i pris på stumper.

  • #23   9. aug 2018 Man kan sige meget godt om VAG , men noget skidt.

    Af en eller anden grund, så tiltaler VAG mig , men har haft 4 styk nye og næsten nye. Må desværre sige, at det er noget tvivlsom kvalitet , og rigtug mange fejl. Og synes det fortsætter, når jeg hører omkring på arbejdsplads m.m.

    Men godt og frisk design, og de har ho DSG, som bare fungerer SÅ lækkert. Endvidere er der god øko i deres benzinmotorer. smiley


  • #24   13. aug 2018 VAG er begyndt at lave rigtigt gode biler og motorer som ikke fejler meget inden for de seneste 3 år især.. de havde en del problemer fra mellem 2004 og 2013 men syntes de er kommet meget bedre med .. f.eks Citigo/IUP/MII det er klart den bedst byggede af de helt små biler og de kører bare derudaf uden problemer.. Fabia og Octavia 3 er meget bedre end 2erne på alle områder.. Vag laver virkeligt gode små benzin motorer idag... der var det Japanerne var bedst til i 80erne og 90erne... men syntes generelt ikke der er den samme kvalitet i de japanske biler idag som dengang det er lidt en skam.. jeg elsker Japanske biler fra især starten af 90erne.. inden de begyndte at bygge mange af dem i England...

  • #25   13. aug 2018 Enig de laver rigtig gode biler nu, men synes stadig man hører om folk der snakker om diesel skandalen og mangel på service/kulance smiley

  • #26   13. aug 2018 Og så skal man ikke glemme at biler generelt er blevet ufattelig kedelige. Der er så mange krav de skal overholde at de stort set er begrænset til at lave underlige former på deres baglygter...

  • #27   13. aug 2018 Det kan godt være at nogle biler er blevet mere kedelig, men generelt synes jeg at der er rigtig, rigtig mange spændende biler på markedet. Masser af ny teknologi, og bedre performance.

  • #28   13. aug 2018 vw er det fedeste mærke..
    man kan næsten ik tabe penge på en vw.. når den bliver skrotningsmoden ska den bare ha en læderble og smides i kælderen.. så blir det automatisk en klasikker..
    kan man finde nogen porscehåndtag ell. fælge og smide på den er den nærmest uvuderlig..


  • #29   13. aug 2018 #28

    Jeg synes man kan fornemme en anelse bitterhed? smiley


  • #30   13. aug 2018 Tror bare ikke, at Michael nogensinde er kommet videre i sit liv mht. at køre på ham der Niels, der var herinde engang... smiley

  • #31   14. aug 2018 #21 ja VAG har haft mange fejl i det tidsrum. Det værste ved fejlene er dog prisen. Der var jo ikke en eneste fejl fra den tid der ikke kostede min. 5000kr at få lavet og nå de så havde topstykker, Kæder, turbo, olie forbrug. Dysser. Elektronik, rust, håndbremse fejl og meget meget mere så er det ikke sjovt mere.
    Men de laver kanon lækre biler forhold til andre mærker...

    I de gode gamle dage (80-90'erne) der lavede japanerne super gode og lækre biler. Kabinen føltes lækker og motore fungerede godt. De var prisbillig og rustede lige så meget som VW og Opel.

    Der der tæller som en god bil for mig. Er
    Driftssikkerhed. Komfort. Design og reservedels priser. Derfor er en Mercedes Benz W124, W140 og W201 nogle af de bedste biler i verden


  • #32   14. aug 2018 Et godt bilmærke, er et der tager ansvar, laver driftsikre samt sjove biler, så hvis jeg skulle vælge, så er det nok en af de japanske mærker - Allerhelst en Lexus, men ellers Toyota/Honda/Mazda - evt BMW også

    Min 17 år gamle Corolla har hele tiden været driftsikker og ingen reparationer, andet end almindelig sliddele og så er den nem at komme til ift. selv at skrue på den, man hører jo at en del af de nyere biler kan være et mareridt, bare for at skifte en lygtepære.
    Og ja, det er ikke en fancy og sjov bil, men tilgengæld har du bil til næsten ingen penge i løbende omkostninger, især hvis man ikke kører så langt i hverdagene.
    Det har virket fint for mig og så kan man jo købe en sjovere bil på længere sigt!


  • Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #33   14. aug 2018 Jeg er enig i #1 - de personlige præferencer er det vigtigste. Er det driftssikkerhed der tæller så vælg et mærke der har ry for det (Toyota eller lignende). Er det køreglæde så kig efter BMW eller Alfa. Når man tager alle præferencer i betragtning kan det være svært at finde en bil, der opfylder dem alle men så må man tage den der kommer tættest på.

    Hvis jeg nævner min bedste bil var en Citroën ds3 er det bestemt ikke fordi den er den bedste, men fordi den opfyldte de behov jeg havde på det tidspunkt; anderledes end de andre, økonomisk og lidt sjov. Den gjorde mange dårlige ting men det blev opvejet af prisen.
    Hvis jeg nævner at den dårligste var en Audi A7 mit alles er det ikke fordi det er en dårlig bil, men da den var møjdyr og egentlig blot en A6 i pænere indpakning blev jeg aldrig glad for den.
    Min nuværende (MB c220) har en motor der støjer en del, en skærm der ligner noget fra t Hansen men jeg er glad for den, for den har det udstyr jeg vil have, en sporty men alligevel komfortabel kørestil og en god økonomi.
    Så når jeg råder mine venner og bekendte kan jeg ikke sige hvad der er den bedste, men sig hvad der betyder noget så skal jeg pejle i den rigtige retning. Det der er rigtigt for lig er nok ikke det rigtige for dig smiley


  • M. Skov J
    M. Skov J Tilmeldt:
    mar 2017

    Svar: 1
    #34   14. aug 2018 En god bil en for eks. en Skoda Octavia 1,6 Greenline som min, da jeg på 9 år har kørt 245.500 km og kun været på værksted til normale service for hver 30.000 km.
    Kun er der skiftet bremser for 3 gange og bag 1 gang, men det var også både med caliber, skiver og kabler, det var det dyreste på de 9 år.


  • ole R
    ole R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 23
    #35   14. aug 2018 Det hele afhænger af den person der sidder bag rattet, og hvorledes bilen føles, og af højre fod, afhængig af køremønstret, Smag og behag,

  • #36   14. aug 2018 Ja, det er meget individuelt hvad en god bil er. For mig er det vigtigt at jeg smiler hver gang jeg sætter mig bag rattet. Køreegenskaber og handling er vigtigere end driftsomkostninger for mig. Jeg vil hellere have en sjov bil som koster lidt at holde kørende, end en kedelig bil som aldrig fejler noget.

    Tesla'en var et godt eksempel på en bil jeg aldrig blev glad for. På de lidt over 3 år jeg havde den, brugte jeg 0 kr. på service og reparationer. Jeg brugte omkring 75 kr. totalt på at "tanke" den på de ca. 67.000 km den nåede at køre. Så praktisk talt ingen driftsomkostninger. Den var bare ikke sjov at køre i, så blev aldrig glad for den.


  • #37   14. aug 2018 Det giver dig helt ret i #35 . da jeg kan få lige så meget køreglæde ud af at køre i en gammel Opel fra før 85 af og ned. som jeg kan ved at køre i en nyere bmw eller vw Audi Mercedes eller japansk for ikke at sige fransk bil.

  • #38   14. aug 2018 "Godt bilmærke" tænker de fleste jo nok på en solid bil der ikke giver dem uforudsete udgifter og samtidig ligger i middel/overmiddel af komfort.

    For mig er de gode mærker hvem der laver interessante biler - og det er dem som stadig bygger en bil som de synes den skal være - om det er en BMW med en altid fantastisk undervogn og kraftfuld motor eller en Citroen med hydralisk undervogn er ikke så vigtigt.
    80'er - 90'er biler kan den beskrivelse næsten passe til en bil i alle mærkers sortiment - der er massere modeller med "sjæl" fra dengang næsten uanset hvilket land man foretrækker sine biler fra. I nyere tid finder man stort set kun 4 mærker som ikke er luksus biler i millionklassen som stadig laver biler de selv tror på - Alfa Romeo, BMW, Mercedes og Volvo. Om man kan lide biler som f.eks. Alfa Romeo må være op til debat, men den oplevelse de har prøvet at sælge dig for 20 år siden prøver de stadig at sælge dig. Og jeg tvivler på vi kommer til at se en Alfa badged Fiat 500 i fremtiden fordi de er kommet på andre tanker...

    Der er sørgeligt med biler som er bygget på den samme platform. Så begynder man at indgå kompromiser for at være konkurrencedygtig på pris.... Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo -- Audi A3/Seat Leon/Skoda Octavia/VW Golf og massere andre eksempler hvor ingen af bilerne leverer noget unikt. Det samme gælder mange konkurrenter i samme klasse som vælger at ligge sig op ad den standard der er på markedet og stort set levere det samme. Det er fint at der er et fornuftigt valg, men hele markedet er gået den vej.

    Som jeg plejer at sige til dem der kører en Audi og ikke kan lade være med at gøre opmærksomme på det: "Det er også et fint transportmiddel hvis man ikke går op i biler" smiley
    Giv dem bind for øjnene og sæt dem i en Audi/Seat/Skoda/VW bil med samme TSI/TDI/TFSI motor som passager og de vil opleve den samme motorgang, samme mønster i trækkræft, hvornår gearskift finder sted og den samme lyd ude fra fronten af bilen.
    Nogen vil sige en Audi er bedre lydisoleret og højere kvalitet, men så snakker de jo uden om. Hvis Audi stadig lavede de biler og den køreoplevelse der ligger gemt i hjertet på de gamle Audi folk havde udviklet en fed 5 cylinderet motor til deres normale personvogne fra A3 og opefter, istedet for at gå ud samme lagerhal som 4 andre mærker og se "nåh hvad kan vi vælge imellem"....

    Citroen deler platform på næsten alle deres biler med Peugeot, men deres mærkelige innovation er begyndt at dukke lidt op igen med airbumps, hydralisk undervogn kommer tilbage.. gid andre mærker ville finde tilbage til rødderne.


  • #39   14. aug 2018 Hov, kan vel ikke tillade mig at glemme Toyota i mit forrige indlæg. De har også gang i noget med deres hybrid-biler som man ellers ik ser på markedet som de virkelig selv føler stærkt for smiley

  • #41   14. aug 2018 Hvis man tænker på biler som ikke holder på værkstedet særlig tit og nogle af dem man ser mindst på et værksted fra det synspunkt , så er det japser biler, en Honda , Mazda , Toyota osv , udover de ting som man kan forvente skal skiftes efter de første 120.000 eller noget i den dur , så er de ganske billige i drift , Honda Accord er dem jeg ved holder mindst på værksted , Saab er vidst også rimelig pålidelig samt Volvo , men tysker biler nu om dage skal evig og altid på værksted næsten smiley

    Vores Mazda 6 fik lavet for små 15.000 ved stort service ved 120.000 og det var så det , de forreste kalibere , to bagerste bærearme og så ellers skifte væske hele vejen rundt, og her ved 135 mener jeg nu styrekuglerne foran skal skiftes de klonker lidt ellers er det kødbenene , de er lige blevet skiftet bag til , så når du engang køber nyere brugt bil hvis du gør det , bid dig i mærke hvor meget den har gået , spørg indtil service bog, be om at se kvitteringer på alt der er lavet , kan intet fremvises , så hop pænt videre til næste bil, det er min erfaring


  • #42   14. aug 2018 De nye Volvoer er berygtet for at holde ret meget på værksted, men de ser så godt ud smiley Hvis bare man havde pengene

  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #43   14. aug 2018 Som andre har været inde på, ligger der mange ting gemt i ordet "godt" smiley

    Er det den overordnede økonomi, performence, brugtsalgsværdien, reservedelspriser, reparationspriser, komfort osv osv.

    Derfor må det til dels være op til den enkelte, hvilke krav, ønsker, forventninger, der udgør hvilket bilmærke der er bedst - alt efter hvor mange af ønskerne, der bliver opfyldt. Det vil dog tage sin tid før man finder ud af dette smiley

    Og da man selv med samme bilmærke kan få "mandagsmodeller" er det vist umuligt at sikre sig helt smiley

    Historierne om de gode gamle biler der kørte langt over en million km. næsten uden øvrige udgifter end benzin og øvrige væsker, hører man jo sjældent om nu til dags, men vist ingen tvivl om, at disse biler om muligt, skal findes i de dyrere udgaver/mærker.

    Men at uddrage konklusionen, at biler med mest mekanisk finesse, samt elektroniske goder/tiltag er mere udsatte for værkstedsbesøg/udgifter tør jeg ikke at begi mig ud i, og
    selv den bedste bil kan jo også ødelægges af en dårlig chauffør, så den russiske roulette er vel altid gældende uanset hvilket bilmærke man begår sig ud i smiley


  • #44   15. aug 2018 For mig betyder to ting rigtig meget: den skal være sjov, og den skal være bygget ordentligt, så den er til at lave selv, uden store frustrationer. Den må også gerne være pæn.

    Jeg havde en Fiat Punto mk1 - den var ikke så sjov, men jeg var også studerende på det tidspunkt. Til gengæld var den let at fikse, når noget gik galt. Pæn? Not so much.
    Jeg pillede lidt på en Fiat Punto mk3 for nogle uger siden - den virkede faktisk ret fornuftig, hvilket kom som en stor overraskelse for mig.

    Nu har jeg en BMW E46, og den lever op til det hele, især efter jeg fik Öhlins R&T på. Den er rigtig fornuftigt bygget, og sammen med de senere E39'ere, er den blandt de pæneste biler efter min mening. Til gengæld gik det galt for BMW efter E46, især E60/E90, men de er vist ved at have fundet design-sutten igen.

    Det eneste jeg kunne finde på at skifte til nu, er Porsche - jeg har ikke prøve at skrue på en, men alt jeg har hørt peger i retning af at de er solidt bygget, og kan tåle enhver slags kørsel. Det er dog en helt anden prisklasse end E46 ^^ - det harmonerer ikke godt med første-huskøb.

    Mercedes er også rigtig godt skruet sammen, og luksus er prioriteret højere end sjov. Hvis jeg var til blød kørsel, så kørte jeg Mercedes.

    Der ud over har jeg erfaringer med VAG - ikke gode. Næsten hver gang jeg har splittet noget ad på en VAG har jeg taget mig til hovedet. Enten er kvaliteten latterlig, eller også skal man afmontere alt muligt for at komme til at skifte en simpel del. Og så er nogle af dem bare sindssygt sarte, smider motorfejl og går i limp-mode ved den simpleste fejl. Det eneste fra VAG jeg er blevet imponeret over var A6 quattro - her begyndte det at ligne noget. Det lignede faktisk lidt BMW smiley

    Mazda har jeg én kommentar til: husk undervognsbehandling!!!
    Aldrig før har jeg set en 5 år gammel bil med komplet gennemtæret bagbro.

    Citroën/Peugeot - ikke min kop te. De er på mange måder fornuftige, men de prøver lidt for ofte at genopfinde den dybe tallerken (nok mest Citroën). Meget spinkelt/billigt bygget.

    Renault/Nissan - ikke de store erfaringer selv, men det er virkelig sjældent jeg hører dårligt om dem. Mekanisk solide og godt rustbeskyttet. Det er oftest de mærker jeg anbefaler folk, hvis de vil have mest for pengene.

    Ford har jeg set mange irriterende problemer på. Fx de påsvejste møtrikker, som forbroens bolte skrues op i, sidder inde i en vange, og på 2 ud af 2 biler knækkede den af. Løsningen: pille gulvtæppet ud, save gulvet op og svejse den fast igen (!?!). Og jeg mener også det var en Ford, hvor man ikke kunne komme til tank-pumpen inde fra kabinen, men var nødt til enten at save et hul eller afmontere tanken.

    Toyota har jeg ingen erfaringer med, men efter en kollega med en Corolla har måtte betale 3700 kr for ÉT rudehejs og 2000 kr for ÉN fucking ankerplade, så tror jeg bare jeg springer over. De har dog et rigtig godt ry i forhold til driftsikkerhed.

    Er Opel blevet nævnt?
    Jeg skiftede motoren på en, hvor en kuppelmøtrik på en banjo-fitting var gennemtæret og havde tømt motoren for olie (hovedlejer+turbo døde). Hvis ejeren ikke havde været idiot, så kunne det være klaret med at skifte møtrikken. Men der ud over var den faktisk overraskende godt skruet sammen. Kvaliteten er dog i den lave ende. Den virkede meget blikdåse-agtig i karossen, og rustede de underligste steder.


  • #45   15. aug 2018 Sgu et interessant spørgsmål, men tror det kommer an på hver enkelte person.

    Jeg havde en Octavia 1.9 fra '04 før, den nåede 460.000 før jeg solgte den. Den var jeg egentlig ret glad for, og kunne godt finde på at tage Skoda igen.

    Nu har jeg en Fiesta fra '15 (125 hk) og for filan den kører fint og ser lækker ud. Det er så til konen når jeg finder den bil jeg skal have næste år.
    (lige nu tøffer hun rundt i en Fabia 1.4 MPi fra '02)

    Men en GOD bil.. hmm..

    Det kan lyde underligt, men jeg er HELT væk fra Toyota og "driftsikker", efter jeg prøvede at have en Corolla - man dør jo lidt hver dag inden i når man kører den.

    Skal prøve at kigge subjektiv på det, selvom jeg er Ford mand.

    Franske biler er no-go, da jeg stadig ser en-øjede biler - næsten altid fransk.
    Jeg har dog hørt der er god sædekomfort. Men elektronikken stoler jeg ikke på.

    Opel er også no-go.

    En god bil for mig:
    Jeg føler den er driftsikker, altså ikke hælder 1.000 kr. i den om måneden.
    Jeg har fået det udstyr/bil jeg ønskede, for pengene jeg gav.
    Kørekomforten svarer til bilen/pengene.
    Jeg synes den ser pæn/fed/smart ud.
    Den kan komme fremad, altså mindst 100 hk.

    Det er vist lige umiddelbart det jeg kan komme i tanke om.


  • #46   15. aug 2018 Havde en Lupo 3L tdi som var 11.år gammel kørte stadig godt 30.kml ingen rust, ingen komfort smiley men drillede lidt med gearkasse væsken. super god bil til pris og alder

    Swift 1.3 DDis fra 12 Super driftsikker og billig bil, føles lidt som om den var lavet af cola dåser men solid til prisen, og trods minibil ret rummelig.

    Passat 3c fra 06 Lækker stor og rummelig bil, dejlig komfort. rust i skærme, Dårlig dysser, knust spindel, flækkede e-bremse kaliber hus, Osv.

    Audi A5 2013 lækker vogn, skulle dog som jeg husker det have skifter en olieudskiller.

    Audi S5 2009/10 -ll- Lagde ud med en defekt termostat.



  • Anker S
    Anker S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Svar: 24
    #47   28. aug 2018 Man kan være heldig eller uheldig med sin bil. Vi har haft en Golf 1 1983, en polo1991, en polo 1995, en Golf 4 V5 Variant, en Bora V5, en Passat V6 3,2 variant, en golf 7 1,6 tdi, og nu en Golf Sportsvan 1,4, og de har alle kørt upåklageligt , var aldrig på værksted, udover de nødvendige besøg.
    Den bedste af dem alle når man regner pris, pålidelighed og anvenligehed sammen var nok polo 1,3 1991 2dør's som variant model.
    Selvfølgelig er en Passat V6 3,2 4 motion en enormt lækker, rumlig og smidig bil, men dyr i afgift og især benzin.
    En af mine venner har lige skilt sig af med en VOLVO V70 med 76.000 svenske mil. på tælleren, som aldrig var på værksted ud over de nødvendige besøg som for alle biler. Han købte en VOLVO igen forståligt nok ik'?
    en anden havde en Toyota med 530.000 km. uden nævnværdige problemer. En anden havde en VW SUV V10 TDI som var en mandags bil, og holdt altid på værksted .
    Man kan være heldig eller uheldig med sin bil. Men Franske eller Italienske biler, NEJ TAK.


  • ole R
    ole R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 23
    #48   28. aug 2018 Som Buster Larsen sagde, (det er en tysker ) dem går man aldrig fejl af, en Audi a2 1,2 tdi
    med tipotronic, selv efter 400000 km, er jeg ikke i tvivl , kvalitet, men tænk også på at den var meget kostbar at lave over 300000 i 2004, kun fremstillet i 6555 eks, selv lakken er flot
    kører i snit 28-30 km/l


Kommentér på:
Hvad gør et bilmærke godt?

Annonce