{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Veteranstatus med alm forsikring. {{forumTopicSubject}}

Hey BG.

Jeg står og er tæt på at købe en Golf mk1 som er registreret som veteran. problemet er dog, jeg er kun 21 og de fleste stedet skal man være de 30år, forsikringen skal være en helårs med fri KM. Ville jeg kunne tegne en ganske normal forsikring på bilen eller skal den have fjernet sin veteran status.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Veteranstatus med alm forsikring.
  • #1   2. sep 2018 Det kan du sagtens, min veteranbil er veteransynet med helårs forsikring.
    Veteranstatus giver dig bare en fordel i forhold til vægtafgift og syn.

• #2   2. sep 2018 Min bil fra 65 er også veteran, med 8 års syn osv, men har alm forsikring på så jeg slipper for alle deres vilde klausuler ( Klaus Hjul)

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

Følgere: 4 Svar: 195
    #3   2. sep 2018 Lad mig lige forstå det korrekt, pga bilen er 35år, så bliver det en veteran (Den del er jeg helt med på) Men man kan stadig bruge den til hverdag, hvis man bare betaler for den fulde forsikring, men man spare stadig på afgiften, og kun 8år mellem syn alligevel!?

• #4   2. sep 2018 Ja, den skal synes ved 30 år, og så ved 35år så vidt jeg husker, så har den veteran status, hvilket inkludere 1/4 vægtafgift og 8 år mellem syn + lempede synsregler.. Du kan stadig bruge bilen til hverdag, forudsat du har normal forsikring på..

• #5   2. sep 2018 Jeg måtte godt have almindelig ansvarsforsikring på min bil, da jeg spurgte mit forsikringsselskab til klassisk registrering. Men jeg er ret sikker på at bekendtgørelsen for registrering, stadig begrænser mulighederne for brugen af bilen til 'lejlighedsvis kørsel'. Helt præcist hvad lejlighedsvis kørsel så er, og om man må køre om vinteren, det kan jeg ikke helt blive klog på dog.

Jeg tror man kan rette henvendelse til Motorhistorisk Samråd der har kæmpet den politiske kamp for at få indført disse ændringer. Men måske det kræver medlemskab af en klub der støtter Motorhistorisk Samråd at gøre brug af deres ekspertise.

• #7   3. sep 2018 Det kan du sagtens, min Amazone var også veteran synet men forsikret på alm vilkår og kørte hele året rundt. Når den bliver 35 falder vægtafgiften helt automatisk til 1/4, men for at gøre det helt efter bogen skal du ha den registreret til alm brug og syne den hver 2. År.
    Du kan så sagtens lade den forblive med veteran status og 8 års syn, men forsikre den på alm vis, men det er jo ikke heeeelt efter bogen..

• #8   3. sep 2018 Uddrag fra Motorhistorisk Samråd:

"... I reglerne hedder det om begrænsning i anvendelse, at en bil der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis, og den må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Som hovedregel er der ikke fra forsikringsselskabernes side et krav om “registrering til veterankørsel”, for at tegne en veteranforsikring, trods at brugsbetingelserne er nogenlunde enslydende. Faktisk er de fleste forsikringselskabers krav lidt strengere idet de fleste opererer med en kørselsforbudsperiode om vinteren. Notér at en sådan forbudsperiode, er der ikke i forbindelse med bekendtgørelsen om veterankørsel, man kan godt køre “lejlighedsvis kørsel” om vinteren. (...)"

Man kunne så ønske sig at lovgivningen overholdes af alle der benytter sig af mulighederne, således det ikke bliver nødvendigt at fjerne muligheden fra os alle igen.

Kommentér på:
Veteranstatus med alm forsikring.

Annonce