Eksport af bil - giver det mening? {{forumTopicSubject}}
Hej Bil-Venner,
Jeg står i denne situation at jeg skal flytte til Tyskland i slutning af September. Det betyder også at bliver nødt at sælge mit Suzuki SV650 motorcykel. Saisonen er slut og der findes slet ingen køber - uanset hvor lavt prisen er. Handlerne vil hellere ikke ha' den eller til ingen penge.
Jeg fik besked fra en fyr som gerne vil bytte cyklen til en VW Polo.
VW Polo 1.4 Comfortline til 94.800 kr.
1. Reg: 07/2011
Km: 67.000
1.4 benzin med 5 trins manuel
1 års frisk automestergaranti medfølger.....
Nysynet September 2018.
fuld servicebog og godt udstyret
Klima
Sædevarme
Regnsensor
Fartpilot
4x elruder
Jeg kunne tænke mig at eksporter bilen til Tyskland, men jeg har slet ingen erfaring omkring det.
Jeg vil ikke tjene penge på handel, men jeg vil undgå at eksporter bilen hvis det koster mere end at købe den samme bil i Tyskland.
SKAT giver ikke værdifestsættele på forhånd.
Er der nogen der kan give mig en idé om hvor meget jeg få tilbage i registreringsafgift inkl. exportgodtgørelse?
Tak for jeres hjælp.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
Tak for dit svar. Du selvfølgelig ret, jeg kunne teoretisk gør det samme med motorcyklen. Grunden jeg ikke vil gøre det er at MCen skal først til toldsyn fordi den er mere end 10 år gammel. Jeg har også ikke mulighed til opbevaring i Tyskland (i vinteren!). Til sidst, står værdien af MCen ikke i forhold til det jeg skal betale for eksportgodtgørelse.
Så bytte med bilen vil være bedst.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.887
Men du kan evt. køre forbi nogle af export-"hajerne" for at høre dem ad hvad de mener du kan stå med.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Nu kender jeg ikke data på din sv650, men du skal vel smide en 50.000 kr oveni for og bytte med den polo??
Derefter skal du have bilen toldsynet så den kan eksporteres, og så får du beregnet afgiften. Og så tager skat vist 20% i gebyr
Du kan se hvad de har vurderet lignende biler til på deres hjemmeside
Ellers så prøv lige MN auto, min far har en gang solgt en mc igennem ham som noget kommissions salg. Og ellers kan det være han vil give dig lidt for den
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.887
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Men så får man vel kun en 25.000-30.000 kr retur for sådan en polo.
Poloen har en værdi på 35.000-40.000 kr i Tyskland som jeg lige hurigt ser det
Så ud over besværet, så giver det i bedste fald 70.000 kr for bilen når den står i Tyskland.
Så byttepris og værdi på mc skal jo helst ikke for meget over 70.000 kr før der ikke er meget ide i det
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
Er du sikkert jeg skal toldsynes bilen til eksport? På skat.dk står:
Det udvidede registreringssyn (toldsyn) gælder for:
Biler og motorcykler over 10 år. I nogle tilfælde udvælger vi i Motorstyrelsen køretøjer under 10 år.
Biler og motorcykler, der har været afmeldt fra registrering i et år.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Men det er jo heller ikke et problem, ud over det koster lidt tid og penge
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.887
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
Utroligt, at man åbenbart ikke kan stole på hvad der står på SKAT.de.
https://bil.di.dk/tilmedlemmer/branchejura/nyhederombranchejura/pages/alleeksportkoeretoejerskaltiludvidetregistreringssyn.aspx?printType=1
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Jeg vil i stedet for og regne ud fra de 95.000 kr polo koster gå ud fra bytteprisen på din sv650
Jeg kan godt se at lige den årgang godt kan koste en 50.000 kr eller mere i Tyskland. Men en 1,2 kan med lidt flere km findes til 4000 euro eller under
Hvis du gerne vil have sådan en polo, så er det sikkert fint nok, at du måske har givet lidt over markedsprisen. Men skal den indbyttes så kan det være det var bedre og skyde din mc af til 15.000 kr mindre
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
https://www.dba.dk/suzuki-sv650-645-ccm-72-hk/id-1047671284/
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 45
sep 2018
Følger: 11 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 6
Måske skal du kigge på priserne på 123MC eller DBA, før du skiver, ellers handler den her tråd også om afgift til en VW Polo.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Byttepris omkring bilens værdi i Tyskland uden afgift (hvis i begge får i nærheden af det jeres køretøjer står til)
Så har du udgifterne og besværet med toldsyn og efterfølgende eksport af poloen. Den skal vel også efterfølgende importeres i Tyskland, og gennem syn før du får plader på.
Ud fra de par stykker der er på skats hjemmeside kan du være heldig og få 40.000 kr, så nærmer det sig en okay handel. Får du kun 25.000 kr så var det måske bedre og sælge mc'eren noget billigere end de 38.000 kr
Prøv da som sagt og give MN auto et kald, det kunne jo være han var hjælpsom. Men du får nok ikke 38.000 kr af ham for den
Det kan godt være 38.000 kr virker fair for din, men der er altså også nogle væsentligt nyere til 10.000-15.000 kr mere end din.
Eksport af bil - giver det mening?