Hjælp til valg af ny bil {{forumTopicSubject}}
Hej bilkyndige mennesker
Vi er på udkig efter en ny bil og har følgende oppe at vende: skoda octavia st, kia ceed og opel astra st, men da vi ikke er så bilkyndige os selv kunne det være rart med flere indputs.
Vi har følgende behov:
- plads til dobbelt hundebur bag i
- Benzin bil (vi køre kun 20.000 km om året)
- komfortabel til længere ture og en kør selv ferie om året
- benplads til voksne mennesker hvis det er oppe i en stationcar størrelse
- maks 3 år gammel
- under 200.000
- billig i reservedele
- ikke kendt for et stort servicebehov
Vi har også en mindre bil i ca Ford Focus størrelsen oppe at vende her er kravene ud over ovenstående så:
- okay plads på bagsædet, selvfølgelig ikke lige så meget som ved en stationcar
- bagsæderne skal kunne lægges helt ned så der vil være plads til det dobbelte hundebur til dagligt
- gerne under 150.000 med mindre udstyret er helt i top.
Herudover lige et ekstra spørgsmål. Er der en mærkbar forskel på en 1,0 motor, som er den jeg oftest finder ved søgningerne på bilbasen, eller en 1,2 moter?
Min kæreste har meget imod 1,0 motorer men kan ikke lige forklare mig hvorfor. Jeg tænker da de må være udmærket i nye biler når der sælges så mange af dem. Ud over de ovenstående vil han nemlig helst op på en 1,4 motor men vil kunne leve med en på 1,2.
På forhånd tak
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 102
Sådan en Ford Focus med 1,0 SCTI Benzin turbo motor, er lang bedre end en alm. sugemotor. Kia laver også 1,0 T-GDI Benzin turbo motor.
Fords 1,0 SCTI Benzin turbo motor har fået meget ros. Den køre faktisk meget godt.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
har/får i brug for plads til barnesæder?
har/får i brug for træk til campingvogn/tung trailer?
for 200.000 kr er der et stort udvalg af fine stationcar. Generelt kan de inddeles i 3 klasser
- store stationcar (avensis, mondeo, insignia, octavia)
- mellem stationcar (auris, focus, astra. tipo, civic)
- mindre stationcar (clio, ibiza)
jeg ville til jeres behov klart se efter en mellem eller stor stationcar. De små stationcars er lavet på små biler, og så bare med udvidet bagagerum. Det betyder at der er begrænset benplads på bagsædet.
for under 200.000 kr kan i få fine 1-3 år gamle mellem og store stationcars med under 100.000 km på tælleren. Jo billigere fra ny, jo nyere kan budget jo række til
de nye mindre turbo benzin modeller gør man kan få flere hk fra en mindre motor, og få bedre brændstof økonomi. Nogle er til sugemotorer og andre er til de små turbomotorer, de har lidt hver sin karakteristisk. En sugemotor har generelt et større arbejdsområde, mens en turbomotor laver et mere kontant ryk når turboen sætter ind. De moderne 1,2 turbo motorer laver ligeså mange hk som vores 12 år gamle avensis 1,8.
Et andet alternativ kunne også være de populære høje biler, hvor man får høj indstigning og sidder højt. For jeres budget kan en nissan qashqai være et oplagt valg.
nu ved jeg ikke om i har 2 chihuahua eller 2 schæfer der skal i burene i bagagerummet, går ud fra at hvis buret ikke kan stå i en focus 5 dørs, så er det nok mere schæfer en chihuahua
Men jeg ville meget kraftigt overveje om hatchback er vejen og gå.
de fleste biler som focus, i30, astra og lignende har i hatchback modellerne en høj læssekant. Det betyder i enten skal finde et bur der kan åbnes kun på den øverste del, eller flytte buret rent langt frem i bilen. Derudover kan der være lidt mere besvær i og få buret ind og ud af bilen pga læssekanten. Og ikke alle hunde kan selv hoppe op over kanten. De fleste stationcars er lavet med en flad kant som eksempelvis ses på dette billede
https://www.4hotdogs.com/artfex-dobbelt-hundebur.html?gclid=Cj0KCQjw_vfcBRDJARIsAJafEnG5aLe2RVJ6C0iKyBpfjS82V4HtgZV5mbFwJMhXgvo8p8sG4Ch4u3oaAsCoEALw_wcB
derudover vil jeg råde jer til, enten og få lagt en klar film på kofangeren, eller købe sådan en måtte i kan trække ud når hundene skal ind og ud af bilen. Det vil beskytte bilen mod de skarpe klør, som kan lave grimme ridser i jeres kofanger
sep 2018
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 5
#2 tak for emner, Megane er helt klart med i overvejelserne, men så svær at finde til prisen. Peugeot nægter kæresten at købe
#3 ikke pt til beggeen nok indenfor 3-5 år. For os er det nok pladsen til hundene der er vigtigst. Her taler vi om to stk 30 kg hunde i et bur der vil være på størrelse med det du linker til. Men da vi gerne vil kunne have venner med ud at køre er benpladsen en smule vigtig.
De høje biler havde vi lidt afskrevet pga manglende plads omme bag i
Kofangermåtten her hermed skrevet på ønskelisten, netop det med den høje læssekant er også hvorfor vi er endt i stationcar størrelsen. Men en mpv er også en mulighed, de er dog også svære at finde til prisen og under 3 år
sep 2018
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 102
til 199.900 kr næste ny med 7000 km.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-iv/12-tce-100-zen-st-5d/4036082
apr 2018
MPV kan være svært hvis kravet er 3 år som maksimum, men mindre modeller som b-max, c-max og den størrelse er nok muligt.
Er der nogen grund til bilen kun må være maksimum 3 år, men i ikke har sat maksimum km på. Personligt ville jeg nok også se på hvad km bilen har trillet, det er bestemt også afgørende
I skal også være opmærksom på afskrivningen, skal i sælge om 3 år, så er det vigtigt i ikke står med mere skyld end bilen er værd. Hvis i køber for 200.000 kr, og så skal låne 160.000 kr og afdrager over 7 eller 8 år, kan i risikere at der i en del år vil være mere gæld end værdi
Hvis i skal låne kan noget som et lån med ejerforbehold være en fordel, hvis i pludselig skal ud og sælge. Så afleverer i bilen og restgælden slettes
Men ud og prøv en masse forskelligt, måske tage buret med hvis det er købt. Så kan i fornemme hvordan det står og hvad plads det optager i bagagerummet
På Bilbasen kan man også se tidligere ejers erfaringer med modellerne. Der kan være meget god hjælp og hente
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4000224
Toyota Auris 1,2 T T2 Style TS til 219900 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4037105
sep 2018
#8 3 år fordi det er det banken siger der er maks ved de 200.000, ellers falder budgettet, og vi har ikke til udbetalingen da vi også lige har købt hus, derfor banken, da de forhandlere jeg har snakket med oftest kræver en stor udbetaling
#9 hvordan er hybrider med service? Jeg har en mistanke om at de er lidt dyre pga el komponenterne
okt 2010
Men nå i lige har købt hus så klap lige hænderne i og se et par afsnit at luksusfælden.
Køb en bil til 20-30000kr. Mondeo evt. Kør i den 2-3år og spar op til udbetalingen.
Har en del venner der har købt hus og de har lært på den hånde måde at det ikke var helt så billigt og lige til at være hus ejer. Så det bedre at havde et år eller 2 til at se hvad det rent faktisk koster at havde bolig... Der ud over så det langt billigere at finansiere bilen eks via Toyota frem for bankernes bil lån eller forbrugslån
apr 2018
vi har selv solgt ejerlejlighed og købt hus for 1½ år siden, og budgetter er noget mærkeligt noget. De har det med og være dynamiske, noget er billigere og noget dyrere, og så kan indtægten måske svinge op og ned.
og tag gerne lige bankens tal med et gran salt, banken laver helt sikkert nogle fine budgetter med hvad i har af penge til og leve for. Desværre har bankerne det altså med og klappe i som en østers, hvis det de har regnet ud ikke kommer til og holde. Og banken er en forretning, der som udgangspunkt lever i at i skylder så mange penge som muligt, og stadig kan betale de månedlige afdrag.
når de siger maksimum 3 år og til 200.000 kr, så er det fordi de oftest låner pengene ud med tilbagebetaling inden bilen er 8 år
lige lidt hurtigt regning på køb af næsten ny bil
- afdrag 4000 kr
- ejerafgift og forsikring 500-1000 kr (afhænger meget af anciennitet)
- brændstof 1250 kr (15 km/l og 11 kr/l)
- vedligehold, polering, undervognsbehandling, vask og autohjælp 1000 kr
i alt små 7250 kr om mdr.
nysynet bil til 25.000 kr kontant
- afskrivning 1000 kr
- ejerafgift og forsikring 500-1000 kr (afhænger meget af anciennitet)
- brændstof 1250 kr (15 km/l og 11 kr/l)
- vedligehold, polering, undervognsbehandling, vask og autohjælp 1500 kr
selvom i sætter 1500 kr af til sidste post, lander i på 4750 kr om mdr eller små 2500 kr mindre end den nye bil med gæld.
en gammel bil kan naturligvis altid være et sats med hensyn til om der kommer uforudsete udgifter til vedligehold. Men en 3 år gammel bil har for mange mærkers vedkommende heller ikke længere garanti eller lignende. Så i begge tilfælde skal i forvente og have en lille buffer til dette
jeg fandt eksempelvis i går en vw touran med den solide 1,9 tdi til salg til 25.000 kr, ud fra fotos var den pæn og se på. Den har rimelig plads til 4 voksne, og der burde være plads til hundeburet. Der er masser af biler på marketplace på facebook, og hvis i allierer jer med en med bare lidt kendskab til biler har i mulighed for og undgå de værste fælder.
sep 2018
#12 nu er jeg ikke helt tabt bag en vogn når det gælder økonomi. Vi har sat os billigt i huset i forhold til hvad vi måtte, og billånet er taget ud fra en status quo betragtning, ud fra den bil vi kører i nu. Jeg burde nok have sagt at den nuværende er en dejlig benzinsluger fra 2004 der kører sølle 8 km/l og alene det seneste år har kostet 22.000 i værksedsregninger, og mekanikeren siger at det ikke bliver billigere at holde den i stand. Desuden skal den snart afleveres tilbage til min far, i henhold til en aftale vi har. Bankens beregning giver os 500 mere om måneden end nuværende
Vi kender dog ingen særlig bilkyndige og vil helst købe en bil der kan være vores i + 5 år
okt 2010
De køre godt og det er en Toyota så kvaliteten er fin.
Med henblik på bank lån så ved jeg bare vøhvor surt det er nå banken regner forkert. Min vens bank regnede ud at de ville havde nogle 1000kroner mere en de har, fordi de glemte hans firmabil. Samtidig valgte konen at købe en hest som koster lige omkring 5000kr om måneden. Så trippl tjeck regnestykket
apr 2018
Forsikring og vejhjælp
Ejerafgift
Brændstof
Vedligehold, undervognsbehandling, polering, vask og løbende udgifter
Så er der da muligvis en besparelse, og noget fornuft i en nyere bil i stedet for den gamle
Men tag og gør jer selv den tjeneste og sæt ekstra af til netop vedligehold, for selv en bil der er 4-5 år gammel kan smide en turbo eller brænde en styreenhed af.
Der er som sagt desværre bare mange der lige har glemt noget i deres budget, og så har de pludselig ikke så stort rådighedsbeløb som forventet
sep 2018
#15 Vi har sat 1000 af til vedligeholdelse om måneden
Hvad syntes i alle om denne:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/10-scti-125-titanium-stc-5d/4025288#
Hvorfor er den som 1 år gammen allerede synet? Tror I at det er en ekstra service eller at der har været noget galt, og der har været behov for det? For jeg tænker da ikke at det er normalt med en bil på kun 1 år.
apr 2018
Bilen skal først synes når den er 4 år gammel, med mindre det er en import bil fra udlandet. Så skal den toldsynes
Et alternativt forslag, i kunne overveje en clio stationcar. Der kan i få en 2016/2017 med under 50.000 km på klokken for 60.000 kr mindre. Så kan i enten få billån hurtigere ud af verden eller have mere råderum hver måned
Ellers er focus helt sikkert en fin bil, og den vil også fint kunne rumme en lille familie hvis det bliver aktuelt
Og har i plan om der skal træk på, eller i kunne få behovet. Så kan det være en fordel og få det med i handlen
apr 2018
apr 2018
Hvis du kan leve med en 2015'er clio, kan du komme ned i nærheden af 100.000 for en 0,9tce med under 100.000 km på klokken
En focus er sikkert en bedre bil, men den koster også en hel del mere. Og clio får gode anmeldelser rundt omkring og virker til ejerne har få problemer.
Hjælp til valg af ny bil